Categorie: "indie games"

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: retro-futuristische indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
Liefhebbers van mooie pixels opgelet. We hebben de afgelopen jaren wel meer spellen gezien met dit stijltje van hippe niet-retro pixels (Hyper Light Drifter, Swords and Sorcery, Super Time Force), maar dit voelt als de overtreffende trap. Narita Boy speelt zich af in een bizarre fantasiewereld vol robots, levende computers en floppydisk-surfplanken. Dat ziet er al speciaal uit, en dan is het hele spel ook nog ondergedompeld in een flikkerende, neonkleurige, nostalgische jaren ’80 gloed. Zien is geloven.

Buiten die mooie graphics is er helaas nog niet zoveel bekend. Volgens de makers kunnen we rekenen op “classic 2D scroller action with new exotic time and dimension jump mechanics, RPG elements and amazing worlds to explore”, maar wat dat precies betekent laten ze in het midden. Is Narita Boy een vechtspel? Een platformer? Een avonturenspel? De razendsnel gemonteerde trailer biedt ook al geen uitkomst. Het ziet er allemaal heel flitsend uit, maar we kunnen alleen maar hopen dat het ook leuk is om te spelen.

Als het lukt om 120.000 euro in te zamelen op Kickstarter, verschijnt Narita Boy volgend jaar voor pc en Mac. Er zijn ook stretch goals voor versies op de 3 spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One), maar die zijn voorlopig nog niet in zicht.

Neo-games.blog forum

Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac

isaacswitch
Het is dat ik geen zin heb om helemaal overnieuw te beginnen, anders had uitgever Nicalis mij misschien wel kunnen verleiden met dit Binding of Isaac-pretpakket voor de Switch. Naast een mooi doosje en twee stickervellen, is er nu ook een handleiding toegevoegd in de stijl van Nintendo’s ouderwetse NES-handleidingen.

Hieronder staan een paar afbeeldingen, en het lijkt inderdaad sprekend op het boekje van de allereerste Legend of Zelda (waar Binding of Isaac losjes op is gebaseerd). Leuk om te hebben, en in een spel met meer dan 200 unieke voorwerpen ook best handig om wat uitleg en beschrijvingen op papier te hebben.

Al deze extra’s zitten alleen bij de gelimiteerde “launch edition” van The Binding of Isaac. Dus mocht je belangstelling hebben, reserveer het spel dan zo snel mogelijk. De Switch-versie van The Binding of Isaac is een paar weken uitgesteld, maar verschijnt als het goed is nog steeds in maart.

Een futuristisch racespel zonder racebanen

Kijken op YouTube

Nintendo’s beroemdste ontwerper, Shigeru Miyamoto, heeft ooit gezegd dat hij geen nieuwe F-Zero maakt omdat hij niet in herhaling wil vallen. Zonder een frisse invalshoek heeft het volgens hem geen zin om het zoveelste futuristische racespel uit te brengen.

Ik ben benieuwd wat Miyamoto van Lightfield zou vinden. Een nieuw racespel dat het hele concept van racebanen overboord gooit. Ruimteschepen stuiteren door futuristische landschappen en kleven vast aan ieder oppervlak (plafonds, asteroïden, de zijkant van gebouwen) dat voorhanden is. Een “omnidirectional version of parkour” noemen de makers het zelf.

Of dat een goed idee is moet natuurlijk nog blijken. De trailer is spectaculair, maar ook een beetje chaotisch. Hoe weten al die ruimteschepen welke bochten ze moeten nemen en waar de finishlijn is? Zijn er richtingaanwijzers? Verborgen signalen? En wat betekenen al die witte stippen? Een hoop vragen, maar er is in ieder geval niemand die kan zeggen dat Lightfield niet origineel is.

Lightfield verschijnt deze lente voor PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Metroid-achtige platformer Hollow Knight

Kijken op YouTube
Ben je gefrustreerd omdat Nintendo al 13 jaar geen échte Metroid heeft gemaakt? Depressief omdat Konami net doet alsof Castlevania niet bestaat? Ongeduldig omdat het nog zo lang duurt voordat Koji Igarashi klaar is met Bloodstained? Misschien moet je eens kijken naar deze nieuwe trailer van Hollow Knight.

Dit spel verschijnt volgende week (24 februari) voor pc en Mac, en het ziet eruit als een perfecte kruising tussen… nou ja, alles uit de vorige alinea. Een piepkleine ridder in een doolhofachtige wereld. Je vecht tegen insecten, je verzamelt nieuwe wapens, en je gebruikt magische “charms” om superkrachten bij jezelf te activeren. Het is allemaal vormgegeven in een hippe tekenfilmstijl die er tegelijkertijd modern en ouderwets uitziet.

  • Later dit jaar verschijnt Hollow Knight ook nog voor de Switch. De stretch goal van de Kickstarter-campagne was eigenlijk voor een Wii U-versie, maar de ontwikkelaars zijn dus overgestapt naar Nintendo’s nieuwe spelcomputer.
  • Ik verwacht dat het spel uiteindelijk ook wel zal verschijnen voor andere spelcomputers, maar voorlopig is het een leuke console exclusive voor Nintendo.

Neo-games.blog forum

Old Man’s Journey: een avonturenspel over de laatste levensfase

Kijken op YouTube
Fraaie trailer voor Old Man’s Journey. Een avonturenspel waarin je zo te zien puzzels oplost door laagjes in het landschap te verslepen om nieuwe routes te creëren. Er is verder nog niet zoveel over bekend (en ik vraag me af of dit mechanisme genoeg diepgang heeft om een compleet spel aan op te hangen), maar de trailer ziet er wonderschoon uit en een bejaarde hoofdrolspeler die afscheid neemt van het leven zie je ook niet iedere dag. Ik ben nieuwsgierig!

Neo-games.blog forum

Deze first person shooter lijkt een beetje op Metroid Prime

Kijken op YouTube
Wel meer spellen zeggen dat ze zijn geïnspireerd door Metroid Prime, maar vaak blijken het dan toch doorsnee first person shooters die niet begrijpen wat Samus zo speciaal maakte. Misschien geldt dat ook voor Morphite, maar dit is wel een van de weinige trailers die het Metroid-gevoel een beetje weet op te wekken. Ik weet niet of het komt door de muziek, door de grapple beam, door de passieve buitenaardse levensvormen of door de blokkige GameCube-achtige graphics, maar ik moest voortdurend terugdenken aan mijn avonturen op Tallon IV.

Morphite wordt ontwikkeld voor Android, iOS en pc. Exacte releasedatum nog niet bekend, maar met “early 2017″ als indicatie kan het nooit lang meer duren.

Neo-games.blog forum

Vrolijke indiegame TumbleSeed aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Gespot op Tiny Cartridge: een tof spel dat blijkbaar al een tijdje in ontwikkeling was voor pc en PlayStation 4, maar dat nu ook is aangekondigd voor de Nintendo Switch. In TumbleSeed help je een boomzaadje dat (om een of andere reden) de top van een berg wil bereiken. De grap is dat spelers het zaadje niet rechtstreeks besturen, maar alleen een plankje kantelen waarop hij naar links of rechts rolt. Het idee is geleend van Ice Cold Beer, een heel oud mechanisch arcadespel (géén videogame!) van Taito.

  • Nu zou een simpel behendigheidsspelletje niet zo heel erg interessant zijn, maar de makers hebben het concept uitgebouwd tot iets dat ze een “rolly roguelike” noemen. In het kort: de berg wordt procedureel gegenereerd, en het zaadje vindt iedere keer andere power-ups. Die formule heeft de afgelopen jaren een paar ontzettend verslavende spellen opgeleverd (Spelunky, The Binding of Isaac, Rogue Legacy).
  • Bij het zien van de trailer denk je misschien dat Switch-spelers het balkje kunnen kantelen door in iedere hand een JoyCon te balanceren, maar dat zit er helaas (of gelukkig?) niet in. TumbleSeed wordt volgens de makers zo moeilijk dat een bewegingsgevoelige besturing onspeelbaar zou zijn. Je kantelt het balkje dus gewoon met 2 controlsticks.

Neo-games.blog forum

Bestuur een kaars in Candleman voor Xbox One

Kijken op YouTube
Vanuit het niets verscheen vandaag Candleman voor Xbox One. Een Chinese indiegame over een levende kaars die op reis gaat in een donkere wereld.

Dat klinkt als een ideale combinatie, maar de gimmick is dat Candleman’s vlam per level maar 10 seconden kan branden. Daarna is hij opgebrand. De levels duren veel langer dan dat, waardoor spelers grotendeels “op gevoel” de hindernissen moeten ontwijken. En dan krijgt Candleman ook nog te maken met platforms die verdwijnen in het donker, en vijanden die hem alleen met rust laten als het licht brandt.

Het is een trucje dat Nintendo had kunnen verzinnen voor een van hun Mario-spellen (Super Mario 3D World heeft zelfs een level dat hier een beetje op lijkt), maar ontwikkelaar Spotlighter heeft het idee uitgewerkt tot een compleet platformspel. De trailer is leuk, hopelijk is de rest van het spel ook de moeite waard.

Neo-games.blog forum