Veel nieuwe New Super Mario Bros details van de GDC

New Super Mario Bros is in bijna 100% complete, speelbare, vorm aanwezig op de GDC. En als we de berichten mogen geloven wordt het spel alsmaar beter. Vorig jaar op de E3 trok de korte 2player demo al heel veel bekijks, en over deze nieuwe demo is werkelijk iedereen enthousiast.

Lees even mee:

"Er is het één en ander veranderd sinds de E3. De fijngestelde controls voelen nu griezelig veel aan zoals in het originele Super Mario Bros. Dit spel immiteert perfect het "zweverige maar uiterst nauwkeurige" gevoel van dat spel."
De controls waren één van de punten waar ik me de grootste zorgen over maakte. 2D games met 3D graphics voelen bijna altijd een tikkeltje onnauwkeurig aan. En een Mario game moet juist zo nauwkeurig mogelijk zijn. Als het nu dus lijkt op het originele Super Mario Bros dan betekent dat een enorme opluchting! Erg veel beter dan in dat spel zijn de controls van platformgames in de afgelopen 20 jaar nooit geworden.

"In New Super Mario Bros heb je ook de butt stomp tot je beschikking, evenals de wall-jump vaardigheden die zijn toegevoegd in de 3D games. Wijselijk heeft Nintendo de achterwaarste salto (die er vorig jaar op de E3 leuk uit zag maar verder nutteloos was) uit het spel gehaald. Mario kan nog maar één item opslaan, precies zoals in Super Mario World. Je activeert dit item door het touchscreen aan te raken. De indeling van de buttons is volledig zelf in te delen, maar ik voelde me direct thuis in de standaard-configuratie waarin je met Y rende, met B sprong en met L en R het scherm een stukje kon scrollen.

Nintendo laat ook eindelijk het singleplayer avontuur van dit spel zien. Van wat ik er tot nu toe al van heb gespeeld en gezien zit het tjokvol referenties naar klassieke Mario-games en met old school actie. Heel veel levels hebben meerdere uitgangen die naar geheime gebieden leiden.. De World Map suggereert dat er zelfs alternatieve routes zijn door de overkoepelende werelden. Wereld 2 (2-1, 2-2, 2-3 etc) is verbonden met zowel wereld 3 als wereld 4, die weer allebei in verbinding staan met wereld 5.

Mario fans kunnen hun hart ophalen aan allerlei bekende grapjes. Over het plafond van level 1-2 heen rennen brengt je bijvoorbeeld naar een geheime uitgang, en de aan touwtjes opgehangen balkjes, die we eigenlijk nooit meer hebben gezien sinds het originele SMB, maken ook een glorieuze comeback. Slimme spelers zullen al snel ontdekken dat de echte uitdaging van het spel is om alle muntjes te verzamelen. Zij zullen hun sprongen goed moeten timen om ook de 3 muntjes te pakken die boven de leveluitgang zweven.

Door op een trampoline te springen komt Mario in een spinning jump terecht, waardoor hij langzaam naar de grond kan zweven (en zo grote afstanden kan overbruggen), of zich als een drilboor in de grond boren door op omlaag te drukken. Andere leukigheidjes zijn bijvoorbeeld dansende paddestoelen en vijanden die op en neer huppelen op de maat van de muziek.

Ik ben ook een nieuwe power-up tegen gekomen. Soms zie je op de world map al een zwevend blok boven een level hangen, als het Mario lukt om dat blok te vinden in het level krijgt hij het blauwe koopa schild. Waardoor hij, als hij voldoende snelheid heeft opgebouwd, over de grond kan glijden en vijanden omver kan kegelen. Dit is een hele krachtige nieuwe move, maar spelers moete wel oppassen dat ze de ravijnen overleven door precies op het juiste moment te springen. Wat me trouwens ook opviel was dat in sommige levels de 5 bekende rode munten te vinden waren, en in andere levels extra grote munten. Die extra grote munten kun je gebruiken om nieuwe levels en andere goodies te kopen.

De multiplayer is ook helemaal anders geworden. In plaats van het ruwe, niet zo goed gebalanceerde race-idee dat we op de E3 zagen, moeten Mario en Luigi nu op sterrenjacht in vijf korte levels, die aan de uiteindes via warppipes met elkaar verbonden zijn. Deze stand speelt ongeveer hetzelfde als de multiplayer stand in Mario 64 DS. Ergens in het level verschijnt een ster, en beide spelers proberen hem als eerste te pakken te krijgen. Als één van de broertjes wordt geraakt door een sprong of een vuurbal verliest hij een ster. De wedstrijden die op die manier ontstaan zijn onvoorspelbaar en verschrikkelijk leuk en bevredigend.

Vreemd genoeg bevat New Super Mario Bros ook de meeste minigames uit Mario 64 DS, samen met een paar nieuwe games in dezelfde stijl. Ze zijn niet alleen maar simpelweg gerecycled, maar in NSMB zijn alle aanwezige minigames draadloos speelbaar gemaakt voor twee tot vier spelers. New Super Mario Bros begint daarmee ook op een uitstekende party game te lijken.

Bron: Planet Gamecube

Zie ook:
- New Super Mario Bros! 80 levels!
- New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?
- Koopa Kids keren terug in New Super Mario Bros.
- Veel New Super Mario Bros. screenshots uit de Famitsu
- New Super Mario Bros ook al snel naar Europa?
- New Super Mario Bros interview
- En wederom nieuwe New Super Mario Bros screenshots
- New Super Mario Bros verschijnt in Amerika op…
- Japanse New Super Mario Bros releasedatum (maand)
- De laatste New Super Mario Bros scan uit Famitsu
- Zalig nieuw New Super Mario Bros filmpje
- New Super Mario Bros moeilijk. YES!

Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:Touch Mushy, Get Dizzy in Super Mario Maker
Lees ook:Dit is de wereldkaart van New Super Mario Bros.
Lees ook:New Super Mario Bros! 80 levels!
Lees ook:Drie gameplay filmpjes van New Super Mario Bros.

Eén reactie op “Veel nieuwe New Super Mario Bros details van de GDC

  1. Stijn

    Ik kom niet door wereld 8 heen, na de vlag kom je in een veld maar daar kom ik niet echt verder. Wie heeft een tip voor mij om daaruit te kunnen komen?

    Gr,
    Stijn (6 jaar)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.