Mass Effect screenshots, info en Wernher von Braun


Telkens als ik iets lees over Mass Effect gaan mijn gedachten uit naar de tekstschrijvers. Bij ieder personage dat je tegenkomt heb je opties om het gesprek een andere richting op te sturen. Iedere beslissing is van invloed op het verdere spelverloop. Er is een team vol personen die het al dan niet eens zullen zijn met je beslissingen. Het spel kent een extreem non-lineair spelverloop… het moet een absolute nachtmerrie zijn om al die verschillende spelverlopen van toepasselijke teksten te voorzien. Lees dit eens:

In feite vindt het grootste gedeelte van de gesprekken in ons spel plaats buiten de cutscenes om, gewoon als je door de spelwereld heen loopt. Je squad members zullen constant tegen je praten tijdens het spelen. Ze geven commentaar op de wereld om hen heen en ze praten met de niet-speelbare personages die daar rondlopen. En als je bijvoorbeeld een kamer vol mensen binnen stapt, dan zal iedereen met elkaar in gesprek zijn. Je squad members zullen zich er ook mee gaan bemoeien en iedereen doet heel erg zijn eigen ding. Het wordt veel minder duidelijk welke personages bijzaak zijn en wie je moet aanspreken voor een belangrijke hint.

Een pure nachtmerrie om te programmeren, maar wat een fascinerende levende wereld voor de speler!

Daarnaast ziet het spel er ook nog eens abnormaal goed uit.


Dit is feitelijk geen screenshot maar een sfeerschets door een illustator. Geeft wel een goed beeld van het soort geloofwaardige science-fiction landschap dat BioWare voor ogen heeft.


Nog een illustratie. We komen zometeen bij de echte screenshots! Ik beloof het.

Eén van de andere dingen aan Mass Effect is dat het zich afspeelt op verschillende planeten. Sommige van hen zijn klein en niet eens de moeite waard om op te landen, maar sommige anderen, zo belooft BioWare, zullen gigantische spelwerelden opzich zijn waar je urenlang over kunt dwalen.


Et voila. Een echte screenshot die laat zien dat Mass Effect absoluut niet hoeft onder te doen voor Gears of War.

Ik ben het soort gamer op wiens verlanglijstje graphics meestal ergens onderaan bungelen, maar wow! Zelfs ik kan het niet helpen dat ik onder de indruk ben van die golf aan nieuwe Xbox360 games. Prachtig. Schitterend. Eén van de dingen waar ik altijd op let is het water en wel… kijk naar dit water! Het is zo levensecht, je wilt er bijna in springen. (Natuurlijk vraag ik me dan meteen af hoe het water daarop zou reageren. Realistische rimpelingen in het water? Een mooi splash-effect bij de sprong?)


Aan boord van het ruimteschip waarmee je tussen al die planeten reist. Ook bijna een spelwereld opzich belooft BioWare. Tot de nok toe gevuld met personages ook. En ieder van hen heeft je iets te vertellen.

Ik voel jullie pijn, tekstschrijvers.


De bovenstaande screenshot intrigeert mij in het bijzonder. Vooral de manier waarop het landschap op de achtergrond omhoog lijkt te krullen en die rare onnatuurlijk uitziende lucht.

Dit is geen planeet, dit is een ruimtestation.


Een ruimtestation gebouwd volgens het inmiddels klassieke ontwerp van Wernher von Braun uit 1952. Hij bedacht dat als we ooit in staat zouden zijn om iets dergelijks te bouwen, we een gigantisch cirkelvormig ruimtestation zouden moeten maken. Het idee daarachter is dat het ruimtestation dan om zijn eigen as heen zou draaien waardoor er binnen de cirkel een kunstmatige zwaartekracht ontstaat. Stanley Kubrick gebruikte het idee toen hij een ruimtestation moest laten zien in zijn film 2001.

Maar er bestaat ook een videogame die gebruik maakt van Von Braun’s ontwerp…


Maak kennis met Space Station Silicon Valley op de Nintendo64. In dit spel dat werd ontworpen door DMA (die later hun naam zouden veranderen in Rockstar Games om de invloedrijke GTA games te gaan maken) mocht je ook een kijkje nemen in een cirkelvormig ruimtestation. Alleen werd dit ruimtestation bemand door rakethonden, beren en vliegende schapen. Bovendien was het op drift geraakt en op weg om neer te storten op aarde. Aan jou als speler de taak om alle dieren te vermoorden, bezit te nemen van hun dode lichamen en uiteindelijk te voorkomen dat het ruimtestation met de aarde botst.


Ja ik heb dit spel en ja, het is net zo bizar en zo leuk als het klinkt!


Deze laatste screenshot is zo te zien gemaakt in een soort van futuristische stad. Ik neem tenminste aan dat het gebouw op de achtergrond een soort van appartementencomplex is. Het ziet er in ieder geval leuk uit en ik ben ook blij om te zien dat het buitenaardse wezen zijn lichaamstaal gebruikt om zich beter uit te drukken.

Bron: IGN (Erg uitgebreid interview dat zeker de moeite van het lezen waard is!)

Zie ook:
- Gamepro’s Hideo Kojima interview eindelijk online
- Uitgesteld op de PS3 vanwege de Xbox360
- Het is dan wel geen Worms…

Lees ook:Iets met water: eerste screenshot Pixeljunk 1-4
Lees ook:BioWare overweegt Mass Effect voor Nintendo DS
Lees ook:Games Radar werpt een blik op water (in games)
Lees ook:Eerste filmpjes: Sonic Chronicles
Lees ook:Vrouw drinkt zichzelf dood voor een Wii

8 reacties op “Mass Effect screenshots, info en Wernher von Braun

  1. Charly

    dit spel wordt zo vet!!!! leuk verhaaltje erbij trouwens.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Charly

    dit spel wordt zo vet!!!! leuk verhaaltje erbij trouwens.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Linkster

    bij dat spel dat jij hebt is het gras net als bij animal crossing!

      /   Beantwoorden  / 
  4. maikeru

    Dit klinkt inderdaad erg interessant voor een game…en het ziet er ook nog eens zeer fraai uit!

    Trouwens erg offtopic: op http://www.wiionly.nl/nieuwsitem.php?nid=753 lees ik net dat volgens Nintendo Power Zelda; A link to the past nog deze maand als VC game uitkomt! :-D

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “bij dat spel dat jij hebt is het gras net als bij animal crossing!”

    Dat viel mij ook op toen ik die plaatjes bekeek. :) Volgens mij heeft het gras in Animal Crossing drie verschillende kleuren driehoekjes, maar het lijkt er wel griezelig veel op!

    “volgens Nintendo Power Zelda; A link to the past nog deze maand als VC game uitkomt! :-D

    Opzich goed nieuws maar… hou er wel rekening mee dat dat over Amerika gaat. De kans is zeker aanwezig dat hij dan ook hier beschikbaar komt, maar het is zeker nog geen garantie.

    Zou wel een hele mooie aanvulling zijn voor het winkelkanaal. :)

      /   Beantwoorden  / 
  6. MetroidPrime

    Ik krijg sterk de indruk dat Mass Effect de spirituele opvolger van Star Wars: Knights of the Old Republic zal zijn. Het non-lineaire spelverloop en het kunnen sturen van gesprekken kwam daar ook al op grote schaal in voor. Als dit spel ook maar half zo goed zal zijn als Star Wars: KOTOR, dan zal dit een echte must-have zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “Ik krijg sterk de indruk dat Mass Effect de spirituele opvolger van Star Wars: Knights of the Old Republic zal zijn.”

    Die indruk krijg ik ook heel erg als ik het interview lees. :) Het klinkt alleen alsof dit spel nog veel subtieler (het verschil tussen goed en kwaad is niet meer zo zwart/wit) en diepgravender zal zijn… wie weet wordt het zelfs beter dan Knights of the Old Republic!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Tom

    Ik vindt het meer lijken op Deus Ex!
    En aangezien ik dat spel nog steeds het beste spel aller tijden vindt, vindt ik het ook heel jammer dat dit spel alleen op de Xbox360 komt.
    Hoewel er wel een kleine kans is dat dit spel op de PC uitkomt…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.