Analoge PS3 controlstick veel gevoeliger dan PS2 controlstick

In een interview dat Next Gen gedeeltelijk uit het nieuwste nummer van Edge heeft overgenomen, praat Phil Harrison over een subtiele aanpassing aan de PS3 controller die een beetje ondergesneeuwd is geraakt tussen alle discussies over de nieuwe motion sensor.

In alle stilte blijkt Sony ook aan de twee controlsticks gesleuteld te hebben.

Edge: "En hebben jullie hem nog verfijnd, bijvoorbeeld door de analoge sticks gevoeliger te maken?"
Phil Harrison: "Hij kan zowel grote als kleine bewegingen beter registreren, en ook de bewegingen hier [wijst naar het midden van de analoge stick] worden door de controller opgemerkt. Die subtiele verfijningen maken eigenlijk een gigantisch verschil. Het is lastig om zo’n kleine vooruitgang goed over te brengen aan het publiek, maar zodra je het zelf voelt zul je onmiddellijk beseffen wat het inhoudt.

Op dit moment, op deze Playstation 2 controller, vallen deze bewegingen [maakt hele kleine bewegingen met de analoge stick] in een dode hoek in het midden waar feitelijk niets geregistreerd wordt. Op de Playstation 3 controller zullen ook die kleine bewegingen opgemerkt worden door de controller."

Ik ben benieuwd of het echt zoveel verschil maakt als hij hier beweerd. De meeste spellen op de PS2 buiten die controlstick ook al niet echt optimaal uit. 99% Van de tijd ben je toch nog bezig grote bewegingen te maken. Uit alle speelervaringen op de E3 heb ik ook nergens naar voren zien komen dat iemand de controlstick zoveel beter vond reageren.

Maar hey, misschien is dit inderdaad wel zo’n verbetering die je eerst nauwelijks opmerkt, maar waar je na een paar maanden spelen toch heel blij mee bent.

Bron: Next Gen

Zie ook:
- Het einde van het port-tijdperk?
- GTA IV draait, net als Table Tennis, op RAGE engine
- "Geruchten PS3 downgrade zijn onzin," aldus Sony
- Final Fantasy VII remake te pre-orderen bij Best Buy
- Wii komt eerder dan PS3
- "Apple zou de PS3 verkopen voor 2000 dollar."

Lees ook:Warhawk (PS3) demonstratie filmpje
Lees ook:Motion sensors en rumble gaan prima samen, zegt Immersion
Lees ook:Maak kennis met de PlayStation Phone
Lees ook:Kijk dit: de controller van de PlayStation 4
Lees ook:Echt wandelen in Skyrim met een omnidirectionele loopplank

10 reacties op “Analoge PS3 controlstick veel gevoeliger dan PS2 controlstick

  1. Arne Callenbach

    Toch wel een iets interessantere ontwikkeling dan wat jij nu schetst. Logisch dat Sony zelf roept dat het heel veel verschil maakt, maar ik denk toch dat het idd wel mooiere dingen kan opleveren. Kijk je bijvoorbeeld naar Assasins Creed, dan hoor je dat die animaties vloeiender dan ooit eerder gezien in een game. Dan is het toch ook niet meer dan logisch dat de analoge sticks ook gevoeliger worden? In het licht daarvan, vind ik het een goede stap dat Sony zich ook met de besturing bezig houdt. En ja, al dat gezeur erom heen het zal wel. Wacht maar tot het apparaatje uitkomt, en wacht dan nog maar iets langer tot die betaalbaar is ;-) Wordt weer mooi!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kikujiro

    Doet mij denken aan de analoge L + R – schouderknoppen met “digital click” van de Gamecube controller. Bood m.i. toch ook wel de nodige mogelijkheden. Bij de meeste games echter totaal onbenut gelaten. Terwijl de analoge schouderknoppen vóór de release van de GC toch echt als noviteit werden gepresenteerd. Afwachten hoe de preciezere besturing voor de PS3 uitpakt.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rubdstar

    kijk op mijn site bij grappig en dan onderaan

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    @ Rubdstar

    Foto genomen in Burger’s Bush in Arnhem?

      /   Beantwoorden  / 
  5. ricardo

    Reactie verwijderd

      /   Beantwoorden  / 
  6. SinnardoCode

    ey ricardo ff dimme

      /   Beantwoorden  / 
  7. PaRa!

    @ ricardo

    Ga weg puber.. Je weet blijkbaar nix.. Dus ga niet lullen.

      /   Beantwoorden  / 
  8. erik

    “Kijk je bijvoorbeeld naar Assasins Creed, dan hoor je dat die animaties vloeiender dan ooit eerder gezien in een game. Dan is het toch ook niet meer dan logisch dat de analoge sticks ook gevoeliger worden?”

    Ja, dat zou je inderdaad denken. Maar toch ben ik bang dat niemand er echt goed gebruik van zal maken. De PS2 heeft ook heus wel spellen met hele goede animaties, maar toch zijn er bijna geen ontwikkelaars geweest die de controlstick echt optimaal benut hebben. Meestal zit het verplichte langzaam lopen als je hem een klein beetje beweegt er wel in, maar het is haast nergens echt nodig.

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goede ontwikkelingen en het ZOU heel goed gebruikt kunnen gaan worden… maar ik moet het nog zien.

    “Doet mij denken aan de analoge L + R – schouderknoppen met “digital click” van de Gamecube controller. Bood m.i. toch ook wel de nodige mogelijkheden. Bij de meeste games echter totaal onbenut gelaten.”

    Exact! De analoge knoppen van de PS2 werden meestal trouwens ook niet echt benut, maar dat vind ik niet zo’n gemis omdat ik het geen fijne knoppen vindt. Ze gaan niet dieper naar binnen als je harder drukt, het voelt zo onnatuurlijk. Het resultaat is dat ik in spellen als GT4 af en toe perongeluk snelheid verlies omdat ik vergat de knop extra hard in te drukken.

    De analoge triggers van de cube waren veel beter, maar ook schandlig weinig gebruikt als zodanig.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Ronald

    Wie ooit Pro evolution heeft gespeeld, weet dat dit een fantastische stap vooruit is…

    Zoals je in het filmpje ziet waar ze het verschil laten zien tussen ps2 en ps3 met NBA, dan zie je dat dit een hele mooie stap gaat worden. Ik snap niet waarom hier iemand kritisch tegen kan kijken… wacht maar af… en oordeel dan

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.