Categorie: "indie games"

Nieuwe trailer Metroid-achtige platformer Hollow Knight

Kijken op YouTube
Ben je gefrustreerd omdat Nintendo al 13 jaar geen échte Metroid heeft gemaakt? Depressief omdat Konami net doet alsof Castlevania niet bestaat? Ongeduldig omdat het nog zo lang duurt voordat Koji Igarashi klaar is met Bloodstained? Misschien moet je eens kijken naar deze nieuwe trailer van Hollow Knight.

Dit spel verschijnt volgende week (24 februari) voor pc en Mac, en het ziet eruit als een perfecte kruising tussen… nou ja, alles uit de vorige alinea. Een piepkleine ridder in een doolhofachtige wereld. Je vecht tegen insecten, je verzamelt nieuwe wapens, en je gebruikt magische “charms” om superkrachten bij jezelf te activeren. Het is allemaal vormgegeven in een hippe tekenfilmstijl die er tegelijkertijd modern en ouderwets uitziet.

  • Later dit jaar verschijnt Hollow Knight ook nog voor de Switch. De stretch goal van de Kickstarter-campagne was eigenlijk voor een Wii U-versie, maar de ontwikkelaars zijn dus overgestapt naar Nintendo’s nieuwe spelcomputer.
  • Ik verwacht dat het spel uiteindelijk ook wel zal verschijnen voor andere spelcomputers, maar voorlopig is het een leuke console exclusive voor Nintendo.

Neo-games.blog forum

Old Man’s Journey: een avonturenspel over de laatste levensfase

Kijken op YouTube
Fraaie trailer voor Old Man’s Journey. Een avonturenspel waarin je zo te zien puzzels oplost door laagjes in het landschap te verslepen om nieuwe routes te creëren. Er is verder nog niet zoveel over bekend (en ik vraag me af of dit mechanisme genoeg diepgang heeft om een compleet spel aan op te hangen), maar de trailer ziet er wonderschoon uit en een bejaarde hoofdrolspeler die afscheid neemt van het leven zie je ook niet iedere dag. Ik ben nieuwsgierig!

Neo-games.blog forum

Deze first person shooter lijkt een beetje op Metroid Prime

Kijken op YouTube
Wel meer spellen zeggen dat ze zijn geïnspireerd door Metroid Prime, maar vaak blijken het dan toch doorsnee first person shooters die niet begrijpen wat Samus zo speciaal maakte. Misschien geldt dat ook voor Morphite, maar dit is wel een van de weinige trailers die het Metroid-gevoel een beetje weet op te wekken. Ik weet niet of het komt door de muziek, door de grapple beam, door de passieve buitenaardse levensvormen of door de blokkige GameCube-achtige graphics, maar ik moest voortdurend terugdenken aan mijn avonturen op Tallon IV.

Morphite wordt ontwikkeld voor Android, iOS en pc. Exacte releasedatum nog niet bekend, maar met “early 2017″ als indicatie kan het nooit lang meer duren.

Neo-games.blog forum

Vrolijke indiegame TumbleSeed aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Gespot op Tiny Cartridge: een tof spel dat blijkbaar al een tijdje in ontwikkeling was voor pc en PlayStation 4, maar dat nu ook is aangekondigd voor de Nintendo Switch. In TumbleSeed help je een boomzaadje dat (om een of andere reden) de top van een berg wil bereiken. De grap is dat spelers het zaadje niet rechtstreeks besturen, maar alleen een plankje kantelen waarop hij naar links of rechts rolt. Het idee is geleend van Ice Cold Beer, een heel oud mechanisch arcadespel (géén videogame!) van Taito.

  • Nu zou een simpel behendigheidsspelletje niet zo heel erg interessant zijn, maar de makers hebben het concept uitgebouwd tot iets dat ze een “rolly roguelike” noemen. In het kort: de berg wordt procedureel gegenereerd, en het zaadje vindt iedere keer andere power-ups. Die formule heeft de afgelopen jaren een paar ontzettend verslavende spellen opgeleverd (Spelunky, The Binding of Isaac, Rogue Legacy).
  • Bij het zien van de trailer denk je misschien dat Switch-spelers het balkje kunnen kantelen door in iedere hand een JoyCon te balanceren, maar dat zit er helaas (of gelukkig?) niet in. TumbleSeed wordt volgens de makers zo moeilijk dat een bewegingsgevoelige besturing onspeelbaar zou zijn. Je kantelt het balkje dus gewoon met 2 controlsticks.

Neo-games.blog forum

Bestuur een kaars in Candleman voor Xbox One

Kijken op YouTube
Vanuit het niets verscheen vandaag Candleman voor Xbox One. Een Chinese indiegame over een levende kaars die op reis gaat in een donkere wereld.

Dat klinkt als een ideale combinatie, maar de gimmick is dat Candleman’s vlam per level maar 10 seconden kan branden. Daarna is hij opgebrand. De levels duren veel langer dan dat, waardoor spelers grotendeels “op gevoel” de hindernissen moeten ontwijken. En dan krijgt Candleman ook nog te maken met platforms die verdwijnen in het donker, en vijanden die hem alleen met rust laten als het licht brandt.

Het is een trucje dat Nintendo had kunnen verzinnen voor een van hun Mario-spellen (Super Mario 3D World heeft zelfs een level dat hier een beetje op lijkt), maar ontwikkelaar Spotlighter heeft het idee uitgewerkt tot een compleet platformspel. De trailer is leuk, hopelijk is de rest van het spel ook de moeite waard.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer puzzelspel Gorogoa

Kijken op YouTube
He kijk, Gorogoa is terug. Ik was dit puzzelspel alweer helemaal vergeten (de laatste trailer stamt uit 2012), maar bedenker Jason Robert belooft dat hij nu écht bijna klaar is. Als alles goed gaat verschijnt Gorogoa deze lente voor pc en mobile.

De reden dat het zo lang duurt is dat alle puzzels apart worden ontworpen en getekend. Gorogoa bestaat uit schuifpuzzels met interactieve plaatjes. Als je twee plaatjes naast elkaar legt gebeurt er iets bijzonders, en al die animaties moest Jason met de hand uitwerken.

En ook de oplossing van de puzzels is iedere keer anders. In de trailer ontstaan er kleine verhaaltjes door verschillende landschappen met elkaar te combineren, maar volgens Jason zijn er ook puzzels waar alles draait om kleuren of terugkerende patronen. Je weet als speler nooit wat je kunt verwachten, en juist dat maakt dat Gorogoa er 5 jaar later nog steeds uitziet als iets speciaals.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: levende informatieborden in The Pedestrian

Kijken op YouTube
Wat als de pictogrammen op informatieborden stiekem tot leven komen als niemand kijkt? Het had een idee van animatiestudio Pixar kunnen zijn, maar in plaats daarvan wordt The Pedestrian een lekker origineel puzzel/platformspel. Spring als pictogram-poppetje van bord naar bord, en los puzzels op door de borden op verschillende manieren aan elkaar te klikken.

Jongens, wat een geweldig idee! De platformlevels door driedimensionale gebouwen en steden zien er het spectaculairst uit, maar uiteindelijk zullen de schuifpuzzels wel leuker zijn om te spelen. Laten we hopen dat The Pedestrian die twee speelstijlen goed kan combineren.

De makers denken dat ze The Pedestrian binnen een paar maanden af kunnen maken voor pc en Mac, maar daarvoor hebben ze wel meer geld nodig. Dat wordt nu dus ingezameld op Kickstarter.

Neo-games.blog forum

Veelbelovende Metroidvania: Sundered voor pc en PS4

Kijken op YouTube
Ken je Jotun nog? Dat Zelda-achtige actiespel in een handgetekende wereld? Aan de korte kant, maar volgens de meeste recensies wel erg leuk om te spelen? De makers lanceerden gisteren een Kickstarter voor hun nieuwe spel.

Sundered is een actie-platformer en een procedureel gegenereerde Metroidvania. Een heel ander genre dan Jotun dus, maar er zijn ook overeenkomsten. Je bestuurt bijvoorbeeld weer een heel klein poppetje op het scherm dat vecht tegen grote monsters en nog grotere eindbazen. De tekenstijl is ook onmiddellijk herkenbaar. Kleurrijk en tekenfilmachtig, maar toch ook serieus en soms zelfs griezelig. Met andere woorden: het is allemaal weer erg veelbelovend. Verken een ondergrondse wereld die er iedere keer anders uitziet, en gebruik na de game over je verzamelde ‘shards’ om permanente upgrades voor jezelf te kopen. Zo krijgt je personages steeds meer mogelijkheden, waardoor hij uiteindelijk de uitgang kan bereiken.

Sundered staat gepland voor pc en PlayStation 4, en de verwachte releasedatum is al in juli 2017. Een exemplaar reserveren kan door 20 Canadese dollars te doneren (ongeveer 14 euro), maar aangezien de Kickstarter nu al is geslaagd kun je ook gewoon wachten tot het spel uit is.

Neo-games.blog forum

Little Nightmares krijgt releasedatum en nieuwe trailer

Kijken op YouTube
Little Nightmares is niet alleen het schattigste horrorspel ter wereld, het is ook verrassend origineel. Zombies, weerwolven en verlaten landhuizen zijn inmiddels uitgekauwde clichés, maar een onderwaterstad waar bloeddorstige koks en mysterieuze schaduwhanden je proberen te grijpen… dat zie je niet iedere dag. Sommige details zijn zo bizar en onverklaarbaar (kamers bezaaid met duizenden schoenen, tientallen grootvaderklokken op een rij) dat het lijkt of David Lynch zich er persoonlijk mee heeft bemoeid. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken in deze griezelige wereld.

Little Nightmares is al een hele tijd in ontwikkeling, maar ontwikkelaar Tarsier heeft nu eindelijk een releasedatum geprikt. Vanaf 28 april is het spel verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer indiegame Tokyo 42

Kijken op YouTube
In grote lijnen heeft Tokyo 42 wel iets weg van moderne Triple A open wereld actie/stealth-spellen (Dishonored, Watch Dogs, Hitman, etc.), alleen is de camera héél ver uitgezoomd. Het gevolg is niet alleen dat de hele game eruitziet als een hippe infographic, maar ook dat de actie veel chaotischer kan worden dan in die andere spellen. Halverwege deze trailer ontstaat er bijvoorbeeld een groot vuurgevecht dat andere huurmoordenaars nooit zouden overleven, maar de held van Tokyo 42 heeft zo veel overzicht dat hij alle kogels weet te ontwijken totdat hij op een rustig plekje een andere vermomming aan kan trekken.

Ieder spel dat zo snel kan omschakelen van bullet hell naar voorzichtige stealth moet haast wel interessant zijn.

Tokyo 42 heeft nog geen exacte releasedatum, maar de makers hopen nog steeds het spel “begin 2017″ uit te brengen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Neo-games.blog forum