PopCap: console games hebben geen diepgang


Toen hem tijdens een interview werd gevraagd of zijn spelletjes ooit de diepgang zouden bereiken van een gemiddelde Xbox 360 game, antwoordde de oprichter van PopCap dat de meeste Xbox 360 spellen mochten willen dat ze zoveel diepgang hadden als een gemiddeld PopCap spelletje.

"Het klinkt arrogant, maar ik denk dat de meeste Xbox en PC vooral heel complex zijn en geen echte diepgang hebben. Daar is hardcore gaming de fout in gegaan, zodra men complexiteit begon te verwarren met diepgang."

Verrassend genoeg begrijp ik precies wat John Vechey bedoelt en tot op zekere hoogte ben ik het zelfs met hem eens. Als computerspelletjes, puur beoordeeld op de gameplay en hoe goed je daarin kunt worden, hebben de eenvoudigste games misschien inderdaad wel meer diepgang dan een Mass Effect of Devil May Cry 4.

Ik weet alleen niet of de spelletjes van PopCap zich nu al kunnen meten met de beste pick up and play klassiekers van deze wereld. Zijn argument wordt sowieso een beetje belachelijk als hij Peggle erbij haalt als het grote voorbeeld van diepgang door eenvoud.

"Dat is één van de dingen die wij proberen te bereiken met Peggle. We zeiden: okee, wat is het basisprincipe van dit spel dat echt leuk is om mee te spelen? En dat hebben we vervolgens uitgebreid met extra personages en extra power-ups."

Had dan op z'n minst Bejeweled gezegd. Peggle is wat mij betreft één van PopCap's slechtste en oppervlakkigste spelletjes ooit. Meer dan 50% van het spel hangt af van geluk en in het sloop-blokjes-door-er-een-bal-tegenaan-te-schieten-genre kan ik makkelijk twintig leukere titels verzinnen.

Nu ja, later deze week post CVG de rest van het interview. Daarin onthult de man onder andere waarom PopCap nu nog steeds geen spel voor de Wii heeft gemaakt. Misschien wil hij wachten op Wii Ware?

Bron: CVG

Zie ook:
- Endless Ocean en de casual gamers
- RuneScape producer: MMO's moeten leuk worden om te spelen

Lees ook:PopCap komt naar je toe in 2009
Lees ook:Peggle komt naar DS
Lees ook:PopCap richt experimentele gamestudio op
Lees ook:PopCap’s nieuwste spel heet Popcorn Dragon
Lees ook:Plants Vs. Zombies in actie – de eerste echte spelbeelden

3 reacties op “PopCap: console games hebben geen diepgang

  1. Gulzt

    We zullen Starcraft, Warcraft III, Quake 3, counterstrike & unreal tournament maar niet aanhalen he PopCap? Het valt weliswaar onder pro-gaming, maar het is alleen maar complex, toch?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Joost

    Ik vind dat Popcap er echt helemaal naast zit. Kan iemand mij uitleggen wat de diepgang van bejeweled is? Een “simpel” spelletje van Popcap kan zich nooit meten met bijvoorbeeld een spel van the Elder Scrolls serie.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Schaap

    (Erik, verander snel even de laatste letter van die beoordeelt)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.