Blik in het hoofd van een distributeur


Deze week komen er twee nieuwe spelletjes uit voor de Nintendo DS: The Professor’s Brain Trainer: Logic en The Professor’s Brain Trainer: Memory. Inderdaad, twee Brain Trainers die willen meeliften op het succes van Nintendo’s eigen Brain Training. Zoals iedere gamer al op zijn klompen aanvoelt zijn deze kopiën natuurlijk lang niet zo goed als het origineel (veel slechter zelfs), maar dat is niet zo schokkend.

Wat vooral pijnlijk is aan dit spel is dat het laat zien hoe spelontwikkelaars Nintendo’s inspirerende boodschap: “Risico’s nemen met simpele originele spelletjes kan heel succesvol uitpakken,” hebben opgepikt als: “Laten we precies hetzelfde doen als Nintendo! Die concepten hebben zich immers al bewezen!muziek-en-Beeld’s interview met de Nederlandse distributeur van deze twee titels is ronduit deprimerend om te lezen. Zelfs de prijs is afgekeken!

“Hoewel Globals directeur Jack Chauthi geen verwachtingscijfers van zijn games wil noemen, meldt hij wel tevreden te zijn met 5% van de totale aantallen die Nintendo in de Benelux doet. Bang dat het succes van Dr. Kawashima’s Brain Training en de vervolgen daarvan ervoor zorgen dat er geen ruimte in het schap is voor games in hetzelfde genre, is hij niet. “De doelgroep is nagenoeg hetzelfde. Ons voordeel is dat de Nintendo-games al een tijd uit zijn en dat de consument wellicht op zoek is naar iets nieuws. Daarbij groeit de markt voor DS nog steeds.” Memory en Logic worden voor dezelfde prijs verkocht als de concurrerende Nintendo-games: €29,99. Een bewuste keuze, stelt Chauthi. “Het was de bedoeling om onze spellen voor een hogere prijs in de markt te zetten. Wij hebben echter gekeken naar het succes van Dr. Kawashima’s Brain Training. Nintendo bewees daarmee dat dit soort games succesvol wordt tegen een lagere prijs. Wij zijn daarin meegegaan.” De directeur spreekt de verwachting uit dat de Brain Training-games van Global Distributie een lange levenscyclus krijgen. “Uit het verleden is gebleken dat het genre puzzelgames aanslaat bij een groot publiek. Het geld wordt niet in de eerste weken na de release verdiend, maar dit soort games staat veel langer in het schap. Ik voorspel dat The Professor’s Brain Trainer: Logic en The Professor’s Brain Trainer: Memory de komende jaren goed verkopen.

Je vraagt je soms af of het ooit nog goed zal komen. Hoeveel voorzetjes moet Nintendo nog geven voordat ook dit soort bedrijven een risico durven nemen?

De volgende grote hype op de DS zal, ik weet het haast wel zeker, wéér van Nintendo zelf afkomstig zijn. Andere bedrijven zullen ook wéér niet verder komen dan er een slappe kopie van maken. Maar wanneer zullen consumenten eindelijk zo verstandig worden dat ze zulk kopieergedrag afstraffen door het niet te kopen?

Bron: Muziek en Beeld

Zie ook:
- Square-Enix houdt vooral van het tweede schermpje
- Viva Piñata voor de Nintendo DS?

Lees ook:Eerste Engelstalige screenshots Professor Layton
Lees ook:Animal Crossing verkoopt 4x beter dan Nintendo had verwacht
Lees ook:Europa houdt van Professor Layton
Lees ook:Touch! Generations ook in Europa succesvoller dan verwacht
Lees ook:En de cirkel is rond! Namco-Bandai maakt Game Training voor DS

3 reacties op “Blik in het hoofd van een distributeur

  1. micha

    neeeeeeeeeeee we zitten nog 5 jaar vast aan crazy frog gamen :( (bron ownage.nl)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Luie Wolf

    Het is op zich niet verwerpelijk dat publishers kiezen voor kopieën van goed verkopende “originals” (immers, Nintendo heeft ook slechts bestaande braintrain concepten vertaald naar de DS, concepten die al letterlijk bestonden in boeken en PC-software). Is het niet zo dat wij er geen schade van oplopen en er een selectie gamers blij is met dit soort uitgaves? Mijn moeder heeft een DS met braintraining en vindt dit fantastisch. Zij behoort tot een groep die zeker geïnteresseerd is in een laag geprijsde titel die (waarschijnlijk) exact hetzelfde doet, echter in een ander jasje. Zij blij, publisher blij, Nintendo blij en wij niet meer of minder blij. Klinkt toch eerder als een “win-geen verlies”-situatie dan een mogelijk doom scenario…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Mithrandir

    “immers, Nintendo heeft ook slechts bestaande braintrain concepten vertaald naar de DS, concepten die al letterlijk bestonden in boeken en PC-software”

    Dat is natuurlijk een drogreden. Zoiets als dit is nooit op de markt gebracht, interactieve braintraining spelletjes als games? Neuh. Er zal misschien eens een B-merk pc-game geweest zijn maar ik ken er geen.

    De Wii is dan ook niet nieuw en innovatief want dat bestond allemaal ook allang al.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.