Red Steel vergt zelfbeheersing

Naarmate er meer info naar buiten komt, beginnen we een steeds duidelijker beeld van Red Steel te krijgen. Aanvankelijk was ik nog niet heel erg onder de indruk. Natuurlijk is het leuk, een spel met de nieuwe controller. Maar, zo dacht ik, als dit spel pas over twee jaar uit was gekomen dan zou het gewoon één van de vele actiespellen zijn die op de Revolution zijn verschenen. Ik zag nog niet in welke unieke eigenschappen dit spel naar de tafel brengt om zich te onderscheiden van de rest.

Maar het begint erop te lijken dat ik me heb vergist. Red Steel ziet er wel degelijk uit als een behoorlijk originele game. Ook over twee jaar zal het volgens mij nog goed mee kunnen komen. Waarom?
Op het moment dat je begint te spelen zullen de meeste mensen nog nauwelijks overweg kunnen met de Revolution controller. Het verschijnsel dat mensen die hem voor het eerst gebruiken wild met hun armen beginnen te zwaaien is onderhand al goed gedocumenteerd. Red Steel past zich er gewoon op aan.

In de eerste levels van het spel worden de spelers juist aangemoedigd om hun wapens zo grof en ruig mogelijk in te zetten. Alles mag kapot, en er wordt niet op een kogel meer of minder gekeken. Nauwkeurig mikken is op deze manier nauwelijks nodig, en het zal een prima introductie zijn voor mensen die nog nooit eerder een Revolution hebben gebruikt.

Naarmate je verder in het spel komt zal het spel steeds meer van je gaan eisen dat je jezelf leert te beheersen. De machine-geweren worden steeds meer ingeruild voor kleine wapens. "Het doel is om uiteindelijk met vijf kogels ook vijf vijanden te kunnen vermoorden." Dit thema van controle en zelfbeheersing heeft Ubisoft ook geïnspireerd om het spel met een martial arts sausje te overgieten, en zo is de verhaallijn rond de Yakuza (de medogenloze Japanse maffia) geboren.

Als het een ervaren speler lukt om op zo’n hoog niveau te spelen zonder kogels te verspillen zullen de muziek en de geluidseffecten van het spel zich daar op aanpassen. Het spel zal op zulke momenten "kalm en vredig" klinken. Dit in tegenstelling tot het agressieve lawaai dat over je wordt uitgestort als je je ook zo gedraagt.

Dit is, als het goed wordt uitgewerkt, één van de interessantste manieren om geluid te gebruiken die ik ooit in een spel ben tegengekomen. De neiging om het eindeloos te blijven herspelen en jezelf te perfectioneren zal enorm toenemen als het spel je daarvoor beloond door een gestileerde en onderkoelde vorm aan te nemen.

Een andere manier waarop zelfbeheersing wordt beloond is door de veelbesproken Freeze Shots. Als het bijbehorende metertje is volgelopen (wat gebeurt door efficiënt te vechten) kun je met een druk op de knop de tijd even stil zetten, wat je de kans geeft om op je gemak een paar lastige vijanden uit te schakelen.

Minder enthousiast ben ik over het gebruik van het zwaard zoals het hier omschreven wordt. Ik had gehoopt op volledige vrijheid op dat gebied. De controller als handvat, en doe er verder maar mee wat je wilt. Dat lijkt helaas niet het geval.

- Wild om je heen maaien met het zwaard is geen goed idee.
- Specifieke bewegingen zullen combo-aanvallen unlocken. Door een ‘X’ te maken in de lucht kun je bijvoorbeeld een vernietigende aanval inzetten. Met andere woorden, op het moment dat jij een ‘X’ in de lucht maakt doet je zwaard dat niet. Die beweegt zich gewoon in voorgeprogrammeerde aanvallen. Het tekenen van de ‘X’ is wat dat betreft niet heel veel anders dan het drukken op een knop. Tenminste…
- Je kunt die combo’s op elk moment stopzetten door niet langer die beweging (de ‘X’) te maken. Als je door een bepaalde aanval ongemerkt ineens een gat in je verdediging laat vallen kun je er dus direct weer mee ophouden. Dat is dan wel weer een voordeel van deze methode van besturen.

- Nieuwe moves worden je geleerd door 2 mentoren. Eentje voor zwaard-bewegingen, eentje voor pistool bewegingen. Die 2 mentoren verlangen wel van je dat je hen voldoende respect toont, anders helpen ze je niet.
- Respect tonen en jezelf vriendelijk gedragen wordt ook weer beïnvloed door hoe je met de controller omgaat.
- Je kunt ja knikken of nee schudden door dat met de controller ook te doen! (Wat mij betreft één van de coolste toepassingen tot nu toe, dit zal de beleving weer een heel stuk realistischer maken. Cutscenes zijn er ook niet in dit spel. Alles is speelbaar, gesprekken tussen personages gebeuren ingame. Als je een gesprek niet interessant vindt kun je ook gewoon bij iemand weglopen terwijl hij nog aan het praten is. Het zal je niet in dank worden afgenomen, maar het kan wel.)
- Ubisoft is bezig om nog meer van dat soort grapjes te verzinnen. Zo zul je bijvoorbeeld ook in staat zijn om een buiging te maken.

- De camera zal niet altijd direct meezwaaien met alle bewegingen die je maakt. Omdat de controller zo nauwkeurig is, en spelers er zo snel mee kunnen mikken zou het beeld te onrustig worden als de camera constant mee beweegt. Even iemand in de linkerbovenhoek van het scherm neerschieten zal dus niet betekenen dat het hele beeld meteen die kant op draait. Pas als je ongeveer een seconde in die hoek blijft hangen volgt de camera.

Al dat soort kleine dingen gaan het spel volgens mij onderscheiden van de rest. Na het lezen van deze informatie (die ik van forums als Gaming Age heb gehaald, dus niet echt één bronvermelding deze keer) ben ik in ieder geval een stuk enthousiaster geworden. Ik begin zelfs te denken dat dit een spel is dat ik er eigenlijk wel direct bij wil hebben als ik een Revolution ga halen.

Zie ook:
- Drie nieuwe Red Steel screenshots. Geen bloed?
- Nintendo overweegt twee controllers bij de Revolution te stoppen
- "You will say Wow"
- Pilotwings Revolution? Ja graag!
- Tony Hawk Downhill Jam als Revolution launchtitle
- Zo zou F-Zero op de Revolution kunnen werken
- De Bob Ross game, kan het echt waar zijn?
- De Revolution zit nog vol verrassingen
- Tingle RPG gecancelled, online Zelda wordt nog overwogen
- Twilight Princess, duurt 100 uur, meer dungeons dan ooit en Revolution-functionaliteit "anders dan je zou verwachten"
- Iwata heeft niet gezegd dat het niet zo is dat de Revolution een wereldwijde releasedatum krijgt

Lees ook:Nieuwe foto’s van de Revolution controller (update: en toen waren er 19)
Lees ook:De laatste Red Steel scans
Lees ook:Meer foto’s van de Revolution controller
Lees ook:Famitsu gerucht: NiGHTS into dreams naar Revolution
Lees ook:Wat het ook is, het komt niet naar de Revolution

7 reacties op “Red Steel vergt zelfbeheersing

  1. !nsane

    cool

      /   Beantwoorden  / 
  2. ángél

    Damn.. Stop Met Zulke Stukken Plaatsen
    De Revo Word Zooo Vet:)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Brian

    dat zwaardvechten met X lijkt me weer niet tof. ik wil m’n eigen vechtkunsten zien:P
    ik begin nu te twijfelen of ik deze game aanschaf

      /   Beantwoorden  / 
  4. Sule

    Waarschijnlijk zit er ook een free fight zwaard mode of zo in. Zelfde als met knopjes indrukken. Je kunt alleen schoppen of alleen slaan, maar als je bepaalde dingen tegelijk doet je combo’s krijgt. Misschien moet je voor die ”X” een knop ingedrukt houden en dan een ”X” maken. Denk dat ze wel snappen dat je anders minder vrijheid hebt en de ”ervaring” eigenlijk gewoon weg is.

      /   Beantwoorden  / 
  5. darkrman

    Het slaat nergems op dat je eerst een X moet maken voor je een vernietegende aanval kan uitvoeren. Het lijkt me trouwens ook niet handig storm je op een mannetje af moet je eerst een x maken voor dat je kunt aanvallen dan wordt je gewoon overhoop geknalt lijkt mij in ieder geval

      /   Beantwoorden  / 
  6. erik

    “Damn.. Stop Met Zulke Stukken Plaatsen”

    >:D

    Ik stop pas als iedereen een Revolution wil gaan kopen! ;)

    “Waarschijnlijk zit er ook een free fight zwaard mode of zo in.”

    Ik hoop dat je gelijk hebt. Zal het technisch wel mogelijk zijn? Er moet best veel berekend worden dan. Niet alleen of je iemand raakt, maar ook met wat voor snelheid enzo. Als je iemand gewoon een zacht tikje geeft en hij vliegt meteen achterover zou het ook raar zijn. Ik heb ook het idee dat dit spel toch vooral om geweren zal draaien en dat de zwaarden meer een extraatje zijn. Ik denk dat het misschien in dit spel toch nog niet zo heel geweldig uitgewerkt zal zijn.

    Het eerste goede zwaardvecht-spel op de Revolution wordt natuurlijk Star Wars. :p Ik kan me niet voorstellen dat zoiets nog niet in ontwikkeling is.

      /   Beantwoorden  / 
  7. kankerreet

    jullie zij allemaal nerds

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.