Kijken hoe een boom groeit in Monobanda’s Bohm


Hé kijk, eindelijk bewegend beeld van Bohm. Deze staat al op mijn radar sinds ik hoorde dat spelers in dit spel een boom laten groeien. Na het zien van de trailer vraag ik me nog steeds af wat de rol van de speler precies is, maar de combinatie van dromerige beelden met sfeervolle ambient werkt nu al erg rustgevend. Een goed teken, want in interviews met Monobanda vallen voortdurend woorden als ‘organisch’, ‘zen’, ‘ontspannend’ en ‘een interactief visueel gedicht.’ Verwacht in Bohm dus geen traditionele speldoelen, maar een trage ervaring die waarschijnlijk meer overeenkomsten heeft met een wandeling door de natuur. Alleen dan… interactiever? Hm. Ik denk dat dit er één is die ik zelf moet spelen voordat ik het echt begrijp. Momenteel is Bohm nog volop in ontwikkeling, maar uiteindelijk hoopt het Nederlandse Monobanda een zo breed mogelijk publiek te bereiken door dit spel te publiceren op XBLA of PlayStation Network.

[g.forum]

Lees ook:Online spelletje: A House in California
Lees ook:Dante’s Inferno ‘gameplay revealed’ trailer
Lees ook:Kijk dit: spelen in de zandbak met Monobanda’s Mimicry
Lees ook:Nieuwe spelbeelden ThatGameCompany’s Sky
Lees ook:Oud-Japanse inkttekeningen in Sumioni voor de PlayStation Vita

8 reacties op “Kijken hoe een boom groeit in Monobanda’s Bohm

  1. Niki

    Eric. Als trouwe bezoeker elke ochtend was dit een erg fijne verrassing. Het is me een eer.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Niki

      Ohja. Simon zegt, eric met een K…sorry ^_^

        /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Graag gedaan hoor, en gefeliciteerd met een mooie trailer! Hij is erg nieuwsgierigmakend. :) Ik zie trouwens nu pas de omschrijving op YouTube:
    .
    “Discovering the different ways you control and manipulate your tree is all part of the game experience.
    .
    Bohm is about slow gameplay. Growing, creating branches, pushing your tree into strange shapes, and discovering how beautiful and relaxing these simple processes can be.
    .
    Every tree is generated procedurally while you play. As the tree grows, so does the adaptive music. Both change and evolve over time, under the influence of buttons pressed and decisions made.”

      /   Beantwoorden  / 
  3. Epke

    Is dit fun hebben? Zoja dan word ik toch echt te oud voor games.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Niki

    @ Epke.
    haha waarschijnlijk is het geen “fun” zoals mario fun is. Daar heb je zeker een punt.

    Maar kijk eens naar andere media. Een paar van mijn absoluut favoriete films zijn geen “fun”. Requiem for a dream, Silent Light of the Wrestler. Ik kijk ze vanuit een andere behoefte dan plezier. Maar het zijn wel speciale ervaringen die me bijblijven en bezighouden.
    Bohm is niet “Het Antwoord” maar we wilden als experiment iets totaal anders maken. Iets wat je echt nog niet had gedaan in een game. En dan is het wel leuk om jezelf met het onderwerp een beetje een uitdaging te geven :D .

    Ik ben dol op mainstream games (monster hunter zit intussen op 438 uur!) maar intussen verheug ik me heel erg op een nabije toekomst waar games dezelfde verrassende afwisseling kan bezitten als een ouder medium als films of boeken. Echt nieuwe ervaringen die niet in een genre te vatten zijn.
    Spellen als NobyNoby Boy, electroplankton, Seaman en Linger in Shadow maken mij heel blij, ookal steek ik daar niet zoveel tijd in als een Vanquish of Mario Galaxy.

    “huh? dit is raaaar!” is ook een leuke emotie :D

    (sorry voor de rant. Ik snap absoluut waar je vandaan komt, maar ik ben gewoon te enthousiast over rare dingen om er niet op in te gaan :D )

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Waarschijnlijk ken je hem al, maar mocht je hem gemist hebben dan mag ook The Graveyard niet ontbreken in je rijtje van ‘andere’ spellen. Een bijzondere ervaring met een bejaarde vrouw in de hoofdrol. Heel minimalistisch.
      .
      Gratis te downloaden voor pc en Mac: http://tale-of-tales.com/TheGraveyard/
      (Er is ook een betaalde versie, maar die voegt eigenlijk niets toe. Alleen kopen als je de ontwikkelaar graag wilt steunen, zou ik zeggen).
      .
      En inderdaad, de toekomst van games wordt mooi. :) Ik vergelijk het altijd liever met stripboeken dan met films. Vergeleken met hen zitten wij eigenlijk nog steeds in het stadium van oppervlakkige (maar vermakelijke!) superhelden comics. En zoals tekenaars dertig jaar geleden begonnen te experimenteren met literaire stripboeken en grafische novelles, zo staan er nu ook steeds meer spellenmakers op die iets anders proberen. Spannende tijden om mee te maken!

        /   Beantwoorden  / 
  5. Niki

    Dank je. Ook een erg goede vergelijking. Vooral omdat strips en games beide media zijn die geschuwd worden door de intelligentsia.

    En de dame en heer van Tale of Tales ken ik uiteraard :D (en de betaalde versie voegt wel wat toe, als t goed is gaat ze daar in dood ;) omg spoilrs)

      /   Beantwoorden  / 
  6. Website ontwerp

    Interessant. Verder nooit wat over gehoord. Lijkt me wel echt een spel dat je af en toe even tussendoor speelt en niet echt iets wat je een paar uur achter elkaar speelt. Jammer dat de trailer ook niet echt laat zien hoe het allemaal werkt en speelt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.