Microsoft´s nieuwe controller is een camera

Het zit Microsoft nog steeds niet lekker dat alle casual gamers massaal een Wii kopen. De nieuwste poging om opa en oma naar de Xbox 360 te lokken heeft als werktitel ‘Project Natal’ en is een geavanceerde camera die de driedimensionale bewegingen van je lichaam volgt. Ofwel: je hele lichaam wordt een game-controller. “Het gaat niet over het wiel opnieuw uitvinden,” zei Steven Spielberg, die de camera mocht aankondigen ondanks dat hij er geen spel voor in ontwikkeling heeft, “het gaat om spelen zonder wiel.” En inderdaad speelt een meisje in de trailer (omringd door lachende familieleden) een racespel door net te doen alsof ze een stuur in handen heeft. Tijdens de pit stop mag vader een wiel verwisselen door net te doen alsof hij een schroevendraaier vasthoudt.

Het ziet er grappig uit – en het is ongetwijfeld een knap staaltje techniek – maar alle spellen die Microsoft laat zien zijn toch weer EyeToy-achtige minigames. Niets om de Gears of War-spelende Xbox-bezitter over de streep te trekken, en ik zie hier ook nog geen spel om de Wii Sports-fans aan het twijfelen te brengen. Het leukste aan Project Natal is voorlopig hoe futuristisch de Xbox 360 er zelf van wordt. De spelcomputer herkent wie er voor de tv staat, begroet hem of haar bij naam en reageert blijkbaar op gesproken commando’s. Het lijkt de boordcomputer uit Star Trek wel.

Echt interessant wordt het pas als Microsoft laat zien waar spelontwerper Peter Molyneux (Fable 1 & 2) mee bezig is. We zien een spel over een virtueel jongetje waar spelers mee kunnen praten en spelen alsof hij echt bestaat. Milo begrijpt wat je zegt en hij kan voorwerpen (in dit geval een tekening) die je aan de bovenkant van het scherm houdt uit je handen pakken. Peter Molyneux heeft er een handje van om in de aanloop naar zijn nieuwe spellen gouden bergen te beloven die hij later niet kan waarmaken, maar als alles wat we in dit filmpje zien echt is, dan kan Milo nog een fascinerende ervaring worden.

[games.blog forum]

Lees ook:Kijken: Peter Molyneux legt uit hoe Milo werkt
Lees ook:Fable III’s grootste innovatie: mensen aanraken
Lees ook:Fable 2 video’s
Lees ook:Fable 2: Peter Molyneux praat over liefde
Lees ook:Microsoft: 199 dollar is de perfecte prijs voor een console

15 reacties op “Microsoft´s nieuwe controller is een camera

  1. bram

    wow, ziet er zo gaaf uit :P zou dit wel in 1x goed werken en niet zoalsbij your in the movies, dat werkte ook maar half. laten we hopen dat ze hier de tijd voor nemen, dit ziet er echt gaaf uit.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Pauly Wauly

    ja met molineuks weet je het nooit, maa ja het lijkt wel een soort cyborg alleen dan op het scherm :S creepy shite

      /   Beantwoorden  / 
  3. Kikujiro

    Als dit echt werkt zoals in het filmpje, hebben ze iets moois in handen. Filmpje 1 (vechten, racen, voetballen, etc.) deed me een beetje denken aan Wii Sports. ‘t Zou mooi zijn als Microsoft iets dergelijks bij de camera zou meeleveren. Bij het tweede filmpje moest ik even denken aan Animal Crossing. Bijna jammer dat Nintendo dit niet bedacht heeft, stel je voor… praten met Tom Nook, de meubels uit je woonkamer in je Animal Crossing huisje… enz. Die reflectie in het water zag er trouwens spectaculair erg uit.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Shitbull55

    I’m impressed! In ieder geval respect dat ze niet 1 op 1 kopieren van The Big N, maar ‘motion gaming’ ook naar The Next Level lijken te brengen.
    Ook slim dat ze dé naam die staat voor mass entertainment – Steven Spielberg – eraan koppelen. Zo presenteren ze het direct als dé nieuwe vorm van entertainment…

    Het staat of valt natuurlijk met de techniek en de games…maarrreh… ik zie zo’n ding er bij mij wel inkomen :-)

    *gaat alvast oefenen met penaltyschieten*

      /   Beantwoorden  / 
  5. berend jan

    Voor mij is dit twee stappen voor het holodeck van startrek, één stap zou zijn dat het spel in mijn kamer wordt geprojecteerd in 3d.
    .
    Het lijkt me leuk om met mijn vrienden op de 360 in een viruele wereld te communiceren en ik ben heelbenieuwd hoe ze dat natal in hun kijk met je vrienden virtueel film (ze zitten als avatars onderin het scherm alsof je in een bioscoop zit maar dan ieder achter je eigen 360) Dan lijkt het me juist handig om ondersteuning voor het aansturen van je avatar te hebben dan kan je ook gewoon gebaren maken naar je vrienden enzo…
    .
    Wel een nadeel is dat ik er van houd om relaxed te gamen en niet als een bezetene op een neer te hupsen om minigames te spelen.
    .
    Ook is mijn huiskamer niet zo ruim opgezet als een E3 promobooth voor wii boxing of Wiifit moet ik al een halve verbouwing tot stand brengen laat staan dat ik met zon hupsding moet gaan werken. Ik bedoel het ziet er stoer uit maar hoeveel gaat het gebruikt worden. Wel leuk dat je avatar in BV racespellen nu gewoon met je hoofd kan meebewegen en dat je in straaljager spellen kan rondkjiken door je hoofd iets te draaien dat lijkt me nuttig maar verder dan dat komt het niet deze generatie denk ik. Pas als het in de Xbox 720 out of the box in de machine zit kunnen ze het groot gaan aanpakken… In mij ogen dan MS zou daar heel anders over denken..
    .
    Vanavond nintendo Keybnote ik ben erg beniewd.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Lufia Comic

    3d gaming zal toch ook mogelijk zijn met deze natal techniek; zoals wii headtracking?

      /   Beantwoorden  / 
  7. stone

    Als je bekent met met de Turing test en de Loebner Prize (waarvan de zilveren(text only) en gouden (audio en visual) prijs nog nooit zijn uitgedeeld) weet je dat de milo project complete onzin is. zolang de juiste reactie door de “gamer” worden gegeven zal het lijken te werken. maar laat dit los op duizenden gamers en het valt binnen 5 min door de mand.

    maar het is een mooie streven

      /   Beantwoorden  / 
  8. Gulzt

    Sorry voor m’n engelse post, maar ik ga niet alles nog een keer typen, al drop ik hier ook graag m’n mening:
    _
    Project Natal
    _
    I just showed it to my girlfriend, she’s hardly impressed, and she has some good points. Visual sensors require a lot of light to function. This will give “eye of judgement” problems. If your lightning is wrong, it won’t work right.
    _
    Also she studies voice therapy and knows a lot about voice recognition. There are major facilities working on getting it right, but so far the results are far from perfect. We all know from software that we tried that Voice Recognition can be a real pain; often it doesn’t understand.. you don’t want to be dependend on that in your game. If you ‘die’ in a game because the software doesn’t understand, that is really going to be frustrating. If you have an accent, you are tired, you have a cold etc etc.. the software won’t understand. You have to teach it “your voice” and takes a lot of time, not to mention processing power.
    _
    The video with the boy, shows stuff that is impossible. The boy might be able to react on words, but the dialog was pre-recorded, no way a computer can sound like that.. nor can it think by itself like that, AI is not that advance at this point at all. This means that if you experiment too much, the boy will not understand or will show wrong behaviour.. it’s a nice video, but you should hold some reserves in trusting the interactivity.
    _
    All-in-all it looks too good to be true, and there is a saying:
    When it looks to good to be true, it usually is.
    _
    We also have to keep in mind that processing this amount of data consumes a lot of the processor power, this will mean the graphics for games that have it implemented will be majorly decreased.. it might attract new gamers to the market, but don’t expect a MGS5 with motion sensing just yet.
    _
    Last but not least, we’re talking about microsoft here. They never managed to get windows® to work, it’s probably the last company in the world to get this kind of technology to work flawlessly.
    —-
    _
    But I talk like a fanboy now. I was impressed by that video, period! If they DO get it right, they’ll have a selling hit in their hands.. I’m still not going to buy it though. I’m absolutely sure it will take 2 years before they “could” make a good game with it, it will just be minigames wii-style for now, and that gets old pretty quick.. that’s what we can expect I think.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kikujiro

      Mooie post Gulzt. I’m impressed.

        /   Beantwoorden  / 
  9. Erik

    Gewoon niet te hoge verwachtingen hebben. Iedereen snapt dat echte Artificial Intelligence voorlopig nog is uitgesloten, maar met een paar slimme trucjes lijkt het me best mogelijk om een leuk spel te maken dat je wel die illusie geeft. Zie het als een geavanceerde versie van Seaman. Op Kotaku beschrijft Stephen Totilo hoe Milo hem complimenteerde met zijn blauwe t-shirt (hij droeg inderdaad een blauw shirt), met dat soort grapjes kan het echt wel een leuk stuk interactief speelgoed worden. Ik blijf benieuwd.
    .
    “3d gaming zal toch ook mogelijk zijn met deze natal techniek; zoals wii headtracking?”
    .
    Ja, en dat schijnt ook al in Milo te zitten. Wel zonde dat die mogelijkheid niet ook is ingebouwd in bijvoorbeeld de Xbox 360-versie van Modern Warfare, dan had Microsoft écht kunnen scoren op deze conferentie.

      /   Beantwoorden  / 
  10. MonkeyCrossing

    cool lijkt me grappig om Milo helemaal kapot te schelden…wel een nadeel dat het alleen in het engels werkt

      /   Beantwoorden  / 
  11. Linkster/G.Tom

    kuche kuche kuche wii ripoff kuche kuche

      /   Beantwoorden  / 
  12. Pauly Wauly

    als je dit al een wii rip-off vind dan moet je even naar die van sony kijken ;) hahaha.

    nee maar serieus dat was toch te verwachten wii had een meesterlijk concept, dat kan gewoon niet anders dat de na-apers snel genoeg volgen, kind of maar het wel verbeteren, die motion controller van sony gedraagd zich wel zoals de wii het had willen hebben bij hun release. nou ja in de tech demo dan he ;) . wat me opviel bij sony is dat ze echt alles op de lange baan hebben staan in de planning. alles 2010 (lees: 2011).

      /   Beantwoorden  / 
  13. Jordy

    Tweede filmpje ziet er geweldig uit :d

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.