Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 18

Nog 12 nachtjes slapen.

Dit wordt een korte tekst, want wat ik vandaag wil vertellen is een simpele boodschap. Een klein detail in het spel. Mensen die over 12 nachtjes voor de eerste keer in hun leven kennismaken met een 2D Mario platformer zullen het niet eens opmerken. Mensen die alle oude Mario games al kennen misschien ook niet. Het is zo’n klein detail dat ze wellicht al zijn vergeten dat het er vroeger nog niet in zat.

Zelfs mensen die hele grote fans zijn van Mario-platformers zullen het weliswaar opmerken, maar zich vervolgens afvragen of het de moeite van het vermelden wel waard was. Die vraag heb ik mezelf ook al vaak gesteld. Is dit nu wel de moeite van het vermelden waard? Is het niet zonde van mijn tijd om erover te schrijven? En is het niet zonde van uw tijd om erover te lezen? Is het überhaupt niet zonde van uw tijd om de rest van deze tekst te lezen?
U zou zoveel andere dingen kunnen doen in de drie minuten en eenentwintig seconden die het kost om dit verhaal te lezen. Nuttige dingen. U zou een boterham kunnen smeren en een glas sinaasappelsap voor uzelf in kunnen schenken. U zou geld over kunnen maken aan een goed doel. U zou uw eigen blog kunnen opstarten. U zou een begin kunnen maken aan een eigen boek. U zou uw schoenen aan kunnen trekken om een lange boswandeling te maken. U zou een schilderij kunnen maken. Of als u niet kunt schilderen zou u zich op kunnen geven voor een schildercursus. Of een fotografiecursus. Of een kookcursus. Of misschien een schriftelijke cursus Italiaans. U zou voor de tv kunnen zitten en er de hele dag niet meer achter vandaan komen. U zou een game kunnen gaan spelen. U zou de telefoon op kunnen pakken en eindelijk dat ene belangrijke telefoontje plegen. U zou de hond uit kunnen laten, als u een hond heeft. U zou op een bankje in het park kunnen gaan zitten om uw naam in het hout te krassen. En een hartje. En de naam van uw geheime liefde. U zou de krant kunnen lezen. U zou het nieuws kunnen kijken. U zou uit het raam kunnen staren. U zou de vloer kunnen dweilen of de afvoer ontstoppen. U zou uw cactus water kunnen geven. Of u zou een gedicht uit uw hoofd kunnen leren. Alles kan in drie minuten en eenentwintig seconden. In het slechtste geval zou u er een boterham en een glas sinaasappelsap aan overhouden. Terwijl u aan het einde van deze tekst nog steeds met lege handen staat, dat kan ik u garanderen.

Maar aan de andere kant, hoe interessant moet een tekst dan wel niet zijn voordat het niet zonde van de tijd is om hem te lezen? Laat ik die vraag maar beantwoorden met de constatering dat dat een goede vraag is. Want wie bepaalt dat? Misschien vindt u deze tekst wel hoogst interessant. Of misschien vindt u het een vreselijke tekst maar hoopt u dat het later, zoals alles, beter wordt. Misschien ligt u al nachtenlang wakker van de vraag of Mario in dit nieuwe spel ook van bovenaf op vraagtekenblokjes kan springen. (In dat geval zou ik overigens zeker verder blijven lezen! Er is een grote tot hele grote kans dat ik verderop een antwoord ga geven op juist die specifieke vraag).

De waarheid is dat ik dit verhaal vooral schrijf voor mijn eigen gemoedsrust. Al tijdens mijn eerste potje New Super Mario Bros stuitte ik op deze nieuwe mogelijkheid, dit kleine detail in het spel. En ik dacht meteen bij mezelf dat ik daar eigenlijk over zou moeten schrijven op mijn games.blog. Maar direct daarachter bedacht ik me dat het niet interessant genoeg was om een compleet nieuwsbericht mee te vullen. Ik heb toen een paar dagen na zitten denken over een goede context. Een ander leuk en wel interessant verhaal over New Super Mario Bros waarin ik deze nieuwe mogelijkheid, dit kleine detail, terloops zou kunnen noemen. Maar ik kon geen goede context verzinnen. Het detail hoort nergens bij. Het is een losstaand detail. Andere details zijn details van een groter geheel, maar dit is een detail van niets. Er is geen context. Er is geen enkele mogelijke situatie te bedenken waarin ik dit detail terloops kan vermelden zonder dat het direct overduidelijk zou zijn dat ik het er aan de haren heb bijgesleept.

Toen besloot ik dat ik er maar beter niet over kon schrijven. Maar zo makkelijk liet het detail zich niet vergeten. Het liet me niet meer los. Alle voorgaande 17 dagen drong het zich aan me op. Misschien kan ik er vandaag over schrijven? Ik moet er toch een keer over schrijven? Er moet toch een goede context zijn? Het bleef maar door mijn hoofd malen.

Alle voorgaande dagen had ik gelukkig ook nog een ander idee voor een briljant en onderhoudend verhaal over New Super Mario Bros, dus kon ik die ideeën probleemloos gebruiken en dit detail weer een dag voor me uit schuiven. Tot vandaag. Want vandaag is de eerste dag dat ik werkelijk geen enkel ander idee meer heb. Ik ben leeg. De koek is op. Nu weet ik hoe een writer’s block voelt. Ik heb alles gezegd wat ik over New Super Mario Bros wilde zeggen en ik vraag me ernstig af hoe ik de komende 12 dagen moet gaan vullen.

Alleen dit detail is er nog. Het detail van niets, letterlijk en figuurlijk. Het moet nu eindelijk maar eens een keer aan bod komen.

Het detail is namelijk dit: waar het voorheen alleen mogelijk was om van onderaf tegen een vraagtekenblok aan te springen zodat de inhoud eruit kwam vallen, daar kan dat nu ook van bovenaf. Met een buttstomp. Spring van bovenaf op een vraagtekenblok, en aan de onderkant valt het muntje eruit. Of de paddestoel. Of de vuurbloem. Dat is grappig nietwaar? Ik was er in ieder geval bijzonder door gecharmeerd. Eén van de programmeurs moet het zich op een goede dag bedacht hebben. Hier was een 2D Mario-spel met de butt stomp ingebouwd, is het dan niet onrealistisch als er helemaal niets gebeurt als Mario zich met zijn volle gewicht bovenop een vraagtekenblok laat vallen? Mensen zullen teleurgesteld zijn als ze merken dat er dan niets gebeurt.

Het is trouwens ook een fantastische manier om die blokken waar heel veel muntjes in zitten helemaal leeg te persen. Sommige spelers zijn daar nu al heel goed in en hebben in het verleden speciale technieken ontwikkeld om er zo tegenaan te springen dat het maximale aantal muntjes uit een muntenblok komt. Maar het kan altijd beter, en in New Super Mario Bros is de van bovenaf methode beter, geloof me. Maak een buttstomp op zo’n blok, en Mario blijft er op stuiteren terwijl alle muntjes er achter elkaar uitvallen. Sneller dan op enige andere manier. Probeer het één keer en je wilt nooit meer terug naar de oude methode. Ik garandeer het. En zo is het me toch nog gelukt om tegen alle verwachtingen in iets nuttigs in deze tekst te zetten.

- (Overzichtspagina met links naar alle voorgaande dagen).
- Geïllustreerd Animal Crossing dagboek

Lees ook:Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 1
Lees ook:Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 27
Lees ook:New Super Mario Bros ook al snel naar Europa?
Lees ook:Japanse New Super Mario Bros releasedatum (maand)
Lees ook:De laatste New Super Mario Bros scan uit Famitsu

9 reacties op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 18

  1. Yoshi-Fan!

    Ik vind het irritant als je per ongeluk op een blok buttstomped waar een bonestaak inzit en dat ie dan naar onderen groeit zodat je er geen flikker aan hebt :P

      /   Beantwoorden  / 
  2. rubdstar

    is of gaat er iemand voor 3 uur op wifi.
    wil iemand dat dan hiet op schrijven zodat we onze stadjes kunnen bezoeken.
    mijn naam is nu:

    Ruben
    DeadTown
    4596-3429-2777

    voeg me dan alstjeblief toe dan doe ik het zelfde bij jou.
    misschien tot straks dan.

    ps. als iemand nog geen Nook n’go heeft
    zal ik iets in je winkel kopen.

    heb ik zelf ook nog niet.

      /   Beantwoorden  / 
  3. rubdstar

    remkje heeft een foto van haar op internet staan, en ik zou Rubdstar niet zijn als ik dat ook niet had, klik dus op mijn link.
    of type in

    http://www.freewebs.com/rubenwebsite

    kijk dan bij grappig en scroll dan helemaal naar onder.

    ps. de foto is wel van school.
    maar ik sta er wel op.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Bas.

    @rubdstar
    heej no offense maar hoe vaak ga je hier nog een beetje offtopic reclame zitten maken

    ot:erik, één van je grappigste stukjes tot nu toe xD

      /   Beantwoorden  / 
  5. Benny

    Ik wil mijn korte tekst Erik…

    Wat kun jij schrijven zeg… Over niets!

    Moet je geen verkoper of zo worden, of een van die presentatie mannetjes met die belspelletjes op TV?

    Weet je wat ik eigenlijk wel zou kunnen waarderen? Als je elke dag/week een review
    zou kunnen schrijven over een Japans spel. Die hier niet uitkomt/ nooit zal uitkomen. Dan zou je kunnen beginnen met F-Zero Climax alsjeblieft?

    Eigenlijk wil ik gewoon weten wat je ervan vind, maar met dit idee erbij heb ik, denk/hoop ik een grotere kans dat je het zult reviewen.

    Alvast bedankt.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Anne

    Soms is het leven zo simpel. Altijd is er dan maar weer die drang meer uit weinig te halen. Alsof dat mogelijk zou zijn. Alsof dat zelfs maar nodig zou zijn. Die kleine details, die doen ‘t ‘m, die moet je niet op gaan blazen. Een detail als die je beschreef is wat je gaat uitproberen in een spel. Wat je ontdekt en waarvan je denkt ‘hey!’. Één zo’n leuk detail erbij past zeker in de context van een goed spel, een nieuwe Mario. Daarom gaat jouw stukje over meer dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Het is misschien wel het bewijs dat deze nieuwe Mario weer een topspel is. Het leven is zo simpel, met een Anta Flu’tje kun je zelfs je hoest oplossen.

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “Ik vind het irritant als je per ongeluk op een blok buttstomped waar een bonestaak inzit en dat ie dan naar onderen groeit zodat je er geen flikker aan hebt :P

    Haha, ja inderdaad! Dat kan erg frustrerend zijn. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een level waarin dat grapje wordt gebruikt om een geheime locatie te bereiken. Ik kan niet geloven dat niemand bij Nintendo daar aan heeft gedacht. Want ik begin het idee te krijgen dat zo’n level er gewoon niet is. Alle bonestaken die je van bovenaf activeert lopen gewoon dood op de grond.

    @rubstar: Ja ja, we weten nu wel dat je foto online staat. Hou aub op met spammen.

    “De verzekering dekt niet alleen inkomensverlies bij ziekte, maar ook bij zwangerschap en verlies aan creativiteit, zoals writer’s block.”

    Haha! Oh my… dat zou inderdaad wat voor mij zijn. Ik vraag me alleen wel af hoe ze dat willen controleren. Iedereen kan wel zeggen dat hij writer’s block heeft. Lekker op vakantie op kosten van die verzekering onder het mom van writer’s block. ;)

    “Weet je wat ik eigenlijk wel zou kunnen waarderen? Als je elke dag/week een review
    zou kunnen schrijven over een Japans spel. Die hier niet uitkomt/ nooit zal uitkomen.”

    Klik

    Wellicht vind je dat ook interessant. Eerst maar eens dit aftellen naar Mario verhaal afmaken, maar daarna is zoiets misschien wel het overwegen waard ja. Ik zou sowieso vaker reviews moeten schrijven. Dat vind ik eigenlijk veel leuker om te doen dan al die geruchten over nieuwe consoles. ;)

    “Dan zou je kunnen beginnen met F-Zero Climax alsjeblieft?

    Eigenlijk wil ik gewoon weten wat je ervan vind, maar met dit idee erbij heb ik, denk/hoop ik een grotere kans dat je het zult reviewen.”

    Ieder excuus om over F-Zero te schrijven moet aangegrepen worden vind ik. ;) Maar hoe wist je eigenlijk dat ik dat spel heb? Zoals gezegd niet vóór 30 juni, maar daarna zal ik F0Climax weer eens uit de kast trekken.

    “Daarom gaat jouw stukje over meer dan dat je op het eerste gezicht zou denken.”

    Hm, minder is meer… een interessante gedachte. Fijn dat jij ook het belang van kleine details in ziet. Of het hele leven simpel is dat weet ik niet. Ik vind het af en toe knap ingewikkeld.

    “met een Anta Flu’tje kun je zelfs je hoest oplossen.”

    Ja, het leven wordt wel iets simpeler met antaflu. Echt één van die dingen die een mens een beetje houvast kunnen bieden.

    “ot:erik, één van je grappigste stukjes tot nu toe xD”

    Haha, ik blij dat je dat zegt. Ik verwachtte al ieder moment een telefoontje van meneer Blog om me er op te wijzen dat ik eigenlijk wel over GAMES behoor te schrijven. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  8. midas

    inderdaad dat was ook een van de dingen die ik opmerkte in het begin van het spel

    BTW: je zou het toch kort houden :P

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.