Een simpel klusje voor Vlad


Als ik aan Grand Theft Auto IV denk is er een enorme lijst met ik-kan-niet-geloven-dat-ze-dát-er-ook-in-hebben-gestopt momenten die zich onmiddellijk aan mij opdringt. Het probleem van Rockstar is vervolgens dat al die ontelbare mogelijkheden er onvermijdelijk voor zorgen dat er een moment komt waarop mensen zoals ik zich gaan afvragen wat er eigenlijk niet mogelijk is in Liberty City. En hoe lullig het ook is, het zijn precies de antwoorden op die vraag die, als ik 's avonds laat op het balkon naar de sterren lig te kijken, blijven knagen.

Ik herinner me één van Vlad's opdrachten, ongeveer anderhalve week geleden. Een simpele missie was het, maar achteraf ben ik een halve middag bezig geweest om de eigenaar van die wasserette te 'herinneren' aan zijn betalingsachterstand.

Het begon al toen ik binnenkwam in zijn sober ingerichte etablissement. De man gooide meteen een wasmand naar mijn hoofd en stoof door de achterdeur naar buiten. En ik had alleen nog maar gezegd dat ik een boodschap voor hem had van Vlad! Natuurlijk probeerde ik hem te achtervolgen, maar die wanbetaler had zijn vluchtauto klaargezet en ik verloor hem al snel uit het oog.

Dat moest beter kunnen. Sterker nog, het duurde niet lang of ik had een heus plan bedacht. Zodra de wasserette weer in zicht kwam parkeerde ik mijn gestolen auto (de passagier die onvrijwillig was meegelift op de achterbank ging er gillend vandoor) en liep meteen om het gebouw heen. Precies zoals verwacht stond zijn vluchtauto alweer klaar voor vertrek. 'Probeer nu nog maar eens te ontsnappen, jij lafaard,' fluisterde ik terwijl ik zijn banden lekschoot. Dit was één plan dat gewoonweg niet kon mislukken.

Maar plots was het alsof ik weer voor de allereerste keer tegen de onzichtbare muur rondom Bob-omb Battlefield botste. Ik herbeleefde hoe ik met de Blue Falcon eindelijk de onmogelijke shortcut in Port Town had gehaald, alleen om onmiddellijk weer teruggezet te worden door het grote ruimteschip. "DE EIGENAAR RAAKTE IN PANIEK EN IS ER VANDOOR!" Het was Rockstar dat zo subtiel mogelijk probeerde te zeggen: 'ho wacht eens even; gelieve dit spel alleen te spelen op onze manier!'

Gelukkig had ik ook een plan B voorbereid. Zelfverzekerd wandelde ik voor de tweede keer naar de achterkant van de wasserette. En ja hoor, het eerste wat ik zag was alweer diezelfde vluchtauto. Verder was het een dooie boel, daar achter de wasserette. Een klein parkeerplaatsje met drie of vier auto's. Meer was er niet, maar meer had ik ook niet nodig.

Zo voorzichtig mogelijk, om geen lawaai te maken, brak ik de zijraampjes van de drie andere auto's. Ik klom naar binnen, rommelde wat met de draadjes onder het dashboard, en parkeerde de auto's één voor één om de vluchtauto heen zodat hij geen kant meer op kon. Zo'n waterdicht plan had ik nog nooit bedacht. Waarom het dan toch misging is moeilijk te zeggen. Ik denk dat het gebeurde toen ik de laatste auto met zijn neus tegen de neus van de vluchtwagen parkeerde. Het gebeurde heel stilletjes, maar het gebeurde toch: ik raakte de vluchtwagen en hoorde het minuscule tikje van metaal tegen metaal. Niet veel harder dan wanneer een mug op een matras landt, maar toch: "DE EIGENAAR RAAKTE IN PANIEK EN IS ER VANDOOR!"

Met de moed der wanhoop besloot ik het nog een keer te proberen. Nu gooide ik alle remmen los en jatte iedere auto die voorbij kwam rijden. Gestaag begon de kleine parkeerplaats vol te lopen met de tientallen auto's die ik er kris kras parkeerde. 'Meneer vindt het grappig om er steeds vandoor te gaan? Probeer hier dan maar eens langs te komen!' gilde ik hysterisch terwijl ik een blauwe stationcar inparkeerde. De vluchtauto was volledig ingebouwd, maar ik had er zorgvuldig op gelet dat hij door geen enkele bumper of zijspiegel werd geraakt. Mijn volmaakte plan was voltooid en de eigenaar had helemaal niks gemerkt! Tijd om die motherfucker te herinneren aan zijn betalingsachterstand.

'Ik heb een boodschap voor je van Vlad,' zei ik en dook geroutineerd omlaag om de wasmand te ontwijken. Op mijn dooie gemak wandelde ik naar de klapperende achterdeur om de eigenaar op te vangen. In gedachten zag ik hem al voor me terwijl hij wanhopig probeerde door die haag van gestolen auto's heen te beuken. Tevergeefs natuurlijk. 'Het spel is uit!' riep ik triomfantelijk toen ik de buitendeur opentrapte.

En het spel was inderdaad uit. Voor mij. In de verte zag ik nog net hoe de eigenaar in zijn vluchtauto om een hoek verdween. En al die tientallen gestolen wagens waar ik drie kwartier van mijn leven aan had verspild? Die waren er niet meer! De grote Rockstar verdwijntruc. Als ongehoorzame spelers niet willen luisteren dan moeten ze maar voelen.

Als een brave burger stal ik toen dus toch maar een auto en zette de achtervolging in. Ik moest maar door vijftien rode stoplichten rijden, een stuk of tien voetgangers scheppen en me een weg beuken langs ongeveer twintig andere auto's voordat ik de wasserette-eigenaar te pakken had. Achteraf viel het dus reuze mee, maar het blijft storend dat Rockstar zomaar de continuïteit van Liberty City opoffert om een kleine achtervolging te forceren. Wat is het nut van een open wereld als ik er geen gebruik van mag maken?

Zie ook:
- Welkom in Liberty City

[games.blog forum]

Lees ook:De titel van de nieuwe GTA IV DLC is nogal gay
Lees ook:Zie Grand Theft Auto: Chinatown Wars in beweging
Lees ook:Grand Theft Auto IV in New York
Lees ook:Kijk dit: eerste trailer Grand Theft Auto 5
Lees ook:Everyone’s A Rat! De laatste GTA IV trailer

18 reacties op “Een simpel klusje voor Vlad

  1. XplosiV

    Hahah prachtig dit! Ik probeer ook wel eens zulke dingen maar ze lukken idd nooit netzoals dit geval haha:p

      /   Beantwoorden  / 
  2. Carnage91

    Ja, dit wat je hier beschrijft komt mij wel bekend voor. helaas…
    Het komt voor in meerdere missies.
    Ze willen gewoon dat je de mssie haalt zoals zij het gepland hadden.

    Laatst was ik bij een mission dat ik iemand(Chubby nogwat) moest vermoorden. Hij zat in een oud gebouw en ik moest hem natuurlijk vinden. Nadat ik al zijn mannen vermoord had moest ik achter hem aan gaan. Het probleem was dat hij op het dak geklommen was en ik wist niet hoe ik daar moest komen. dus ik ging naar een gebouw wat er naast stond,ik klom erop, en ik pakte vervolgens mijn Sniper Rifle. Ik kon hem zien op het dak van het andere gebouw, hij was voor zich uit aan het staren, blijkbaar aan het wachten tot ik achter hem aan zou komen zodat hij weer verder kon gaan rennen. Dus ik zoomde in op zijn hoofd en ik schoot hem 2 keer in zijn achterhoofd.. Ik dacht: HAHA, the sucker didn’t know what hit him :) en ik verwachte dat het afgelopen was. Maar toen begon hij opeens weg te rennen. Hij ging op een soort ladder klimmen om nog hoger op het gebouw te komen. Onderweg daar naartoe raakte ik hem nog 3-4 keer met mijn Sniper. Hij leek wel onsterfelijk. Ik begreep dat het niet ‘mocht’
    om hem van een afstandje te vermoorden. Ik moest namelijk naar het gebouw gaan waar hij ook was, en dan zou er een helicopter langs komen die ik uit de lucht moest knallen.

    Zo zie je maar dat het bijna onmogelijk is bij sommige missies om de missie te halen op een andere manier dan dat Rock* bedacht heeft. Erg irritant is het niet, maar het is natuurlijk wel jammer..

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jon

    Meneer Roggeveen, je hebt zonet het mooiste gamestekstje dat ik ooit gelezen heb gepost. En dat wil wat zeggen, want ik schreef er tot voor kort er zelf ;) . Driewerf hulde!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Mark

    Haha, toch jammer dat dit niet kan.. :P
    Zulke dingen zijn juist super om te proberen maar echt jammer hoor..
    In knytt Stories kan je wel zulke dingen doen.. :P haha, grapje :P

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “Maar toen begon hij opeens weg te rennen. Hij ging op een soort ladder klimmen om nog hoger op het gebouw te komen. Onderweg daar naartoe raakte ik hem nog 3-4 keer met mijn Sniper. Hij leek wel onsterfelijk. Ik begreep dat het niet ‘mocht’”

    Wow, dat is helemaal absurd. Met dat “de eigenaar is geschrokken” probeerde Rockstar in ieder geval nog een soort ingame excuus te verzinnen. Maar daar maken ze vijanden dus gewoon onsterfelijk. Vrij slordig.

    Het rare is (ik heb het zelf nooit gespeeld dus ik kan niet bevestigen of het ook echt klopt) dat spelers in GTA III wél veel meer vrijheid hadden om de missies op alternatieve manieren te volbrengen. Pas vanaf Vice City is Rockstar dat gaan beperken. Een rare omgekeerde evolutie.

    “En dat wil wat zeggen, want ik schreef er tot voor kort er zelf ;)

    En waar kunnen we jouw stukken lezen?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Jon

    Tik effe 9lives in in Google. Tik daar Gonfaloniere in de zoekbalk. Alsjeblieft ;)

      /   Beantwoorden  / 
  7. Linkster

    geweldig stukje erik, bis!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Euphoric

    Leuk verhaal!!!

    “een enorme lijst met ik-kan-niet-geloven-dat-ze-dát-er-ook-in-hebben-gestopt momenten die zich onmiddellijk aan mij opdringt”

    Raar, ik heb voornamelijk “hoe-kan-het-toch-dat ze-dat-er-ook-al-niet-in-hebben-gestopt gedachten”.

    Wat mist dit spel veel om het een herspeelwaarde te geven. Zodra je de verhaallijn uit hebt is de lol eraf voor mij, sterker nog ik heb 60% gespeeld en speel het nog amper.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Joost

    Ik ben echt blij dat je over GTAIV schrijft. Ik wilde je eigenlijk mailen met idee om iets over GTAIV te doen maar je nam dus al eigen initiatief. Wordt dit net weer zoiets als Half-Life? Of gewoon een paar stukjes?

    Ga zo door Eric!

    OFT±: The Orange Box viel me helaas heel erg tegen. Ik vond je verhalen wel leuk maar de spellen minder. Maar ja Mediamarkt geeft geld terug xD.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Chris van Hattem

    Hahahaha prachtig, zoals je beloofd had.

    Wake up, wake up Groundhogday…Groundhogday!!!

    Het laat je ooit gekke dingen doen.
    Ik word er gek van dat ik die ‘job’ van Little Jacob (die rasta) niet voor mekaar krijg…ben iedere keer te laat met dat pakketje in die gestolen wagen die veulste langzaam is.
    Oja, ik ben nog niet zo heel ver, maar wel een goeie driver, gas erop, proberen niet te crashen gaat het snelst.

    Check youtube ook eens met ‘GTA IV’. Dudes gone nuts haha

      /   Beantwoorden  / 
  11. Chris van Hattem

    Bedoelde…waarom kan ik dat pakketje niet uit die auto halen…
    Ach, antfuzzle, briljante game…wij zijn te intelligent.

    Vlad, was ook interessant…je kreeg de keus hem te laten stuiteren of te laten leven. Braaf als ik ben hielp ik hem weer op de been…ben benieuwd of dat nog tegen me gaat keren.

    But hell, I’m ready for Vladdy…;-P

      /   Beantwoorden  / 
  12. Randolph

    Er was ook een missie voor die rappende gozer in Broker geloof ik, en daarbij moest je naar de projects, een soort van ‘gang-leider’ uitschakelen. 1 probleem: Hij had een heleboel vriendjes. Een HEEEEELEBOEL vriendjes.

    Dus toen die vriendjes mij van het leven benamen besloot ik om hem van een afstand te sniperen.

    Eitje dacht ik, hij stond op de eerste verdieping op een soort van balkon, dus ik ging voor het hek zitten, rustig inzoomen, richten… eh… vuren? he? opeens rende die gozer weg! voor ik een lock op hem kon krijgen gilde alle gangsters het uit: “aaah! shoot him!”

    Op een of andere manier zag hij dus dat ik op hem richte… Sloeg nergens op, hij keek niet eens. Nog maar eens proberen. Weer niet! dus toen begon ik te denken, achter hem aanlopen heeft ook weinig zin, die gangsters zijn net een mierenhoop zoveel als het er zijn, weet je wat? ik loop om! ik ga hem volgen met mijn sniper! dus toen de gangster eenmaal gestopt was met vluchten, de schijterd, ging ik richten. Shit! ik zag nog wel het rode pijltje dat boven zijn hoofd hing, maar hij zat net achter het muurtje!

    Hoe ver ik ook weg liep, ik kon hem niet in het vizier krijgen. Dus besloot ik om mezelf op te blazen doormiddel van een granaat (er zat namelijk al wel politie achter me aan omdat ik probeerde door het muurtje heen te schieten… o_0) En ik besloot een helikopter te nemen.

    Dus toen ik weer op hem gericht had met mijn sniper en de sukkel weer begon met rennen, ging ik weer in mijn heli zitten en dacht bij mezelf: ‘mhuaahahaha’
    Eerst ging ik ook nog boven op de projects landen, maar daar waren de gangstervriendjes al bij de ingang, dus daar kon ik niet langs. Toen ging ik naar het gebouw aan de overkant, lande met mijn helikopter, lande verkeerd (helikopter kapot, maar ik leefde nog, geen probleem dacht ik) En toen had ik eindelijk de Gangster in mijn vizier! 2 keer schieten, nog niet dood, shit dacht ik, maar ik schoot nog 1 keer en kennelijk was dat wel genoeg (3 kogels door gangsters hoofd equals death).

    Ik superblij: ‘yes eindelijk klaar met die kl*te missie!’

    Maar nee hoor… zucht… Ik moest nog ontsnappen aan de politie, en ik kon niet van het gebouw afkomen omdat me helikopter kapot was! dus toen ik eindelijk de sprong waagde was ik dood, en moest ik de missie overdoen…

    Al dat gedoe weer opnieuw, maar nu met een correcte helikopter landing. Na de 3 kogels door het hoofd te hebben geschoten vloog ik rustig weg en klaar was kees (Niko dan).

    In totaal heb ik daar anderhalfuur aan besteed ofzo… echt erg o_0.

    Ga zo door met je verhaaltjes meneer Roggeveen, ik vind ze geweldig, deze hele site is geweldig!

      /   Beantwoorden  / 
  13. Chris van Hattem

    ‘besloot ik om mezelf op te blazen dmv een granaat’ Wow, suicideterror haha You’re the bomb!! lmao
    Soms is het vreemd hoe het spel reageert, de ene keer hebben die coppers shizzle in hun ogen, de andere keer hebben ze last van een 7th sense…

      /   Beantwoorden  / 
  14. Kars

    Geweldig, je GTA-verhaaltjes. Komen er meer?(a) Ik weet het inderdaad nog uit de eerdere gta’s dat zulke dingen niet konden. Maar op een next-gen console moet het toch kunnen lijkt me. Ik bedoel, aan te weinig geheugen kan het niet schelen. Beetje flauw..

      /   Beantwoorden  / 
  15. Kuroda

    Echt zwaar chille stukjes dit, die van halflife hebben me helemaal hooked gemaakt.

    GTA IV blijft me verbazen, ik heb er zeker al een dikke 50 uur aan besteed en kom nog steeds achter nieuwe dingen, 2 maatjes hebben m ook en als we t over een moeillijke missie hebben ofzo valt t op dat je tig manieren hebt om een missie te halen.

    Die auto die je in je stuk probeerde te blokeren heb ik namelijk nooit gezien, en die vent hoefde ik ook niet te achtervolgen.
    Toen ik aankwam scheuren om dat geld te innen viel mij op dat de voorkant van die toko van glas is en dat vlad iets zei over bangmaken… dat raam gaat aan stront had ik unaniem met mezelf besloten. Wel jammer dat ik mn laatste kogel heb gebruikt om die 70 dollar terug te krijgen, maar kom op, dat geld was ze niet waard.

    Gelukkig kun je met L1 (op ps3 dan) kleine dingen oppikken om ze daarna weg te gooien. 1 baksteen door een raam later trok de eigenaar zn portomonee om zijn schuld af te lossen met het verzoek dat ik hem en zaak dan met rust wilde laten

      /   Beantwoorden  / 
  16. Randolph

    @ Kuroda

    Juist, zo deed ik het ook! niks geen achtervolging, 1 baksteen door het raam en klaar. Ik knal ook wel eens ‘per ongeluk’ tegen mensen op en dan laten ze hun kopje koffie of camera vallen, en als ik hem dan heel vriendelijk weer terug ‘geef’ (oke, ik gooi hem terug, maarja) Dan gaan ze hard wegrennen!

    rare jongens, die GTA IV citizens…

      /   Beantwoorden  / 
  17. erik

    Nee, die baksteen-missie heb ik ook gehad. Maar dat was volgens mij geen wasserette? Of wel? Die achtervolging was volgens mij de eerstvolgende missie nadat Niko leerde hoe hij met bakstenen kan gooien.

      /   Beantwoorden  / 
  18. Randolph

    Ow, oke, dat was wel een wasserette geloof ik, van zo’n japanner.
    Maar het was een andere missie dus?
    Ik had wel een missie waar ik moeite had met achtervolgen, maar dat was toen ik achter die trein aan moest, toen nam ik de hele tijd de verkeerde afslag… Maar verder heb ik nooit echt moeite gehad met de achtervolgings missies.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.