Het einde van het port-tijdperk?

Matt Lee, een ontwikkelaar bij Microsoft’s interne game studios, heeft aangegeven dat hij verwacht dat het "moeilijk" zal worden om spellen onderling te porten tussen de Xbox360 en de PS3.

Het probleem is, uiteraard, Sony’s nieuwe CELL processor. Die verschilt zoveel van conventionele processors, en dus ook van de Xbox360, dat het niet eenvoudig zal zijn om dezelfde software op allebei de systemen werkend te krijgen.
“Aangezien de Xbox360 veel meer processing power voor algemeen gebruik heeft, dat door ontwikkelaars naar eigen inzicht verdeeld kan worden, en alle CPU cores van de 360 evenveel toegang hebben tot al het geheugen. De asymetrische indeling van de CELL kan er al snel toe leiden dat er situaties ontstaan waarbij een spel te weinig heeft van één soort processing power en juist teveel van een ander gedeelte…” …bij spellen die niet specifiek voor de PS3 zijn ontwikkeld. Dat vergat hij er nog even bij te zeggen.


Hij gaat verder: "De spellen zelf zullen er misschien ook onder lijden, aangezien je nooit een PS3 titel zult zien die meer dan 256MB aan textures tegelijk in kan zetten, vanwege de gespleten grafische- en system memory banks. Toen wij aankondigden dat de Xbox360 rechtstreeks over 512MB geheugen kon beschikken, denk ik dat alle spelontwikkelaars (en vormgevers) een klein rondedansje maakten. Het is veel makkelijker te gebruiken en geeft ontwikkelaars bovendien veel meer flexibiliteit in hoe ze het geheugen willen indelen. Ik denk niet dat de CELL echt zo geschikt is voor game development als Sony je zou doen willen geloven."

Dat is natuurlijk vreselijk schokkend allemaal, een Microsoft medewerker die kritiek heeft op de PS3, stel je voor, maar hij maakt wel een interessant punt. Ports van en naar de Nintendo Wii zijn eigenlijk ook al vrijwel uitgesloten. Zullen we tijdens de volgende generatie daadwerkelijk (veel) minder ports zien dan tijdens de vorige? Ik hoop het van harte.

Laat alledrie de consoles maar zo verschillend worden, ook in spelaanbod. Als we nog een generatie waren doorgegaan op dezelfde voet waren we waarschijnlijk op een punt aanbeland waarop alledrie de consoles precies hetzelfde waren geworden, juist ook qua spelaanbod. De meeste grote titels waren de afgelopen generatie al voor twee of drie verschillende consoles te koop.

Een groot nadeel daarvan was dat al die spellen min of meer werden geoptimaliseerd voor de minst krachtige console, in dit geval de PS2. Zodat de Gamecube en Xbox versies van hetzelfde spel lang niet optimaal gebruik maakten van de aanwezige hardware. Het is een luie en gemakzuchtige manier van programmeren, en ik ben blij dat er nu misschien een einde aan komt.

Een minder goed zichtbaar nadeel van die oude aanpak was dat alle spellen steeds meer op elkaar begonnen te lijken. Iedere ontwikkelaar mikte op een zo breed mogelijk publiek. Jong, oud, casual, hardcore, PS2-bezitter, Nintendo fanboy… het maakte allemaal niet uit. Het risico moest gespreid worden en dus werd het spel op ieder platform uitgebracht. Daaruit volgde weer dat het iedereen moest aanspreken.

Een dergelijke gematigde, van alles een beetje en van niets heel veel, aanpak levert zelden de beste resultaten op. Maar als deze meneer Matt Lee gelijk heeft en porten echt zo lastig wordt, dan kun je weer voorzichtig beginnen te hopen dat er drie verschillende doelgroepen ontstaan.

En corporaties als EA zullen vervolgens keuzes moeten maken. Wie willen ze met hun nieuwe spel aanspreken? De serieuze gamer die veel online speelt? Dan wordt het een Xbox360 spel. De hippe jonge gamer (met rijke ouders)? Optimaliseren voor de PS3! En niet alleen optimaliseren, ook aanpassen aan.

PS3-bezitters hoeven niet lastig gevallen te worden met dingen waar vooral Xbox360-bezitters waarde aan hechten. En waar Xbox360 bezitters er misschien geen genoeg van kunnen krijgen om voor de tigste keer de tweede wereldoorlog te herleven, daar zal men voor een Wii spel misschien wat vaker voor een afwijkende cartoony omgeving (durven) kiezen. Meer variatie, meer diversiteit. Dat kan toch nooit slecht zijn?

Bron: CVG

Zie ook:
- GTA IV draait, net als Table Tennis, op RAGE engine
- "Geruchten PS3 downgrade zijn onzin," aldus Sony
- Viva Pinata tekenfilmserie trailer
- Final Fantasy VII remake te pre-orderen bij Best Buy
- Bungie’s schandpaal

Lees ook:Microsoft lanceert Xbox360 Classics label
Lees ook:Iwata belooft goedkope Revolution games
Lees ook:Eén miljoen PS3′s
Lees ook:Nintendo: 512MB is genoeg, mensen hoeven niet alles te bewaren
Lees ook:Zeven voor de Wii van Ubisoft

23 reacties op “Het einde van het port-tijdperk?

  1. miwer

    dit is onzinig maar ik wou als eerste

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    ^
    Dat was de eerste en meteen de laatste keer dat ik een dergelijke reactie hier niet zal verwijderen.

    Het laatste waar ik behoefte aan heb zijn 20 mensen die over elkaar heen buitelen om hier als eerste eerste te roepen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. musicman

    tuurlijk, nu hoop ik dat iedereen eens dat iedereen van microsoft zen zegje heeft gedaan over de ps3 en dat ze nu maar minderen met modder gooien, want dees dage hoor je niets anders dan kritieken, sorry maar hoe zouden de anderen(micro en nint) et vinden als ze constant kritiek op hun console kregen. ik ben niet degene om te zeggen dat het klopt of niet klopt, maar ze kunnen ook wat positievere dingen over mekaars consoles zeggen en betere promo en pr van hun eigen bedrijf maken! dit is niet de goede manier om reclame te maken over je eigen console!

      /   Beantwoorden  / 
  4. zeekoe

    helemaal mee eens behalve het optimaliseren van een console daarvoor moet je toch wel bij xbox zitten
    meer dan 10 procent van de oude xbox bezitters had zijn console gehackt
    en de enigste reden waarom ik geen ps3 zou willen is de controller wel
    totaal nie bestuurbaar

      /   Beantwoorden  / 
  5. ricardo

    hoe bedoel je totaal niet bestuurbaar heb je hem dan in je huis? heb je hem al geprobeerd nee toch dus hou je kk muil nou maar en ga maar lekker met je xdoos spele klote ms
    sukkel
    sony roxxx xdoos suxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      /   Beantwoorden  / 
  6. cas_09

    @ zeekoe
    sry hoor maa de PS3 controller is t bijna zelfde als de PS2 controler (qua design) en de grote veranderingen (geen DualShock, motion sensor enz.) zit v00ral vanbinnen).

    Je bent je naam cker meer dan waardig…
    dus voortaan muil houwe he…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Bakker

    het moet ms toch heel wat geld kosten om al ieder keer sony zo in het slechte daglicht te zetten. Ze kunnen beter eens een centen in de development van hun 360 steken, het aantal fatsoenlijke games is zwaar beperkt en console is nu ook niet bepaald zo rooskleurig!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Paul Hu

    dit is erg positiefmaar ook negatief. stel dat 1 console de meeste third-party developers als support krijgen, dan zou die bepaalde console meteen monopoly hebben. laten we dus hopen dat het third-party developers nu WEL goed ”verdeelt” worden en niet alleen de ps2 ondersteunen net als de current gen consoles (X-box 360 niet inbegrepen).

      /   Beantwoorden  / 
  9. Prakash

    Lekker al dat negatieve commentaar over de concurrent. Ik vraag me af hoe deze medewerker van Microsoft denkt zo makkelijk een vergelijking te kunnen maken tussen een console die nog niet uit is met een compleet nieuwe archtectuur en de XBOX360. En ook die opmerkingen dat de XBOX360 beter zou zijn, zijn wel erg kortzichtig en dom van de kant van Microsoft. De eerste generatie spellen van de ps3 zal misschien niet zo mooi zijn, omdat de developers moeten wennen aan cell architecture. Maar ik kan me voorstellen dat binnen een paar jaar zal blijken dat de ps3 veel krachtiger is en veel betere graphics heeft. Nu maar hopen dat er voldoende kwaliteitsspelen uit zullen komen voor de ps3 rond die tijd.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Afello

    Het meest essentiële en kritieke punt wordt inderdaad goed verwoord door Paul Hu; de 3rd party developers zullen in de bovenstaande situatie inderdaad hun titels goed moeten verdelen wil er voorkomen worden dat één of meerdere consoles totaal ondersneeuwen. En heel misschien zou in dat opzicht de 360, hoe zonde het ook is, wel eens de grootste verliezer zijn. De PS3 kan door in het verleden behaalde resultaten bij voorbaat op een grote ondersteuning rekenen (en graag, want al die “serieuze” donkere shooters kwamen me wel een beetje de neus uit op de E3). De Wii betuigt nu al van een actieve 3rd party basis, maar zoals vaker bij Nintendo consoles bestaat er een risico dat Nintendo zelf veel sterke titels uitbrengt waardoor de verkoopcijfers van 3rd party software demotiverend is. Toch denk ik dat Nintendo zelf veel 3rd parties zal steunen, ondermeer vanuit de online community die ze rondom de Wii lijken te gaan bouwen. Dat rest de 360 en laten we eerlijk zijn, 3rd party support is momenteel al niet geheel geweldig. De interessante titels komen toch allemaal bij studio’s vandaan die onder leiding van de big M staan. De toekomst zal het leren. Al met al zou de beperkte mogelijkheid inderdaad nog wel eens meer diversiteit in de hand kunnen werken… en dat is altijd goed!

    Verder valt het mij op dat Sony fanboys die gedist worden vanuit het Microsoft kamp altijd zo snel teruggrijpen naar groffe schutting taal. Ik quote:
    “hou je kk muil nou maar en ga maar lekker met je xdoos spele klote ms” en “dus voortaan muil houwe he…”
    Waarom is dat jongens? Kunnen jullie niet gewoon blij zijn met het feit dat Sony belooft de krachtigste console te schapen? Of zijn jullie bang dat het Microsoft kamp gelijk krijgt?

      /   Beantwoorden  / 
  11. Afello

    Beperkte mogelijkheid TOT PORTEN….

      /   Beantwoorden  / 
  12. MetroidPrime

    Ik denk dat Matt Lee zich vergist en dat het poort-tijdperk zeker niet is afgelopen. Game development op de Xbox 360 en de PS3 is vele miljoenen duurder dan op de voorgaande consoles en de Wii. Developers zullen dus een manier moeten zoeken om het risico te spreiden en dat betekent dus dat spellen gepoort gaan worden.

    Het probleem dit keer zullen de verschillen in architectuur tussen de PS3 en de Xbox 360 zijn. Developers zullen dan waarschijnlijk spellen ontwikkelen voor de grootste gemene deler: de Xbox 360 versie gebruikt maar één core in plaats van 3 en de PS3 versie maakt geen gebruik van Cell. Zelfs een Wii poort zou dan haalbaar moeten zijn, dankzij een open-source tool van Sony die de polygoncount van 3d-modellen en levels omlaag kan schroeven(deze tool was oorspronkelijk bedoeld om PS2 spellen makkerlijker naar de PSP te kunnen poorten, maar zou in theorie uitermate geschikt zijn om PS3/Xbox 360 spellen makkelijker naar de Wii te poorten). Het gevolg is dat je een spel krijgt dat een fractie van de capaciteit van de Xbox 360 en PS3 gebruikt en (mocht de developer zich er makkelijk vanaf hebben gemaakt) misschien zelfs slecht op de Wii draait.

    Ik denk dat het poort tijdperk (helaas) nog lang niet is afgelopen. De veel hogere kosten van het ontwikkelen van spellen voor deze generatie zal daar zeker aan bijdragen.

      /   Beantwoorden  / 
  13. erik

    “En heel misschien zou in dat opzicht de 360, hoe zonde het ook is, wel eens de grootste verliezer zijn.”

    Dat is inderdaad een reëel gevaar. De Xbox360 zal zich op één of andere manier moeten onderscheiden van de rest. In een gat springen dat de PS3 niet opvult. Als ze zich allebei op precies hetzelfde deel van de markt blijven richten dan gaat het een keer mis.

    Veel zal ook afhangen van Sony’s online service. Als die net zo goed is als Sony belooft dan wordt het misschien lastig. Maar door hun jarenlange ervaring en ook de samenwerking met Windows Vista denk ik dat Microsoft op dat gebied nog steeds de grootste voorsprong kan halen.

    “Verder valt het mij op dat Sony fanboys die gedist worden vanuit het Microsoft kamp altijd zo snel teruggrijpen naar groffe schutting taal.”

    Het zal de leeftijd zijn. Het is inderdaad een teken van zwakte, maar dat beginnen ze ze waarschijnlijk pas over een paar jaar in te zien.

    Ik heb ook al een paar reacties verwijderd die echt veel te ver gingen, allemaal sony fanboys. Best wel triest.

    Kom op jongens, het is maar een spelletje! :)

      /   Beantwoorden  / 
  14. Sunny

    ”hoe bedoel je totaal niet bestuurbaar heb je hem dan in je huis? heb je hem al geprobeerd nee toch dus hou je kk muil nou maar en ga maar lekker met je xdoos spele klote ms
    sukkel
    sony roxxx xdoos suxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx”

    Het laatste waar ik behoefte aan heb zijn
    Fanboys…. De ene vind Xbox beter en de andere de Ps2, dus??? De Sony fanboys hebben een PS2 een PS one of een PSP, maar als ze iets van Microsoft of Nintendo zouden hebben, zouden ze zeggen ”Ja Xbox Rules the world en Ps2 zuigt..
    Iedereen weet dat de sterkste van deze generatie de Xbox was, daarna de Gamecube, Dreamcast en als laatste de PS2…
    Dus waarom zeggen jullie eigenlijk dat Sony beter is????

      /   Beantwoorden  / 
  15. erik

    “de Xbox 360 versie gebruikt maar één core in plaats van 3 en de PS3 versie maakt geen gebruik van Cell.”

    Dat is wel een heel akelig toekomstbeeld. Ik weet dat het in deze generatie ook zo ging, maar toen waren de verschillen kleiner. Het verschil tussen een multiplatform game en een PS3 exclusive die de CELL maximaal benut wordt dan wel heel erg groot. Ik vraag me af of consumenten dat nog wel pikken…

    “De veel hogere kosten van het ontwikkelen van spellen voor deze generatie zal daar zeker aan bijdragen.”

    Dat is helaas een erg goed punt. Misschien had ik dat ook mee moeten nemen in m’n verhaal. Risico spreiden wordt vanuit dat oogpunt waarschijnlijk zelfs nog belangrijker dan het nu al is. :/

    Hopelijk lukt het Nintendo om een goede tegenbeweging op te starten met de Wii die bewijst dat er ook nog steeds een markt is voor simpele games die geen miljarden hoeven te kosten.

      /   Beantwoorden  / 
  16. Hey

    Het zal vooral de PS3 zijn die minder games krijgt. Het porten van PC-spelen gaat goed naar de Xbox360. PS3 heeft veel moeilijkere structuur en draait bovendien op linux.

      /   Beantwoorden  / 
  17. lee

    The xbox360 komt nu pas los en sony heeft met zijn online service al aangegeven dat ze op het gebied van microsoft zitten met hun online service.

    Deze games gaan rulen en zoals we op de E3 al zagen is de ps3 helemaal niet krachtiger dan de xbox360, allemaal gelogen: het enige wat sony goed kan is iedereen laten denken dat ze een mega science fiction console krijgen, terwijl het nu al verouderde hardware is (waar zeikt iedereen nu over de pc met SLI is veel sterker dan beide console laten we nu realistisch blijven beide console zijn even krachtig, het enige verschil is dat je meer moet betalen bij sony met een magere online service.
    The real nextgen games
    -Gears of War
    -Rainbow Six: Vegas
    -Halo 3
    -Brothers in Arms 3
    -Call of Duty 3
    -Mass Effect
    -Splinter Cell: Double Agent
    -Alone in the Dark
    -Stranglehold
    -Forza 2
    -Lost Planet
    -Prey
    -Bioshock
    -Haze

      /   Beantwoorden  / 
  18. gertraaf

    helf van die spellen komt ook op ps3 uit maar goed… sorry maar ik vind die reactie boven mij ook een fanboy reactie…

      /   Beantwoorden  / 
  19. boe

    Ja, maar hij heeft wel gelijk.

      /   Beantwoorden  / 
  20. ricardo

    en lee hoe bedoel je real next gen flikker toch op op een klote schijfie van 4,7 haha ik d8 het niet ps3 geeft je juist de mogelijkheid om meer detail in een blu ray te proppen dan bij een 4,7 weggelaten details dus GEARS OF WAR flikker toch op FORZA 2? liever gran turismo hd, LOST PLANET watte?? splinter cell ook op de ps3
    Brothers in Arms 3 ook

    enigste wat xdoos nog heeft is halo 3 en gears of war ps3 heeft tekken, 6 heavenly sword, metal gear solid, Kill zone 2, warhawk, Unreal Tournament 2007 en The Getaway 3 dus kom nou niet dit is pas next gen 24 gb op 1 schijf van blu-ray allemachtig wat krijgen wij een verschrikkelijke mooie ps3 kwaliteit hahah

      /   Beantwoorden  / 
  21. Paul Hu

    @Ricardo

    ”ik ben zelf naar de e3 geweest”

    ahum, ahum E3 is PERS ONLY, en aangezien je taal gebruik en gebrek aan onderbouwende argumenten/kritiek, zou ik zeggen dat jij geen pers bent, en dat je dus helemaal niet naar de E3 bent geweest.

      /   Beantwoorden  / 
  22. Mithrandir

    “ps3 heeft tekken, 6 heavenly sword, metal gear solid, Kill zone 2, warhawk, Unreal Tournament 2007 en The Getaway 3″

    Ja UT2K7..een vette PC game..echt exvlusief spul. Of Warhawk wat wordt moet ik ook nog maar zien, net als Kill Zone 2 en Tekken. De Xbox360 heeft genoeg goede games op komst. Dat jij niet weet welke betekent niet dat ze er niet zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  23. ricardo

    ps3 is gwn de beste jullie xdozen fans gaan gewoon keihard poepe en omin hard huilen want xdoos is echt gaar jonge 600 eurie je krijgt wat voor je geld dan maar 300 geld weggooien aan een onzin kut product dat het niet eens waard is en wat d8 je van de eye toy is super populair zoiets heeft de xdoos niet hee neeee dat hebbe jullie niet dus ga maar lekker je xdoos ballen kk sukkels

    PS333333333333333

    xdooos fak de xdooos hoereeeeeee!!! jodeeee!!! kanker microsoftt godverdommmeeee

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.