Analoge schouderknoppen op Classic Controller


Chris Kohler probeerde Nintendo’s Classic Controller uit en kwam tot de ietwat vreemde ontdekking dat het ding twee analoge schouderknoppen heeft. Ze voelen precies zo aan als de schouderknoppen van de GameCube controller, inclusief de "klik" als je ze helemaal indrukt. Dat roept de vraag op waarvoor de Classic Controller zulke knoppen denkt nodig te hebben.
Volgens Nintendo’s eigen zeggen is de Classic Controller bedoeld om "Virtual Console games te spelen. Dit dunne klassiek gevormde accessoire combineert de beste eigenschappen van de SNES en de N64 controllers." Dat is hartstikke mooi, maar zowel NES, SNES als Nintendo64 games maken geen gebruik van analoge schouderknoppen (of van twee analoge controlsticks…).

Chris vermoedt dat al die op het eerste gezicht overbodige eigenschappen nog een overblijfsel zijn uit de tijd dat de Wiimote net was onthuld en de hele wereld nog lichtelijk in shock verkeerde. Nintendo stelde iedereen onmiddellijk gerust door te zeggen dat er ook een klassieke controller voor de Wii zou komen als ontwikkelaars de Wiimote niet wilden gebruiken.

Maar de combinatie Wiimote + nunchuck bleek veelzijdiger dan iedereen dacht, en tot nu toe worden alle Wii games er probleemloos mee bestuurd. Daarmee raakte de Classic Controller zijn functie als alternatieve Wii controller een beetje kwijt en is er nu echt alleen nog maar voor de retro-games. Inclusief overbodige analoge schouderknoppen en dubbele controlsticks.

Maar dan nog doet het ding wel wat hij moet doen: "Als we even niet letten op het kleine ongemak dat de Classic Controller in de Wii-mote geplugd moet worden, is het een fijne controller. Hij is vrij klein, maar de vierpuntsdruktoets is wel lekker groot, net zoals de vier Y-X-B-A actieknoppen. Ik durf nog niet met zekerheid te zeggen dat deze controller beter werkt dan de GameCube controller om Super Mario 64 te spelen, maar dankzij de grote vierpuntsdruktoets is het overduidelijk de betere controller voor alles dat niet van de N64 komt (het overgrote merendeel van de VC titels dus)."

Bron: Game|Life

Zie ook:
- Trauma Center: Second Opinion – een botbreuk herstellen
- Wii have a problem
- Een soort Smash Bros. Brawl update
- Nintendo’s eigen 2007 line-up voor Wii
- The Legend of Zelda: Twilight Princess collector’s set
- Eerste videobeelden The Sims voor Wii

Lees ook:Namaak-retro-classic-SNES-controller te koop voor de Wii
Lees ook:Now you’re playing with power
Lees ook:Classic controller verplicht voor VC Megadrive games?
Lees ook:Nintendo verbetert de Classic Controller
Lees ook:Amerikaanse hoes Monster Hunter Tri + zwarte Classic Controller

13 reacties op “Analoge schouderknoppen op Classic Controller

  1. DaKong

    Die zitten er omdat er ook spellen komen die wel met de Classic Controler gespeeld moeten worden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Nordin Ben Allal

    ja zoals ssbb;-)

      /   Beantwoorden  / 
  3. N Stone

    of als controller voor gamecube games voor gamers die geen gamecube hebben/hadden en dus ook geen GC controller bezitten? soms is het antwoord makkelijker dan het lijkt.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “of als controller voor gamecube games voor gamers die geen gamecube hebben/hadden en dus ook geen GC controller bezitten? soms is het antwoord makkelijker dan het lijkt.”

    Ja maar dat kan dus niet. Zie bijvoorbeeld:

    http://www.joystiq.com/2006/11/22/simple-wii-controller-chart/

    GameCube spellen kunnen alleen met een GameCube controller gespeeld worden. Nieuwe Wii-games die er gebruik van maken lijkt me waarschijnlijker.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Bou

    als ik het me goed heriner word er in pokemon stadium op de n46 toch echt met schouderknoppen gespeeld,.. kan aan mij liggen hoor :P

      /   Beantwoorden  / 
  6. Gast

    De functies waren nooit zo belangrijk, maar in de meeste spellen werden ze wel degelijk gebruikt (super mario world: camera naar links en rechts bijvoorbeeld)

      /   Beantwoorden  / 
  7. micha

    ik ben bijna zeker van 2 Wii’s :P

      /   Beantwoorden  / 
  8. erik

    Ja digitale schouderknoppen zoals op de SNES en N64 controller. :p

    Maar de Classic Controller heeft net zoals de Gamecube analoge schouderknoppen. Wat inhoudt dat je ze dieper in kunt drukken (ongeveer een centimeter) en dat de controller registreert hoe hard er op gedrukt wordt. In bijvoorbeeld F-Zero GX is het goed merkbaar dat je hele kleine correcties kunt maken door die schouderknoppen een beetje in te drukken, en door ze volledig in te drukken stuur je veel extremer een bocht in.

    Helaas hebben niet veel GameCube spellen er verder echt goed gebruik van gemaakt, maar waar dat wel gebeurde werkte het meesterlijk.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Bou

    ok :P
    dan is de enige reden idd dat er spellen zoals ssbb worden gemaakt speciaal om gespeeld te worden met de classic controller.

      /   Beantwoorden  / 
  10. MetroidPrime

    Toen Nintendo voor het eerst de Virtual Console aankondigde, een aantal dagen voor E3 2005, werd Super Mario Sunshine genoemd als een mogelijke toekomstige Virtual Console titel.

    Het is in principe mogelijk om Gamecube spellen ook via de Virtual Console aan te bieden. Het enige probleem is dat de Wii te weinig opslagruimte heeft voor de meeste Gamecube spellen. Spellen zoals bijvoorbeeld Animal Crossing zijn maar 40 megabyte groot. Animal Crossing wordt op de Gamecube zelfs in 1 keer direct in het geheugen geladen en daarna kun je het schijfje uit de Gamecube halen, die heb je niet meer nodig tot je de Gamecube uit zet. Gamecube spellen hebben ook nog geen emulator nodig, die spellen kunnen al direct door de Wii hardware afgespeeld worden.

    Ik denk dat Nintendo mogelijk rekening houdt met Gamecube spellen voor de Virtual Console.

      /   Beantwoorden  / 
  11. piet

    dat van die schouderknoppen was allang bekent hoor

      /   Beantwoorden  / 
  12. erik

    “Het is in principe mogelijk om Gamecube spellen ook via de Virtual Console aan te bieden.”

    Dat klinkt eigenlijk best logisch. Nu misschien nog niet, maar over een paar jaar is de gamecube net zo retro als de N64.

    Mysterie opgelost. :)

      /   Beantwoorden  / 
  13. otherotter

    hmm,.. waarom al die ophef,.. er kunnen toch spellen gemaak worden door kleine ontwikkelaars die de spellen op de VC uitbrengen en dan gebruik maken van de clasic controler? ps op http://www.otherotter.nl heb ik 2 leuke gameconcepten voor de Wii, wat vind je ervan? ps hij mag van mij als post staan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.