Hoe Keiji Inafune Lost Planet en Dead Rising stiekem moest ontwikkelen


“In Lost Planet’s case, the “prototype” ended up exceeding the budget by 400%. But this was Inafune’s aim, as he believed that if they reach this level, they’ll have developed the game half way, so management would not be able to say no.”

Spellenmaker Keiji Inafune (Mega Man, Onimusha, Dead Rising) doet een boekje open over het ontwerpproces bij zijn voormalige werkgever. Tegenwoordig kennen we Capcom als die leuke progressieve Japanse uitgever die niet bang is om risico’s te nemen, maar een paar jaar geleden gold volgens Inafune nog de regel dat 70 tot 80% van alle Capcom-producties een vervolg moest zijn op een bestaande game. Originele ideeën werden routineus afgewezen om plaats te maken voor steeds meer sequels. Het management wilde alleen nog maar scoren met series die al bewezen succesvol waren.

Het citaat gaat erover hoe Keiji Inafune besloot om stiekem toch door te werken aan Dead Rising en Lost Planet nadat die concepten eigenlijk al waren afgewezen. Hij vertelde het management pas wat hij had gedaan toen zijn originele spellen al voor de helft klaar waren, in de hoop dat Capcom ze dan niet meer zou cancellen. Die tactiek werkte: beide spellen kwamen uit en verkochten goed genoeg om hun eigen vervolgen te rechtvaardigen.

En zoals Joystiq terecht opmerkt was dit niet de eerste keer dat Inafune zijn zin moest doordrijven. Al in de jaren tachtig, toen Capcom geen interesse had in een vervolg op Mega Man, kreeg hij zijn team zo ver om in hun vrije tijd toch aan Mega Man 2 te werken. Het gevolg is bekend: na MM2 groeide Mega Man uit tot Capcom’s populairste spellenserie met tientallen vervolgen. Wat een held die Inafune. Ik ben reuze benieuwd wat het eerste spel wordt van zijn nieuwe bedrijf Comcept.

[g.forum]

Lees ook:Dead Rising het begin van een nieuwe franchise
Lees ook:Onaankondigde Capcom game aangekondigd voor Wii
Lees ook:Dead Rising wordt overgezet naar Wii
Lees ook:Remasters van Dead Rising 1, 2 & Off The Record komen volgende maand
Lees ook:Bedenker van Mega Man maakt spel over blauwe robot

Eén reactie op “Hoe Keiji Inafune Lost Planet en Dead Rising stiekem moest ontwikkelen

  1. Game Supplies

    Pracht game. Die massa mensen op het plaatje alleen al. Mooi om te zien toch?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.