Categorie: "indie games"

Kijk dit: levende informatieborden in The Pedestrian

Kijken op YouTube
Wat als de pictogrammen op informatieborden stiekem tot leven komen als niemand kijkt? Het had een idee van animatiestudio Pixar kunnen zijn, maar in plaats daarvan wordt The Pedestrian een lekker origineel puzzel/platformspel. Spring als pictogram-poppetje van bord naar bord, en los puzzels op door de borden op verschillende manieren aan elkaar te klikken.

Jongens, wat een geweldig idee! De platformlevels door driedimensionale gebouwen en steden zien er het spectaculairst uit, maar uiteindelijk zullen de schuifpuzzels wel leuker zijn om te spelen. Laten we hopen dat The Pedestrian die twee speelstijlen goed kan combineren.

De makers denken dat ze The Pedestrian binnen een paar maanden af kunnen maken voor pc en Mac, maar daarvoor hebben ze wel meer geld nodig. Dat wordt nu dus ingezameld op Kickstarter.

Neo-games.blog forum

Veelbelovende Metroidvania: Sundered voor pc en PS4

Kijken op YouTube
Ken je Jotun nog? Dat Zelda-achtige actiespel in een handgetekende wereld? Aan de korte kant, maar volgens de meeste recensies wel erg leuk om te spelen? De makers lanceerden gisteren een Kickstarter voor hun nieuwe spel.

Sundered is een actie-platformer en een procedureel gegenereerde Metroidvania. Een heel ander genre dan Jotun dus, maar er zijn ook overeenkomsten. Je bestuurt bijvoorbeeld weer een heel klein poppetje op het scherm dat vecht tegen grote monsters en nog grotere eindbazen. De tekenstijl is ook onmiddellijk herkenbaar. Kleurrijk en tekenfilmachtig, maar toch ook serieus en soms zelfs griezelig. Met andere woorden: het is allemaal weer erg veelbelovend. Verken een ondergrondse wereld die er iedere keer anders uitziet, en gebruik na de game over je verzamelde ‘shards’ om permanente upgrades voor jezelf te kopen. Zo krijgt je personages steeds meer mogelijkheden, waardoor hij uiteindelijk de uitgang kan bereiken.

Sundered staat gepland voor pc en PlayStation 4, en de verwachte releasedatum is al in juli 2017. Een exemplaar reserveren kan door 20 Canadese dollars te doneren (ongeveer 14 euro), maar aangezien de Kickstarter nu al is geslaagd kun je ook gewoon wachten tot het spel uit is.

Neo-games.blog forum

Little Nightmares krijgt releasedatum en nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Little Nightmares is niet alleen het schattigste horrorspel ter wereld, het is ook verrassend origineel. Zombies, weerwolven en verlaten landhuizen zijn inmiddels uitgekauwde clichés, maar een onderwaterstad waar bloeddorstige koks en mysterieuze schaduwhanden je proberen te grijpen… dat zie je niet iedere dag. Sommige details zijn zo bizar en onverklaarbaar (kamers bezaaid met duizenden schoenen, tientallen grootvaderklokken op een rij) dat het lijkt of David Lynch zich er persoonlijk mee heeft bemoeid. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken in deze griezelige wereld.

Little Nightmares is al een hele tijd in ontwikkeling, maar ontwikkelaar Tarsier heeft nu eindelijk een releasedatum geprikt. Vanaf 28 april is het spel verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Tokyo 42

Kijken op YouTube
In grote lijnen heeft Tokyo 42 wel iets weg van moderne Triple A open wereld actie/stealth-spellen (Dishonored, Watch Dogs, Hitman, etc.), alleen is de camera héél ver uitgezoomd. Het gevolg is niet alleen dat de hele game eruitziet als een hippe infographic, maar ook dat de actie veel chaotischer kan worden dan in die andere spellen. Halverwege deze trailer ontstaat er bijvoorbeeld een groot vuurgevecht dat andere huurmoordenaars nooit zouden overleven, maar de held van Tokyo 42 heeft zo veel overzicht dat hij alle kogels weet te ontwijken totdat hij op een rustig plekje een andere vermomming aan kan trekken.

Ieder spel dat zo snel kan omschakelen van bullet hell naar voorzichtige stealth moet haast wel interessant zijn.

Tokyo 42 heeft nog geen exacte releasedatum, maar de makers hopen nog steeds het spel “begin 2017″ uit te brengen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Rime

Kijken op YouTube
Rime leeft! Na twee jaar stilte krijgen we vandaag opeens weer een nieuwe trailer. De ontwikkeling van dit spel schijnt erg moeizaam te verlopen, maar dat zie je er niet aan af. Rime is gewoon nóg mooier dan de vorige keer. Alsof Nintendo en Team Ico samen een avonturenspel hebben gemaakt. Zie hoe een jongetje verdwaalt in een magische wereld vol ruïnes, robots en mysterieuze schaduwfiguren.

Het was voor ontwikkelaar Tequila Works vast flink balen toen Sony het exclusiviteitscontract voor Rime ongedaan maakte (samen met de bijbehorende financiering), maar hun tegenslag is ons geluk. Het spel verschijnt nu voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One, zodat er nog veel meer mensen van kunnen genieten. Nu maar hopen dat het net zo lekker wegspeelt als grote voorbeelden Ico en The Wind Waker.

Neo-games.blog forum

The Binding of Isaac: Afterbirth+ komt morgen uit

Kijken op YouTube

Nog meer DLC voor The Binding of Isaac. Na Wrath of the Lamb, Rebirth en Afterbirth is het morgen tijd voor Afterbirth+. Weer een lading voorwerpen, kamers en eindbazen die het spel kan gebruiken om nieuwe kerkers te genereren. Voor wie alle DLC heeft gekocht bevat Binding of Isaac inmiddels bijna drie keer zoveel content als na de oorspronkelijke release in 2011. Vergeleken met alle andere willekeurig gegenereerde ‘roguelikes’ heeft Isaac dan ook met afstand de meeste variatie.

  • De belangrijkste toevoeging van Afterbirth+ zijn mod tools. Vanaf morgen kan iedereen nieuwe content verzinnen voor de pc-versie. En dat is nog niet alles: aan het einde van iedere maand word het spel officieel geüpdatet met de mods die Edmund McMillen het leukst vind. The Binding of Isaac blijft voorlopig dus gewoon doorgroeien.
  • Ik ben benieuwd of al die mods ook naar de console-versies komen. Uitgever Bethesda heeft daar onlangs mee geëxperimenteerd in Fallout 4 en Skyrim Special Edition, en ontdekte dat Microsoft bijna alles toelaat terwijl Sony streng selecteert welke mods zijn toegestaan op de PS4.
  • The Binding of Isaac: Afterbirth+ is vanaf morgen te koop op Steam. De Europese prijs is nog niet bekend, maar in Amerika kost het de eerste week $6,66 en daarna $9,99. Aparte console-versies volgen later dit jaar.

Neo-games.blog forum

Beleef steeds opnieuw dezelfde 5 minuten in Escape the Loop

Kijken op YouTube
Escape the Loop is een miniatuurversie van Groundhog Day. In die film beleeft Bill Murray steeds opnieuw dezelfde dag, maar in dit spel wordt de klok iedere 5 minuten teruggezet. Dat klinkt als de hel, en de jonge vrouw in de trailer lijkt dan ook langzaam door te draaien. Op een gegeven moment pleegt ze zelfs zelfmoord, maar dat helpt natuurlijk ook niet. De klok wordt gewoon gereset, waarna ze weer vastzit in dezelfde time loop van 5 minuten.

De makers waarschuwen dat Escape the Loop niet makkelijk wordt. In tegenstelling tot vergelijkbare spellen (Majora’s Mask!) neem je helemaal niets mee naar de volgende loop. Na 5 minuten wordt alles weer precies hetzelfde en liggen alle voorwerpen dus ook weer op dezelfde plek. Het enige wat overblijft zijn je eigen herinneringen, die je hopelijk kunt gebruiken om het mysterie op te lossen.

  • Het is een stijlvolle trailer met al die stilstaande scenes, maar wel jammer dat we nu niet weten hoe Escape the Loop precies werkt. Is het een volledige driedimensionale wereld waarin je vrij mag rondlopen, of een soort point and click adventure waarin je alleen maar keuzes maakt? We zullen moeten afwachten.
  • Die ‘coming soon’ op het einde van de trailer mag je gerust met een korrel zout nemen. De early access-versie staat pas gepland voor het vierde kwartaal van 2017, dus ik verwacht de volledige versie (voor pc, PlayStation 4 en Xbox One) niet eerder dan 2018.

Neo-games.blog forum

Schilderijen veranderen de wereld in indiegame Fresco

Kijken op YouTube
Fresco neemt dat Amerikaanse spreekwoord over “life imitates art” wel erg letterlijk. Een mysterieus gebouw ligt vol met schilderijen. Ze beelden allemaal een locatie in het gebouw af, maar steeds met één detail dat afwijkt van de werkelijkheid. Een muur die in het echt kaal is, bevat op het bijbehorende schilderij bijvoorbeeld een deur. Door het schilderij op de juiste plek op te hangen, kun je vervolgens ook echt door die deur wandelen.

Klinkt ingewikkeld, maar de trailer maakt alles duidelijk. Klik op play om te zien dat het eigenlijk een heel simpel idee is, dat gaandeweg steeds complexer wordt met overlappende schilderijen en zelfs bewegende video-installaties. Liefhebbers van eigenwijze puzzelspellen worden hier gegarandeerd vrolijk van.

Het slechte nieuws is dat Fresco wordt ontwikkeld door één Franse programmeur, die zo te lezen nog helemaal in de uitprobeer-en-experimenteer fase zit. Een releasedatum is dus nog lang niet in zicht. We kunnen alleen maar hopen dat deze fraaie trailer uiteindelijk een tastbaar spel oplevert.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame A Night in the Woods

Kijken op YouTube
Nog steeds veelbelovend: A Night in the Woods. Een spel over een kat die terugverhuist naar haar geboortedorp nadat ze is gestopt met haar studie. Mae hoopt haar oude leventje weer op te pakken, maar ontdekt al snel dat haar vrienden (ook allemaal antropomorfe dieren) inmiddels verder zijn gegaan met hun leven. Bovendien is dat geboortedorp misschien toch niet zo’n magische plek als ze zich herinnert van vroeger. Kortom: een spel over het moeizame proces van volwassen worden.

Speltechnisch wordt A Night in the Woods zo te zien een eenvoudig platformspel met hier en daar watpuzzels en minigames. Niet heel speciaal, maar dat verhaal (en de fraaie graphics van illustrator Scott Benson) maken me toch nieuwsgierig.

Gisteren kondigden de makers aan dat A Night in the Woods een paar weken is uitgesteld. Het spel staat nu gepland voor februari 2017. Als alles goed gaat verschijnt het op dezelfde dag voor pc, Mac en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

De intelligente robots van The Signal From Tölva

Kijken op YouTube

Hoe langer je kijkt, hoe interessanter dit filmpje wordt. The Signal From Tölva lijkt eerst gewoon een first person shooter, maar dan kom je erachter dat alle robots een zelfstandige AI hebben. Ze volgen geen voorgeprogrammeerde routes, maar bepalen zelf waar ze patrouilleren, wat ze willen veroveren en wie ze aanvallen.

Vervolgens legt het filmpje uit dat je met de juiste hulpmiddelen ook robots kunt herprogrammeren. En opeens verandert Tölva in een strategiespel. Rekruteer het juiste team en je kunt grote veldslagen voorbereiden – waar je vervolgens ook gewoon zelf aan meedoet.

Op het einde hinten de makers dat er daarnaast ook nog een groot geheim is, en dat je tussen de gevechten door een vreemde buitenaardse wereld mag verkennen. Geen idee of dat ook de moeite waard is, maar ik zie in ieder geval genoeg redenen om dit spel in de gaten te houden.

Als alles goed gaat verschijnt The Signal From Tölva begin volgend jaar voor pc en Mac.

Neo-games.blog forum