F-Zero beter geschikt voor classic controller

In Nintendo Dream Magazine vertelde Shigeru Miyamoto onlangs over het ontstaan van de Wii controller. Hij merkt op dat het voor spelers die eenmaal gewend zijn aan de nieuwe "freehand" manier van spelen, lastig is om terug te gaan naar een gewone controller. Om daar haastig aan toe te voegen dat dat niet negatief bedoeld is tegenover huidige controllers, Nintendo heeft tenslotte ook een Classic Controller in ontwikkeling voor de Wii. En dan komt het:

"Miyamoto heeft het gevoel dat sommige games in feite zelfs beter werken met de classic controller. Hij noemt F-Zero als voorbeeld van zo’n game."
F-Zero? Waar komt die opmerking ineens vandaan? Betekent dat dat de ontwikkeling van F-Zero Wii al is begonnen? Draait er ergens in Kyoto een mislukte demo die aantoont dat F-Zero niet lekker werkt met de freehand controller?

F-Zero leek mij en vele anderen juist altijd een spel dat heel goed zou werken met de nieuwe controller. Een paar maanden geleden postte ik nog een filmpje gemaakt door iemand die net deed alsof hij F-Zero GX speelde met een Wii-mote, en dat zag er fantastisch uit mensen. Soepel, intuïtief… gewoon fantastisch!

Maar goed. Ik ben niet bepaald van plan om in discussie te gaan met de geniaalste spelontwerper aller tijden. Als Miyamoto zegt dat het niet werkt, dan werkt het niet. Misschien heb je bij zo’n snel spel simpelweg de stabiliteit nodig van een controller die je met twee handen vast kunt houden. "Don’t blink and drive!"

Daar komt bij dat de Classic Controller is uitgerust met twee "haakjes" om de freehand controller aan "op te hangen". Behalve dat hij daarmee niet langer in de weg hangt, betekent het effectief ook dat de Classic Controller de bewegings sensoren van de freehand controller overneemt. Er is dus nog steeds hoop voor mensen die graag hun controllers willen kantelen in de bochten.

Bron: IGN

Zie ook:
- Zo zou F-Zero op de Revolution kunnen werken
- Benelux maakt voor het eerst kennis met Wii
- Brede Wii ondersteuning van EA
- Nieuwe Sonic Wildfire screenshots
- Nintendo Spanje wil prepaid-kaarten voor Europa
- Wii lanceer datum koorts

Lees ook:Revolution games werken niet met de Gamecube controller
Lees ook:Nintendo verbetert de Classic Controller
Lees ook:Analoge schouderknoppen op Classic Controller
Lees ook:Turbo controllers voor de NES Classic Edition
Lees ook:Now you’re playing with power

4 reacties op “F-Zero beter geschikt voor classic controller

  1. wackman

    Maar de Wiimote kan onder de classic controller worden gekoppeld. Zo heb je in feite een PS3 controller.
    Een bewegingsgevoelige classic controller

      /   Beantwoorden  / 
  2. Danny

    Ik denk ook niet dat F-Zero GX beter zal werken met een wii-mote. Als je zo goed bent als ik zie je hoe super snel je moet reageren, met L + R stick Z en X in een enkele bocht om het optimale eruit te halen.

    F-Zero is zo snel en precies, dat gaat niet met de Wii-mote. Die voor de Nintendo Gamecube bestuurd echt perfect!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Mithrandir

    Ik ben het dus helemaal met Danny eens. Overigens lijkt de controller me voor geeneen spel geschikt dat zeer snelle reflexes vereist Mariokart op hoog niveau zal m.i. ook niet meer bestaan met de Wii controller.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    “F-Zero is zo snel en precies, dat gaat niet met de Wii-mote. Die voor de Nintendo Gamecube bestuurd echt perfect!”

    Ik ben het met je eens dat F-Zero GX op de Gamecube perfect bestuurt. (Ik hou van dat spel, altijd als ik het speel denk ik bij mezelf dat dit toch eigenlijk het beste is wat de Gamecube ons heeft gebracht).

    Maar het kan altijd beter. Als je de tilt sensors beschouwd als een hele gevoelige controlstick met nog meer vrijheid, dan kunnen de controls daar toch alleen maar nog dieper van worden ipv oppervlakkiger? En extra knoppen blijven gebruiken voor allerlei effecten in de bocht zou ook nog steeds kunnen… de Wii-remote heeft ook knoppen. :p

    Maar goed, het ziet er dus naar uit dat je niet bang hoeft te zijn, en dat F-Zero Wii gewoon een vervolg wordt op GX. :) (Hopelijk weer met medewerking van Sega!!!). Daar heb ik trouwens ook helemaal geen bezwaar tegen! Met motion sensors lijkt me leuk, maar 25 nieuwe banen in GX stijl, met nog mooiere graphics en hopelijk iets hippere muziek doen me ook watertanden…

    “Mariokart op hoog niveau zal m.i. ook niet meer bestaan met de Wii controller.”

    Zelfde verhaal… ik zie daar toch echt mogelijkheden voor juist méér diepgang.

    Maar ook als MarioKart “gewone” controls krijgt en de motion sensors worden alleen maar gebruikt om bananen te gooien en groene schilden te richten ben ik al tevreden. ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.