Yakuza (denk: GTA in Japan) komt naar Europa


"Daal af in de beruchte Japanse onderwereld, en ervaar de donkere keerzijde van Tokyo als nooit tevoren."

Zo omschrijft Sega zelf hun eigen Yakuza spel. Het meest recente werkstuk van Toshihiro Nagoshi, de man achter F-Zero GX en Super Monkey Ball. In Japan is het al een tijdje uit, en als we de verhalen van die kant mogen geloven kan Yakuza het beste worden omschreven als een filmische versie van GTA (veel meer scripted events), met een fantastisch battle-engine.
Wapens spelen nauwelijks een rol in dit spel. Hoofdpersoon Kazuma (type cooler dan cool en altijd strak gekleed in zijn designercostume) vecht zich met handen en voeten een weg door het spel heen. Hoewel de confontaties telkens vooraf worden gegaan door een laadscherm van 10 seconden (behoorlijk nadeel!), krijg je daar dan ook wel ongekend spectaculaire gevechten voor terug. Uiteenlopend van een simpele knokpartij in een doodlopend steegje, tot gigantische gevechten tegen een half leger aan vijanden, waarvoor je een complete straat tot je beschikking hebt.

Het vechten zelf is net zo uitgebreid als in de beste fighting games. Tientallen verschillende moves en een complex combo-systeem. Bovendien is er een RPG-invloed aanwezig waarmee je door ervaringspunten te verzamelen steeds meer nieuwe moves unlockt. Werkelijk iedereen die dit spel gespeeld heeft vertelt ademloos hoe fantastisch het vechten was.

Dat het spel er goed uitziet was je onderhand waarschijnlijk zelf ook al opgevallen. De constant in neon-licht gehulde fictieve wijk Kamura-cho ziet er onwaarschijnlijk authentiek uit. En net als in GTA kun je je er vrijelijk doorheen bewegen.

In Japan was dit spel een van de grootste producties van 2005. Om het onderwereld-gevoel nog wat te vergroten gaf Sega een heuse fictieve "Night Guide" uit rondom de game. Boekjes die in het echte Japan worden gebruikt om de verschillende hostess bars en bordelen in een stad te vinden. Er werd voor de releasedatum zelfs een speelbare demo van het spel neergezet in zo’n hostess bar (waar je tegen betaling kunt drinken en flirten met de gastvrouwen). En het spel zelf is dan ook strikt gericht op volwassenen. Ik had niet verwacht dat deze game nog buiten Japan zou uitkomen, maar nu het dan officieel is aangekondigd kan ik niet anders zeggen dan dat dit alweer een PS2-titel is om naar uit te kijken dit jaar. 2006 is echt een onwaarschijnlijk goed jaar aan het worden voor Sony’s oude spelcomputer (Psychonauts, We Love Katamari, Guitar Hero, Shadow of the Colossus, GTA4 Online.. het kan niet op).

Official site: Sega

Zie ook:
Wat we van Sony niet mochten weten
Wordt PS2 Sony’s "Revolution Killer"?
Godfather op 24 maart
Het Psychonauts verslag

Lees ook:Notch tegen Tim Schafer: laten we Psychonauts 2 maken
Lees ook:Double Fine website hint naar “iets” nieuws met Psychonaut
Lees ook:Psychonauts verslag – deel 1, schitterende beelden
Lees ook:Co-op dwangarbeid in Sony’s Freedom Wars
Lees ook:Gratis docu: the making of Psychonauts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.