Categorie: "Nintendo"

Een nieuwe 2D Metroid voor de 3DS

Kijken op YouTube
Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen: Metroid: Samus Returns wordt gemaakt door de Spaanse studio MercurySteam. Je kent ze misschien van Castlevania: Lords of Shadow (best okee) en van de 3DS-versie Mirror of Fate (een van de slechtste 2D Castlevania’s ooit). Niet echt de ideale ontwikkelaar voor een nieuwe 2D Metroid.

Soms pakt het verrassend goed uit als Nintendo hun personages uitleent aan third party ontwikkelaars. Toen Retro Studios in 2000 aan de slag ging met Metroid verwachtte iedereen het ergste, maar Metroid Prime werd een moderne klassieker. Aan de andere kant: Team Ninja begreep er niets van en maakte van Metroid: Other M een oppervlakkig actiespel dat snel weer werd vergeten.

We zullen zien hoe het afloopt met Metroid: Samus Returns (een remake van Game Boy-spel The Return of Samus). De eerste spelbeelden zien er redelijk goed uit. Een armkanon dat 360 graden kan ronddraaien zal even wennen zijn, maar de plattegrond op het onderste scherm ziet er ouderwets ingewikkeld uit. Wie weet bewijst MercurySteam met dit spel dat ze wél een goede metroidvania kunnen maken.

Neo-games.blog forum

Metroid Prime 4 aangekondigd

Kijken op YouTube
Samus komt terug! Metroid Prime 4 is blijkbaar nog zo vroeg in ontwikkeling dat Nintendo geen spelbeelden kon laten zien, maar het logo is ook al spannend.

Vooral die ’4′ is goed nieuws. Met iedere andere subtitel zou ik bang zijn voor een nieuwe multiplayer shooter à la Federation Forces, maar dit suggereert een écht vervolg op de eerste drie Prime spellen. Met andere woorden: een groot singleplayer avontuur waarin Samus upgrades voor haar ruimtepak verzamelt waarmee ze nieuwe gebieden kan verkennen. Erg veel zin in!

Update: Oei, Metroid Prime 4 wordt niet gemaakt door Retro Studios. Als dat maar goed gaat…

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer: Super Mario Odyssey

Kijken op YouTube
Ja okee, dit ziet er briljant uit. Nintendo’s E3 presentatie bevatte weinig verrassingen, maar Switch-bezitters kunnen zich dit jaar in ieder geval verheugen op Super Mario Odyssey. Een “ouderwetse” 3D Mario (collectathons in een grote non-lineaire levels) met als geniale gimmick de mogelijkheid om in het lichaam van vijanden te kruipen.

De meeste Mario-spellen introduceren één of twee kostuums met speciale vaardigheden, maar in Odyssey zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Mario kan veranderen in alle vijanden waar hij zijn pet naar gooit. Stamp door de levels als Tyranosaurus Rex, vlieg door de lucht als Bullet Bill, of stapel Goomba’s op elkaar om een levende toren te besturen.

  • Mario kan ook veranderen in verkeersborden, auto’s, en zelfs in een van de voorbijgangers uit New Donk City.
  • Ook erg leuk: speciale warp-pijpen waarmee Mario als platte graffiti over muren kan lopen. Een slimme manier om kleine 2D levels te verstoppen in driedimensionale werelden.
  • En wat een soundtrack! De swingende big band muziek kenden we al uit 3D World en Mario Kart 8, maar deze keer is er zelfs een zangeres toegevoegd. Zou dat alleen in de titelsong zijn, of krijgen we meer levels met gezongen achtergrondmuziek?

Neo-games.blog forum

Eerste spelbeelden Mario + Rabbids Kingdom Battle

Kijken op YouTube
Wacht, wat? Mario + Rabbids Kingdom Battle ziet er leuk uit? De Rabbids-humor is nog steeds niet bepaald subtiel, maar de strategische gevechten zijn erg veelbelovend. Schiet op vijanden, maak gebruik van de omgeving om dekking te zoeken, en combineer personages om je bereik te verdubbelen en vijanden te verrassen. Vergeleken met de simpele turnbased gevechten in de laatste twee Paper Mario’s is dit een oase van diepgang.

(Spoel door naar 7:40 als je meteen de gameplaybeelden wilt zien, maar dan mis je wel een verrassingsoptreden van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto).

Neo-games.blog forum

Terugkijken: Nintendo’s Pokémon Direct

Kijken op YouTube
Tijd voor het Pokémon journaal. Nintendo kondigde vandaag drie oude spellen aan die opnieuw worden uitgebracht voor Switch en 3DS.

  • Pokkén Tournament DX Bandai Namco’s vechtspel komt naar de Switch.
    Het origineel was redelijk succesvol op de Wii U, dus voor deze nieuwe versie is vast ook wel een publiek. Helemaal omdat er op de Switch nog geen concurrentie is van Super Smash Bros. De Pokémon nemen het tegen elkaar op in gevechten die afwisselend driedimensionaal (zoals Tekken) en tweedimensionaal (zoals Street Fighter) zijn. De DX-versie krijgt 5 nieuwe personages, nieuwe groepsgevechten, daily challenges en een verbeterde online ervaring.
  • Pokémon Ultra Sun & Ultra Moon Iedereen dacht dat de verbeterde versie van Sun en Moon voor de Switch zou verschijnen, maar in plaats daarvan krijgen we twee vernieuwde spellen voor de 3DS. Beide spelen zich af in dezelfde wereld als Pokémon Sun/Moon, maar vertellen een ander verhaal. Niet echt een vervolg dus, maar wel meer meer toegevoegde waarde dan bij de traditionele “derde versie” die Nintendo vaak uitbrengt voor Pokémon-spellen.
  • Pokémon Gold & Silver Twee klassieke spellen voor de Game Boy Color worden op 22 september toegevoegd aan de 3DS Virtual Console. Geen verbeteringen of extra toevoegingen, gewoon de originele spellen zoals je ze herinnert uit 2001.

Neo-games.blog forum

Nintendo’s online abonnement uitgelegd

switchonline
Nintendo Switch Online subscribers will have ongoing access to a library of classic games with added online play. Users can play as many of the games as they want, as often as they like, as long as they have an active subscription.

Nintendo’s duidelijkste uitleg tot nu toe, over wat Switch Online-abonnees precies kunnen verwachten van hun gratis spellen. Eerder klonk het alsof iedereen één spel per maand zou krijgen (die je daarna weer moest inleveren), maar nu lijken abonnees onbeperkt toegang te krijgen tot een verzameling klassieke spellen. De eerste drie zijn Super Mario Bros. 3, Balloon Fight en Dr. Mario, en later volgen nog meer titels. Allemaal met online multiplayer. In eerste instantie gaat het alleen om 8-bit NES-spellen, maar Super NES-spellen zijn volgens Nintendo ook “under consideration”.

Verder maakte Nintendo bekend dat een abonnement op Switch Online in Amerika 19,99 dollar per jaar gaat kosten. De Europese prijs is nog niet bekend, maar ik neem aan dat wij een vergelijkbaar bedrag gaan betalen. Naast de gratis spellen heb je Switch Online ook nodig om online te spelen (nu nog gratis, maar vanaf 2018 niet meer) en om voice chat te gebruiken. Bij Sony en Microsoft kosten vergelijkbare abonnementen respectievelijk 50 en 60 euro per jaar, dus Nintendo is erg scherp geprijsd.

Wat dit nieuws betekent voor de traditionele Virtual Console is nog niet bekend. Momenteel kun je geen retro-spellen kopen op de Switch, en Nintendo heeft ook nog niets aangekondigd.

Neo-games.blog forum

Zo sluit je een headset aan op de Switch

switchheadset
Accessoire-fabrikant HORI heeft een headset aangekondigd voor de Switch. Best een mooi ding, het hippe ontwerp past goed bij Splatoon 2, maar waar iedereen over struikelt is die kabelbrij op het bovenste plaatje. Omdat Nintendo alle voice chat voor Switch-spellen regelt via een aparte app, moet je straks 2 apparaten aansluiten op de headset. Je Switch voor de audio uit het spel (muziek en geluidseffecten) en je smartphone voor de stemmen van je teamgenoten. De pijlvormige adapter voegt die 2 bronnen dan samen tot één geluidssignaal in de headset.

Nintendo hoopt waarschijnlijk dat we gaan voice chatten via kleine oordopjes die omgevingsgeluiden doorlaten (zodat je de muziek en geluidseffecten gewoon kunt horen vanuit je Switch of televisie), maar wie liever een comfortabele koptelefoon draagt zal dus dit soort adapters moeten gebruiken. De kabeltjes zijn ook maar 50 centimeter lang, dus die adapter bungelt straks voortdurend in de lucht. Elegant is anders.

  • De Switch doet een hoop dingen goed, maar deze voice chat oplossing zal ik nooit begrijpen. Waarom een aparte app? Waarom niet gewoon rechtstreeks chatten via de Switch?
  • Voor iPhone 7-gebruikers wordt het nog leuker. Die hebben ook een headphone adapter nodig voordat ze de headset überhaupt kunnen aansluiten op hun telefoon

Eerste beelden Mario + Rabbids RPG

mariorabbids0
Het gaat dus echt gebeuren. Fans hoopten dat de geruchten niet waar zouden zijn, maar vandaag heeft Ubisoft expres per ongeluk gelekt dat er echt een Mario + Rabbids: Kingdom Battle in ontwikkeling is voor de Switch. Het spel wordt omschreven als een strategische RPG in het Mushroom Kingdom. Mario en zijn vrienden gebruiken voor het eerst echte wapens (pistolen!) en beleven melige avonturen met Ubisoft’s schreeuwende konijntjes. Meer informatie volgt tijdens de E3 beurs.

Het klinkt inderdaad rampzalig, maar aan de andere kant: wat hebben we te verliezen? Nintendo’s eigen Mario RPG’s zijn al jaren niet meer leuk , dus misschien is het niet zo erg als een andere studio het een keer probeert. Ubisoft begrijpt in ieder geval hoe een RPG werkt, dus we hoeven (hopelijk!) niet bang te zijn voor aanvallen op stickers of gevechten die geen ervaringspunten opleveren. En hoe irritant ik de Rabbids ook vind als personages, het is in ieder geval beter dan een wereld waarin alle rollen worden vertolkt door Toad. (Ik kijk naar jou, Paper Mario: Color Splash).

Meer promotiemateriaal van Mario + Rabbids na de klik. Klik op de afbeeldingen om de grote versies te bekijken.

Dit krijg je in Breath of the Wild’s eerste DLC-pakket

Kijken op YouTube
Benieuwd wat je kunt verwachten in het eerste DLC-pakket van Breath of the Wild? Vandaag maakte Nintendo alle details bekend.

  • Heldenspoor is een nieuwe functie van de plattegrond, die je laat zien wat Link de afgelopen 200 uur (!) heeft gedaan. Zonder dat je het wist heeft het spel die informatie dus al die tijd bijgehouden. Een beetje creepy, maar wel een handig overzicht. Zo zie je meteen welke gebieden Link nog niet heeft verkend. (En waar mogelijk dus nog Shrines verstopt zitten). Zie het bovenstaande filmpje voor een demonstratie.
  • Hard Mode. Op deze toevoeging had ik me vooraf het meest verheugd, maar nu ik de beschrijving lees ben ik niet meer zo enthousiast. In de moeilijke speelstand zijn vijanden niet alleen sterker, hun gezondheid herstelt ook langzaam tussen jouw aanvallen door. Dat klinkt eerder irritant dan uitdagend. Ik voorzie een hoop lange gevechten waarbij je steeds 2 of 3 wapens verslijt. Gelukkig is het reguliere spel van zichzelf al flink veel moeilijker dan alle voorgaande Zelda’s.
  • Cave of Trials is de inmiddels traditionele kerker van tientallen verdiepingen (ongeveer 45, volgens het persbericht) met steeds sterkere vijanden. Als je ze allemaal weet te verslaan wordt het Master Sword dubbel zo sterk.
  • Het Reismedaillon is een nieuw voorwerp waarmee je iedere willekeurige plek kunt veranderen in een fast travel locatie. Ik probeer zelf zo min mogelijk te warpen (zonde van die prachtige open wereld, als je het mij vraagt), maar wellicht een handige toevoeging als jij er wel gebruik van maakt.
  • Het Korok Masker maakt het makkelijker om Korok-zaadjes te vinden. Zodra er eentje in de buurt is gaat het masker schudden. Hartstikke handig, al heb ik nog steeds niet ontdekt waar dat dansende mannetje – waar je die zaadjes kon inleveren – zich heeft verstopt.
  • Acht nieuwe uitrustingen. Allemaal gebaseerd op personages uit voorgaande spellen. Kijk voor afbeeldingen na de klik.

Dit is overigens nog niet de DLC waar alle fans op wachten. Het tweede pakket verschijnt pas aan het einde van het jaar en bevat een gloednieuwe dungeon en nieuwe verhaal-elementen. Maar omdat alle DLC alleen wordt verkocht als één grote Season Pass (voor €19,99), kun je deze extraatjes net zo goed downloaden als ze over een paar weken worden toegevoegd.

Nintendo kondigt 2DS XL aan

Kijken op YouTube
Nintendo heeft vannacht een nieuwe versie van de 2DS aangekondigd: de New Nintendo 2DS XL. Er zijn, zoals de naam al suggereert, geen stereoscopische 3D-effecten, maar verder lijkt de nieuwe handheld sprekend op de New Nintendo 3DS XL. Grotere schermen, een extra C-stick, vier schouderknoppen, en een ingebouwde NFC-reader voor je amiibo-poppetjes. De geüpgrade processor en het extra RAM-geheugen zitten er ook in, zodat je alle exclusieve New Nintendo 3DS-spellen (Xenoblade Chronicles 3D, The Binding of Isaac: Rebirth, SNES Virtual Console) ook kunt spelen op de New Nintendo 2DS.

Ik zal wel nooit begrijpen waarom iemand 3DS-spellen wil spelen zonder het 3D-effect (het ziet er zó cool uit!), maar als je per se een 2DS wilt hebben is dit duidelijk de superieure versie. Hij is sneller, krachtiger, de schermpjes zijn beter beschermd omdat je hem kunt dichtklappen, en hij ziet er veel mooier uit. In Europa mogen we zelfs kiezen uit twee kleurencombinaties. Vooral die wit/oranje versie vind ik verrassend stijlvol.

De New Nintendo 2DS XL ligt in de winkel vanaf 28 juli. De Europese prijs is zoals gewoonlijk een beetje mysterieus, maar in Amerika gaat hij 150 dollar kosten.