Categorie: "Switch"

Nintendo’s online abonnement uitgelegd

switchonline
Nintendo Switch Online subscribers will have ongoing access to a library of classic games with added online play. Users can play as many of the games as they want, as often as they like, as long as they have an active subscription.

Nintendo’s duidelijkste uitleg tot nu toe, over wat Switch Online-abonnees precies kunnen verwachten van hun gratis spellen. Eerder klonk het alsof iedereen één spel per maand zou krijgen (die je daarna weer moest inleveren), maar nu lijken abonnees onbeperkt toegang te krijgen tot een verzameling klassieke spellen. De eerste drie zijn Super Mario Bros. 3, Balloon Fight en Dr. Mario, en later volgen nog meer titels. Allemaal met online multiplayer. In eerste instantie gaat het alleen om 8-bit NES-spellen, maar Super NES-spellen zijn volgens Nintendo ook “under consideration”.

Verder maakte Nintendo bekend dat een abonnement op Switch Online in Amerika 19,99 dollar per jaar gaat kosten. De Europese prijs is nog niet bekend, maar ik neem aan dat wij een vergelijkbaar bedrag gaan betalen. Naast de gratis spellen heb je Switch Online ook nodig om online te spelen (nu nog gratis, maar vanaf 2018 niet meer) en om voice chat te gebruiken. Bij Sony en Microsoft kosten vergelijkbare abonnementen respectievelijk 50 en 60 euro per jaar, dus Nintendo is erg scherp geprijsd.

Wat dit nieuws betekent voor de traditionele Virtual Console is nog niet bekend. Momenteel kun je geen retro-spellen kopen op de Switch, en Nintendo heeft ook nog niets aangekondigd.

Neo-games.blog forum

Zo sluit je een headset aan op de Switch

switchheadset
Accessoire-fabrikant HORI heeft een headset aangekondigd voor de Switch. Best een mooi ding, het hippe ontwerp past goed bij Splatoon 2, maar waar iedereen over struikelt is die kabelbrij op het bovenste plaatje. Omdat Nintendo alle voice chat voor Switch-spellen regelt via een aparte app, moet je straks 2 apparaten aansluiten op de headset. Je Switch voor de audio uit het spel (muziek en geluidseffecten) en je smartphone voor de stemmen van je teamgenoten. De pijlvormige adapter voegt die 2 bronnen dan samen tot één geluidssignaal in de headset.

Nintendo hoopt waarschijnlijk dat we gaan voice chatten via kleine oordopjes die omgevingsgeluiden doorlaten (zodat je de muziek en geluidseffecten gewoon kunt horen vanuit je Switch of televisie), maar wie liever een comfortabele koptelefoon draagt zal dus dit soort adapters moeten gebruiken. De kabeltjes zijn ook maar 50 centimeter lang, dus die adapter bungelt straks voortdurend in de lucht. Elegant is anders.

  • De Switch doet een hoop dingen goed, maar deze voice chat oplossing zal ik nooit begrijpen. Waarom een aparte app? Waarom niet gewoon rechtstreeks chatten via de Switch?
  • Voor iPhone 7-gebruikers wordt het nog leuker. Die hebben ook een headphone adapter nodig voordat ze de headset überhaupt kunnen aansluiten op hun telefoon

Nieuwe trailer + releasedatum Sonic Mania

Kijken op YouTube
En welja, ook een nieuwe trailer voor Sonic Mania. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit spel niet voor mij is (de enige Sonic die ik leuk vond was Sonic Rush op de DS, lekker onbezorgd rennen zonder onzichtbare hindernissen en nauwkeurige platformlevels), maar voor fans van de klassieke Mega Drive-spellen is dit natuurlijk wel een droom die uitkomt. Een nieuw spel met precies dezelfde graphics én dezelfde physics/besturing als vroeger. Nostalgischer kan bijna niet.

Sonic Mania verschijnt op 15 augustus voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One.

Neo-games.blog forum

Makers I Am Setsuna onthullen nieuwe RPG

Kijken op YouTube
Trailer van Lost Sphear, het tweede spel van Square-Enix’s mini-studio Tokyo RPG Factory. Het doel van dit team is om met een bescheiden budget weer lekker ouderwetse JRPG’s te maken. Hun eerste spel I Am Setsuna slaagde daar behoorlijk goed in. En ook deze trailer roept meteen herinneringen op aan 16-bit klassiekers als Final Fantasty VI en Chrono Trigger.

Lost Sphear gaat over een jongen, Kanata, die mag meemaken hoe alles om hem heen verdwijnt in een mysterieuze mist. Met een groep vrienden gaat hij vervolgens op zoek naar een manier om zijn herinneringen tastbaar te maken en op die manier de wereld te herstellen.

Het is geen vervolg op I Am Setsuna, maar het spel borduurt wel voor op het battle system van die RPG. Er zijn dus geen aparte vechtschermen. De (turnbased) gevechten gebeuren gewoon tijdens het verkennen van de wereld, op elke plek waar je toevallig een vijand tegenkomt. Nieuw is wel dat je tijdens die gevechten je personages kunt verplaatsen. Handig voor combinatie-aanvallen of voor als je eerst één specifieke vijand wilt verslaan.

Lost Sphear verschijnt begin 2018 voor pc, PlayStation 4 en Switch.

Neo-games.blog forum

Eerste beelden Mario + Rabbids RPG

mariorabbids0
Het gaat dus echt gebeuren. Fans hoopten dat de geruchten niet waar zouden zijn, maar vandaag heeft Ubisoft expres per ongeluk gelekt dat er echt een Mario + Rabbids: Kingdom Battle in ontwikkeling is voor de Switch. Het spel wordt omschreven als een strategische RPG in het Mushroom Kingdom. Mario en zijn vrienden gebruiken voor het eerst echte wapens (pistolen!) en beleven melige avonturen met Ubisoft’s schreeuwende konijntjes. Meer informatie volgt tijdens de E3 beurs.

Het klinkt inderdaad rampzalig, maar aan de andere kant: wat hebben we te verliezen? Nintendo’s eigen Mario RPG’s zijn al jaren niet meer leuk , dus misschien is het niet zo erg als een andere studio het een keer probeert. Ubisoft begrijpt in ieder geval hoe een RPG werkt, dus we hoeven (hopelijk!) niet bang te zijn voor aanvallen op stickers of gevechten die geen ervaringspunten opleveren. En hoe irritant ik de Rabbids ook vind als personages, het is in ieder geval beter dan een wereld waarin alle rollen worden vertolkt door Toad. (Ik kijk naar jou, Paper Mario: Color Splash).

Meer promotiemateriaal van Mario + Rabbids na de klik. Klik op de afbeeldingen om de grote versies te bekijken.

Futuristische racer Redout naar PS4, Switch, Xbox One

Kijken op YouTube
Goed nieuws: het futuristische racespel Redout komt naar alle spelcomputers. Afgaand op de trailer ben je misschien geneigd om dit af te schrijven als de zoveelste kloon van F-Zero en/of WipEout, maar Redout doet genoeg dingen anders om op eigen benen te staan.

  • Je speelt dit spel met twee controlsticks. De linker om te sturen, en de rechter om de neus van je voertuig omhoog of omlaag te duwen. In andere futuristische racers gaat dat automatisch, maar hier vlieg je van de baan als je niet handmatig meestuurt met alle bergen en dalen en loopings. Dat is even wennen, maar volgens de meeste recensies (de pc-versie verscheen vorig jaar, dus er zijn al recensies) voelt het na een tijdje juist lekker om zoveel controle te hebben.
  • Géén wapens. Redout is een puur racespel. De enige manier om te winnen is sneller zijn dan al je tegenstanders. En snel gaat het zeker. De trailer focust niet echt op snelheid, maar check het gameplayfilmpje na de klik.

Op de pc werd Redout goed ontvangen, dus deze console-versie is goed nieuws voor de liefhebbers. Het spel verschijnt op 31 augustus voor PS4 en Xbox One, voor een verwachte prijs van €39.99. Voor de Switch-versie is nog geen releasedatum bekend (er staat ook nog geen Switch-logo op het ‘coming soon’ scherm van de trailer), maar uitgever Nicalis belooft dat het spel uiteindelijk ook naar Nintendo’s spelcomputer komt.

Het is nog niet duidelijk of Redout compatible wordt met PlayStation VR, ook al kan de pc-versie wel overweg met Oculus Rift en HTC Vive.

Indiegame Rime toch niet duurder op de Switch

Kijken op YouTube
We totally understand: nobody wants to pay higher prices. At Grey Box, we are determined to provide a fair deal for everyone around. And so we discussed how we could do that, without simply selling at a loss, all while also being fair to our retail partners. So, here’s what we’re doing.

Vorige maand ontstond er wat ophef over de prijs van indiegame Rime. Die zou op de Switch 10 euro meer kosten dan op andere spelcomputers. Daar waren goede redenen voor (spelcassettes zijn relatief duur om te produceren en downloadbare spellen mogen van Nintendo niet goedkoper zijn dan spellen in de winkel), maar toch vonden veel fans het oneerlijk dat zij meer moesten betalen.

Uitgever Grey Box ging op zoek naar een oplossing.

  • Het goede nieuws is dat de downloadbare versie van Rime op de Switch gewoon €34.99 gaat kosten. Dezelfde prijs als op pc, PS4, en Xbox One.
  • De verpakte versie van het spel blijft wel €44.99, maar bevat nu een code waarmee je de officiële soundtrack van Rime gratis kunt downloaden. Dat kleine stukje meerwaarde was voor Nintendo blijkbaar genoeg om toestemming te geven voor 2 verschillende prijskaartjes.

Kortum: eind goed, al goed. Nu maar hopen dat Rime alle verwachtingen kan waarmaken. De nieuwste gameplayfilmpjes (zie ook hieronder) zijn in ieder geval weer erg Team Ico-achtig.

Dit krijg je in Breath of the Wild’s eerste DLC-pakket

Kijken op YouTube
Benieuwd wat je kunt verwachten in het eerste DLC-pakket van Breath of the Wild? Vandaag maakte Nintendo alle details bekend.

  • Heldenspoor is een nieuwe functie van de plattegrond, die je laat zien wat Link de afgelopen 200 uur (!) heeft gedaan. Zonder dat je het wist heeft het spel die informatie dus al die tijd bijgehouden. Een beetje creepy, maar wel een handig overzicht. Zo zie je meteen welke gebieden Link nog niet heeft verkend. (En waar mogelijk dus nog Shrines verstopt zitten). Zie het bovenstaande filmpje voor een demonstratie.
  • Hard Mode. Op deze toevoeging had ik me vooraf het meest verheugd, maar nu ik de beschrijving lees ben ik niet meer zo enthousiast. In de moeilijke speelstand zijn vijanden niet alleen sterker, hun gezondheid herstelt ook langzaam tussen jouw aanvallen door. Dat klinkt eerder irritant dan uitdagend. Ik voorzie een hoop lange gevechten waarbij je steeds 2 of 3 wapens verslijt. Gelukkig is het reguliere spel van zichzelf al flink veel moeilijker dan alle voorgaande Zelda’s.
  • Cave of Trials is de inmiddels traditionele kerker van tientallen verdiepingen (ongeveer 45, volgens het persbericht) met steeds sterkere vijanden. Als je ze allemaal weet te verslaan wordt het Master Sword dubbel zo sterk.
  • Het Reismedaillon is een nieuw voorwerp waarmee je iedere willekeurige plek kunt veranderen in een fast travel locatie. Ik probeer zelf zo min mogelijk te warpen (zonde van die prachtige open wereld, als je het mij vraagt), maar wellicht een handige toevoeging als jij er wel gebruik van maakt.
  • Het Korok Masker maakt het makkelijker om Korok-zaadjes te vinden. Zodra er eentje in de buurt is gaat het masker schudden. Hartstikke handig, al heb ik nog steeds niet ontdekt waar dat dansende mannetje – waar je die zaadjes kon inleveren – zich heeft verstopt.
  • Acht nieuwe uitrustingen. Allemaal gebaseerd op personages uit voorgaande spellen. Kijk voor afbeeldingen na de klik.

Dit is overigens nog niet de DLC waar alle fans op wachten. Het tweede pakket verschijnt pas aan het einde van het jaar en bevat een gloednieuwe dungeon en nieuwe verhaal-elementen. Maar omdat alle DLC alleen wordt verkocht als één grote Season Pass (voor €19,99), kun je deze extraatjes net zo goed downloaden als ze over een paar weken worden toegevoegd.

Indiegame Kamiko lijkt op Zelda, maar…

Kijken op YouTube
Ho! Stop! Ik weet dat Kamiko eruitziet als de hippe kruising tussen Legend of Zelda en Hyper Light Drifter waar je altijd al van hebt gedroomd, maar berg je creditkaart toch nog even op. Er zijn een paar dingen die je moet weten voordat je hier je geld aan uitgeeft.

  • Kamiko is geen RPG. Een verhaal is er nauwelijks, en de puzzels gaan niet verder dan af en toe een blok verschuiven. Kamiko is in de eerste plaats een actiespel. Vechten tegen heel veel vijanden terwijl je probeert je combo zo lang mogelijk vol te houden.
  • Kamiko is geen lang spel. Er zijn 4 eindbazen, die de meeste spelers binnen een uur hebben verslagen. Daarna zijn er nog twee andere speelbare personages om het spel opnieuw mee uit te spelen, maar meer content is er niet. Kamiko is duidelijk meer een arcadespelletje dan een uitgebreid avonturenspel. Er zijn zelfs leaderboards (niet online, helaas) om te zien wie het snelst kan speedrunnen.

Daar staat tegenover dat Kamiko maar 5 euro kost. Een bescheiden prijsje voor een bescheiden spelletje. Heb je zin in een kort tussendoortje met bloedmooie graphics? Dan is Kamiko misschien wel precies wat je zoekt. Het spel is vanaf 27 april te downloaden, exclusief voor de Nintendo Switch.

Neo-games.blog forum

Nintendo Direct presentatie over ARMS

Kijken op YouTube
Nieuwe beelden van ARMS. Deze keer laat Nintendo een compleet gevecht zien van begin tot eind, en dat werkt verrassend goed. Het spel heeft meer diepgang dan ik in eerste instantie dacht. Dankzij speciale aanvallen, upgradebare handschoenen en slimme counterattacks blijft het gevecht tussen Min Min en Spring Man tot de laatste seconde spannend. Misschien is boksen met uitschuifarmen toch niet zo’n raar idee.

Daar staat tegenover dat ARMS de uitstraling heeft van een zak aardappels. Kon Nintendo, een bedrijf dat al zo veel leuke personages heeft bedacht, echt niets beters verzinnen dan deze saaie inwisselbare poppetjes? Werkelijk geen enkele bokser springt eruit als leuk of interessant. Geen wonder dat er nog geen Amiibo zijn aangekondigd voor deze serie.

Neo-games.blog forum