Categorie: "indie games"

Nieuwe beat ´em up voor Sega Mega Drive aangekondigd

Kijken op YouTube
Je kunt je hippe retro-beat em’up natuurlijk gewoon aanbieden in de downloadwinkels van moderne spelcomputers, maar dat was de makers van Paprium niet authentiek genoeg. En dus verschijnt dit maffe vechtspel gewoon voor de Sega Mega Drive, een console die in 1997 voor het laatst werd geproduceerd.

Paprium is een beat’em up in de stijl van Final Fight en Streets of Rage 2. Het is een van de grootste spelcassettes ooit gemaakt (qua geheugen – de afmetingen zijn uiteraard gelijk aan ieder ander Mega Drive-spel) en de graphics spatten dan ook van het scherm. Grote vloeiend geanimeerde sprites die zich een weg beuken door ontzettend gedetailleerde achtergronden. Alleen al voor de graphics zullen veel verzamelaars dit spel niet willen missen.

  • Paprium pre-orderen kan hier vanaf 69 dollar. (Er zijn verschillende edities: normaal, gelimiteerd, met een speciale arcade joystick, etc). De verwachte releasedatum is 16 september. Let wel: je hebt een werkende Mega Drive nodig om dit spel te spelen. De cartridge is wel regiovrij, en kan dus overweg met alle bestaande versies.
  • Niet schrikken van de rare trailer. Het is een parodie op (of eerbetoon aan?) de bizarre filmpjes die reclamemakers in de jaren ’90 bedachten voor Sega en Nintendo.

Neo-games.blog forum

Nadenken over existentiële vragen met indiegame Everything

Kijken op YouTube

Everything is an interactive experience where everything you see is a thing you can be, from animals to planets to galaxies and beyond. Travel between outer and inner space, and explore a vast, interconnected universe of things without enforced goals, scores, or tasks to complete.

Het gebeurt niet vaak dat een trailer voor een computerspel je laat nadenken over de zin van leven en dood, maar Everything krijgt het voor elkaar. Een toespraak van filosoof Alan Watts wordt gecombineerd met een universum waar alles met elkaar is verbonden. De beer in het bos, de grassprietjes op de grond, de insecten die rondkruipen in het gras, en de moleculen waar de insecten van zijn gemaakt. Maar ook: de continenten in de oceaan, de planeet die om een ster draait, en de ster die onderdeel is van een sterrenstelsel. Het is allemaal zo overweldigend dat je vanzelf gaat nadenken over over jouw rol in het universum. Bestaat er wel een “ik”, of zijn we allemaal onderdeel van één groot levend organisme?

Als spel vind ik Everything er minder overtuigend uitzien. Het thema is absoluut fascinerend, maar het enige wat je zo te zien doet is rondlopen en dingen bekijken. Leuk dat je zowel losse moleculen als complete sterrenstelsels kunt besturen, maar zonder een concreet einddoel vrees ik dat het snel gaat vervelen.

Everything verschijnt volgende week voor PlayStation 4, en een maand later ook voor pc.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: retro-futuristische indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
Liefhebbers van mooie pixels opgelet. We hebben de afgelopen jaren wel meer spellen gezien met dit stijltje van hippe niet-retro pixels (Hyper Light Drifter, Swords and Sorcery, Super Time Force), maar dit voelt als de overtreffende trap. Narita Boy speelt zich af in een bizarre fantasiewereld vol robots, levende computers en floppydisk-surfplanken. Dat ziet er al speciaal uit, en dan is het hele spel ook nog ondergedompeld in een flikkerende, neonkleurige, nostalgische jaren ’80 gloed. Zien is geloven.

Buiten die mooie graphics is er helaas nog niet zoveel bekend. Volgens de makers kunnen we rekenen op “classic 2D scroller action with new exotic time and dimension jump mechanics, RPG elements and amazing worlds to explore”, maar wat dat precies betekent laten ze in het midden. Is Narita Boy een vechtspel? Een platformer? Een avonturenspel? De razendsnel gemonteerde trailer biedt ook al geen uitkomst. Het ziet er allemaal heel flitsend uit, maar we kunnen alleen maar hopen dat het ook leuk is om te spelen.

Als het lukt om 120.000 euro in te zamelen op Kickstarter, verschijnt Narita Boy volgend jaar voor pc en Mac. Er zijn ook stretch goals voor versies op de 3 spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One), maar die zijn voorlopig nog niet in zicht.

Neo-games.blog forum

Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac

isaacswitch
Het is dat ik geen zin heb om helemaal overnieuw te beginnen, anders had uitgever Nicalis mij misschien wel kunnen verleiden met dit Binding of Isaac-pretpakket voor de Switch. Naast een mooi doosje en twee stickervellen, is er nu ook een handleiding toegevoegd in de stijl van Nintendo’s ouderwetse NES-handleidingen.

Hieronder staan een paar afbeeldingen, en het lijkt inderdaad sprekend op het boekje van de allereerste Legend of Zelda (waar Binding of Isaac losjes op is gebaseerd). Leuk om te hebben, en in een spel met meer dan 200 unieke voorwerpen ook best handig om wat uitleg en beschrijvingen op papier te hebben.

Al deze extra’s zitten alleen bij de gelimiteerde “launch edition” van The Binding of Isaac. Dus mocht je belangstelling hebben, reserveer het spel dan zo snel mogelijk. De Switch-versie van The Binding of Isaac is een paar weken uitgesteld, maar verschijnt als het goed is nog steeds in maart.

Een futuristisch racespel zonder racebanen

Kijken op YouTube

Nintendo’s beroemdste ontwerper, Shigeru Miyamoto, heeft ooit gezegd dat hij geen nieuwe F-Zero maakt omdat hij niet in herhaling wil vallen. Zonder een frisse invalshoek heeft het volgens hem geen zin om het zoveelste futuristische racespel uit te brengen.

Ik ben benieuwd wat Miyamoto van Lightfield zou vinden. Een nieuw racespel dat het hele concept van racebanen overboord gooit. Ruimteschepen stuiteren door futuristische landschappen en kleven vast aan ieder oppervlak (plafonds, asteroïden, de zijkant van gebouwen) dat voorhanden is. Een “omnidirectional version of parkour” noemen de makers het zelf.

Of dat een goed idee is moet natuurlijk nog blijken. De trailer is spectaculair, maar ook een beetje chaotisch. Hoe weten al die ruimteschepen welke bochten ze moeten nemen en waar de finishlijn is? Zijn er richtingaanwijzers? Verborgen signalen? En wat betekenen al die witte stippen? Een hoop vragen, maar er is in ieder geval niemand die kan zeggen dat Lightfield niet origineel is.

Lightfield verschijnt deze lente voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Metroid-achtige platformer Hollow Knight

Kijken op YouTube
Ben je gefrustreerd omdat Nintendo al 13 jaar geen échte Metroid heeft gemaakt? Depressief omdat Konami net doet alsof Castlevania niet bestaat? Ongeduldig omdat het nog zo lang duurt voordat Koji Igarashi klaar is met Bloodstained? Misschien moet je eens kijken naar deze nieuwe trailer van Hollow Knight.

Dit spel verschijnt volgende week (24 februari) voor pc en Mac, en het ziet eruit als een perfecte kruising tussen… nou ja, alles uit de vorige alinea. Een piepkleine ridder in een doolhofachtige wereld. Je vecht tegen insecten, je verzamelt nieuwe wapens, en je gebruikt magische “charms” om superkrachten bij jezelf te activeren. Het is allemaal vormgegeven in een hippe tekenfilmstijl die er tegelijkertijd modern en ouderwets uitziet.

  • Later dit jaar verschijnt Hollow Knight ook nog voor de Switch. De stretch goal van de Kickstarter-campagne was eigenlijk voor een Wii U-versie, maar de ontwikkelaars zijn dus overgestapt naar Nintendo’s nieuwe spelcomputer.
  • Ik verwacht dat het spel uiteindelijk ook wel zal verschijnen voor andere spelcomputers, maar voorlopig is het een leuke console exclusive voor Nintendo.

Neo-games.blog forum

Old Man’s Journey: een avonturenspel over de laatste levensfase

Kijken op YouTube
Fraaie trailer voor Old Man’s Journey. Een avonturenspel waarin je zo te zien puzzels oplost door laagjes in het landschap te verslepen om nieuwe routes te creëren. Er is verder nog niet zoveel over bekend (en ik vraag me af of dit mechanisme genoeg diepgang heeft om een compleet spel aan op te hangen), maar de trailer ziet er wonderschoon uit en een bejaarde hoofdrolspeler die afscheid neemt van het leven zie je ook niet iedere dag. Ik ben nieuwsgierig!

Neo-games.blog forum