Kijken op YouTube
Het leuke van moderne roguelikes is dat het soms voelt alsof je de ontwerpers te slim af bent. Rogue Legacy en Binding of Isaac zijn misschien niet zo verfijnd als traditionele actiespellen, maar als je de power-ups slim combineert kun je wel een hittezoekende ring van laservuur creëren die alle eindbazen in één klap verbrijzelt. Dat geeft een kick waar maar weinig andere spellen aan kunnen tippen.
Dead Cells is anders. Op papier is dit de zoveelste roguelike (een willekeurig gegenereerd kasteel vol verborgen wapens en powers-ups… die je allemaal weer verliest zodra je doodgaat), maar als je alle positieve recensies mag geloven is deze wél zo verfijnd als een traditioneel actiespel. De besturing is snel en nauwkeurig (een soort kruising tussen de acrobatiek van Prince of Persia en de gevechten van Castlevania), en er zijn geen superwapens waarmee je het spel kunt breken. Je kunt alleen winnen door veel te oefenen en langzaam steeds beter te worden. Geen trucjes en shortcuts, maar een ouderwetse uitdaging.
Op de pc heeft Dead Cells al duizenden fans, en later dit jaar komt het spel ook naar PlayStation 4, Switch en Xbox One.