Fable III’s grootste innovatie: mensen aanraken


Ik weet het, ik weet het. Peter Molyneux op zijn woord geloven is zo ongeveer het domste wat je als gamer kunt doen. Hij overdrijft altijd en in de praktijk zal dit nieuwe idee ook wel vooral leiden tot irritante computergestuurde personages die alles verkeerd begrijpen en nooit doen wat je wilt. Maar het klinkt altijd zo magisch wat hij belooft!

“Molyneux’s character then walks up to a homeless man and takes him by the hand. The man follows, saying that he thinks he’s taking him home for a dinner. Then the man stops in his tracks as they turn a corner and a factory looms ahead.

“We’re going to sell him to the factory,” Molyneux says.

The man, visibly frightened, begins to pull away, but the character continues to drag him to the factory.”

Om Fable III emotioneler te maken bedacht Molyneux het “touching” mechanisme. Ge├»nspireerd door Sony’s Ico kan de hoofdrolspeler iedereen bij de hand nemen om hem of haar ergens naartoe te brengen. Het idee is dat de computergestuurde personages begrijpen wat er met hen gebeurt en op een toepasselijke manier reageren. Als Peter Molyneux tijdens de demonstratie bijvoorbeeld zijn dochter naar huis brengt vertrouwt ze hem volledig, maar zodra hij aanstalten maakt om de pub binnen te wandelen begint ze meteen te protesteren. Peter had immers aan zijn vrouw belooft dat hij niet meer zoveel zou drinken.

In ware Fable-stijl zijn er natuurlijk talloze manieren om personages vast te pakken. Dat varieert van iemand rustig bij de hand nemen tot hem aan zijn haren over de grond slepen. Je ziet meteen voor je wat Molyneux bedoelt. Hij wil af van dat klassieke RPG-beeld Waarin twee personages stokstijf tegenover elkaar staan te praten. Door die interactie menselijker te maken wordt het hele spel geloofwaardiger. Ik snap het, ik hoop alleen dat het inderdaad werkt zoals Molyneux belooft.

[g.forum]

Lees ook:Fable 2 video’s
Lees ook:Fable 2: Peter Molyneux praat over liefde
Lees ook:Fable II’s horizontale boxart
Lees ook:Kijken: Peter Molyneux legt uit hoe Milo werkt
Lees ook:Project Monster, nieuw spel van het Henry Hatsworth-team

3 reacties op “Fable III’s grootste innovatie: mensen aanraken

  1. Linkster/G.Tom

    Als Molyneux het beloofd heeft, reken dan er maar op dat het er niet/10 keer kleiner erin zit.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Bekashi

    god eindelijk nieuwe pics van onze fable 3
    ik hoop dat deze snel uitkomt.
    fable 2 was wel vet jong.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Butje.

    Komt Fable 2 op de PC uit of is ie dat al lang?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.