Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 28

Nog 2 nachtjes slapen.

Ik heb ooit geroepen dat Mario in New Super Mario Bros niet kan vliegen. Daar sta ik in principe nog steeds achter. Er is geen geweldige power-up zoals een magische gele cape of een wasbeer-staart waarmee Mario op eigen houtje het luchtruim kan kiezen. Maar voor de volledigheid moet ik toch even vermelden dat Mario in een paar levels van het spel, technisch gezien, wél korte stukjes kan vliegen.

De truc is simpelweg om die irritante Lakitu (waar is de vriendelijke Lakitu toch gebleven die Mario’s camera bedient en zijn kart-wedstrijden in goede banen leidt?) van zijn wolk af te trappen. Vervolgens spring je zelf in de wolk, en vanaf dat moment kun je de wolk elke kant op sturen die je maar wilt. In de levels waar Lakitu in voorkomt kun je er dan ook meestal wel vanuit gaan dat er daar hoog in de lucht iets leuks te vinden is. Een paar muntjes, een verborgen platform, van dat soort dingen.
Eigenlijk is het meer zweven dan vliegen. Het gaat bovendien behoorlijk traag en geeft je absoluut geen adrenaline-kick zoals de spectaculaire duikvluchten in Super Mario Bros 3 en World dat vroeger wel deden. Maar toch, Mario is wel degelijk los van de grond, en daarmee valt het onder de definitie van het begrip vliegen. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Maar misschien is het belangrijker om je af te vragen of je het echte vliegen dan ook mist in New Super Mario Bros. Eerlijk gezegd doe ik dat zelf, tegen al mijn verwachtingen in, namelijk niet echt. Ik bedoel, het is geen geheim dat ik het vliegen in de laatste twee “echte” Mario platformgames verschrikkelijk leuk vond. Niet alleen om het luchtruim boven die spellen te kunnen verkennen (waar soms veel meer te vinden was dan de meeste mensen denken), maar het vliegen zelf was gewoon zo leuk om te doen, dat ik bijna zeker wist dat ik het enorm zou gaan missen in elk vervolg, zoals New Super Mario Bros, waar het niet in zat. Maar het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk je er uiteindelijk overheen stapt, en accepteert dat het bewust een “oude stijl” Mario game is geworden.

Daar komt bij dat de nadelen van het kunnen vliegen ook volledig verdwenen zijn. Zoals Mario’s mogelijkheid om zachtjes van een sprong omlaag te zweven, die sommige levels in oude Mario games eigenlijk net iets te makkelijk maakte. Als er in New Super Mario Bros een lastige sprong zit, dan zijn dergelijke shortcuts er niet. Iedere lastige sprong zal gewoon gehaald moeten worden. En eigenlijk vind ik dat wel goed. Soms is minder inderdaad meer. Of dat hier ook zo is ben ik nog niet helemaal uit, maar minder smaakt in dit geval wel heel erg lekker!

- (Overzichtspagina met links naar alle voorgaande berichten).
- Geïllustreerd Animal Crossing dagboek

Lees ook:Dit is de wereldkaart van New Super Mario Bros.
Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:Amerikaanse New Super Mario Bros boxart
Lees ook:Zes New Super Mario Bros Screenshots
Lees ook:Drie gameplay filmpjes van New Super Mario Bros.

Eén reactie op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 28

  1. Adam

    het zou wel leuk zijn om een hele in 3D verwerkte versie van de wasbeer te zien of van de kikker

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.