De toekomst is Unreal


Gisteren deed de grootste third party publisher ter wereld, EA, een persbericht de deur uit over de zojuist gesloten deal met Epic Games. Je raadt het al, ook EA is om. "Verschillende next-gen EA titels" die momenteel in ontwikkeling zijn, gaan gebruik maken van Epic’s krachtige Unreal 3 Engine. Het begint er steeds meer op te lijken dat Unreal 3 de standaard grafische engine gaat worden voor next generation spellen.
Logisch, volgens Mark Rein van Epic. Zijn engine kan ontwikkelaars veel tijd besparen. En in deze tijden van alsmaar verder oplopende ontwikkelkosten is iedere besparing welkom. In plaats van zelf een engine te bouwen kan men zich met de Unreal 3 Engine volledig richten op de gameplay.

Hier en daar sputtert een programmeur nog een beetje tegen (dit zijn de mensen die het leuk vinden om zelf een engine in elkaar te sleutelen), maar de trend lijkt onomkeerbaar. Steeds meer spellen maken gebruik van Epic’s software. Bang dat al die spellen er hetzelfde uit zien hoeven we volgens Mark Rein niet te zijn. De kracht van de Unreal 3 Engine is juist de flexibiliteit. De software kan allerlei soorten graphics aan. Rein gaat zelfs zover om de vergelijking met een programma als Photoshop te maken. Een volledig blanco stuk gereedschap waarmee iedereen kan maken wat hij wil.

Voorlopig lijken de screenshots hem nog gelijk te geven. De lijst van aangekondigde spellen die gebruik maken van Unreal 3 is even indrukwekkend als divers. Denk aan spellen als:

Brothers in Arms: Hell’s Highway (Gearbox)


Gears of War (Epic Games)


Huxley (Webzen Games)


Lost Odissey (Mist Walker)


Mass Effect (BioWare)


Stranglehold (Tiger Hill)


En natuurlijk Unreal Tournament 2007 (Epic Games)

Met EA aan boord zullen er binnenkort weer heel wat nieuwe titels aan de lijst toegevoegd mogen worden. Er is geen andere conclusie mogelijk. Dit is de komende jaren het aanzicht van wat we nu "next generation" noemen.

Bron:
EA persbericht
Mark Rein interview

Zie ook:
- Fatal Inertia onderwater?
- Microsoft onthult de consumable manier van betalen
- GTA: de happy Coca Cola versie
- Wii vs. PS3 – apple style "I’m cheap and fun!"
- Lollige Dead Rising promo
- PS3 schreeuwt digitale carpe diem

Lees ook:De toekomst van videogames volgens Epic
Lees ook:Unreal Engine 3 nu ook geschikt voor je browser
Lees ook:Bedankt Epic voor die 512MB RAM geheugen in de Xbox360
Lees ook:Een blik op de toekomst met Unreal Engine 4
Lees ook:Forten bouwen en verdedigen in Epic’s eerste UE4-spel

4 reacties op “De toekomst is Unreal

  1. denise

    enge spellen …

      /   Beantwoorden  / 
  2. pieterjan

    het is opzich een hele slimme zet. Zoals al gezegd kan men zoals gezegd zich beter op de gameplay richten. Dat maakt de 3th gen alleen maar beter

      /   Beantwoorden  / 
  3. ikke

    Had ik niet ergens gelezen dat deze engine niet echt goed combineerbaar was met de xbox360 en aldus niet het maximale daaruit kon halen?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Moonblade

    was gewoon een gerucht van wat ‘too human’ developers gezegd zouden hebben

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.