Op avontuur in Dark Souls – dag 4


Tijd voor een update. In de vorige aflevering van Op avontuur in Dark Souls lieten we mij achter in het stadje Undead Burg. En eh… daar ben ik nu nog steeds. Ik had ook liever gemeld dat ik in de tussentijd flink was opgeschoten maar, nou ja, Dark Souls is moeilijk! Geloof alle verhalen die je hebt gehoord. Dark Souls is geen makkelijk spel.

Allereerst zijn daar de zombies. De naamgevers van deze stad hadden een vooruitziende blik, want die krengen zitten inderdaad overal. Inmiddels dwaal ik hier al lang genoeg rond om precies te weten in welke steegjes en achter welke deuren ze zich verstoppen, maar daarin schuilt juist het gevaar. Op zichzelf zijn zombies niet eens zo gevaarlijk, maar ze kunnen wel gemeen uithalen als je even niet oplet. En dat is precies wat er gebeurt als je voor de 37ste keer hetzelfde rondje loopt: je aandacht verslapt voor een halve seconde en opeens doorboort de makkelijkste vijand in Dark Souls je met zijn speer. Ja lach maar, het gebeurt vaker dan je denkt!

En dan zijn er ook nog mijn slappe armspieren. Dat zit zo: op aanraden van een van mijn bezoekers kocht ik eerder deze week bij een vriendelijke zombie (die bestaan ook!) een boog en 150 pijlen. Die schijn ik nodig te hebben bij het volgende eindbaasgevecht. Tot zover geen probleem, maar toen ik mijn nieuwe aankoop wilde uitproberen was ik volgens het spel “niet sterk genoeg om dit wapen te hanteren.” Dat verbaasde me, aangezien ik de afgelopen dagen wel sterk genoeg was om een massief ijzeren zwaard boven mijn hoofd te zwaaien. Dit moet wel een hele speciale boog zijn.

Enfin, sindsdien ben ik dus aan het grinden. Ofwel: rondjes lopen, zombies vermoorden, zielen verzamelen en die inzetten om de statistieken van mijn personage te verhogen. Om dat proces extra interessant te maken vermeldt Dark Souls bovendien niet van tevoren hoeveel zielen ik nodig heb. Het vakje ReqSouls (Required Souls) achter iedere iedere eigenschap blijft op “0″ staan totdat ik er daadwerkelijk genoeg heb verzameld.

Het gevolg is dat ik mijn PlayStation 3 vandaag voor het eerst met enige tegenzin opstartte. Ik vind het niet erg om geen savepoints te hebben of in één klap vermoord te worden door de makkelijkste vijand in het spel, maar voor statistieken heb ik weinig geduld. Nu ik erover nadenk was dat ook de reden dat ik destijds met Demon’s Souls ben gestopt. Niet vanwege de belachelijk moeilijke eindbazen, maar omdat ik niet genoeg ervaringspunten had om betere wapens te gebruiken.

Niet dat ik nu al wil stoppen met Dark Souls, maar dit aspect van het spel zit me toch een soort van dwars. Dat als ik straks klaar ben met grinden, er in de echte wereld niets is veranderd. Mijn reflexen worden niet sneller en ik leer ook geen nieuwe technieken. Het enige wat er gebeurt is dat mijn personage op een kunstmatige manier “sterker” wordt. Het voelt zo omslachtig om eerst tientallen zombies te vermoorden voordat ik mijn zelfgekochte pijl en boog mag gebruiken.

RPG’s? Ik zal ze wel nooit begrijpen.

Maar vooruit, na het zuur komt het zoet. Als ik nu even doorbijt mag ik straks weer verder met mijn heldentocht. De wereld van Dark Souls is gelukkig nog steeds indrukwekkend genoeg om verder te willen spelen. Als ik daarvoor ook in de statistieken moet duiken en af en toe een uurtje moet grinden, nou ja, dan moet dat maar. De gedachte aan het gezicht van de volgende eindbaas, als ik hem straks van een afstand raak met mijn pijlen, houdt me op de been.

[g.forum]

Lees ook:Op avontuur in Dark Souls II – deel 1
Lees ook:Nieuwe trailer Nioh + demo aangekondigd
Lees ook:Dark Souls 3 dagboek – dag 4
Lees ook:Dark Souls II wordt toegankelijker
Lees ook:Eerste trailer Dark Souls III

14 reacties op “Op avontuur in Dark Souls – dag 4

  1. Gulzt

    Wie heeft je in godsnaam vertelt dat je een boog nodig hebt voor “de volgende eindbaas”?
    -
    Ik ben al aanzienlijk verder dan jij en ik heb nog nergens een boog voor nodig gehad. Je kunt nou eenmaal niet al je stats op 99 hebben staan, gedurende het spel moet je keuzes maken.
    _
    Dat een bepaalde vijand gevoelig is voor afstandsschoten met een boog, wil nog niet zeggen dat j’m niet dood kunt krijgen met een zwaard. Het risico is allicht wat groter.. en dat geldt voor alle keuzes die je maakt. Een magiër zal sommige lomp sterke vijanden ook met een paar schoten neerleggen maar die zal zich uit de naad moeten werken tegen een magic-immune vijand die voor een melee-character totaal geen uitdaging biedt. Je keuzes zorgen voor verschillende uitdagingen.
    _
    Wat Demon’s Souls betreft; die ik heb ook uitgespeeld zonder grinden. Herstel; door amper te grinden. Als ik net 3500 zielen heb en ik heb er 4000 nodig om level up te gaan, dan ben ik niet te beroerd om eerst nog naar 4000 te gaan voordat ik nieuw gebied verken.
    _
    Vergeet dat grinden; doe dat absoluut met mate. Want inderdaad, dat is gewoon zonde van je tijd en bederft het spelplezier.
    _
    Ik herinner ook dat soort rare verhalen op Playfire. Daar las ik dat Flamelurker (demon’s souls) onmogelijk was te verslaan met melee-combat, net nadat ik er op die manier in geslaagd was. Toegegeven, dat was afschuwelijk moeilijk; vergde opperste concentratie en 1 foute beweging betekende een vlugge dood.
    Wat was het alternatief? 2-3 uur grinden tot het level van m’n karakter hoog genoeg zou zijn om een anti-fire karakter klaar te stomen.
    _
    En ik durf te wedden dat als gevolg van al dat geploeter ik ook aanzienlijk beter was geworden in Demon’s Souls dan vele anderen. Gamers zijn weinig verandert. Vroeger extra levens met contra dankzij een cheatcode? Nu eerst een paar dagen grinden om kunstmatig het spel eenvoudiger te maken. Het valt te raden wie uiteindelijk de meeste voldoening uit de game haalt.
    _
    Doe jezelf een lol, vergeet die boog. Tegen de tijd dat je die echt nodig hebt is je karakter vanzelf genoeg ontwikkeld om ‘m te kunnen dragen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Ik heb je reactie gered van het spamfilter. Raar dat hij werd tegengehouden. Ik dacht dat hij alleen werd getriggered meerdere URL’s in een bericht. (En dan nog komen ze meestal terecht in het “wachtend op goedkeuring”-vakje. Maar deze had hij uit zichzelf helemaal afgekeurd. Erg vreemd).
      .
      Anyway, het idee was inderdaad dat ik die rode draak zou verslaan en dat ik daarmee een wapen zou krijgen waarmee het spel een stuk makkelijker zou worden. Dat klinkt erg verleidelijk. ;) Maar misschien kan ik het inderdaad beter voor later bewaren.
      .
      Deze alinea sprak me erg aan:
      .
      “Gamers zijn weinig verandert. Vroeger extra levens met contra dankzij een cheatcode? Nu eerst een paar dagen grinden om kunstmatig het spel eenvoudiger te maken.”
      .
      Dus als je daar niet voor kiest is Dark Souls toch meer actiespel dan RPG? Dat is precies wat ik wilde horen!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Gulzt

        Absoluut, ik zou zou Dark Souls zeker meer betitelen als Actie spel dan als RPG. Zelda on Steroids :)
        -
        En om te weten of je level hoog genoeg is hoef je alleen maar te kijken naar de XP die je ontvangt van je vijanden. Als ik het me goed herinner krijg je zo’n 30 zielen voor de eerste vijanden in Undeadburg. Als je 3000 zielen nodig hebt om level up te gaan zul je dus 100 vijanden moeten verslaan!
        Inmiddels krijg ik zo’n 250 XP per vijand, dan hoef ik er dus maar 12 te verslaan om net zo hard te levelen.
        _
        Je voelt ‘m allicht al aankomen. Je kunt als speler al je tijd verkwanselen om een paar levels voorop te lopen, maar je zult dat het hele spel moeten blijven doen om een voorsprong te behouden. Tenslotte; dat wat je nu 2 uur kost, is later gedaan in 15 minuten.
        _
        Go with the flow; en als je een vijand nog niet kunt verslaan, zul je creatief moeten zijn. Bij mij leeft de rode draak nog steeds :-)

          /   Beantwoorden  / 
  2. Gulzt

    Verdorie, had een heel verhaal getypt en nu is het weg.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gulzt

      nadat ik op reactie verzenden had gedrukt. vreemd, het leek goed te gaan, heeft je spamfilter het toevallig tegengehouden?
      _
      Samengevat:
      Ik weet niet wie je dat vertelt heeft van die boog, maar het is complete onzin. Je hoeft NIET te grinden in Dark Souls en dat was ook al niet nodig in Demon’s Souls.
      Ik ben aanzienlijk verder dan jij en ik heb nog nergens een boog voor nodig gehad. Wie had je willen verslaan met die boog, die rode draak op het kasteel?
      Ik zou zeggen, laat dat beest voorlopig in leven er is totaal geen reden om die nu al te willen verslaan.
      _
      En wederom een prachtige illustratie, super!

        /   Beantwoorden  / 
    2. Inno Vation

      Dit gebeurt mij ook regelmatig, Gulzt. Lekker zitten typen, versturen en dan..niets, nada, nopes…

        /   Beantwoorden  / 
  3. Zaaltje

    Leuk geschreven weer :) Misschien dan even voordat je verstuurd selecteren en kopieren? Kleine moeite en je bent niet alles kwijt!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Haha, ja die ga ik dus niet bekijken. ;) Maar wel een hele prestatie. Helemaal voor een spel dat nog maar zo kort uit is! Bewijst in ieder geval definitief dat grinden echt niet nodig is.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Inno Vation

        Hij heeft de Japanse Dark Souls uitgespeeld en die was al op 22 september uitgebracht.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Zaaltje

          Ik heb er even naar gekeken en hij laat het allemaal zo gemakkelijk lijken! Elk groot beest in een paar goede rake slagen dood, elke tegenstander ontwijkt hij, enzovoort. Om dat de doen moet die gast het spel te vaak hebben gespeeld of een fotografisch geheugen hebben! Niet normaal

            /   Beantwoorden  / 
          1. Gulzt

            Ik ga’t ook maar niet kijken. Maar ik houd het zeker in gedachten voor wanneer ik ‘m uitgespeeld heb.
            -
            Blighttown is echt om wanhopig van te worden, dat was twee avonden ploeteren, maar zowaar, ik zie weer daglicht! :D

              /  
  4. Gulzt

    @Erik
    Ik ontdekte gisteren dat het plan met de boog alsnog niets had uitgehaald voor je. Het wapen dat je krijgt vraagt namelijk nog meer strength, dus je zou dan wéér moeten grinden om er gebruik van te kunnen maken. Daar kwam ik gisteren achter toen ik de staart van de draak ben gaan beschieten. 16 strength benodigd meen ik; mijn sorcerer heeft slechts 12.
    _
    Ik heb ook nog dapper zo’n 20 minuten geprobeerd om een 1 op 1 gevecht te winnen met de draak. Dat lukte helaas niet. Met pijlen krijg j’m niet dood want hij regenereert z’n health weer als je het op die manier probeert (slim van de makers!). Met dat ding om de vuist is even vol te houden maar ik moet ‘m veel te vaak raken om dood te kunnen krijgen. Dat is mijn m’n level 30 karakter nog niet echt realistisch denk ik :-)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Tom

    Die draak (Hellkite) kun je dood-glitchen. Heb ik ook perongeluk gedaan. Dat schiet wel lekker op, maar vond het toch zonde.

    Nu Dark Souls even laten liggen voor z’n uitgebreidere broer Skyrim.

    Volgend jaar weer verder met DS :)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.