Je hebt er altijd van gedroomd om de levels van Super Mario Bros. te spelen met Mega Man? (Of met Samus? Of Simon Belmont? Of Link? Of Bill uit Contra Probotector?) Dan is dit je geluksdag! Zoals de titel al suggereert is dat precies wat Super Mario Crossover je laat doen. Kies één van de zes helden – vreemd genoeg zit Mario er zelf ook tussen – en ga Nintendo’s klassieker op een hele nieuwe manier te lijf. Alle 32 levels uit het origineel zijn voor zover ik kan zien beschikbaar. Wacht niet te lang met spelen, Nintendo kennende wordt het over een paar dagen verwijderd.
Origineel zal het vast niet zijn en ik twijfel er niet aan dat het idee van een videogame-crossover eerder is gedaan. Waar Super Mario Crossover vooral mee verrast is de kwaliteit van het spel. Elk onzichtbaar blokje en iedere warp zone is aanwezig. Alle personages voelen zoals ze moeten voelen – van Samus’ zweverige astronautensprongen tot het vaste boogje waarmee Simon Belmont iedere keer dezelfde sprong maakt. Iedereen heeft twee toepasselijke upgrades (eerst voor de paddestoel, daarna voor de vuurbloem) terwijl vijanden ook nog steeds dood kunnen door op hun hoofd te springen. Versla er drie achter elkaar zonder de grond te raken en je score verdubbelt zich (100, 200, 400, 800 etc) net als in Super Mario Bros.
Het spel met Simon Belmont uitspelen is alleen weggelegd voor hardcore puristen, maar met Bill en zijn Spread Gun door level 1-2 hollen en ALLES overhoop schieten is één van de meest cathartische ervaringen die ik de afgelopen weken heb beleefd. Ook Mega Man en Mario gaan verrassend goed samen. Bowser’s kastelen met al hun ronddraaiende vuurbalken en precisie sprongen lijken wel speciaal voor Capcom’s held ontworpen. Alleen Link voelt als een zwakke broeder omdat de makers zelf een platformheld hebben verzonnen rondom de sprite uit Zelda 1. (Waarom niet gewoon Link uit Zelda 2 gebruiken?) Verder een verrassend goed spel dat geen enkele Nintendo-liefhebber mag missen.
Speel: Super Mario Crossover (Controllers aanbevolen als je er één hebt – het toetsenbord gaf mij na een paar minuten kramp in beide handen).
Lees ook:Speel een obscure Mario-game in Super Mario Crossover 3.0
Lees ook:Online spelletje: Super Mario Crossover 2.0
Lees ook:Binnenkort ook spelen met Ryu in Super Mario Crossover
Lees ook:Castlevania Virtual Console, helemaal over het hoofd gezien
Lees ook:Nieuw personage in Super Mario Crossover: Blaster Master
simon is echt waardeloos. kan hij niet dubbel springen ofzo? ik zit soms gewoon vast omdat hij niet uit sommige dingen kan springen.
Nou, hij heeft dus ook een dubbele sprong.
leuk ^^
En… uitgespeeld met Simon. Niet zo moeilijk als je de oude Castlevania’s gewend bent ^^
Wow. Maar dan wel met de nodige warpzones of niet? Sommige levels (zoals die met de brug waar vissen uit het water springen) lijken me echt niet te doen met Belmont.
Ik ken alleen de warpzone van 1-2, en ben daarmee naar world 4 gegaan. Vanaf daar heb de rest van het spel gespeeld. Nu bezig met Megaman ^^
Die spring geintjes haalden ze ook uit in Rondo of Blood, en Castlevania 3, dusseh… Alleen mocht je daar niet eens in het water komen.
Ik begin het idee te krijgen dat Linkster best wel goed is in retrospelletjes.
Heh heh Komt door mijn retrokerstmissen ^^
Leuk game!!
simon is de kwaadste niet. (leuke game, mario in een sonic wereld lijkt me ook gezellig.)
Mario breekt z’n nek bij de eerste looping. Te traag, te zwaar.
lol.
Wel gaaf spel!
ik haat dei stekelbesstjes(hoe eten ze nou) in level 4-1 lol.
je kan ze amper dood krijgen,
met mario lukt het wel aardig maar dan meot je weer wachten bij die pirahna plants.
Oh en voorzover ik weet haalt men nooit iets van Newgrounds af.
hey i,m new…super mega man bros?…nooooo!…it,s not on anything!…spell my name!