EA’s G.I. Joe-spel is een ouderwetse shoot’em up

Toen EA de eerste screenshots van hun G.I. Joe spel liet zien (gebaseerd op de aankomenden film en niet op het speelgoed – ook dat nog) waren de WTF- en LOL is dit de Nintendo64-versie?-opmerkingen niet van de lucht. G.I. Joe: The Rise of Cobra ziet er niet zo mooi uit. En dat niet alleen, als het zoveelste derde persoons actiespel maakten de screenshots vooral een hele onopvallende indruk. Het eerste waar ik aan moest denken was een slecht uitgewerkte multiplatform Gears of War-kloon, niks voor mij, next!

…en dan lees je op Eurogamer door welke spellen de makers zich hebben laten inspireren en waar Kieron Gillen tijdens het spelen aan moest denken. Het G.I. Joe arcadespel? De simpelheid van LEGO Star Wars met het gevoel van een shooter? Het hele spel doordrenkt van een 80′s vibe? Een 3D-interpretatie van Contra? Tja EA, als jullie het zo stellen hebben jullie natuurlijk alsnog mijn onverdeelde aandacht! Vertel nog eens wat meer over dat G.I. Joe-spel.


Het spel voelt heel erg als een product van de jaren tachtig, bijna als een third-person versie van Contra (of, afhankelijk van waar je bent geboren, Gryzor of Probotector) waar je personage rondrent en dood en verderf zaait met veel vuurwerk en grote explosies. “Tja, ik ben nu eenmaal opgegroeid met spellen als Contra en Smash TV,” zegt Pavlich als ik hem hiermee confronteer. “We hebben zelfs een kleine verwijzing naar Contra ingebouwd. De eerst eindbaas aan het eind van het eerste level, die schietende muur, zo’n muur hebben wij ook in ons ijslevel.”


“We wilden het gevoel van een ouderwetse arcade-shooter weer terughalen,” zegt senior product manager Jason Enos. “Die stijl zie je tegenwoordig bijna nergens meer. De nieuwe generatie gamers heeft het misschien zelfs nog nooit meegemaakt.”

“Het is een klassieke shoot’em up met G.I. Joe… maar wel aangepast aan deze tijd.” Met andere woorden, het is niet zo moeilijk als een échte klassieke shoot’em up. “Contra – ik hou ervan. Het is een fantastisch spel, maar als je wordt geraakt door één kogel ben je meteen dood. Dat kunnen we nu echt niet meer maken, zeker met de nieuwe generatie gamers en wat zij gewend zijn. Daarom werkt ons spel wel met een energiebalk, en de graphics zijn 3D in plaats van dat klassieke zijaanzicht.”

“Veel op films gebaseerde spellen hebben een ontwikkeltijd van 6 tot 8 maanden. Tegen de tijd dat dit spel klaar is zijn we er ongeveer 18 maanden mee bezig geweest. Onze grootste zorg was de offline co-op stand – geen splitscreen maar twee personages op hetzelfde scherm. Dat moest goed zijn. Als die stand niet zou werken kunnen we er net zo goed helemaal mee ophouden. Of er ook online co-op komt weten we nog niet. We hebben tijd over om wat dingen uit te proberen. Op sommige platforms zou het inderdaad een interessante toevoeging kunnen zijn, maar we beloven nog niks.”

G.I. Joe: The Rise of the Cobra staat gepland om en nabij de première van de speelfilm op 7 augustus.

[games.blog forum]

Lees ook:Indiegame Super Cyborg lijkt op Contra/Probotector
Lees ook:Bewegende beelden Contra ReBirth
Lees ook:Contra Rebirth in augustus naar Europa
Lees ook:Bonus Content voor Contra 4 (Speelbare Probotectors! Unlockable NES games!)
Lees ook:Eerste bewegende beelden Castlevania Rebirth

2 reacties op “EA’s G.I. Joe-spel is een ouderwetse shoot’em up

  1. Niels

    “We hebben nog tijd om te kijken wat we willen doen qua online gameplay, op sommige van de platforms zou het een interessante toevoeging kunnen zijn.”

    geen online dus ??

      /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    In de build die Eurogamer te zien kreeg was online nog niet aanwezig nee, en het is ook nog niet zeker of het er in de definitieve versie wel is. We shall see, maar de nadruk lijkt te liggen op offline multi-player.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.