PS3 backwards compatibility: geen afstel maar uitstel


De directeur van Sony Australië (een continent dat ook wordt geconfronteerd met een Playstation 3 zonder de Emotion Engine chip van de PS2) geeft vandaag eerlijk commentaar op de backwards compatibility situatie. Dat kan ik waarderen.

De chip is inderdaad weggelaten om kosten te besparen (If software is cheaper than the cost of the chip, then why not do that?), en hoewel het niet de allerhoogste prioriteit heeft zal Sony toch proberen zoveel mogelijk PS2 titels compatible te krijgen. Dat kost tijd en Michael Ephraim claimt dan ook dat het een “progressieve emulatie” zal worden – stapje voor stapje dus. Hij sluit af door te zeggen dat functies als backwards compatibility “may not be as important as previously felt. But then again, that is something the consumer has to decide on.

Eén en ander staat wel haaks op wat Ken Kutaragi anderhalf jaar geleden te zeggen had over backwards compatibility: “It will be done through a combination of hardware and software. We can do it with software alone, but it’s important to make it as close to perfect as possible. Third-party developers sometimes do things that are unimaginable. For example, there are cases where their games run, but not according to the console’s specifications. There are times when games pass through our tests, but are written in ways that make us say, “What in the world is this code?!” We need to support backward compatibility towards those kinds of games as well, so trying to create compatibility by software alone is difficult. There are things that will be required by hardware. However, with the powers of [a machine like] the PS3, some parts can be handled by hardware, and some parts by software.

En hij had destijds dan ook geen goed woord over voor de Xbox 360 die de backwards compatibility allen softwarematig aanpakt: “The current Xbox will become antiquated once the new machine comes out this November. When that happens, the Xbox will be killing itself. The only way to avoid that is to support 100 percent compatibility from its [Xbox 360’s] launch date, but Microsoft won’t be able to commit to that. It’s technically difficult.

Bron: Gamespot

Zie ook:
- Het Sony Lied: How To Kill A Brand
- Europese PS3 compatible met maar beperkt aantal PS2 titels

Lees ook:PS1 en PS2 games in HD op de PS3
Lees ook:Vice-president Sony: ik wil een vliegende auto die ontbijt voor me maakt
Lees ook:Europese PS3 compatible met maar beperkt aantal PS2 titels
Lees ook:Sony reageert: weinig mensen gebruiken backwards compatibility
Lees ook:Eerste lading PS3′s emuleren PS2 hardware-matig?

10 reacties op “PS3 backwards compatibility: geen afstel maar uitstel

  1. Wouter

    Misschien niet helemaal het geschikte onderwerp voor mijn vraag maar toch.

    Welke games in de Virtual Console zal ik gaan aanschaffen. Sinds in The Legend of Zelda: Ocarina of Time heb gedownload heb ik helemaal de retro-smaak te pakken!

      /   Beantwoorden  / 
  2. wes

    Ik kijk er niet meer van op dat ze bij Sony uitspraken doen waar ze een jaar later het tegenovergestelde over beweren. Het lijkt wel of ze het erom doen bij Sony.

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    “Welke games in de Virtual Console zal ik gaan aanschaffen. Sinds in The Legend of Zelda: Ocarina of Time heb gedownload heb ik helemaal de retro-smaak te pakken!”

    - Super Mario World
    - Mario 64

    Die durf ik je sowieso aan te bevelen, wat je smaak verder ook is. IEDEREEN kan van die spellen genieten. :)

    Zelf heb ik het meeste plezier beleefd aan F-Zero en Gunstar Heroes. Maar dan moet je wel van ouderwetse racegames en actiespelletjes houden. Ik zou veilig beginnen met Mario.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Junior

    En maar klagen over de backwards compatibility van de xbox 360 :P dat was wel heel dom van sony nu ze precies het zelfde hebben

      /   Beantwoorden  / 
  5. Spaak

    Komop zeg, als je Sony nu nog steeds gelooft moet je wel heel erg naief zijn…….
    De ene leugen met de andere afdekken, triest hoor. Die backwards compatability wordt gewoon niets meer, ze kunnen zoveel zeggen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Gastttt

    Komaan komaan dit is toch geen ramp, ze zullen heus wel geen foute software of gewoonweg foute keuzes maken daarbij sony. Vooruitkijken is veel belangrijker dan blijven hangen, er zijn inderdaad steengoeie games bij in het verleden die verder gespeeld mogen worden, maar doe dit dan als je het zo nodig wilt probeer het op de ps3 (wat wel zal lukken) en indien het niet lukt haal die ps2 weer boven. Wat een prachtmachine die ps3!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Martin

    Ze hebbeb de GS (graphic syntehsizer) PS2 chip wel laten zitten in de PS3. Enkel de EE zal moeten worden geemuleerd door de Cell. Lijkt me op termijn geen ubergroot probleem.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Peter

    Ten eerste mij lijkt het ook geen groot probleem. En ten tweede hoeveel mensen spelen hun ps1 spellen op hun ps2? Ik kan mij herinneren dat ik het ooit wel 1 hele keer heb geprobeerd. Eens je gewoon bent aan de ps3 graphics zal je de ps2 games waarschijnlijk niet meer opzetten. Sony heeft inderdaad pr gewijs wel wat fouten gemaakt. Maar tegenwoordig lijkt het erop of men een stok blijft zoeken om de hond mee te slaan.

      /   Beantwoorden  / 
  9. hikayesayfam

    Misschien niet helemaal het geschikte onderwerp voor mijn vraag maar toch.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.