Elebits interview

Een interview met Elebits producer Shingo Mukaitouge.

De grote man achter Konami’s aankomende Wii titel praat vrijuit over zijn ervaringen met de Wii controller en hoe de controller diende als inspiratiebron voor de game.
Eerste indrukken kunnen bedrieglijk zijn. Toen Shingo Mukaitouge de Wii controller voor het eerst zag was hij niet bepaald onder de indruk. "Mijn eerste gedachte was dat het vooral geschikt zou zijn voor sport-spellen en games waarin met een zwaard gevochten kan worden… in ieder geval games waarbij je als speler grote wijde bewegingen moet maken. Maar dankzij de pointer-functionaliteit kunnen we nu ook hele gedetaileerde controls maken waarvoor kleine bewegingen genoeg zijn. Het is een hele flexibele en bovenal nieuwe controller, ik ben er echt verliefd op geworden."

"Daarna hebben we het spel eigenlijk om de controller heen gebouwd," aldus Mukaitouge." Met traditionele controllers had je nooit eerder de mogelijkheid om dingen rond te draaien of er aan te trekken… en terwijl we het daar over hadden kwamen we op het idee van een spel waarin objecten aangeraakt en verplaatst kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het opendraaien van een kraan, een deurknop bedienen of laden open trekken.

Toen we er vervolgens over na begonnen te denken hoe we zo’n concept uit konden werken tot een echt spel, herinnerden sommigen van ons zich hoe ze vroeger verstoppertje speelden. Dit is tenslotte een spel waarin je echt dingen kunt verplaatsen en kamers kunt onderzoeken." Het resultaat van al dat brainstormen is dus Elebits geworden. Een unieke variant op verstoppertje waarin de speler op zoek moet gaan naar de zogenaamde Elebits. Deze schattige wezentjes zijn de krachtbron van de spelwereld. Hoe meer je er verzameld, hoe sterker je wordt. Als je er maar genoeg verzameld kun je verbazingwekkende dingen doen zoals auto’s of zelfs complete huizen optillen. "Ons doel is om de speler in staat te stellen ieder object in elk level te kunnen oppakken."

En weer terugkomend op de Wii, heeft Mukaitouge wel enigszins gemengde gevoelens over de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat voor spelontwikkelaars. Iets waar Nintendo de laatste tijd juist heel erg mee te koop loopt. "De graphics kostten ons niet zo heel veel tijd," zegt Mukaitouge. "Nintendo’s ondersteuning is ook voldoende. Het is vooral het afstellen en configureren van de controller wat voor problemen kan zorgen. Invoeren hoeveel een object moet bewegen bij een bepaalde beweging van de speler is erg moeilijk. Zelfs het omdraaien van een knop om een kraan aan te zetten is een probleem, omdat iedereen dat op een net iets andere manier gewend is te doen."

Echte details over het spel, zoals het aantal levels en hoeveel verschillende Elebits er precies zijn, kon en mocht Mukaitouge nog niets over zeggen. Maar evengoed laat hij wel een paar leuke hints vallen.

"We hebben een wedstrijd geoganiseerd tussen 50 ontwerpers. De opdracht was simpelweg om nieuwe personages te ontwerpen. Samen hebben die 50 ontwerpers gezorgd voor ruim 100 verschillende unieke personages. Uit de overgebleven selectie van die honderd worden er op dit moment enkele verder uitgewerkt, intern bij Konami. Het doel is om de Elebits leuk en aantrekkelijk te maken voor iedereen. Kinderen, tieners, studenten en vrouwelijke gamers, allemaal moeten ze voor de Elebits gaan vallen. We hebben er bewust voor gekozen om de Elebits niet té schattig te maken. We hebben expres de ontwerpen uitgekozen die er weliswaar nog steeds lief uitzien, maar toch ook een beetje vreemd zijn.

Iedere soort Elebit heeft een eigen persoonlijkheid. "Blauwe Elebits zijn de standaard Elebits. De rode zijn heel verlegen en kunnen heel snel rennen. Het is dus zaak om die zo snel mogelijk te vangen. De kunstmatige intelligentie van een Elebit is hoog afgesteld. Ze zijn goed in staat om zichzelf te verstoppen en om te zingen (ja dat las je goed, volgens Mukaitouge zullen ze zingen). En als je een Elebit eventjes met rust laat heeft hij bovendien ook allerlei andere activiteiten die leuk zijn om naar te kijken. Met andere Elebits praten, huilen, lachen… etc. Ze hebben echte gevoelens, net als mensen."

Tegen iedereen die het maar horen wil vertelt Konami momenteel dat Elebits leuk en toegankelijk zal worden voor een zo breed mogelijk publiek, zowel voor beginners als voor experts. Verder hecht Mukaitouge veel waarde aan de timer in dit spel. De klok verslaan moet absoluut een hooddoel worden. Daarnaast komt er waarschijnlijk ook een verzamelelement om de hardcore gamers wat meer aan te spreken. Volgens eigen zeggen wordt er ook hard nagedacht over de herspeelbaarheid van het spel.

Hoewel Konami er alles aan doet om Elebits op tijd af te krijgen voor de Wii launch, geeft Mukaitouge wel aan dat zijn team nog een lange weg te gaan heeft. "Op een later tijdstip kunnen we hopelijk een uitgebreidere demo laten zien. Wat jullie nu gezien hebben is echt alleen maar de absolute basis van een nieuw spel. We hopen de mensen een kans te geven om Elebits zelf uit te proberen rond de hefst."

Bron: videogames1.mtv

Zie ook:
- Wii Airplane wordt onderdeel van ‘Wii Motor Sports’
- Wii Sports: Airplane filmpje
- Grootscheepse ondersteuning voor de Wii van Ubisoft
- Scan van Call Of Duty 3 Wii
- Nieuwe Monkey Ball: Banana Blitz screenshots
- Over een paar jaar gaat Nintendo zich weer op betere graphics richten
- Nintendo showt Replica’s van retro-controllers voor Wii
- Wii komt eerder dan PS3
- E-mails en SMSjes sturen naar Animal Crossing Wii
- Ridley, Wind Waker Link & Bowser Jr. in Super Smash Bros. Brawl
- Metroid Prime 3: Corruption demo filmpje
- Idee Playstation 3 tilt-controller is niet van Nintendo afgekeken
- 11 nieuwe Twilight Princess screenshots

Lees ook:Konami kondigt Elebits voor de Revolution aan
Lees ook:Hoe ontstond Elebits op de DS?
Lees ook:Nieuwe Elebits locaties
Lees ook:Eindelijk. Elebits een keer goed uitgelegd.
Lees ook:Ik wil ook Elebits pantoffels!

2 reacties op “Elebits interview

  1. MLCM__

    HET WORD DUS VEEL MOOIER!..
    kijk het is denkik geen spel voor mij.. maar ik haal het wel gwn voor de lol..
    tziet er grappig uit.. maar het lijkt me nou ook weer niet super..

      /   Beantwoorden  / 
  2. wackman

    Dit lijkt me in potentie Absoluut een leuk spel.
    Ik hoop dat ze die potentie waar maken en ik hoop dat ze de graphics wel iets aantrekkelijker maken. Zoals ze nu zijn zou ik me regelmatig storen denk ik.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.