Nooit meer artistiek verantwoorde games?


NextGen-schrijver Matt Matthews blikt alvast vooruit en probeert te voorspellen hoe het videogame-landschap eruit zal zien nadat Sony van zijn voetstuk is gevallen (de eerste voortekenen daarvan worden immers steeds duidelijker zichtbaar). Matthews gaat er voor zijn verhaal vanuit dat alledrie de spelers (Sony, Microsoft, Nintendo) een ongeveer even groot marktaandeel zullen bemachtigen en zijn conclusie is, verrassend genoeg, dat zo’n evenwichtige markt weleens het einde kan betekenen van de “kunstzinnige” game.

Nooit meer een Shadow of the Colossus. Nooit meer een Ico. Nooit meer een Okami. Nooit meer een Katamari Damacy. Nooit meer een Psychonauts. Nooit meer een Rez. Nooit meer een Viewtiful Joe. Nooit meer een Killer7… Matt schetst een behoorlijk angstaanjagend toekomstbeeld.

Zijn redenatie is simpel genoeg. Zulke games (het is moeilijk om de bovenstaande games allemaal in één duidelijke categorie te stoppen, maar ik ben het met Matt eens dat ze wel iets met elkaar gemeen hebben… misschien is kunstzinnige games nog niet eens zo’n slechte term) zijn een groot financieel risico voor een uitgever, en dus worden ze bij voorkeur uitgebracht op het grootste platform. Merk op dat alle (!) hierboven genoemde games op de PlayStation 2 beschikbaar zijn. Dat is geen toeval mensen.

Zonder één duidelijke winnaar in de consolestrijd bestaat er straks misschien geen platform meer voor de alternatieve game. Matt ziet de bui al hangen en vreest dat zulke spellen de komende jaren voorgoed zouden kunnen verdwijnen.

Lichtpuntjes zijn er in de vorm van online digitale distributie en Sony & Microsoft zelf. In een steeds grijzere, veilig gespeelde markt voelen zij zich misschien wel genoodzaakt om de artistieke games zelf te ontwikkelen. Al was het maar om hun eigen spelcomputer er tussenuit te laten springen. Maar zelfs dat optimistische idee kan Matthews niet echt geruststellen en zijn artikel blijft somber over de toekomst.

Het zou zonde zijn als hij gelijk kreeg, dat zondermeer. Maar als we heel eerlijk zijn moeten we toch concluderen dat het genre waarvan Matt vreest dat het zal verdwijnen eigenlijk nog niet echt bestaat. We hebben het over 8 games. Meer voorbeelden kon Matt niet verzinnen, en ik eigenlijk ook niet. Het is niet alsof er een complete categorie “filmhuis games” op het punt staat om te verdwijnen. Wat we in de vorige generatie gezien hebben was vooral het werk van een handjevol eigenwijze regisseurs. Zelfs onder de meest extreme omstandigheden kan ik me niet indenken dat er de komende vijf á zes jaar niet weer een handjevol kunstzinnige games zal verschijnen. Eigenwijze mensen blijven gelukkig altijd bestaan!

Bron: NextGen

Zie ook:
- Uh oh, Katamari Damacy voor Xbox Live Arcade gaat niet door
- Sony en Microsoft halen doelstellingen 2006

Lees ook:Uh oh, Katamari Damacy voor Xbox Live Arcade gaat niet door
Lees ook:Katamari Damacy komt naar de PlayStation 3
Lees ook:Katamari Damacy komt naar de DSi als puzzelspel
Lees ook:10.000 graden Celcius, Beautiful Katamari wordt vergezochter
Lees ook:De Katamari bal wordt flexibel op de PlayStation Vita

14 reacties op “Nooit meer artistiek verantwoorde games?

  1. Niels

    Psychonauts is naast de PS2 ook voor Xbox en PC uitgekomen en is momenteel zelfs verkrijgbaar via Valve’s STEAM. Dus die kan hij schrappen van het lijstje. Killer 7 is trouwens ook op de Gamecube uitgekomen. De game was hier in eerste instantie exclusief voor ontwikkeld.
    Aan de andere kant heeft die Matt wel een beetje gelijk. Het zou inderdaad zo kunnen zijn. Bovenstaande games zijn wel een aantal favorieten en toptitels uit de vorige generatie. Niemand heeft het meer over Madden 04, maar Ico wordt tot op de dag van vandaag nog continu genoemd als klassieker.

      /   Beantwoorden  / 
  2. jelle

    en viva pinata dan… ??

      /   Beantwoorden  / 
  3. jelle

    en viva pinata dan… ??

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “Psychonauts is naast de PS2 ook voor Xbox en PC uitgekomen en is momenteel zelfs verkrijgbaar via Valve’s STEAM.”

    Het punt is dat ze allemaal óók verkrijgbaar zijn op de Playstation 2. Rez komt oorspronkelijk van de Dreamcast en en Viewtiful Joe begon zijn leven als GameCube, dat klopt… maar als iemand al die games wil spelen kan hij het beste een PS2 kopen. :)

    Je zou zelfs voorzichtig kunnen aannemen dat de PS2-versies wel de meeste winst opgeleverd zullen hebben… al heb ik daar verder geen cijfers van, je bereikt zo wel veruit het grootste publiek.

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “en viva pinata dan… ??”

    Ik twijfel of die wel echt in het rijtje thuis hoort. Het is beslist een hele originele titel, dat wel. Maar het voelt toch meer als iets dat Nintendo gemaakt zou kunnen hebben. Het mist misschien een beetje de subtiliteit en de echt bijzondere graphics die de games waar Matt over schrijft wel hebben.

    Of zit ik er dan helemaal naast?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Martin

    Holy crap! hoe kan het toch zijn dat iedereen koud twee maanden na de launch van een systeem (in slecht 2/3 van de wereldmarkt) gelijk allerlei doomsday scenario’s aan het schetsen zijn? is iedereen de laatste voorspellingen voor de PS3 (72 miljoen verkochte units anyone??) alweer vergeten? Daarnaast is het pas in maart dat het systeem zichzlef van haar beste kan laat zien dmv games als DMC4, Heavenly Sword en Motorstorm. Ook MGS4 komt er nog aan, het gehypte Killzone, Unreal 2007, GT5, Virtua Fighter, Assasins Creed, Splinter Cell, RS:VEGAS, Ratchet and Clank, SOCOM, Ninja Gaiden Sigma.. de lijst wordt lnager en langer maar daar kijken we liever niet naar als journalisten… slecht nieuws sells!!

      /   Beantwoorden  / 
  7. LoeKeng

    MS en Sony voelen zich genoodzaakt om [i]zelf[/i]artistieke games te maken?

    De laatste keer dat ik checkte waren bijv. ICO en SotC 1st party game.
    Ik vind het een beetje onzin. Elke artistieke game is een groot financieel risico. De kans is gewoon groot dat een game te artistiek wordt gevonden door de gemiddelde consument. Dan maakt de populariteit van een console ook niks uit.

    Zo kan ik ook gaan zeggen dat nieuwe first-person shooters geen toekomst hebben, want xbox heeft al Halo en sony Killzone/RFOM.

      /   Beantwoorden  / 
  8. otherotter

    hmm,.. mooi is dat doe ik al 3 jaar een opleiding op de HKU (DVTG)voor game design gaat het nu opeens verdwijnen,… NOT als het aan mij ligt gaat dat nooit gebeuren sterker nog binnekort gaat er nog iets veel groters op dat gebied gebeuren (positief), als je actie-tomaat en otherotter onthoud dan kom je binnekort iets bekends tegen. Groeten en een lach,
    Simon

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    We zijn benieuwd otherotter! :)

      /   Beantwoorden  / 
  10. Oscar Mopperkont

    Wat is dan ongeveer de kritieke grens (qua aantal consoles dat er op de markt is) om artistiek verantwoorde games uit te geven? De spellen die je als voorbeeld noemt ken ik niet, maar werden die allemaal pas ontwikkeld op het moment dat de PS2 meer dan 50 miljoen stuks had verkocht? Als de markt namelijk gelijk verdeeld wordt, dan wordt elke console ongeveer 50 miljoen keer verkocht. De PS2 was misschien koploper, maar voordat die over de 50 miljoen heenwas, waren er ook al wat jaren verstreken en voor die tijd zijn er toch ook wel artistieke games uitgekomen?

    Ik denk dat het eerder een probleem is dat de ontwikkelkosten voor de nieuwe consoles hoger zijn, waardoor er sneller op safe gespeeld wordt. Maar bij de Wii is dat niet zo. De kosten voor een Wii-game zullen nauwelijks hoger zijn dan voor de GameCube. Als de Wii dus inderdaad lang in de race zal zijn, dan komen die artistieke games vanzelf wel voor de Wii en als ze daar een succes zijn, zullen er ook wel artistieke games voor de PS3 en de 360 komen. Ik vrees dus niet ;-)

    ps. Erik: ben je je wachtwoord van GoT kwijt :P

      /   Beantwoorden  / 
  11. the true

    Ik vind m een zwartkijker. zolang Sony studios heeft die games hebben gemaakt als een Ico en SOTC en Katamari, zullen dit soort games door Sony gemaakt worden, hiermee onderscheid Sony zich dan van de shootermeuk op de xbox360 en dat trekt ook gamerspubliek.

    Verder is hetnog veel te vroeg om Sony nu al af te schrijven, zijn zullen niet meer de voorsprong hebben als ze hebben gehad bij de PS2, maar om nu al te stellen dat sony niet meer te marktleider wordt is het zelfde als de huid van de beer al verkopen voordat hij geschoten is.

      /   Beantwoorden  / 
  12. erik

    “De spellen die je als voorbeeld noemt ken ik niet, maar werden die allemaal pas ontwikkeld op het moment dat de PS2 meer dan 50 miljoen stuks had verkocht?”

    Dat is interessant punt. De meeste van die games zijn inderdaad relatief recent, maar met name Ico en Rez zijn eigenlijk al stokoud. Volgens mij stammen die in ieder geval nog uit de pre-50 miljoen tijd.

    Maar zoals ik al zei, ik maak me ook nog niet echt zorgen. Ik denk dat de mensen die die bewuste games gemaakt hebben gewoon zulke games zullen willen blijven maken. Risicovol of niet, dat is toch een beetje kunstenaars eigen. :) Ik kan me haast niet voorstellen dat team Ico nu plotseling besluit om een GTA-kloon te maken omdat dat misschien beter verkoopt.

    “zolang Sony studios heeft die games hebben gemaakt als een Ico en SOTC en Katamari, zullen dit soort games door Sony gemaakt worden”

    Katamari is van Namco, geen first party Sony titel.

      /   Beantwoorden  / 
  13. erik

    “ps. Erik: ben je je wachtwoord van GoT kwijt :P

    Haha, neehoor. Die weet ik nog. ;) Maar ik geef toe dat het wel lang geleden is. Ik moet binnenkort maar weer eens kijken waar jullie het allemaal over hebben.

      /   Beantwoorden  / 
  14. The Dude

    Ben het helemaal met Oscar eens: de Wii is een perfect thuis voor innovatieve games, helemaal als Nintendo de doe-het-zelvers ruim baan geeft. Of zouden de grote jongens zich dan juist minder geroepen voelen om ook met wat nieuws te komen?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.