Mijn eerste Wario Ware Do It Yourself-spelletjes


In Wario Ware DIY maak je zoals bekend je eigen microgames. Dat gaat behoorlijk diep: in de eerste tutorial maak je samen met Wario een spelletje over een lieveheersbeestje die wegloopt als je hem aanraakt. Die tutorial duurt ongeveer een uur. Er is namelijk geen “wegloop-als-je-hem-aanraakt” functie. Je zult het allemaal zelf moeten doen. Zelf een lieveheersbeestje tekenen. Zelf je tekening animeren. Zelf muziek schrijven. Zelf programmeren wat er gebeurt als je het lieverheersbeestje aanraakt. Maar ook: zelf programmeren wat er gebeurt als het lieveheersbeestje niet op tijd wordt aangeraakt. Niets gaat vanzelf in Wario Ware DIY. Het gevolg is dat je drie uur verder bent voordat je alle tutorials hebt doorlopen (met Wario als klasgenoot die alle opdrachten verkeerd begrijpt zijn de lessen gelukkig wel erg grappig), maar ook dat er uiteindelijk nauwelijks beperkingen zijn aan wat je kunt maken. Het is bijna jammer dat microgames maar vijf seconden mogen duren. Omdat het uitwisselen van spelletjes weer ouderwets omslachtig is, staan hieronder YouTube-filmpjes van mijn eerste pogingen.


Een simpel platformspelletje om mee te beginnen – dacht ik. Maar omdat er geen automatisch “spring” commando is moest ik eerst zelf programmeren hoe snel de paarse kat omhoog schuift als het scherm wordt aangeraakt, en daarna ook vanaf welke hoogte hij weer omlaag valt. Het resultaat is juist een gruwelijk moeilijk platformspelletje. Veilig over de vuurbal springen lukt alleen als je precies op tijd op het scherm tikt. Bovendien ontdekte ik later een bug: als de kat al dood is kun je hem nog steeds laten springen. Oeps!


De tweede microgame verliep gelukkig wel volgens plan. Geen bugs en zelfs op de hoogste snelheid nog goed te doen. Alleen jammer dat ik er maar twee schilderijen in kon verwerken. Voor de toevalsgenerator gebruikte ik het trucje uit één van de Special Technique trainingen (een onzichtbaar object dat aan de linker- of rechterkant van het scherm verschijnt) met twee mogelijke uitkomsten. Wie weet een trucje om meer variatie aan te brengen? Het spel in kwestie is trouwens een Bob Ross Simulator!

[g.forum]

Lees ook:Mad World: rondvliegende ledematen op de Wii
Lees ook:Twee nieuwe Wario Ware spellen voor Nintendo DS
Lees ook:Wario Ware: Smooth Moves video review
Lees ook:Briljante geniale en verrassende Wario Land reclame
Lees ook:Wario platformgame gaat online op de DS

17 reacties op “Mijn eerste Wario Ware Do It Yourself-spelletjes

  1. Kikujiro

    Wow! Best wel knap gedaan. Vooral de Bob Ross simulator ziet er erg goed uit!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeffrey

    Bob Ross ziet er heel goed uit!

    Ik heb het spel ook, is inderdaad een leuk spel. De tutorial is wel lang, maar noodzakelijk. En inderdaad niet heel vervelend. Je kan de andere 2 ook op een later moment doen, na de eerste kan je al spellen maken.

    Ik heb weer nodig inspiratie nodig, ik wil namelijk weer een minigame maken, maar weet niet waarover en hoe enzo :P

      /   Beantwoorden  / 
  3. Wormpaul

    Geinig die Bob Ross imitatie :-)

    Toch jammer dat `t spel me zo beperkt lijkt (alleen tikken en dan ook maar voor paar seconden…)

    Misschien dat volgende deel meer mogelijkheden bied? Of zal `t dan meteen te moeilijk worden.?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Dat laatste vrees ik. Dan zou Nintendo het iets gespecialiseerder moeten maken. Een programma om zelf Mario-levels of Zelda-dungeons in elkaar te knutselen, met hulpmiddelen die daar op afgestemd zijn. De grote kracht van DIY is juist dat je zoveel vrijheid hebt, maar om op die manier een compleet spel te maken zou erg veel werk zijn. Ik sta er nu al van te kijken hoe lang het duurt om iets simpels van 5 seconden te maken.
      .
      Dat je alleen kunt tikken is inderdaad wel erg jammer. Ik had liever gezien dat je de vierpuntsdruktoets en twee actieknoppen kon gebruiken zoals in de allereerste Wario Ware (nog steeds mijn favoriet). En ik ben niet de enige, als ik op Youtube zie hoeveel retrogames met virtuele controllers er al zijn gemaakt. Maar goed, beperkingen dwingen tot creativiteit, zullen we dan maar denken.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Shitbull55

    Ik zou een beetje Van Dijk Brown toevoegen aan het kleurenpalet van de Bob Ross game :)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Maar dat is het ook! Zie je dat dan niet? Tsss, en dat noemt zichzelf een Bob Ross kenner. ;) Op de onderste rij vlnr: titanium white, dark sienna, cadmium yellow en van dyke brown.

        /   Beantwoorden  / 
        1. Erik

          Haha, oh wauw. Waarover je al geen poll kunt verzinnen. Van Dyke Brown is wel met afstand aan het winnen zie ik. Blijkbaar is dat toch DE kleur die mensen meteen met Bob associëren. Hij gebruikte ‘m ook wel erg vaak.

            /   Beantwoorden  / 
  5. Kikujiro

    Ik voorspel nu al een vervelende ‘lawsuit’ waar de erven Ross Erik in zullen betrekken.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Micha

    heb het ook al een tijdje, zal als ik me volgende spelletje af heb eens een filmpje maken

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Yes! Nog iemand met een DS Phat! Ik word met terugwerkende kracht steeds trotser op mezelf dat ik niet in Nintendo’s marketingtechniek ben getrapt. De batterij gaat inmiddels irritant kort mee, maar verder doet hij het nog prima.
      .
      Leuke spelletjes! Ik weet niet of ze op chronologische volgorde staan, maar ze lijken wel steeds ambitieuzer en ingewikkelder te worden. Die waarin je de vissen voert ziet er het leukst uit. Schattig dat ze ook echt naar het oppervlak zwemmen. :)

        /   Beantwoorden  / 
      1. Micha

        ze staan inderdaad op chronologische volgorde. die met die vissen ben ik ook best trots op al is hij niet echt moeilijk te winnen.

        de moeilijkste is toch echt die met de sterren op een hogere snelheid ben je vaak telaat

          /   Beantwoorden  / 
  7. Luc

    ‘k heb zelf nog weinig kwaliteit afgeleverd maar die Bob Ross ziet er echt supergoed uit

      /   Beantwoorden  / 
  8. Teun

    Ik heb het spelletje zelf niet, maar kan je wel een tip geven hoe je een breeder random generator krijgt met slechts een binaire generator. Gebruik simpelweg meerdere toevalsgenerators. Met 2 toevalsgenerators heb je al 2^2=4 mogelijkheden en met 3 heb je er al 2^3=8. Dat lijkt me eenvoudig genoeg en dan kun je 8 verschillende klikposities maken voor het schilderij!

      /   Beantwoorden  / 
  9. Erik

    Acht zal niet gaan (je kunt ieder object maar vijf commando’s geven), maar dat is inderdaad een slim trucje om meer opties in te bouwen. Thnx! Bij een volgend spelletje ga ik proberen of ik vier varianten kan maken.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Joris

    Om meerdere random te genereren heb ik gewoon time gebruikt. In het volgende filmpje kan je zien dat je tot 4 items kan “winnen”. Zelda een van mijn grootste favorieten en dan met name minish cap, daarop het spelletje gebaseerd.

    http://www.youtube.com/watch?v=JcuALmDMbDA

    De eerste beelden van het gebeuren:
    http://www.youtube.com/watch?v=YPzs_A75Sko

    Ik kwam een bug tegen toen ik ook random selected items wou doen, het komt heel sporadisch voor dat er geen van de 3 items geselecteerd worden door het tijdsframe (omdat ze alledrie tegelijk aan of uit willen (ik werk vooral met switches). Daardoor verloor je het spel zelfs al had je de kist open en 1 of 3 items waren te zien! De oplossing was simpel (duurden wel uren voordat ik doorhad dat dat het probleem was echter). Ik maakte een 4e item die geselecteerd werd als de overige 3 items “uit” stonden, daardoor kan je altijd het spel winnen als je vlug genoeg bent om de kist te openen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.