Categorie: "Xbox One"

De nieuwe Assassin’s Creed gaat naar Egypte

Kijken op YouTube
Goed idee van Ubisoft om een jaartje over te slaan. Ook al is er op het eerste gezicht niet heel veel veranderd, deze nieuwe Assassin’s Creed voelt toch opvallend fris. Misschien is het de vernieuwe interface (met ervaringspunten waardoor je assassin gaandeweg steeds sterker wordt) of de oud-Egyptische setting, maar ik krijg zowaar weer zin om als geheime moordenaar rond te sluipen en mensen in hun rug te steken.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Bloodstained: Ritual of the Night

Kijken op YouTube
Het was wel een beetje een domper toen Koji Igarashi laatst vertelde dat zijn nieuwe spel Bloodstained, na twee jaar ontwikkeltijd, pas voor 20 à 30 procent klaar was. Het team houdt vol dat ze de geplande releasedatum van ‘begin 2018′ gewoon gaan halen, maar hoe realistisch is dat? Ik ben niet heel goed in wiskunde, maar 75% van een spel programmeren binnen een half jaar klinkt behoorlijk eh… optimistisch.

Om de moed erin te houden slingerde uitgever 505 Games vandaag een nieuwe trailer online. De levels ogen nog steeds erg kaal, maar dat gevecht met Bloodless ziet er wel tof uit. Een griezelige vrouw die je aanvalt door met bloed te spuiten. Dat zijn de over-de-top eindbazen die je wilt zien in een semi-officieel vervolg op Castlevania.

Neo-games.blog forum

WayForward maakt 2D The Mummy spel

themummydemastered
Die nieuwe The Mummy-film schijnt behoorlijk slecht te zijn, maar dankzij WayForward gaan we toch nog plezier beleven aan Tom Cruise’s Egyptische avontuur. Ouderwetse schietspellen met supergedetaileerde 2D graphics zijn precies de specialiteit van deze Amerikaanse ontwikkelaar (zie bijvoorbeeld Shantae: Half-Genie Hero, Contra 4 en Mighty Switch Force). En hij verschijnt voor consoles en pc! Geen halfslachtig telefoonspelletje, maar een échte game.

Meer dan deze tweet weten we nog niet van The Mummy Demastered, maar ik vind hem nu al veelbelovend. Let ook op die Metroid-achtige minimap in de rechter onderhoek. Een teken dat we te maken hebben met een echte metroidvania?

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer + releasedatum Sonic Mania

Kijken op YouTube
En welja, ook een nieuwe trailer voor Sonic Mania. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit spel niet voor mij is (de enige Sonic die ik leuk vond was Sonic Rush op de DS, lekker onbezorgd rennen zonder onzichtbare hindernissen en nauwkeurige platformlevels), maar voor fans van de klassieke Mega Drive-spellen is dit natuurlijk wel een droom die uitkomt. Een nieuw spel met precies dezelfde graphics én dezelfde physics/besturing als vroeger. Nostalgischer kan bijna niet.

Sonic Mania verschijnt op 15 augustus voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Eerste trailer Far Cry 5

Kijken op YouTube
We wisten al dat Far Cry 5 zich afspeelde in de Amerikaanse staat Montana, maar niet dat het spel zó Amerikaans zou worden. Midden tussen de rednecks die op zondag naar de kerk racen in hun jeeps. Met een geweer in de achterbak natuurlijk.

Het verhaal is in Far Cry-spellen nooit zo belangrijk (in dit geval: een enge religieuze sekte komt in opstand tegen de overheid), maar de setting is wel spannend. Het voelt bijna een soort van actueel. De ontwikkeling begon natuurlijk lang voordat iemand kon vermoeden dat Donald Trump president zou worden, maar de mensen in deze trailer voelen toch als zijn achterban.

Fans moeten nog wel een tijdje geduld hebben; Far Cry 5 verschijnt pas op 27 februari 2018. Je kunt hieronder nog wel drie andere trailers bekijken. Kennismakingfilmpjes met drie belangrijke personages.

Dragon’s Dogma heruitgave naar PS4 en Xbox One

dragonsdogma
Toen Dragon’s Dogma voor het eerst uitkwam, in 2012, waren de meeste recensies… redelijk enthousiast. Veel zevens en achten, met als voornaamste kritiekpunten de voorspelbare fantasy wereld en de vele technische mankementen. Sindsdien is het spel echter uitgegroeid tot een soort cultklassieker. Een trouwe groep fans beschouwt Capcom’s RPG als een van de beste spellen uit de PS3/Xbox 360-generatie, ondanks de schoonheidsfoutjes. Volgens sommigen is het zelfs beter dan het vergelijkbare Dark Souls. Hoogste tijd voor een tweede kans dus.

Vorig jaar werd Dragon’s Dogma al opnieuw uitgebracht voor de pc, en nu is die opgepoetste versie ook aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One. Het is een open wereld actie-RPG waarin vier avonturiers (eentje door jou bestuurd en de rest door de computer) tegen monsters vechten. Die gevechten zijn wat Dragon’s Dogma speciaal maken: minutenlange confrontaties met grote monsters die je in sommige gevallen zelfs moet beklimmen (à la Shadow of the Colossus) om hun zwakke plek te bereiken.

Ik heb het origineel destijds gemist, dus dit lijkt me een prima kans om deze vergeten klassieker alsnog te ervaren.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

De wereld is van klei in puzzelspel Claybook

Kijken op YouTube
Natuurlijk, spellen die eruitzien alsof ze van klei zijn gemaakt kennen we al langer, maar Claybook gaat verder. Dit is het eerste spel waarin de virtuele klei zich ook echt gedraagt als klei. Alles wat je ziet kan gesloopt, vervormd, gemengd en gesmolten worden. Dat gaat allemaal heel vanzelfsprekend. Niet met cursors en menu’s, maar gewoon met een bolletje klei dat door de wereld rolt en alles om zich heen indeukt en kapot maakt. De klei wordt zelfs vies als hij met andere kleuren in aanraking komt, net als mijn Play-Doh vroeger.

Het spel zelf ziet eruit als een 3D platform/puzzelspel. Ik kan uit deze trailer niet opmaken wat precies het doel is in iedere wereld, maar rondrollen en chaos verzoorzaken ziet er van zichzelf al behoorlijk leuk uit. Erg veelbelovend!

Claybook staat gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Releasedatum nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Mooi maar oppervlakkig Seasons After Fall naar PS4 & Xbox One

Kijken op YouTube
Oké, dus we weten dat Seasons After Fall niet heel speciaal is. Het spel verscheen vorig jaar voor de pc, en recensenten omschreven het massaal als wel aardig. Een degelijke metroidvania met als voornaamste gimmick dat je voortdurend kunt schakelen tussen 4 seizoenen. Dat leidt tot voorspelbare puzzels (‘s winters bevriest het water, etc), en de vijanden zijn ook al aan de makkelijke kant. Bovendien laat het spel je onnodig vaak backtracken; zo ongeveer de grootste zonde die een metroidvania kan begaan.

Op het eerste gezicht is er dus weinig reden om enthousiast te worden van de aangekondigde rerelease op PS4 en Xbox One (vanaf 16 mei). Maar ja, die graphics. De grootste kracht van Seasons After Fall is dat het eruitziet als een onwaarschijnlijk mooie tekenfilm. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik dat schattige vosje door die Disney-landschappen zie rennen ben ik eigenlijk al bijna verkocht. Gepolijst en gedetailleerd, maar toch nog met genoeg ruwe randjes om te voorkomen dat het saai wordt. Qua graphics doet Seasons After Fall alles goed.

Ik ga proberen me te beheersen, maar ik vrees dat deze game over anderhalve week misschien toch in mijn virtuele winkelmandje belandt.