Snake maakt nu al indruk


Drie-en-twintig nieuwe sreenshots van Metal Gear Solid 4! Laten we geen tijd verspillen aan een inleiding waarin ik toch alleen maar zou vertellen dat dit spel uitkomt voor de Playstation 3 en dat we er op kunnen vertrouwen dat het er echt zo goed uitziet omdat Hideo Kojima nog nooit heeft geprobeerd het publiek te misleiden met prerendered filmpjes of bijgewerkte screenshots.

Eén van de allereerste dingen die Kojima over MGS4 onthulde was dat het spel zich zou afspelen op het slagveld, middenin een bloederige oorlog. En hij heeft woord gehouden. Op bijna iedere screenshot is het chaotische strijdtoneel duidelijk te zien. De tijd van slaperige nachtwakers en verlaten kantoren lijkt met Guns of the Patriots definitief achter ons te liggen.


Wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat Snake nu opeens de hoofdrol speelt in een gewoon schietspel. Er moet nog steeds voorzichtig rondgeslopen worden en het genre is nog altijd Tactical Espionage Action.


Deze vijandelijke soldaat heeft bijvoorbeeld niet in de gaten dat Snake hem onder vuur houdt…


…daar zal hij nu wel spijt van hebben.


En ook hier blijft Snake zorgvuldig uit het zicht. Of dit in het echt ook mogelijk zou zijn, ik weet het niet. Waarschijnlijk zouden echte soldaten in hun ooghoek toch wel iets zien bewegen. Maar deze door de computer bestuurde soldaten zijn zo intelligent niet (zelfs al worden ze dan aangestuurd door een Cell Processor). Zolang Snake geen geluid maakt zullen zij niet omhoog kijken.


Ah… depth of field blur. In de vorige generatie af en toe al voorzichtig toegepast, hopelijk op de PS3 standaard in ieder spel. Prachtige techniek.


Geen commentaar.


Hier een tegenstander die zich heeft overgegeven. Ik vraag me af wat Snake daar mee zal doen. Zonder kluisjes om het lichaam in te verstoppen wordt het wel lastig om vijanden te laten leven. Misschien wordt de pacifistische aanpak wel helemaal niet meer beloond om het grimmige karakter van het spel nog wat meer te benadrukken.


Hier zien we hoe die goede oude Otacon een vijand uitschakelt. Van een afstand uiteraard. Terwijl Otacon zelf op een veilige locatie zit, loopt er om Snake heen een minescule Metal Gear die Otacon gebruikt om contact te houden. Dit is de eerste keer dat ik hem iemand onder stroom zie zetten.


Dit soort screenshots suggereren ook een veel dynamischere camera dan we van de Metal Gear Solid reeks gewend zijn. Ik hoop op actiescenes die eruit zien alsof ze alsof ze met een shakycam zijn gefilmd door iemand die vlak achter Snake loopt.


Let nu goed op, Snake staat op het punt om zijn nieuwe camouflage techniek te demonstreren.


Hé… waar is Snake?


Beter kijken. Dit is nu zijn speciale Octocam kostuum in actie. Zijn speciale kleding past zich aan als een octopus aan de achtergrond waar Snake voor staat. Het gaat te ver om te zeggen dat Snake hier onzichtbaar mee wordt, maar het komt dicht in de buurt. Hij is in ieder geval heel erg onopvallend. Het merkwaardige woord ‘octocam’ is overigens een samenvoeging van de woorden octopus en camouflage.


Het lijkt alsof Snake zojuist een granaat heeft gegooid naar die drie soldaten achter hem.


De lichteffecten maken diepe indruk. Dit gebouw voelt nu al bijna oud en stoffig aan dankzij een uitgekiende lichtval.


De lichtstralen uit Snake’s zaklantaarn die weerkaatsen op stoomwolken… Kojima overtreft zichzelf.


En bekijk die details eens. De naden op het Octocam pak, de levensechte snor, de poriën op Snake’s neus (!). Het ziet er allemaal even fantastisch uit. Alle kids willen straks oud, grijs en gerimpeld zijn om er maar net zo stoer uit te zien als opa Snake.


Gelukkig is het spel, ondanks de duistere setting en de verontrustende zelfmoord-trailer, ook zijn gevoel voor humor nog niet verloren. Prachtig als Snake op deze manier ongezien kan blijven. Zou er onder het Cell bewind ook nog plaats zijn voor een kolderiek uitroepteken boven het hoofd van een gealarmeerde bewaker?


Die vijandelijke soldaat heeft ook al een snor. Probeert Hideo soms een nieuwe trend te starten?


Deze camouflage lijkt me iets minder efficient…


En daar is hij dan! De robot waar het spel naar vernoemd is, Metal Gear. Hij speelt, dat staat nu al vast, een grotere rol dan ooit tevoren. Trailers laten zien hoe de stad wordt bevolkt door hele kuddes half organische/half mechanische Metal Gears. Spektakel gegegarandeerd!


Een wederom best wel goed gecamoufleerde Snake. Het lijkt ook op Metal Gears te werken.


De kleur rood lijkt trouwens zorgvuldig uit het hele spel verbannen. Het resultaat is een zonder meer bijzonder kil ogende omgeving, maar toch zou het tof zijn om, misschien in andere levels, wat meer kleur te hebben.


Nou Snake, tot 2007!

Bron: ruliweb

Zie ook:
- Japanse mini-enquete: Wii or PS3?
- Dat wordt toch weer wachten op Wipeout
- Warhawk uitgesteld, nieuwe trailer als schrale troost
- Afrika heeft gameplay
- Consoles spelen geen grote rol in de HD-race

Lees ook:Nieuwe Metal Gear Solid 4 screenshots
Lees ook:Metal Gear Solid 4 filmpje uit Leipzig
Lees ook:MGS4 wordt het laatste avontuur van Solid Snake
Lees ook:Konami hint naar volgende Metal Gear
Lees ook:Trailer: Metal Gear Solid: Ground Zeroes

12 reacties op “Snake maakt nu al indruk

  1. Benny

    Oh man. Wat een graphics. Hoewel ik van huis uit mezelf zie als een echte Nintendo-er, ga ik steeds meer twijfelen om niet zo’n PS3 in huis te halen. En dit soort berichten helpen ook al niet.

      /   Beantwoorden  / 
  2. mensje

    Heb nog nooit een MGS gespeeld maar dit ziet er wel heeel mooi uit!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Laber

    Eigenlijk schieten woorden te kort bij het zien van deze pracht en praal. MGS delen hebben mij altijd goed bevallen, deze gaat het beslist overtreffen. Lang leve Hideo, lang leve de Cell

      /   Beantwoorden  / 
  4. ben

    als je net als ik al fan ben sind deel 1 op de msx. en een ps3 komen diverse konami reekse die geboren zijn op die oude msx (net als Final Fantasy, YS en Dragon Quest) wordt een ps3 eigelijk als een aankoop waar je niet onderuit kunt.

    raar eigelijk dat ik met de meeste NES reekse (mario en zelda) al een aantal jaren klaar mee ben, dat die oude msx reekse blijven boeien.

      /   Beantwoorden  / 
  5. midas

    je denkt toch niet dat elke seconden van het spel zo mooi is ze hebben er honderd halen daar de mooiste uit bewerken het met photoshop simpel toch

      /   Beantwoorden  / 
  6. Martin

    MGS was en is gewoon een heel strakke franchise. Doordat je echt best wel lang moet wachten tussen elk deel blijfthet niet zo’n “gewone” game. Splinter Cell is ook erg dik maar doordat deze toch (zo lijkt) het vaker uitkomt is ie minder speciaal dan een nieuwe MGS. Daarnaast kun je zien dat MGS door japanners is gemaakt die echt hun ziel in zo’n spel leggen.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Mylène

    ‘Het gaat te ver om te zeggen dat Snake hier onzichtbaar mee wordt, maar het komt dicht in de buurt.’

    Doet me denken aan de Pink Panther ;p

      /   Beantwoorden  / 
  8. Benny

    “als je net als ik al fan ben sind deel 1 op de msx. en een ps3 komen diverse konami reekse die geboren zijn op die oude msx (net als Final Fantasy, YS en Dragon Quest) wordt een ps3 eigelijk als een aankoop waar je niet onderuit kunt”

    FF en DQ zijn niet op de msx geboren hoor, die kwamen toch echt op de NES als eerste uit.

      /   Beantwoorden  / 
  9. ben

    ja maar de msx had een heel levendige mod-scene waardoor dragon qeust en Ys games in het engels te spellen waren. terwijl deze voor de nes alleen in het jappans verkrijgbaar waren. dus voor mijn zijn deze titels op de msx geboren. ik weet niet hoe het met jouw zit maar ik spraak toen ik 8 was nog geen jappans. laat staan lezen.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Benny

    Nah… ok, zolang het maar bij jou blijft dan :P

      /   Beantwoorden  / 
  11. erik

    “Oh man. Wat een graphics. Hoewel ik van huis uit mezelf zie als een echte Nintendo-er, ga ik steeds meer twijfelen om niet zo’n PS3 in huis te halen. En dit soort berichten helpen ook al niet.”

    Sorry. :p
    Je moet er, denk ik, wel rekening mee houden dat niet alle spellen er ZO goed uit zullen zien. Een superkrachtige computer is één ingrediënt van deze graphics. Maar talent, een groot team, een groot budget en voldoende tijd zijn minstens even belangrijk. Ik bedoel Kojima en zijn mannen hebben speciaal voor dit spel een korte militaire opleiding gevolgd, om precies de goede sfeer te proeven. Tegen de tijd dat het uitkomt zit er ook al bijna 2 jaar ontwikkeltijd in. Van één team, dat zich exclusief met dit spel heeft bezig gehouden. Niet alle games kunnen zich die luxe veroorloven.

    Alle PS3 games zullen er vast en zeker goed uitzien, maar ik denk MGS4 extreem goed. :)

    “je denkt toch niet dat elke seconden van het spel zo mooi is ze hebben er honderd halen daar de mooiste uit bewerken het met photoshop simpel toch”

    Neh, daar geloof ik niet in. Niet bij dit spel. Kojima slooft zich echt uit om duidelijk te maken dat alles echt is. Bij de meeste presentaties die hij geeft zet hij af en toe het filmpje stil om de camera een beetje door de landschappen heen te bewegen. Allemaal om te bewijzen dat alles wat je ziet realtime is.

    En bijvoorbeeld het plaatje waar ik “geen commentaar” onder heb geschreven vind ik nou niet echt een briljante screenshot. Niks spannends te zien, en een beetje wazige textures op dat muurtje waar hij overheen leunt. Als dit echt geselecteerde en opgepoetste plaatjes waren had die er nooit tussen gezeten.

      /   Beantwoorden  / 
  12. Mike

    Ik lees al verschillende reactie’s. Mensen die de Nintendo spelen. of mensen die MGS nog nooit gespeeld hebben. Mensen die nintendo spelen, die moeten ps3 aanschaffen als ie uit komt. Want kwa games is dit de beste console. De mensen die nooit MGS hebben gespeelt. Eerst Metal Gear Solid, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en Metal Gear Solid: Snake Eater spelen. Want het is gewoon een prachtig verhaal. Dit moet je gewoon niet missen. Het zijn voor mij echt de beste en mooiste games die ik ooit gespeeld heb. En zit ook met vreugde te wachten op Metal Gear Solid 4: Guns of the patriots.

    gr een groot fan

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.