Burnout Paradise: naargeestige sfeer maar oh wat racet het lekker


Ik kan wel merken dat DJ Atomica zijn carriere is begonnen in SSX. Hij blijft maar zeuren over alle stunts die ik moet doen. Hier is een springplank en daar is een schans. En als ik een barrel roll wil maken moet ik op dat moment op de rem trappen. Hij houdt maar niet op, ik word er gek van. Pfft… stunts… Dit is toch Burnout? Ik wil alleen maar racen!

Want het is bijna griezelig hoe briljant dit spel wordt als ik vol het gas indruk, de boost aanzet en met een rotvaart door de straten van Paradise City scheur. Op die momenten klopt echt alles. De omgeving die in een waas aan je voorbij schiet, de tegenliggers die je op een haar na weet te ontwijken… alles. Je knijpt de controller bijna fijn en je voelt het gewoon: zó moet Burnout Paradise gespeeld worden.

Mijn favoriete missie in de demo is dan ook de race. Je parkeert voor een stoplicht, het spel geeft je een finishlijn aan de andere kant van de stad, en zorg maar dat je daar zo snel mogelijk komt. Kies zelf de beste route, ontdek shortcuts… alles mag! Op die momenten is Burnout Paradise absoluut op z'n best. En ironisch genoeg lijkt het op die momenten ook het meeste op de oude Burnout. Dat het zich afspeelt in een grote open stad voegt op dit moment eigenlijk niet eens zoveel toe. Misschien ligt het aan de beperkte demo? Ik stel me voor dat er in het volledige spel altijd wel ergens een stoplicht in de buurt is waar je een nieuwe race kunt starten.

Maar zelfs als dat zo is, dan zijn er dus ook nog die stunts waar DJ Atomica zo over zeurt. Een springschans, bijvoorbeeld, is best leuk. Alleen dan wel als manier om een bocht af te snijden. Zodat je sneller bij de finish bent. Je weet wel: een beloning waar je écht iets aan hebt. Iets waarmee je verderkomt in het spel. Niet alleen maar een puntje dat afgevinkt kan worden op de grote interne checklist van Burnout Paradise. Bah, wat een vervelende uitvinding zijn achievements toch.

De aantrekkingskracht van een grote open stad zou moeten zijn dat er altijd wel ergens "iets" te doen is. Maar de meeste "ietsen" die ik in deze demo tegenkwam waren kleine nutteloze tijdverspillingen en maar één echte race.

Waar ik wel blij van wordt is de rest van de plattegrond. Het demo-gebied is nog maar een heel klein gedeelte van het totale spel en net buiten de stad zien de banen er een stuk race-achtiger uit. Al die kronkelende weggetjes door de bergen, daar moet je heerlijk kunnen racen!


En online moet een spel als dit ook een feest kunnen worden. Het hoeven niet eens officiële races te zijn, spelers kunnen gewoon met elkaar afspreken om zo snel mogelijk naar "de dam" of naar "de steiger bij Big Surf Beach" te racen en meer heb je niet nodig voor een spannende wedstrijd. Stel je dat idee nu eens voor met de klassieke Burnout-gameplay en je hebt een behoorlijk veelbelovend spel.

Maar ik kon het niet uittesten omdat er iets mis is met mijn headset. Denk ik. Of misschien trof ik alleen maar extreem verlegen tegenstanders aan. Niemand zei in ieder geval iets terug. Ze mompelden alleen af en toe iets onverstaanbaars, maar dat kan ook DJ Atomica geweest zijn die ik op hun televisies hoorde praten. Het ligt ongetwijfeld aan mij, mijn PS3, mijn headset of aan mijn router. Precies hetzelfde probleem heb ik ook met Warhawk en Motorstorm dus voicechat op de PS3 heeft hier nog nooit goed gewerkt.

Een veel groter probleem is dat Paradise City er zo deprimerend uitziet. De naam klinkt vrolijk, maar er hangt een naargeestige sfeer over dit spel. De hele stad voelt doods en verlaten. Guns'n'Roses zong ooit dat het gras hier groen was en dat alle meisjes mooi waren. Maar in werkelijkheid heeft het gras een vieze bruine kleur en er zijn helemaal geen meisjes. Überhaupt geen mensen eigenlijk. Paradise City is een grote lege spookstad waar auto's rondrijden zonder bestuurders. Het oogt als een scene uit een Stephen King-film, niet als een zonnig paradijs. Kan dat echt Criterion's bedoeling geweest zijn? En zo nee, waar is het dan misgegaan?

Criterion, als jullie nog eens een spel willen maken over Paradise City, speel de volgende keer dan eerst eens een paar uur Outrun 2: Coast to Coast. Sega begreep een paar jaar geleden veel beter hoe je een racespel maakt in een fijne zonnige omgeving. Die graphics sprankelden echt! Toen ik de naam hoorde had ik verwacht dat Paradise City ook een beetje die kant op zou gaan, maar dat is duidelijk niet het geval. Helaas! Het had zo mooi kunnen zijn.


OutRun 2: Coast to Coast (2003)


Burnout Paradise (2007)

Buiten dat is Burnout Paradise best een leuke demo. Alle stunts laat ik lekker links liggen, DJ Atomica zet ik uit en dan hou ik precies mijn soort racespel over. Ik wilde ook nog iets schrijven over hoe irritant het is dat alle crashes zo langdurig in beeld worden gebracht, maar naarmate ik de stad beter leer kennen merk ik dat ik ook steeds minder vaak crash. Dat probleem heeft zichzelf dus een soort van opgelost, precies zoals het hoort.

Ik wist niet echt wat ik hiervan moest verwachten, en na het spelen van de demo weet ik het eigenlijk nog steeds niet. De races zijn leuk, het stunten is vervelend en de grote open stad zou leuk kunnen worden. En zo moeten we dus toch nog wachten op de volledige release om echt een oordeel te kunnen vellen. Maar ik denk… ik vermoed, dat ik waarschijnlijk liever Burnout 2 blijf spelen. Gewoon een race uit een menu selecteren is misschien een beetje ouderwets, het is stiekem wel een stuk minder omslachtig.

Zie ook:
- Nu ook met screenshots van Chrono Trigger

Lees ook:Burnout Paradise demo volgende week donderdag
Lees ook:Burnout Paradise met een 3D-brilletje?
Lees ook:Zie Burnout Paradise’s vliegende auto in actie
Lees ook:Criterion’s Need For Speed: Most Wanted lijkt op Burnout Paradise
Lees ook:Burnout’s Big Surf Island wordt niet gratis

7 reacties op “Burnout Paradise: naargeestige sfeer maar oh wat racet het lekker

  1. Wouter

    Niets voor mij ;) . Ik vond het autorijden in GTA San Andreas al moeilijk, tegen het einde van het spel kreeg ik het een beetje onder de knie… Spellen waarin het alleen draait om het racen lijken mij te moeilijk. Alhoewel… Mario Kart DS is dan weer wel leuk…

      /   Beantwoorden  / 
  2. MetroidPrime

    Ik heb de demo nog niet kunnen spelen(Xbox Live Silver leden moeten nog tot donderdag wachten om dat te mogen), maar als er maar 1 race in zit en de rest van de demo vrijwel alleen maar stunts bevat, dan ben ik bang dat het spel enorm de verkeerde kant op gaat. Als ik het zo lees, dan is het racen bijzaak geworden voor het uitvoeren van stunts, vergelijkbaar met wat EA de laatste jaren met NFS heeft gedaan. Met NFS Pro Street is de NFS serie wat mij betreft dood, dus dat is geen goede zaak.

    Wat mij nog meer zorgen baart, is dat ik nergens iets over Crash Junctions lees. In de voorgaande Burnout spellen(met uitzondering van Dominator) waren de Crash Junctions 1 van de leukste onderdelen van het spel.

    Stiekem hoop ik nog steeds op een Wii versie van Burnout Dominator. Er zitten misschien geen Crash Junctions in, maar het is wel een ouderwetse Burnout.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Afello

    Een Wii versie? Gaat nooit gebeuren, niet vóórdat Mario Kart is uitgekomen (tenzij het goedkoop ontwikkelde budgetcowes zijn of er ergens stiekem een fantastische game al langer in ontwikkeling was (fat chance)) Ik denk dat een ruime tijd na aflevering van ons aller favoriete kart game er pas ruimte is voor publishers om racegames op de markt te zetten, twee redenen die zo maar in mij opkomen:

    a: de markt heeft genoten van Mario Kart maar zijn ook al licht uitgegeten dus publishers hopen op een opkomende honger naar nieuwe racetitels.
    b: Men weet wat Mario Kart niet/fout deed en probeert deze dingen in een nieuwe game recht te trekken om aldoende een urgentie aan hun spel te geven.

    Zou wel leuk zijn… Burn Out op de Wii. Ik heb nog nooit Burn Out gespeeld, maar het lijkt me hypnotiserend…

      /   Beantwoorden  / 
  4. erik

    @MetroidPrime:

    ” In de voorgaande Burnout spellen(met uitzondering van Dominator) waren de Crash Junctions 1 van de leukste onderdelen van het spel. “

    Dat heet in Paradise “showtime”, en het is heel anders geworden dan je gewend bent. Een soort… Katamari Burnout? :p

    @Afello:

    “Zou wel leuk zijn… Burn Out op de Wii. Ik heb nog nooit Burn Out gespeeld, maar het lijkt me hypnotiserend…”

    Burnout 2 is verschene voor de GameCube… als je die nog ergens weet te vinden, en je hebt een GameCube controller, dan kun je een soort van Burnout spelen op de Wii. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  5. MetroidPrime

    @erik

    Crash Junctions waren al niet zo heel realistisch, maar een gemiddeld schilderij van Salvador Dali is realistischer dan dat dit is. De Crash Junctions waren leuk omdat er toch een zeker niveau van realisme in verborgen was. Ik dacht dat EA en Criterion juist zoveel ophef maakten over de nog veel meer realistischere physics in dit spel? Ik zie er in ieder geval helemaal niets van terug.

    Ik zal Burnout Paradise nu vrijwel zeker overslaan, tenzij de demo mij van het tegendeel kan overtuigen, maar dat acht ik niet waarschijnlijk. Het is toch jammer hoe EA na de NFS serie (wat in het begin toch een vrij aardige race serie was), nu nog een goede race serie om zeep heeft geholpen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Paradijsvogel

    Burnout Paradise voelt aan als een opvolger van Need for Speed: Most Wanted (ook EA game).

    Dit vind ik een grote plus daar ik NFS:MW de beste next-gen NFS vind. Helaas kwam die rond launch x360 uit, waardoor die nooit supergoed geoptimaliseerd was voor x360. Nu 2 jaar later krijgen we het beste van 2 werelden: Need for Speed: Most Wanted True Next Gen (geoptimaliseerd) gecombineerd met het beste dat Burnout te bieden heeft (vooral eerste 2 delen, die ik het beste vind, namelijk focus op echt racen en zo min mogelijk crashes maken, in plaats van iedereen maar van de weg knallen met te hoge snelheden).

    Dat nu in demo slechts 1 Race te vinden is, vind ik ook nogal schraal (net als geen EA Trax muziek in demo, geen controller knop config in demo), echter deze demo is een speciale: allereerst heb je de mogelijkheid om online te gaan (multiplayer), daarnaast ontvangt deze demo updates (tot t moment van uitkomen game in winkels – 22 januari as), waardoor er nieuwe races, evenementen, stunts, wagens etc toegevoegd/unlocked worden.

    Ik vind dit interessante ontwikkeling: een demo die je niet snel wist van je HDD, omdat ‘ie ‘evolueert/veranderd qua inhoud.
    Dit houdt je langer geïnteresseerd en zorgt ervoor dat je niet snel de demo ‘uitgespeeld’ hebt en dan wist.

    Trouwens nog iets: ik heb een Force Feedback Wheel (MS stuur) en helaas was NFS: Most Wanted uitgekomen voordat dit topstuurtje uitkwam, waardoor die NFS niet compatible is met force feedback/stuur. EA heeft nooit een patch uitgegeven die de game het stuur zou laten ondersteunen (en zal ook wel niet meer gaan gebeuren, EA kennende..).

    Nu met Burnout Paradise heb je die ondersteuning wel en deze werkt fantastisch!
    (enige nadeel ook hier weer: knoppen/functies zijn niet te wijzigen, waardoor je moet ‘Boosten’ met groene (A)knop. Deze knop zit op voorkant stuur, dus is niet fijn in te drukken wanneer je aan het sturen bent/bocht maakt. Laat ze die knop toewijzen aan linker/rechter flap (LB/RB) of ons in ieder geval de mogelijkheid te geven dit handmatig toe te wijzen. Ik hoop dat dit in full game wel mogelijk is. Ook ben ik benieuwd of de muziek tof is.

    BTW: ik heb het hierboven natuurlijk over de x360 (demo) versie. Ik zie nu net dat artikel valt onder Playstation 3 gedeelte van games.blog.nl. Excuses. Stuurgedeelte mag je vergeten, echter ‘update’ gedeelte is uiteraard ook voor PS3 van toepassing.
    [Greetz*]

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    Neehoor. :) Dit artikel staat ook in de categorie Xbox 360. Alleen “standaard” pakt hij altijd degene die alfabetisch eerst komt. Daarom zet ik boven de afbeelding boven ieder stukje ook altijd over welke consoles het gaat.

    http://games.blog.nl/xbox360/2007/12/15/burnout-paradise-naargeestige-sfeer-maar-oh-wat-racet-het-lekker

    Die url werkt ook, dus wat je schreef is zeker van toepassing.

    En ik las vandaag ook dat de demo uitgebreid gaat worden… dus dat is goed nieuws. Ik verheug me vooral op het nieuwe gedeelte van de stad dat ook opengesteld schijnt te worden.

    “Ik vind dit interessante ontwikkeling: een demo die je niet snel wist van je HDD, omdat ‘ie ‘evolueert/veranderd qua inhoud.”

    Zeker waar, maar als ze willen dat ik hem echt vaak ga spelen mogen ze bij de volgende update ook die ellenlange, niet te skippen, speluitleg van DJ Atomica aan het begin wel uitschakelen. Dat is echt irritant als je het voor voor de tiende keer aan moet horen!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.