LittleBigPlanet 2: meer dan alleen platformspellen


De eerste keer dat ik las over het bestaan van LittleBigPlanet 2 (al een paar keer per ongeluk bevestigd, onder andere door een Nederlandse Sony-medewerker en een muzikant die twitterde dat zijn liedje in het spel wordt gebruikt) vond ik het maar niks. Waarom zou Media Molecule hun spelers willen verdelen over twee spellen die in grote lijnen hetzelfde doen? Stop die nieuwe functies dan gewoon in een patch of zoiets.

Nu Sony daadwerkelijk de eerste details bekend heeft gemaakt is mijn mening 180 graden gedraaid. LittleBigPlanet 2 klinkt fantastisch! Het grootste nieuws: het blijft deze keer niet bij platformlevels. Dankzij Media Molecule’s nieuwste gereedschap kunnen we ook racespellen, puzzelspellen, “space invaders klonen”, RPG’s en real time strategy spellen maken. Volgens een artikel in Game_Informer heeft een programmeur een functionele versie van Command & Conquer nagebouwd in LittleBigPlanet 2.

Waar het op neerkomt is dat Media Molecule erg gecharmeerd was van de slimme user created levels die de spelregels op een creatieve manier ombogen. Bijvoorbeeld om een shoot’em up of een Tetris-kloon te maken in de eerste LittleBigPlanet. LittleBigPlanet 2 moet het makkelijker maken om zulke trucjes uit te halen, zodat meer spelers er gebruik van maken. Bijvoorbeeld door een nieuwe functie, de “Direct Control Seat”, waarmee spelers rechtstreeks de PS3 controller kunnen programmeren om voertuigen te besturen. Voor remakes van oude platformspellen (ook erg populair op het Media Molecule hoofdkwartier) wordt het via Direct Control Seat zelfs mogelijk om de besturing van Sackboy te tweaken. Met een beetje oefening voelt hij net als Sonic of Mario.

Andere nieuwe mogelijkheden zijn een movie editor – om op zichzelf staande filmpjes of cutscenes voor speelbare levels te maken, zelf stemmen en geluiden opnemen, uitgebreid programmeerbare vijanden en nieuwe items zoals een grappling hook. Daarnaast wil Media Molecule ook nog zorgen dat alle DLC voor het eerste spel meteen weer bruikbaar is in LittleBigPlanet 2. De volledige lijst met alle vernieuwingen staat op NeoGAF.

[g.forum]

Lees ook:Een nieuwe LittleBigPlanet voor de PlayStation 4
Lees ook:Hoe LittleBigPlanet 2 je gaat helpen de leuke levels te vinden
Lees ook:Een baan vinden dankzij LittleBigPlanet, deze jongens deden het
Lees ook:Eén miljoen LittleBigPlanet levels
Lees ook:Grote update voegt Online Creatie toe aan LittleBigPlanet

5 reacties op “LittleBigPlanet 2: meer dan alleen platformspellen

  1. Hamtier

    hhmm klinkt erg indrukwekkend.
    mischien wordt dit het spel waarvoor ik toch nog een ps3 voor ga halen =D
    (niet dat ik geen andere reden voor aankoop zou hebben maar meh.)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gulzt

    Heb je mijn “tip aan Erik” nog gelezen? Starcraft II doet precies zo iets

      /   Beantwoorden  / 
  3. simon

    zou fijn zijn als ze 3d even laten zitten, ben juist wel blij met de resultaten die de nieuwe wario war heeft. ik vind de 2.5D bij LBP 1 al heel vervelend. misschien voor de volgende versie. dat wil overigens niet zeggen dat met een beetje faken een mariokart voor 16 bit niet zou kunnen. we zullen zien.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.