Ieder Wii spel een eigen Friend List


Slecht nieuws kun je het beste meteen vertellen, hoe pijnlijk dat soms ook is. Lange introducties en omslachtige “weet je nog hoe irritant de friend codes soms waren op de DS“-verhalen maken het alleen maar erger. Gewoon in één keer to the point komen en niet om de hete brij heen draaien is beter. De felle korte pijn. Okee. Daar gaan we.

Falafelkid: Ik wil graag weten of het klopt dat al jullie ambitieuze plannen voor de Wii (friend rosters, geavanceerde matchmaking capabilities en uitgebreide online rankings) erop wijzen dat jullie één universele online-service gaan aanbieden die geldt voor de hele console. En niet (zoals bij de DS het geval is) voor ieder individueel spel een andere manier om contact te maken met andere spelers.

(GameSpy is overigens het bedrijf dat achter de schermen de Nintendo Wi-Fi Connection verzorgd)

GameSpy: Onze technologie zou prima in staat zijn om zulke eigenschappen in te bouwen voor meerdere games tegelijk, maar bij de Nintendo Wii zullen de multiplayer-eigenschappen specifiek voor ieder spel apart gemaakt worden.

Falafelkid: Maar is dat dan het geval voor alle online Wii spellen die ooit zullen verschijnen?

GameSpy: Ja dat is het geval voor alle Wii titels.

Falafelkid: Nog één laatste vraag om er 100% zeker van te zijn dat ik het goed begrijp. Als ik in één spel een friend list heb aangelegd van mensen om tegen te spelen, dan is dat lijstje dus niet beschikbaar in enig ander spel? Ik moet voor ieder nieuw online spel dat ik koop een nieuwe lijst met friend codes aanleggen, klopt dat?

GameSpy: Het antwoord op je vraag is ja. Op de Wii zijn alle friend list specifiek voor één spel.

Tja. We kunnen niet zeggen dat Falafelkid niet heeft geprobeerd zijn gevoelens duidelijk te maken aan GameSpy. Het ongeloof druipt bijna van zijn vragen af. En het feit dat GameSpy aangeeft dat het technisch gezien een fluitje van een cent zou zijn om geeft al aan dat het ook niet hun keuze is. Het is Nintendo zelf dat weer eens ouderwets terughoudend doet.

En ik snap de friend codes. Ik snap waarom Nintendo wil dat we alleen contact kunnen leggen met personen die we ook in het echt “kennen” (al is het maar per e-mail). Het is een goede manier om “ongewenste” contacten te voorkomen.

Maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom de Wii niet één universele lijst met friend codes mag aanleggen die op elk gekocht spel van toepassing is. Wat is de toegevoegde veiligheid van voor ieder spel nieuwe friend codes in moeten toetsen? Waarom zo moeilijk Nintendo?

Enig lichtpuntje is dat de friend codes nu rechtstreeks uitgewisseld kunnen worden via het message board van de Wii zelf. Iets minder omslachtig maar nog steeds onnodig veel gedoe. Het is te hopen dat die spellen, als ze uiteindelijk ooit komen, al die moeite waard zijn.

Bron: Nintendo-Revolution

Zie ook:
- Super Paper Mario, interview + speluitleg
- Mario Strikers Charged: Mega Strike gameplay filmpje

Lees ook:Wii Friend Code database
Lees ook:Square-Enix wil af van de friend codes
Lees ook:Online met Pokémon: nog meer friend codes!
Lees ook:Het grote Mario Kart Wii Friend Codes topic
Lees ook:Monster Hunter Tri, misschien geen abonnementskosten in EU en US

12 reacties op “Ieder Wii spel een eigen Friend List

  1. Burningbjorn

    dus als je online wil spelen, dan moet je echt afspreken met iemand zodat die gene ook online gaat.

    of krijg je ook games waar het net zo werkt als bij mariokart, dat je tegen willekeurige mensen speelt!?

    zou zwaar k** zijn, zie het al voor me moet je eerst iemand bellen om af te spreken te gaan spelen.

    ow nintendo wat doe je weer moeilijk

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Ik ga er vanuit dat het precies zo zal werken als op de DS. Enige voordeel is dat je mensen nu een algemeen Wii-berichtje zou kunnen sturen om te vragen of ze online komen… maar die berichten doen er soms een kwartier (of langer…) over om aan te komen, en de ander merkt daar niks van als hij toevallig net een spel zit te spelen. :(

    “zou zwaar k** zijn, zie het al voor me moet je eerst iemand bellen om af te spreken te gaan spelen.”

    Ik zou daar wel voorzichtig rekening mee houden ja.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Burningbjorn

    trouwens, ik ken niet eens iemand die ook een wii heeft :(

      /   Beantwoorden  / 
  4. micha

    gvd dit is best kloten

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “trouwens, ik ken niet eens iemand die ook een wii heeft :(

    Via internet is het altijd wel mogelijk om in contact te komen met andere spelers (in Animal Crossing DS heb ik dankzij deze site heel veel verschillende mensen ontmoet :) ), maar het is wel een erg omslachtige manier. Lang niet zo gebruiksvriendelijk als de rest van de Wii.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Will

    falafelkid is nou niet echt de meest betrouwbare bron.

    Maar goed, aan de andere kant zou dit me dan weer niks verbazen…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Teun gc

    ‘t is voor mij nu duidelijk: De Wii is voor de party games met een paar man in een kamer (of alleen spelen), de Xbox 360 voor echt online speelplezier. Ik kan er niks aan doen, maar ik erger me altijd groen en geel aan Mario Kart of Metroid als ik online ga (kan vrijwel nooit 4 tegenstanders vinden, ben al blij als ik er eentje vindt). In PGR3 heb ik nooit problemen om een mannetje of 8 te vinden om tegen te racen. Nope, de Wii wordt echt een ander soort console.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Kid

    Hm. Ik snap niet wat hier het probleem mee is. Op de DS kon je ook gewoon tegen willekeurige spelers spelen?
    Je moet gewoon geen Live verwachten, maar gewoon simpel online spelen.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Niels de Rijk

    @Kid: tegen willekeurige spelers spelen is geen probleem. Tegen vrienden wel. Hij of zij moet jouw friendcode invoeren en jij moet zijn of haar friendcode invoeren, voor ieder online spel. Erg omslachtig.

    Ik hoop dat het mogelijk wordt ook op friendcodes te zoeken, en er een achterliggend profiel (met naam enzo) aan te hangen. Dan wordt het al een stuk gebruiksvriendelijker.

      /   Beantwoorden  / 
  10. erik

    “Ik hoop dat het mogelijk wordt ook op friendcodes te zoeken, en er een achterliggend profiel (met naam enzo) aan te hangen. Dan wordt het al een stuk gebruiksvriendelijker.”

    Ik weet niet waarom ik hier zo pessimistisch over ben, maar ik zie dat dus niet snel gebeuren. Het klinkt gewoon niet als Nintendo. :(

      /   Beantwoorden  / 
  11. Linkster

    bah! wat vervelend! ik vond het op animal crossing leuker! daar heb ik trouwens vanochtend de gouden vishengel gekregen!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.