Motion sensors en rumble gaan prima samen, zegt Immersion


En Immersion kan het weten, want ze zijn al jarenlang een toonaangevend bedrijf op het gebied van rumble. Hun Rumble-techniek is zelfs zo goed dat zowel Sony als Microsoft besloten om het na te maken voor respectievelijk de Playstation 2 en Xbox controller.
Dat pikte Immersion niet, en zowel Sony als Microsoft werden succesvol aangeklaagd. De rechter achtte bewezen dat beide bedrijven inderdaad inbreuk hadden gepleegd op het rumble-patent van Immersion, en dat er alsnog betaald moest worden. Microsoft koos vervolgens eieren voor hun geld, betaalde miljoenen dollars aan Immersion, en mag de rumble-techniek nu legaal en gelicenseerd gebruiken in de Xbox360 controller.

Sony had geen zin om de gevraagde 90.7 miljoen dollars aan Immersion te betalen, en besloot dat de PS3 controller dan maar geen rumble zou krijgen. Geheel toevallig had men toch net een revolutionaire manier bedacht om bewegings-sensoren in de controller toe te passen, dus dat was het perfecte excuus om rumble overboord te gooien zonder gezichtsverlies te lijden.

Sony: De PS3 controller heeft geen rumble-functionaliteit meer omdat dat de uiterst gevoelige motion sensors in de war zou brengen.

De wereld: Boe! Wij willen rumble!

Phil Harrison: Rumble was zo Last Gen, beweging is Next Gen!

Immersion: Onze nieuwe TouchSense technologie is anders volledig compatible met bewegings-sensoren en tilt-sensoren die de speler in staat stellen om games te besturen door de controller te bewegen. Omdat de snelheid waarmee de gebruiker de controller beweegt vele malen lager ligt dan de frequenties waarop er getrild wordt door de TouchSense technologie, kunnen die twee signalen perfect van elkaar onderscheiden worden met behulp van wat filtering en andere technieken. Immersion biedt desgewenst ook ondersteuning bij het toepassen van deze technologie in een spelcomputer.

Sony: Uh…

Immersion: Dan is er alleen nog die kwestie van de openstaande rekening van 90 miljoen dollar omdat julie jarenlang ongevraagd onze techniek gebruikt hebben…

Ik kan echt niet wachten om te zien hoe Sony hier weer op gaat reageren. Hier kan geen enkele soap serie tegenop!

Bron: IGN

Zie ook:
- Analoge PS3 controlstick veel gevoeliger dan PS2 controlstick
- "Geruchten PS3 downgrade zijn onzin," aldus Sony
- GTA IV draait, net als Table Tennis, op RAGE engine
- "Apple zou de PS3 kunnen verkopen voor 2000 dollar."
- Ken Kutaragi’s gevoel voor humor
- Eerste lading PS3′s emuleren PS2 hardware-matig?

Lees ook:Sony’s hoger beroep over Dual Shock patent afgewezen
Lees ook:Grote Playstation 3 Rumble Soap bijna afgelopen
Lees ook:Sony staat open voor aanpassing Sixaxis
Lees ook:Kaz Hirai: “Ik wou dat Microsoft ons niet de hele tijd kopieerde.”
Lees ook:Sony geen spijt ontbreken rumble

7 reacties op “Motion sensors en rumble gaan prima samen, zegt Immersion

  1. grievous

    Die rumble functie in de controller, geeft geen meerwaarde aan de controller, het is alles behalve natuurlijk dat de controller gaat trillen. ik zie ook waarom mensen dit als zo graag willen. Zolang er arcade kasten hebben bestaan heeft daar ook nooit een rumble functie in gezeten. Sony moet een betalingsregeling treffen met immersion en nooit meer zaken doen met deze gasten. De industrie wordt o pdeze manier helemaal uitgezogen door zulke bedrijven. Het zijn deze bedrijven die er uiteindelijk ervoor zorgen dat de prijzen steeds hoger worden van de consoles. Want deze kosten moet Sony weer zien terug te verdienen aan de playstation.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mithrandir

    Een goede rumble controller kan bij diverse games toch echt wel wat bijdragen hoor.

      /   Beantwoorden  / 
  3. cas_09

    jaaa >:(

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    Er zijn wel degelijk arcadekasten met een soort van rumble functie. Neem bijvoorbeeld de arcadekast van Terminator 2: Judgement Day (machinegeweer met terugslag). Dit voegde wel degelijk iets toe aan de gameplay. Hetzelfde geldt voor videogames (bijvoorbeeld Goldeneye 64 voor de N64).

    Sony had beter gewoon open kaart kunnen spelen omtrent het weglaten van de rumble functie.

      /   Beantwoorden  / 
  5. KayJay

    Oud nieuws… al een maand bekend.

      /   Beantwoorden  / 
  6. erik

    “De industrie wordt o pdeze manier helemaal uitgezogen door zulke bedrijven. “

    Pardon? Dus Sony steelt de ideëen van Immersion, die willen daar (terecht) geld voor zien, waarin ze van de rechter gelijk krijgen… en nu zijn de mensen van Immersion de uitzuigers? Een beetje de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

    “nooit meer zaken doen met deze gasten. “

    Ze hebben ook nooit zaken gedaan met die gasten. :p Dat is juist het probleem!

    “Die rumble functie in de controller, geeft geen meerwaarde aan de controller”

    Miljoenen mensen over de hele wereld zijn het niet met je eens. ;) De grap is dat het juist wel heel natuurlijk aanvoelt in de zin dat je er na een tijdje niet meer op let. Maar ondertussen wordt wat je ziet op het scherm wel vertaald naar wat je voelt met je handen. En helemaal nu de PS3 gebruik gaat maken van motion sensors zal het bijzonder kaal aanvoelen zonder rumble.

    “Zolang er arcade kasten hebben bestaan heeft daar ook nooit een rumble functie in gezeten. “

    Omdat niemand het toen al bedacht had. Die redenatie is van een zelfde logica als zeggen dat kleurentelevisie onzin is omdat mensen dat vroeger ook niet nodig hadden.

      /   Beantwoorden  / 
  7. wackman

    ik zet de rumblle altijd uit. suf effect…Ik zet liever de subwoofer wat harder zodat het hele huis trilt

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.