Contra 4: party like it’s 1992


Hoe zou Contra 4 (of Probotector 4, zo je wilt) eruit zien als jij het voor het zeggen had? Alsof de tijd had stilgestaan toch? Alsof exact dezelfde mensen die ooit Contra 1 t/m 3 maakten opnieuw aan de slag zijn gegaan op ouderwetse apparatuur toch? Is dat stiekem niet het spel waar we allemaal al jarenlang van dromen?

Nou jongens, ik zou zeggen: "Ta-dah!" Hier is ons droomspel dan!

Het kan me niet schelen of Konami dit nu zelf gemaakt heeft of niet (antwoord: niet), dit ziet er echt precies uit als een eerste generatie Super Nintendo spel. Zo eentje die nog met één been in het 8 bit tijdperk stond maar toch ook al profiteerde van alle trucjes die op de SNES mogelijk waren.

Kijk ook even mee naar wat veelbelovende citaten uit het interview dat Jeremy Parish hield met de makers:

Alle foute (en toegegeven, ook wel een paar innovatieve) ideeën die in het Playstation-tijdperk aan de 3D vervolgen zijn toegevoegd worden hier weer genegeerd; Contra 4 is een puur 2D spel zoals op de Super NES. Volledig opgebouwd uit sprites en parallax scrollende achtergronden. Alleen de dubbele schermen en supervloeiende animaties verraden dat dit spel niet écht in de jaren negentig is gemaakt.

Volgens Konami associate producer Tomm Hulett is het spel bij WayForward Technologies in goede handen. "We zijn hier allemaal enorme Contra fans en weten allemaal heel goed hoe je een goed Contra spel maakt en hoe je het zou verpesten. En [producer van de originele spellen] Nobuya Nakazato weet van onze plannen af en hij weet dat we het 'Contra 4' gaan noemen en hij staat erachter."

"New Super Mario Bros. was een grote bron van inspiratie voor ons," legt Hulett uit. "Nintendo is heel strict terug gegaan naar het verleden en heeft een spel gemaakt gebaseerd op het originele Super Mario, niet op Mario 3 of Mario 64, en heeft er een spel van gemaakt dat aanvoelt als het origineel. Dat is nu precies wat wij hier ook willen doen met Contra. We zijn terug gegaan naar Contra III voor de controls, de wapens en zelfs de platform-actie – iets dat helemaal verloren is gegaan in alle Contra-spellen die er daarna nog kwamen. Zelfs al zijn alle sprites bij ons heel mooi geanimeerd, ik beloof dat het nergens in de weg zal komen te staan van de gameplay. We hebben er echt voor gezorgd dat de controls precies zo aanvoelen als in Contra III, behalve dat onder de X knop nu een grappling hook verstopt zit en dat je via L verschillende wapens kunt selecteren. Iedereen die onlangs Contra III heeft gespeeld op de Virtual Console zou in staat moeten zijn om meteen aan Contra 4 te beginnen. Ze zullen zich gelijk thuisvoelen."

Dat klinkt alsof het tijd wordt om het stof weer eens van mijn DS af te blazen! (Niet letterlijk nodig in het spel zelf overigens, de microfoon en het touchscreen worden bewust niet gebruikt om het retro-gevoel zo min mogelijk te verstoren).

Bron: 1up

Zie ook:
- Zelda Phantom Hourglass verkoopt hard in Japan
- Japanse krankzinnigheid in Taiko Drum Master DS commercial

Lees ook:Contra IV muziek bezorgt kippevel
Lees ook:Super Contra naar XBLA
Lees ook:Zelfs de website van Contra 4 is gaaf
Lees ook:Contra IV aangekondigd! Voor Nintendo DS!
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 14 november

4 reacties op “Contra 4: party like it’s 1992

  1. The Dude

    Dit klinkt heel goed. Hopelijk zijn ze succesvol en mogen meer klassieke series op zo’n respectvol vervolg rekenen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Wouter

    Hopelijk is Probotector net zo moeilijk als de Probotector die ik een tijdje terug uit het Winkelkanaal haalde.

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    Ik hoop het ook Wouter :) Dat spel was gaaf, en volgens de makers krijgt Contra 4 een vergelijkbare moeilijkheid. :) De enige concessie die wordt gedaan is dat het spel op ‘easy’ ook echt heel makkelijk wordt voor beginnende spelers. ‘Normal’ en ‘Hard’ worden volgens de makers weer ouderwets moeilijk.

    En zoals gebruikelijk kun je de allerlaatste levels alleen bereiken als je op Hard speelt. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    Ziet er goed uit! Heb je trouwens Gunstar Heroes (Megadrive) voor de Virtual Console al eens geprobeerd? Erg leuke shooter van Treasure.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.