LittleBigPlanet: levels bouwen is stoer!


Ik kijk op de klok en het is vier uur. 's Nachts. Het is echt echt echt tijd om te gaan slapen, maar aan de andere kant: als ik nog een uurtje langer doorwerk krijg ik die draak misschien wel zo ver dat hij echt gaat vuurspuwen!

Lang geleden dat ik mijn slaap zo koppig heb genegeerd om nog wat langer een computerspelletje te kunnen spelen. En dan ook nog een spelletje dat me gisteren behoorlijk tegenviel. Het is een raar verschijnsel, maar LittleBigPlanet is gewoon leuker om te maken dan om te spelen. Zelfs al zitten de levels van Media Molecule veel beter in elkaar dan mijn eigen amateuristische bouwsels.

Ik heb ook geen idee voor wie ik al die moeite eigenlijk doe. Nieuwe levels verschijnen sneller dan iemand kan bijhouden en ze verzuipen ook vrijwel onmiddellijk weer in een onoverzichtelijk planetenstelsel waar niemand iets kan terugvinden (seriously, de community manager moet eens voorbeeld nemen aan YouTube en iedere dag één of twee levels uitlichten).

Ik doe het dus vooral voor mezelf, blijkbaar. Je stelt jezelf een doel, je probeert het te bereiken en dat is dan leuk. Onwillekeurig moet ik ook denken aan de dozen Lego die ik vroeger had. Urenlang bezig zijn om iets op te bouwen, trots zijn op het resultaat, maar het daarna toch probleemloos weer afbreken. Net zo zinloos maar minstens even verslavend.

Bovendien loop ik in LittleBigPlanet niet telkens tegen die lastige natuurkundige wetten aan. Gebouwen storten niet in als de fundering niet stevig is, machines lopen niet meteen vast omdat één tandwiel toevallig een beetje scheef staat en krankzinnige plannen die vroeger in Lego-steentjes zeker niet gelukt waren (zou het mogelijk zijn om een hele planeet te laten ronddraaien met één klein motortje?) blijken in LittleBigPlanet gewoon wel te werken.

Dat ik me zelfs in mijn eigen creaties nog steeds erger aan de stroeve besturing doet daar helemaal niets aan af, spellen maken is stoer!

Iedereen die LittleBigPlanet ook heeft gekocht kan mijn level zelf uitproberen. Het heet 'Around the world in 30 seconds' en ik heet 'surrounded_.' En voor de rest van het publiek: een Youtube-filmpje. Gefilmd met een fototoestel vanaf een antiek televisietoestel, dus je kunt je iets voorstellen bij de kwaliteit van het beeld. Maar dat past eigenlijk ook wel weer bij onze site. Games.blog: de gefotokopieerde fanzine van de Nederlandse gamesindustrie!

Hou er voordat je begint met afkraken rekening mee dat dit mijn eerste poging is. Die shit is niet zo makkelijk als het lijkt! En ik heb in ieder geval geprobeerd iets interessants te maken. Dit in tegenstelling tot de talloze houd-de-R1-trigger-ingedrukt-en-verdien-tien-trophies-in-tien-seconden-levels waar ik vandaag over struikelde.

Zie ook:
- LittleBigPlanet, het is wel even doorbijten
- Japanner bouwt Gradius-level in LittleBigPlanet

[games.blog forum]

Lees ook:Populaire levels verwijderd van LittleBigPlanet, makers boos
Lees ook:LittleBigPlanet levels die je niet mag missen: GAF: One Final Heist
Lees ook:Kijk dit: Microsoft Windows nagebouwd in LittleBigPlanet 2
Lees ook:Kijken: nieuwe LittleBigPlanet 2-trailer
Lees ook:Van platformspel naar een platform voor spellen: LittleBigPlanet 2 trailer

17 reacties op “LittleBigPlanet: levels bouwen is stoer!

  1. Carnage

    Beste Erik,

    Ik kom regelmatig stukken lezen op deze site en het is me opgevallen dat je best wel kritisch bent als het aankomt op games. Ik zit nu te twijfelen of ik LittleBigPlanet moet kopen of niet. Of kan ik toch beter voor Fallout 3 gaan. Ik ben geen gamer die van één genre houdt. Ik hou wel van allerlei soorten games.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Nick

    Ik vind het level er toch wel heel leuk uitzien! En ik vind ook dat er niks over valt te zeiken. Erg leuk gevonden dat je het hele level zo laat draaien. En inderdaad, levels bouwen is cool! Dat vond ik ook al zo vet aan tony hawks level editor, ondanks dat het zo beperkt was. Ik moet Little Big Planet hebben!

      /   Beantwoorden  / 
  3. kellon

    Ben mee eens dat soms bouwen leuker is dan spelen zelf. Lego is een goed voorbeeld van. Zo is het ook met LBP, waarin je daarentegen ook leuk is om de creaties mee te spelen, omdat het dynamisch is en niet zo statisch als Lego.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Soulblighter

    lol… te gekke level…na het filmpje moet ik hem wel ff uit proberen ;)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Quizz

    Geplaatst door Carnage: Antwoord
    09/11/2008, 23:17
    Beste Erik,

    Ik kom regelmatig stukken lezen op deze site en het is me opgevallen dat je best wel kritisch bent als het aankomt op games. Ik zit nu te twijfelen of ik LittleBigPlanet moet kopen of niet. Of kan ik toch beter voor Fallout 3 gaan. Ik ben geen gamer die van één genre houdt. Ik hou wel van allerlei soorten games.

    Ik ben misschien niet Erik, maar ik moet even kwijt, dat ik als ik jou was echt littlebigplanet zou halen. Het bouwen is, zoals hierboven ook geschreven, erg verslavend.

      /   Beantwoorden  / 
  6. erik

    “Ik zit nu te twijfelen of ik LittleBigPlanet moet kopen of niet.”

    Moeilijke vraag. Ja en nee eigenlijk. Als 2D platformgame stelt het weinig voor. De besturing is zweverig, soms verwarrend en er zijn niet eens echte vijanden (alleen bewegende poppen en robots die zich een beetje als vijanden gedragen, maar dat is toch niet hetzelfde, ik mis de bevredigende ‘oomph’ als ik op iemand’s hoofd spring). Als je hem alleen daarvoor koopt kun je beter Mega Man 9 downloaden, dát is pas een goede platformgame.

    Aan de andere kant heeft de level-editor me wel helemaal in z’n greep. Als je jezelf ziet als iemand die ook uren bezig kan zijn om zelf levels te bouwen, dan haal je er waarschijnlijk wel voor 60 euro plezier uit. Zo uitgebreid en toch (relatief) toegankelijk als hier kom je ze niet vaak tegen. Sterker nog, ik zag mezelf helemaal niet als zo iemand en nu ben ook ik helemaal om. Ik hoop alleen echt dat in LBP2 het spelgedeelte wat meer in orde is. Met een andere hoofdrolspeler had dit een echte klassieker kunnen zijn.

    De vergelijking met Fallout 3 kan ik volgend jaar pas maken. ;) Ik ben wel van plan om hem te spelen, maar hij staat momenteel niet bovenaan m’n verlanglijstje. Voorlopig concentreer ik me op LittleBigPlanet en Mirror’s Edge.

    “Ik vind het level er toch wel heel leuk uitzien!”

    “lol… te gekke level…”

    Bedankt jongens! Ik zie zelf altijd alleen de kleine dingetjes waar ik niet tevreden over ben. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  7. Randolph

    Erg mooie look Eric, ziet er leuk uit. Lijkt me alleen wel vreselijk moeilijk ;p

    enne, maken is heel vaak leuker dan spelen. de level creator van Age of Empires is de enige reden dat ik dat spel heb!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Carnage

    Ok bedankt allemaal voor jullie reactie’s.
    Ik zat wel in de beta van LBP en ik heb toen ook geprobeerd om een leuke level te maken,10 minuutjes werk dacht ik…
    Damn wat was dat lastig. Ook lijkt het mij irritant dat ik dan een idee heb voor een level, maar dat ik vervolgens geen flauw benul heb van hoe ik het nou echt moet maken.(als ik van je vorige artikel uit ga dan). Zit erg te twijfelen.. Het probleem bij mij is dat ik niet echt van één genre hou,bijv RPG’s of Shooters. Ik hou van allerlei soorten spellen en dat maakt het nou juist zo moeilijk om een game uit te kiezen.

      /   Beantwoorden  / 
  9. G.Jeffrey

    Zo jammer dat ik dit spel niet kan spelen :(

      /   Beantwoorden  / 
  10. Caemgen

    Het level ziet er leuk uit hoor.
    Ik zal ‘m even spelen zodra ik thuis ben en dan een uitgebreide comment posten.

      /   Beantwoorden  / 
  11. tom

    fallout 3 is ook wel heel erg vet hoor.
    keuzes keuzes ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  12. JSparrow

    Ziet er toch erg leuk uit en vooral origineel bedacht. Ik ben nu ook bezig een level te bouwen en ik zat ook in de Beta, maar echt een goede en originele level bouwen is toch wel lastiger en tijdrovender als men denkt. Ik speel hem als ik thuis ben.

      /   Beantwoorden  / 
  13. Mark

    Morge (Dinsdag) heb ik de ps3 + Little Big Planet! Echt gaaf :D
    Kan je ook reageren op zo’n level?? Zou wel vet zijn :P

      /   Beantwoorden  / 
  14. Pete Flom

    leuk level! ik heb hem even gespeeld.. alleen zou je misschien beter de vloer niet grijpbaar kunnen maken, zodat je gedwongen wordt er in 1 keer doorheen te rennen. ik bleef in het begin een paar keer hangen totdat de vloer weer onder me was zeg maar, daarna ging ik er in 1 keer doorheen en dat is toch leuker om te spelen, vind ik. Maar verder heel leuk en verfrissend. Ik ga binnenkort ook een level proberen te knutselen, maar wil eerst de single player uitspelen.

      /   Beantwoorden  / 
  15. erik

    “daarna ging ik er in 1 keer doorheen en dat is toch leuker om te spelen, vind ik.”

    Daar ben ik het mee eens. Zo had ik hem in eerste instantie ook ontworpen, maar ik was bang dat het misschien iets te moeilijk was op die manier.

    Maar bedankt voor de kritiek, in m’n volgende level zal ik me niet meer inhouden. ;)

    “Ik ga binnenkort ook een level proberen te knutselen, maar wil eerst de single player uitspelen.”

    Daar ben ik tussendoor ook mee bezig. Het is wel gruwelijk irritant dat je alle leuke bouwelementen eerst daar moet verzamelen… en dat de allerleukste dan ook vaak nog verstopt liggen. :( Om alles op 100% uit te spelen moet je ze in sommige gevallen 20x overnieuw doen om in ieder klein hoekje te zoeken en overal stickers te plakken. Ik doe het omdat dit nu eindelijk eens een spel is waar de beloning echt de moeite waard is (nieuwe bouwmaterialen!), maar het blijft natuurlijk een goedkoop trucje.

      /   Beantwoorden  / 
  16. ZebraDasilva

    Heel herkenbaar dat tot diep in de nacht doorsleutelen. Ik heb de eerste keer dat ik het bouwen in LBP ontdekte tot 6 am volgehouden. En de volgende dag vrolijk weer verder. En wederom tot de volgende ochtend.
    Zelf bouwen blijkt inderdaad verslavend. Al eerder in 2005 viel ik in deze valkuil toen ik net Second Life begon. Het plezier van het spel zit hem ook daar in het bouwen, creeren, bedenken, verbazen etc.

    De methode om te bouwen in LBP is wel wat spartaans, en dat je alleen maar over de Z-as kunt roteren is in zekere zin ook een belemmering in het uitwerken van mijn ideeen, maar het zal ongetwijfeld een technische reden hebben dat je in feite alleen maar kunt ‘extruden’.

    Desalniettemin is de parallel naar Lego de spijker op zijn kop, of Mecano zo u wilt. De kracht van LBP waarin je bouwt in een realtime wereld waar alle natuurwetten van LBP blijven gelden,is enerzijds de kracht van het programma, maar tevens de bottleneck. De gebrekkige en beperkte functies om een object beter te bekijken middels inzoomen en, pannen en tilten dwingen elke keer weer meer respect af aan de makers van sommige levels in LBP. Je vraagt je af hoe ze het hem hebben geflikt om zulke gedetailleerde voorwerpen te kunnen maken met de huidige bediening. Een staande ovatie graag. Het staat overigens buiten kijf dat heel LBP een geniaal concept is.

    Ik heb geen idee op welke onderwerpen de makers van LBP zich zullen focussen maar hopelijk worden de mogelijkheden om te bouwen snel aangevuld met een echte 3D engine waardoor nieuwe vormen te maken zijn en het spel er letterlijk een extra dimensie bij krijgt. En verder hoop ik dat binnen het lieve, vriendelijke en aardige imago van LBP iets te bedenken valt om de gebruiker een betere gebruikers interface te bieden om objecten te bewerken.

      /   Beantwoorden  / 
  17. friso

    ik heb een metal gear solid pack maar hoe kan ik een paintballgun krijgen??? weet jij het mail het dan even mijn e-mail is [email protected] dag!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.