Wat doen al die Mii’s in Mario 3D World?

mario3dworld5b
Keer in Super Mario 3D World terug naar een level dat je al hebt uitgespeeld, en je zult zien dat Mario gezelschap krijgt van drie Mii’s. Ze rennen samen met jou door het level, overwinnen alle hindernissen en springen op het einde in de vlaggenmast. Het zijn ghosts: kopieën van andere spelers die precies laten zien hoe diegene het level heeft voltooid.

Het is het enige onderdeel van Super Mario 3D World waar ik nog steeds niets van begrijp.

In andere spellen hebben ghosts een duidelijk functie. Bijvoorbeeld in Demon’s Souls, waar ze dienen als waarschuwing. Op bepaalde punten in dat spel worden de laatste seconden uit de levens van andere spelers opnieuw afgespeeld, zodat je kunt leren van hun fouten. Wordt zo’n ghost dus neergestoken, dan weet je dat er een vijand met een zwaard in de buurt is. Erg handig, maar de ghosts in Super Mario 3D World maken nooit fouten. Het spel onthoudt alleen succesvolle pogingen.

Een ander bekend voorbeeld zijn de ghosts in racespellen, waarmee spelers op een objectieve manier (zonder botsingen) kunnen meten wie er sneller is. In Nintendo’s Mario Kart verstoppen de makers zelfs kopieën van hun eigen beste Time Trial-tijden. Ook dat zou prima werken in Super Mario 3D World, maar helaas worden de Mii-ghosts bij iedere warppijp gesynchroniseerd. Zelfs al spring jij expres als laatste in een groene pijp, dan komen jullie er aan de andere kant toch alle vier op hetzelfde moment weer uit. Serieus speedrunnen zit er dus niet in.

Wat blijft er dan nog over? Het enige wat ik kan bedenken is dat Nintendo ghosts in dit spel heeft gestopt voor de gezelligheid. Een soort online multiplayer met tijdsverschil. Het is ook opvallend hoe vaak ik word gekoppeld aan de Mii’s van spelers uit mijn vriendenlijst. Het gaat dus niet per se om ghosts die heel snel spelen of die alle geheimen ontdekken, maar gewoon om het laten zien van een bekend gezicht. Super Mario 3D World is een geweldig spel, maar dit onderdeel voelt als een gemiste kans.

[g.forum]

Lees ook:“New Super Mario Bros Wii is as hard as Contra”
Lees ook:De Super Mario Build-A-Level Mug
Lees ook:Touch Mushy, Get Dizzy in Super Mario Maker
Lees ook:Hoe snel is New Super Mario Bros. U’s Boost Rush Mode?
Lees ook:Super Mario Galaxy 2 krijgt een ouderwetse worldmap

2 reacties op “Wat doen al die Mii’s in Mario 3D World?

  1. MVG

    Misschien dacht Nintendo dat onervaren spelers dan voorbeeld zouden kunnen nemen aan Mii’s van andere mensen? Zo zou je de geheimen binnen het spel kunnen verkennen door zo’n Mii te volgen. Mogelijk inderdaad ook om de illusie indirect samen te spelen te vergroten.

    De echte toegevoegde waarde snap ik overigens ook niet. Daarom heb ik deze optie meteen afgezet toen die beschikbaar werd. Ik geef helemaal niks om Mii’s. Ze hoeven wat mij betreft niet door de levels te komen rennen. :)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      “Zo zou je de geheimen binnen het spel kunnen verkennen door zo’n Mii te volgen.”
      .
      Dat is wel een interessant idee. Zouden de Mii’s daarop geselecteerd worden? Dat je altijd gezelschap krijgt van ghosts die alle groene sterren + het stempel verzamelen? Ik zal de volgende keer eens wat beter opletten hoe ze zich gedragen.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.