Michel Ancel mag niks zeggen

Altijd leuk om een interview te lezen met de prettig gestoorde Michel Ancel. Ditmaal vooral in zijn rol als geestelijk vader van Rayman.

Paduction TV: Voor alle mensen die nog nooit van u gehoord hebben, kunt u zichzelf eerst even voorstellen?

Michel Ancel: Okee, umm ik weet niet of ik dat nu kan doen, ik heb het gevoel dat we… Okee ik zal mezelf dan wel even voorstellen. Ik heet Michel Ancel en ik ontwerp videogames. Ik zie er misschien niet serieus uit maar dat is wat ik elke dag doe.

PTV: Okee, U heeft gewerkt aan spellen als Rayman die redelijk bekend is geworden en ooit is begonnen op de PS1. Kunt u ons het verhaal achter Rayman vertellen? Hoe kwam u op het idee? Hoe bent u ermee begonnen?

MA: Okee, natuurlijk. Het is alleen dat ik het een beetje druk heb.
PTV Ja, met de nieuwe Rayman.

MA: Ja Rayman met de konijntjes.

PTV: Ze zien er uit als nogal gemene konijntjes.

MA: Ja ze zien er zeker gemeen uit, maar ik kan daar nu niet echt over praten.

PTV: Okee, dus dat vertelt u ons een andere keer?

MA: Dus de vraag ging over umm..

PTV: U stond op het punt om ons te vertellen over de geschiedenis van Rayman. Hoe is dat kleine mannetje ontstaan?

MA: Nou dat is eigenlijk heel simpel. Ik ben begonnen door hem te tekenen en animeren op mijn computer met mijn muis. Stapje voor stapje programmeerde ik een animation and displacement system. Het spel zelf was vervolgens heel simpel om te maken.

PTV: Dus Rayman begon heel klein op uw computer als een eenmansproject, en toen verzamelde u langzaam een team van andere programmeurs om u te helpen. Of was het al vanaf het begin bedoeld als een groot project?

MA: Absoluut. Ik was Rayman in mijn eentje aan het maken, maar toen besloten heel veel van mijn collega’s om me te komen helpen met het verder ontwikkelen van Rayman.

PTV: En zo is het eerste Rayman spel op de PS1 dus ontstaan? Dat is fantastisch.

MA: Absoluut. Maar later lieten we Raynan multi-platform gaan, en we moesten zijn spel voor al die verschillende platforms testen, dus moesten we een heel leger aan speltesters aannemen. Het werd allemaal steeds massaler.

PTV: Nu zou ik het graag met u over Kong Kong willen hebben, dat spel is ook multi-platform. Wat vindt u van de recensies en de reacties op dat spel, en dan met name de PSP-versie van King Kong?

MA: Wel ik ben niet verantwoordelijk voor de PSP versie.

PTV: Okee, dan is dat in ieder geval duidelijk.

MA: Ik heb gewerkt aan de PS2, de Gamecube en de Xbox versie.

PTV:Op de E3 kondigde u het nieuwste Rayman spel aan voor Nintendo’s nieuwe console. Wat voor revolutionaire gameplay zal Rayman deze keer met zich mee brengen?

MA: Wel, het unieke aspect van de Wii is dat je het spel speelt met veel meer vrijheid vergeleken met het vasthouden van een reguliere controller waar je alleen maar op knopjes drukt. Deze controller opent veel meer mogelijkheden. We overwegen momenteel bewegingen waarbij je het poppetje kunt laten bewegen door zelf te bewegen. Ik vind het zelf erg simpel werken omdat het een nieuwe fysiek element aan het spel toevoegt. In plaatst van dat we de speler knoppencombinaties uit het hoofd laten leren, moet hij nu bepaalde bewegingen eigen worden. Ik vind het erg innovatief en het laat je ook veel meer inleven in het spel.

PTV: Kunt u ons al iets vertellen over het verhaal van Rayman: Raving Rabbids?

MA:

PTV: Hoe zit het met al die konijntjes?

MA: Ik weet niet of ik daar nu al iets over kan zeggen.

PTV: Mogen we geen primeur hebben? Tussen ons gezegd en gezwegen. Kom op, een kleine onthulling maar.

MA: Dit gaat slecht aflopen.

PTV: Hoe slecht?

MA: VOOR JOU! In Gods naam ik kan er echt niks over zeggen! Wel het is moeilijk om serieus te blijven over dit spel. Er gaat inderdaad iets gebeuren, Rayman zal verliefd worden en er zal een love story in dit spel zitten. Ook zullen we een paar oude bekenden uit Rayman 3 een comeback zien maken. Zoals Andre bijvoorbeeld, de tegenstander uit Rayman 3. Uhhh. We kunnen misschien onthullen…

PTV: Wat kunt u onthullen?

MA: Het is moeilijk uit te leggen, maar er zal een verbond gesloten worden tussen Rayman en Andre, dat is jullie primeur. Maar het is wel een gedwongen verbond dat ze met tegenzin aangaan om de wereld te redden.

PTV: Nu wil ik het graag hebben over Beyond Good and Evil, wat heel goed werd ontvangen door de critici, maar toch niet echt een groot succes werd. Dit is vooral een vraag voor de fans, maar denkt u er wel eens aan om daar een vervolg op te maken?

MA: …!

PTV: Wel, bedankt voor uw tijd en het beantwoorden van mijn vragen.

Bron: gonintendo

Zie ook:
- Michel Ancel’s konijnenprobleem
- Michel Ancel over Rayman Raving Rabbids
- Rayman Raving Rabbids trailer (Wii version)

Lees ook:Rayman Raving Rabbids, GBA screenshots
Lees ook:Ubisoft Rayman 4 video interview
Lees ook:Raving Rabbids Halloween groet
Lees ook:Een nieuwe dag, een nieuw Super Mario Galaxy filmpje
Lees ook:Rayman danst door

13 reacties op “Michel Ancel mag niks zeggen

  1. Kikujiro

    Beyond Good & Evil is één van mijn favoriete Gamecube games. Alleen spijtig dat de Engelse taal niet optioneel kon worden ingesteld. Alhoewel ik wel moest glimlachen om een grapje ergens in het begin van het spel waarin Howard Komproe (die van de Postbank reclame), die één van de stemmen in BG&E voor zijn rekening nam, naar de reclame van bovengenoemde bank verwees.

      /   Beantwoorden  / 
  2. cas_09

    t is gwoon één van de beste games op de PS2…

      /   Beantwoorden  / 
  3. SinnardoCode

    @ Kikujiro

    En dát is nou de kracht van de mammago! :D

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    @ SinnardoCode

    Yes! *LOL* Dat was het! Thanx!

      /   Beantwoorden  / 
  5. SinnardoCode

    Hahah graag gedaan
    maar leuk dat jij ook zo van beyond good & evil houdt want het spel is zóóóó mooi!

      /   Beantwoorden  / 
  6. erik

    “Beyond Good & Evil is één van mijn favoriete Gamecube games. “

    Van mij ook. Het was veel te kort, maar wat er in zat was wel allemaal briljant. :) Heb van bijna iedere seconde genoten. Alles was ook allemaal perfect uitgewerkt, tot in de kleinste details. Ik kon me uren vermaken in die stad door alleen maar om me heen te kijken naar alle verschillende posters, het drukke verkeer en de echt werkende beeldschermen. Echt fantastisch.

    Het einde was ook wel heel erg open… spel hield gewoon abrupt op eigenlijk. Ik verwacht dat die trilogie er wel nooit meer zal komen, maar ik hoop toch heel erg op een deel 2 om ons in ieder geval te laten weten hoe het afloopt met jade.

    En de nederlandse stemmen vond ik juist helemaal geweldig. Als het zó goed gebeurd dan mogen van mij alle spellen wel nagesynchroniseerd worden. Het waren misschien wel de beste stemmen die ik ooit in een spel gehoord heb, nederlands of engels. Die acteurs hebben echt lol gehad in de studio.

    Dat zwijn met die onmogelijke naam (Pej’y ofzoiets) was ook echt grappig. Als je hem buitenom laat lopen om een deur voor je open te maken… en als hij die deur dan openmaakt en zegt: “Wilt u kinderpostzegels mevrouw?” Geweldig. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  7. denise

    ik wil dat spel wel eens uitproberen, mijn vriendin praat er wel eens over.. lijkt me het proberen waard !

      /   Beantwoorden  / 
  8. SinnardoCode

    ben jij… Dubbel H?

    uhhh dubbel h, driedubbel z weet ik veel

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    “ik wil dat spel wel eens uitproberen, mijn vriendin praat er wel eens over.. lijkt me het proberen waard !”

    Als je van Zelda houdt zul je deze beslist ook leuk vinden. Het wordt tegenwoordig bovendien zowat gratis weggegeven (ok overdreven, maar meer als 15 euro hoeft het niet meer te kosten), dus daar kun je je ook geen buil aan vallen.

      /   Beantwoorden  / 
  10. denise

    ik ben echt zelda feak, een paar maanden terug majora’s mask eindelijk uitgespeelt ! ik was er vanaf mijn 11de mee bezig, ( natuurlijk niet non stop ! ) tussen door heb ik ook nog tww uitgespeelt de zora tempel van marjoras mask is gewoon ZO goed, het leek wel alsof hij voor mij gemaakt is !

      /   Beantwoorden  / 
  11. Rodney

    Er was al lang bekend dat er een vervolg voor beyond good & evil voor de wii.
    Dat stond tijdje terug volgens bij bashers.
    Zelf vind ik het ook een gewelig spel :D .
    Nu dus nog even wachten op het vervolg :D

      /   Beantwoorden  / 
  12. Bart

    Hee Rodney,

    Ik denk niet dat we ooit hebben gezegd dat BG&E2 echt naar de Wii komt, het was meer speculatief.
    En Rayman een lovestory? Boeit mij dat – als de gameplay maar puur en goed is als in deel 1 en 2!

      /   Beantwoorden  / 
  13. nabila

    haha die konijne die zijn geweldig dat kan ik wel om lachen maar een love story tussen rayman en andre das hufftig maar rayman is nooit verliefd geweest dat heb ik nooit gezien. michel je bent de beste game makker van ter werold ik ben je aller grooste fan ik heb zelf deel 1 van rayman en 2 en m en 3 en 4 en rayman ds cool he en ik kan ook goed tekene van rayman. nou das is het verhaal van mij

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.