Categorie: "indie games"

Indiegame Kamiko lijkt op Zelda, maar…

Kijken op YouTube
Ho! Stop! Ik weet dat Kamiko eruitziet als de hippe kruising tussen Legend of Zelda en Hyper Light Drifter waar je altijd al van hebt gedroomd, maar berg je creditkaart toch nog even op. Er zijn een paar dingen die je moet weten voordat je hier je geld aan uitgeeft.

  • Kamiko is geen RPG. Een verhaal is er nauwelijks, en de puzzels gaan niet verder dan af en toe een blok verschuiven. Kamiko is in de eerste plaats een actiespel. Vechten tegen heel veel vijanden terwijl je probeert je combo zo lang mogelijk vol te houden.
  • Kamiko is geen lang spel. Er zijn 4 eindbazen, die de meeste spelers binnen een uur hebben verslagen. Daarna zijn er nog twee andere speelbare personages om het spel opnieuw mee uit te spelen, maar meer content is er niet. Kamiko is duidelijk meer een arcadespelletje dan een uitgebreid avonturenspel. Er zijn zelfs leaderboards (niet online, helaas) om te zien wie het snelst kan speedrunnen.

Daar staat tegenover dat Kamiko maar 5 euro kost. Een bescheiden prijsje voor een bescheiden spelletje. Heb je zin in een kort tussendoortje met bloedmooie graphics? Dan is Kamiko misschien wel precies wat je zoekt. Het spel is vanaf 27 april te downloaden, exclusief voor de Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer van “roguevania” actiespel Dead Cells

Kijken op YouTube
Dead Cells is a roguelike, Castlevania-inspired action-platformer. […} you’ll have to master 2D souls-like like combat with the ever-present threat of permadeath looming.

Voor buitenstaanders is deze beschrijving een betekenisloze woordenbrij, maar een piepklein groepje liefhebbers weet meteen waar ze aan toe zijn.

Een actiespel over een man met een zweep die verdwaalt in een doolhofachtig kasteel. (Zoals in Castlevania). Alle vijanden die hij tegenkomt zijn intelligent en levensgevaarlijk. (Zoals in Dark Souls). En tot overmaat van ramp heeft hij géén extra levens. Als hij doodgaat wordt hij gedropt voor de ingang van een nieuw willekeurig gegenereerd kasteel. (Zoals in Rogue).

Dead Cells wordt ongetwijfeld een frustrerend moeilijk spel, maar ik moet zeggen dat die trailer er toch wel leuk uitziet. Als de recensies goed zijn moet ik deze misschien toch maar eens proberen.

Dead Cells verschijnt op 10 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum

De mysterieuze puzzels van Bokida: Heartfelt Reunion

Kijken op YouTube
Deze ziet er interessant uit. Bokida: Heartfelt Reunion is een first person puzzelspel in een wereld waar bijna alles wit is. Door mysterieuze torens te activeren kun je contact maken met een andere planeet, waardoor jouw eigen wereld steeds meer kleur krijgt. Of zoiets. Okee, dus het verhaal klinkt niet heel erg boeiend.

Het zijn de puzzels die Bokida interessant maken. Spelers kunnen eindeloos blokken bouwen zoals in Minecraft, alleen moet je hier rekening houden met zwaartekracht. Losse blokken vallen meteen weer omlaag, en ook andere dingen (bomen, rotsblokken) storten realistisch in elkaar als de cursor ze kapot snijdt. Het ziet eruit als een heerlijke sandbox waar elke puzzel meerdere oplossingen heeft. Lekker experimenteren dus.

Bokida: Heartfelt Reunion verschijnt op 17 mei voor de pc.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beat ´em up voor Sega Mega Drive aangekondigd

Kijken op YouTube
Je kunt je hippe retro-beat em’up natuurlijk gewoon aanbieden in de downloadwinkels van moderne spelcomputers, maar dat was de makers van Paprium niet authentiek genoeg. En dus verschijnt dit maffe vechtspel gewoon voor de Sega Mega Drive, een console die in 1997 voor het laatst werd geproduceerd.

Paprium is een beat’em up in de stijl van Final Fight en Streets of Rage 2. Het is een van de grootste spelcassettes ooit gemaakt (qua geheugen – de afmetingen zijn uiteraard gelijk aan ieder ander Mega Drive-spel) en de graphics spatten dan ook van het scherm. Grote vloeiend geanimeerde sprites die zich een weg beuken door ontzettend gedetailleerde achtergronden. Alleen al voor de graphics zullen veel verzamelaars dit spel niet willen missen.

  • Paprium pre-orderen kan hier vanaf 69 dollar. (Er zijn verschillende edities: normaal, gelimiteerd, met een speciale arcade joystick, etc). De verwachte releasedatum is 16 september. Let wel: je hebt een werkende Mega Drive nodig om dit spel te spelen. De cartridge is wel regiovrij, en kan dus overweg met alle bestaande versies.
  • Niet schrikken van de rare trailer. Het is een parodie op (of eerbetoon aan?) de bizarre filmpjes die reclamemakers in de jaren ’90 bedachten voor Sega en Nintendo.

Neo-games.blog forum

Nadenken over existentiële vragen met indiegame Everything

Kijken op YouTube

Everything is an interactive experience where everything you see is a thing you can be, from animals to planets to galaxies and beyond. Travel between outer and inner space, and explore a vast, interconnected universe of things without enforced goals, scores, or tasks to complete.

Het gebeurt niet vaak dat een trailer voor een computerspel je laat nadenken over de zin van leven en dood, maar Everything krijgt het voor elkaar. Een toespraak van filosoof Alan Watts wordt gecombineerd met een universum waar alles met elkaar is verbonden. De beer in het bos, de grassprietjes op de grond, de insecten die rondkruipen in het gras, en de moleculen waar de insecten van zijn gemaakt. Maar ook: de continenten in de oceaan, de planeet die om een ster draait, en de ster die onderdeel is van een sterrenstelsel. Het is allemaal zo overweldigend dat je vanzelf gaat nadenken over over jouw rol in het universum. Bestaat er wel een “ik”, of zijn we allemaal onderdeel van één groot levend organisme?

Als spel vind ik Everything er minder overtuigend uitzien. Het thema is absoluut fascinerend, maar het enige wat je zo te zien doet is rondlopen en dingen bekijken. Leuk dat je zowel losse moleculen als complete sterrenstelsels kunt besturen, maar zonder een concreet einddoel vrees ik dat het snel gaat vervelen.

Everything verschijnt volgende week voor PlayStation 4, en een maand later ook voor pc.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Kijk dit: retro-futuristische indiegame Narita Boy

Kijken op YouTube
Liefhebbers van mooie pixels opgelet. We hebben de afgelopen jaren wel meer spellen gezien met dit stijltje van hippe niet-retro pixels (Hyper Light Drifter, Swords and Sorcery, Super Time Force), maar dit voelt als de overtreffende trap. Narita Boy speelt zich af in een bizarre fantasiewereld vol robots, levende computers en floppydisk-surfplanken. Dat ziet er al speciaal uit, en dan is het hele spel ook nog ondergedompeld in een flikkerende, neonkleurige, nostalgische jaren ’80 gloed. Zien is geloven.

Buiten die mooie graphics is er helaas nog niet zoveel bekend. Volgens de makers kunnen we rekenen op “classic 2D scroller action with new exotic time and dimension jump mechanics, RPG elements and amazing worlds to explore”, maar wat dat precies betekent laten ze in het midden. Is Narita Boy een vechtspel? Een platformer? Een avonturenspel? De razendsnel gemonteerde trailer biedt ook al geen uitkomst. Het ziet er allemaal heel flitsend uit, maar we kunnen alleen maar hopen dat het ook leuk is om te spelen.

Als het lukt om 120.000 euro in te zamelen op Kickstarter, verschijnt Narita Boy volgend jaar voor pc en Mac. Er zijn ook stretch goals voor versies op de 3 spelcomputers (PS4, Switch, Xbox One), maar die zijn voorlopig nog niet in zicht.

Neo-games.blog forum

Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac

isaacswitch
Het is dat ik geen zin heb om helemaal overnieuw te beginnen, anders had uitgever Nicalis mij misschien wel kunnen verleiden met dit Binding of Isaac-pretpakket voor de Switch. Naast een mooi doosje en twee stickervellen, is er nu ook een handleiding toegevoegd in de stijl van Nintendo’s ouderwetse NES-handleidingen.

Hieronder staan een paar afbeeldingen, en het lijkt inderdaad sprekend op het boekje van de allereerste Legend of Zelda (waar Binding of Isaac losjes op is gebaseerd). Leuk om te hebben, en in een spel met meer dan 200 unieke voorwerpen ook best handig om wat uitleg en beschrijvingen op papier te hebben.

Al deze extra’s zitten alleen bij de gelimiteerde “launch edition” van The Binding of Isaac. Dus mocht je belangstelling hebben, reserveer het spel dan zo snel mogelijk. De Switch-versie van The Binding of Isaac is een paar weken uitgesteld, maar verschijnt als het goed is nog steeds in maart.