Reggie over launchtitles, slechte recensies en GoldenEye64

Laatste paar dagen al een paar keer losvliegende Wii-feitjes tegengekomen, maar ik kon maar niet achterhalen waar al die nieuwe informatie toch vandaan kwam (sites zonder bronvermelding zouden verboden moeten worden). Vandaag is het me dan toch gelukt de bron te achterhalen: MTV heeft Reggie geïnterviewd! Het is een lang interview en redelijk informatief, maar ik heb wel mijn beeld van Reggie een beetje moeten bijstellen. Hij zegt een paar dingen die op mij niet erg sympathiek overkwamen. Lees even mee…

Een goed begin

In de eerste 8 dagen sinds de launch heeft Nintendo in Amerika 600.000 Wii’s verkocht in Noord-Amerika plus ongeveer 300.000 extra controllers. De bestverkopende game is, niet erg verrassend, The Legend of Zelda: Twilight Princess, maar volgens Reggie hebben ook "Red Steel," "Rayman Raving Rabbids" en "Madden" het erg goed gedaan en was hij ook onder de indruk van de verkoopcijfers bij "Trauma Center: Second Opinion."

De nabije toekomst

Naast nieuwe titels van third party ontwikkelaars zal Nintendo zelf Wario Ware: Smooth Moves en Wii Play (met extra remote, zonder nun-chuck) uitbrengen in januari, gevolgd door Mario Party 8 in Maart. (Maar drie nieuwe Nintendo titels in 3 maanden? Waaronder helemaal niets in februari? Uh-oh…)

Over de "Zapper Attachment"

Reggie is het ermee eens dat Wii Play op het eerste gezicht de perfecte game lijkt om die beruchte Zapper Attachment mee te verkopen, aangezien er ook een mini-game in zit (de hele titel bestaat uit niets meer dan 3 eenvoudige minigames) die verdacht veel op het legendarische Duck Hunt lijkt. Maar toch zal die attachment niet op tijd voor Wii Play uitgebracht worden. Nintendo wacht op "het juiste spel" om de attachment mee te introduceren.

Tegen fans die klagen dat er voorlopig geen "echte" spellen uitkomen

Sommige fans zien alweer een herhaling van het GameCube fiasco aankomen waarbij er in de maanden na de launch werkelijk niets interessants uitkwam voor hun nieuwe console. Maar Reggie ziet dat anders. Ten eerste houdt hij vol dat "Wii Play’ and ‘WarioWare’ are going to be hugely fun titles." (vast en zeker, maar niet voor de hardcore gamer die zijn tanden wil zetten in een echt avonturenspel). En voor de hardcore gamer beloofde Reggie dat Metroid Prime 3: Corruption de vierde, door Nintendo gepubliceerde titel zal zijn die uitkomt in 2007. Voor Super Mario Galaxy gunt Nintendo zich een helemaal niet belachelijk ruime marge van "ergens tussen eind maart en kerstmis".

Ter verdediging van third party ontwikkelaars

(Hij heeft weinig keus met zo’n – laat ik het maar gewoon zeggen – magere line-up voor de komende maanden). Volgens Reggie is EA’s aankomende Wii-versie van The Godfather "erg interessant" aan het worden. Ik ben benieuwd maar vooral sceptisch, de PS2-versie leek mij persoonlijk namelijk "niet erg interessant."

Ook verdedigde Reggie Ubisoft’s Red Steel, dat niet zulke sterke recensies heeft gekregen. "Ik vind dat een hoop recensies veel te kritisch waren. Kost het je een paar minuten om aan de controls te wennen? Ja natuurlijk. Maar als je er eenmal gewend aan bent, speelt het dan geweldig? Absoluut!" Die uitspraak siert hem niet. Suggereren dat sommige reviewers het spel niet langer dan een paar minuten hebben gespeeld is bijna beledigend.

Boos op IGN

En Reggie was nog niet klaar met zijn kritiek op recensenten: "Veel reviews waren echt veel te streng. Net zoals bijvoorbeeld, welke was het ook alweer, o ja IGN en hun recensie van ‘Wii Sports’. Zij waren negatief over de graphics in dat spel, terwijl wij altijd eerlijk hebben gezegd hoe de graphics zouden worden. Sommige mensen zijn gewoon te kritisch."

Die kende ik nog niet. "We hadden van tevoren gewaarschuwd dat de graphics niet zo geweldig zijn, dus mag er geen kritiek op geleverd worden!" Misschien kan EA alvast een persbericht de wereld insturen dat de gameplay in The Godfather wellicht een beetje ondermaats wordt, dan hebben zij zich ook alvast ingedekt.

Online?

Kort en simpel, Pokémon Battle Revolution wordt het eerste Wii spel dat online gaat in Japan, en is volgens Reggie een serieuze kandidaat om ook in Amerika die voortrekkersrol te gaan spelen. "Voor de consument die zich afvraagt ‘Jeetje, wanneer gaat Nintendo nu eindelijk eens wat doen met online gaming?’ is mijn antwoord: heel vroeg in 2007."

Over de Virtual Console line-up

Dit is weer een moeilijk punt. Maar om bij het begin te beginnen, Reggie belooft MTV allereerst dat Nintendo iedere maandag "tussen één en vijf" nieuwe titels aan de Virtual Console toe zal voegen. Voor het einde van dit jaar moeten er 30 nieuwe titels toegevoegd zijn. MTV merkt op dat dat er 20 minder zijn dan dat Nintendo in Japan uitbrengt, maar dat komt volgens Reggie omdat "sommige games misschien heel geschikt zijn voor Japan, maar daar is dan op de Amerikaanse markt niet zoveel belangstelling voor."

Vervolgens merken verschillende lezers op dat Nintendo in Japan dit jaar ook nog gegarandeerde krakers als Super Mario World uitbrengt op de Virtual Console, en MTV neemt opnieuw contact op met Reggie om opheldering te vragen. Die heeft inmiddels zijn verhaal veranderd en zegt nu: "Ik denk inderdaad dat wij hier in Amerika wat strategischer omgaan met hoe we de titels verspreiden. Als er bijvoorbeeld een maand is waarin we geen fantastische nieuwe Wii-titel uitbrengen zullen we dat gat opvullen door een SNES of N64 klassieker beschikbaar te maken. Zo zorgen we dat het momentum niet verloren gaat." (Zeg dat het niet waar is! Oude SNES spelletjes als substituut voor nieuwe Wii titels?)

Over GoldenEye 64

"Zou ik GoldenEye64 dolgraag op de Virtual Console zien? Absoluut! Maar er zijn heel veel lastige problemen op dat gebied." Tot zover niks nieuws, maar zoals MTV in zorgvuldig gekozen bewoordingen zegt: helemaal uitgesloten is het nog niet. "Laat ik het er op houden dat wij het allemaal heel graag zouden zien gebeuren, dus op dit moment onderzoeken we alle legale problemen die daar bij komen kijken."

Lobbyen in Japan

Wel weer erg interessant is dat Reggie van plan is zich actief in te zetten om meer "typisch Japanse" games naar het westen te brengen. In januari vliegt hij naar Japan om met de Japanse top te overleggen, en ervoor te zorgen dat naast de grote Mario’s en Metroid’s ook dingen als Brain Age en Cooking Mama zo snel mogelijk in andere landen uitkomen.

Tips voor veilig Wii’en

Om het interview op een ludieke manier af te sluiten vraagt MTV hem tot slot of hij zelf al eens gewond is geraakt tijdens het spelen met de Wii, zoals verschillende mensen op internet al wel gemeld hebben. Reggie antwoordt even ludiek dat hij nog geen verwondingen heeft opgelopen en geeft vervolgens drie briljante tips om veilig met de Wii om te gaan:

1. Als je zweethandjes krijgt, veeg ze dan even af.
2. Let erop dat je het polsbandje goed om hebt.
3. Laat de Wii remote niet los als je een honkbal of een bowlingbal weggooit in Wii Sports. (Nee echt?)

Bron: MTV

Zie ook:
- Geen Wii’s voor Gameshop
- Verschillen in stroomverbruik PS3/Xbox360/Wii
- Heroes wordt No More Heroes
- Analoge schouderknoppen op Classic Controller
- Trauma Center: Second Opinion – een botbreuk herstellen
- Wii have a problem

7 reacties op “Reggie over launchtitles, slechte recensies en GoldenEye64

1. Bou

jah, hij heeft nou niet egt sterke punten,…
    of dingen die we nog niet al wisten/soort van hadden bedacht

/   Beantwoorden  /
  2. N Stone

Nice, nice val gewoon de grote organisatie aan die de “hardcore gamers informeren, als je niet met ze eens bent. er zegt immers niets beter “wij willen mainstream gamers maar vooral je oma als klant niet jouw!” dan dat!

hoewel ik nintendo best een goede marktpositie gun de volgende generatie. ben ik bang dat ze de enige zijn die niet mijn steun gaan krijgen. met de games er vooral de soort games die ze uitbrengen. toch jammer want om de mainstream gamer te bereiken zullen ze toch eerst de hardcore gamer moet aanspreken om het momentum op te bouwen.

/   Beantwoorden  /
  3. Wisse

Reggie is een engerd :P

/   Beantwoorden  /
  4. Wii nnardoCode

>3. Laat de Wii remote niet los als je een >honkbal of een bowlingbal weggooit in Wii >Sports.

Jemig! duhhh!!!

/   Beantwoorden  /
  5. denise

“3. Laat de Wii remote niet los als je een honkbal of een bowlingbal weggooit in Wii Sports. (Nee echt?)”

blij dat ik dit weet, dan weet ik teminste dat ik mijn controler wel moet los laten tijdens het tennissen als ik de bal heb geslagen…

/   Beantwoorden  /
  6. Wisse

Weet iemand trouwens of ze nou wel of niet miltiplayer ondersteunen in Wario ware? Eerst zeiden ze van niet en daarna las ik ergens (misschien wel op deze site) dat er wel multiplayer games komen…

En Mario party 8 lijkt me echt vet! Ik had vroeger Mario Party 2 en die vond ik ‘bot’ (dat zei je toen in die tijd) maar daarna kwamen er alleen maar flutspellen, maar ik voel dat deze weer ‘bot’ gaat worden :D

/   Beantwoorden  /
  7. arend

“(de hele titel bestaat uit niets meer dan 3 eenvoudige minigames”