Categorie: "indie games"

Nieuwe trailer indiegame Rime

Kijken op YouTube
Rime leeft! Na twee jaar stilte krijgen we vandaag opeens weer een nieuwe trailer. De ontwikkeling van dit spel schijnt erg moeizaam te verlopen, maar dat zie je er niet aan af. Rime is gewoon nóg mooier dan de vorige keer. Alsof Nintendo en Team Ico samen een avonturenspel hebben gemaakt. Zie hoe een jongetje verdwaalt in een magische wereld vol ruïnes, robots en mysterieuze schaduwfiguren.

Het was voor ontwikkelaar Tequila Works vast flink balen toen Sony het exclusiviteitscontract voor Rime ongedaan maakte (samen met de bijbehorende financiering), maar hun tegenslag is ons geluk. Het spel verschijnt nu voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One, zodat er nog veel meer mensen van kunnen genieten. Nu maar hopen dat het net zo lekker wegspeelt als grote voorbeelden Ico en The Wind Waker.

Neo-games.blog forum

The Binding of Isaac: Afterbirth+ komt morgen uit

Kijken op YouTube

Nog meer DLC voor The Binding of Isaac. Na Wrath of the Lamb, Rebirth en Afterbirth is het morgen tijd voor Afterbirth+. Weer een lading voorwerpen, kamers en eindbazen die het spel kan gebruiken om nieuwe kerkers te genereren. Voor wie alle DLC heeft gekocht bevat Binding of Isaac inmiddels bijna drie keer zoveel content als na de oorspronkelijke release in 2011. Vergeleken met alle andere willekeurig gegenereerde ‘roguelikes’ heeft Isaac dan ook met afstand de meeste variatie.

  • De belangrijkste toevoeging van Afterbirth+ zijn mod tools. Vanaf morgen kan iedereen nieuwe content verzinnen voor de pc-versie. En dat is nog niet alles: aan het einde van iedere maand word het spel officieel geüpdatet met de mods die Edmund McMillen het leukst vind. The Binding of Isaac blijft voorlopig dus gewoon doorgroeien.
  • Ik ben benieuwd of al die mods ook naar de console-versies komen. Uitgever Bethesda heeft daar onlangs mee geëxperimenteerd in Fallout 4 en Skyrim Special Edition, en ontdekte dat Microsoft bijna alles toelaat terwijl Sony streng selecteert welke mods zijn toegestaan op de PS4.
  • The Binding of Isaac: Afterbirth+ is vanaf morgen te koop op Steam. De Europese prijs is nog niet bekend, maar in Amerika kost het de eerste week $6,66 en daarna $9,99. Aparte console-versies volgen later dit jaar.

Neo-games.blog forum

Beleef steeds opnieuw dezelfde 5 minuten in Escape the Loop

Kijken op YouTube
Escape the Loop is een miniatuurversie van Groundhog Day. In die film beleeft Bill Murray steeds opnieuw dezelfde dag, maar in dit spel wordt de klok iedere 5 minuten teruggezet. Dat klinkt als de hel, en de jonge vrouw in de trailer lijkt dan ook langzaam door te draaien. Op een gegeven moment pleegt ze zelfs zelfmoord, maar dat helpt natuurlijk ook niet. De klok wordt gewoon gereset, waarna ze weer vastzit in dezelfde time loop van 5 minuten.

De makers waarschuwen dat Escape the Loop niet makkelijk wordt. In tegenstelling tot vergelijkbare spellen (Majora’s Mask!) neem je helemaal niets mee naar de volgende loop. Na 5 minuten wordt alles weer precies hetzelfde en liggen alle voorwerpen dus ook weer op dezelfde plek. Het enige wat overblijft zijn je eigen herinneringen, die je hopelijk kunt gebruiken om het mysterie op te lossen.

  • Het is een stijlvolle trailer met al die stilstaande scenes, maar wel jammer dat we nu niet weten hoe Escape the Loop precies werkt. Is het een volledige driedimensionale wereld waarin je vrij mag rondlopen, of een soort point and click adventure waarin je alleen maar keuzes maakt? We zullen moeten afwachten.
  • Die ‘coming soon’ op het einde van de trailer mag je gerust met een korrel zout nemen. De early access-versie staat pas gepland voor het vierde kwartaal van 2017, dus ik verwacht de volledige versie (voor pc, PlayStation 4 en Xbox One) niet eerder dan 2018.

Neo-games.blog forum

Schilderijen veranderen de wereld in indiegame Fresco

Kijken op YouTube
Fresco neemt dat Amerikaanse spreekwoord over “life imitates art” wel erg letterlijk. Een mysterieus gebouw ligt vol met schilderijen. Ze beelden allemaal een locatie in het gebouw af, maar steeds met één detail dat afwijkt van de werkelijkheid. Een muur die in het echt kaal is, bevat op het bijbehorende schilderij bijvoorbeeld een deur. Door het schilderij op de juiste plek op te hangen, kun je vervolgens ook echt door die deur wandelen.

Klinkt ingewikkeld, maar de trailer maakt alles duidelijk. Klik op play om te zien dat het eigenlijk een heel simpel idee is, dat gaandeweg steeds complexer wordt met overlappende schilderijen en zelfs bewegende video-installaties. Liefhebbers van eigenwijze puzzelspellen worden hier gegarandeerd vrolijk van.

Het slechte nieuws is dat Fresco wordt ontwikkeld door één Franse programmeur, die zo te lezen nog helemaal in de uitprobeer-en-experimenteer fase zit. Een releasedatum is dus nog lang niet in zicht. We kunnen alleen maar hopen dat deze fraaie trailer uiteindelijk een tastbaar spel oplevert.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame A Night in the Woods

Kijken op YouTube
Nog steeds veelbelovend: A Night in the Woods. Een spel over een kat die terugverhuist naar haar geboortedorp nadat ze is gestopt met haar studie. Mae hoopt haar oude leventje weer op te pakken, maar ontdekt al snel dat haar vrienden (ook allemaal antropomorfe dieren) inmiddels verder zijn gegaan met hun leven. Bovendien is dat geboortedorp misschien toch niet zo’n magische plek als ze zich herinnert van vroeger. Kortom: een spel over het moeizame proces van volwassen worden.

Speltechnisch wordt A Night in the Woods zo te zien een eenvoudig platformspel met hier en daar watpuzzels en minigames. Niet heel speciaal, maar dat verhaal (en de fraaie graphics van illustrator Scott Benson) maken me toch nieuwsgierig.

Gisteren kondigden de makers aan dat A Night in the Woods een paar weken is uitgesteld. Het spel staat nu gepland voor februari 2017. Als alles goed gaat verschijnt het op dezelfde dag voor pc, Mac en PlayStation 4.

Neo-games.blog forum

De intelligente robots van The Signal From Tölva

Kijken op YouTube

Hoe langer je kijkt, hoe interessanter dit filmpje wordt. The Signal From Tölva lijkt eerst gewoon een first person shooter, maar dan kom je erachter dat alle robots een zelfstandige AI hebben. Ze volgen geen voorgeprogrammeerde routes, maar bepalen zelf waar ze patrouilleren, wat ze willen veroveren en wie ze aanvallen.

Vervolgens legt het filmpje uit dat je met de juiste hulpmiddelen ook robots kunt herprogrammeren. En opeens verandert Tölva in een strategiespel. Rekruteer het juiste team en je kunt grote veldslagen voorbereiden – waar je vervolgens ook gewoon zelf aan meedoet.

Op het einde hinten de makers dat er daarnaast ook nog een groot geheim is, en dat je tussen de gevechten door een vreemde buitenaardse wereld mag verkennen. Geen idee of dat ook de moeite waard is, maar ik zie in ieder geval genoeg redenen om dit spel in de gaten te houden.

Als alles goed gaat verschijnt The Signal From Tölva begin volgend jaar voor pc en Mac.

Neo-games.blog forum

Dromen over een ander leven met indiegame Solitude

Kijken op YouTube

Being a shepherd is my escapist fantasy. I don’t really want to be a shepherd, I know it’s no easy job. But there are some moments where I just want to leave making computer games behind. Do real work with my hands. SOLITUDE is about these moments. Being not yourself. Wanting to leave.

Maar weinig mensen zijn echt tevreden met hun leven. Terwijl spelontwikkelaar Jana Reinhardt fantaseert over een leven als schaapherder, is er ergens anders op de wereld waarschijnlijk een schaapherder die droomt over een comfortabele kantoorbaan. Het enige verschil is dat Reinhardt haar fantasie kan verwerken in een korte indiegame.

Solitude, nu voor 2 dollar te koop op itch.io, begint in een kantoor. Door op dingen te klikken kom je vervolgens steeds dichter bij de natuur. Het ziet er inderdaad heel rustgevend uit. Leuk ook dat iedere scene wordt weergegeven als een klein diorama, waarin gaandeweg steeds meer vreemde dingen gebeuren.

Neo-games.blog forum

Een geautomatiseerde RPG van ASCII-tekens

Kijken op YouTube
Allemachtig, wat een monnikenwerk. Stone Story is een RPG die helemaal is gemaakt van ASCII leestekens. Dat is op zich nog niet bijzonder. Heel veel pc-spellen hadden vroeger zulke graphics. Alleen waren dat meestal stilstaande plaatjes. Het knappe van Stone Story is dat alles vloeiend is geanimeerd. Een kabbelende rivier van koppeltekens, vleermuizen van haakjes en schuine streepjes en een enge ASCII-boom die onverwacht zijn muil opentrekt. Erg mooi gedaan.

Het spel zelf klinkt een beetje apart. Het enige wat je volgens de maker doet is de juiste uitrusting voor je held kiezen. Al het andere (lopen, vechten, schatten verzamelen) doet het poppetje zelf. Saaiste spel ooit, of de ultieme casual RPG? We gaan het volgend jaar zien, als Stone Story hopelijk verschijnt voor pc, Mac, iOS en Android.

Neo-games.blog forum

Ouderwetse 2D schietactie met Rad Rodgers

Kijken op YouTube
Rad Rodgers: World One. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het kreeg vandaag een positieve early acces-review (preview?) op Destructoid. Het is een ouderwets 2D actiespel, met opvallend mooie 3D tekenfilmgraphics in Unreal Engine 4.

Het verhaal in het kort: een jongetje wordt in zijn favoriete computerspel gezogen, en moet daar overleven met een pratende spelcomputer als sidekick. De pogingen tot humor in de trailer maakten mij niet echt aan het lachen, maar de actie ziet er wel vet uit. Met grote geweren door de levels hollen (denk: Contra/Probotector) en schieten op alles wat beweegt. Het lijkt me geen GotY-materiaal, maar wel prima geschikt om een paar avondjes ouderwets te knallen. Ik heb er zin in!

Rad Rodgers: World One is nu verkrijgbaar in early access, en verschijnt op 1 december officieel voor de pc. Later volgt ook nog een PS4-versie.

Driving Survival is het engste racespel

Kijken op YouTube
Stel je voor: je wordt achtervolgd door vier gemaskerde mannen. Het is een mistige nacht, ergens in de middle of nowhere, en je rijdt in je auto over een verlaten landweg. In je achteruitkijkspiegel zie je de andere auto (met die vier mannen) steeds dichterbij komen.

Driving Survival moet haast wel het eerste spel zijn dat racen combineert met horror. Op het eerste gezicht een rare combinatie, maar het werkt in deze trailer verbluffend goed. Het lijkt wel een scene uit een low budget horrorfilm.

Aan de titel van het filmpje te zien, weet de maker nog niet zeker of hij het hele spel van binnenuit de auto wil filmen. Hopelijk doet hij dat wel, want het werkt veel beter dan de vorige trailer (na de klik) waar de camera nog achter de auto hing. Vooral het einde, als de gemaskerde mannen uitstappen en je auto omsingelen, is angstaanjagend echt.