Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 15

Nog 15 nachtjes slapen.

Het was je misschien nog niet opgevallen, maar ik ben erg onder de indruk van New Super Mario Bros. Ik ben momenteel nog steeds druk bezig om alle geheimen te ontgrendelen en alle Star Coins te verzamelen, en hoe dieper ik kom, hoe beter het wordt. Echt alles aan dit spel klopt. Ik had niet gedacht dat Nintendo het nog in zich had. Een ouderwets goed Mario-spel maken dat nieuw aanvoelt maar speelt zoals vroeger. Ga er maar eens aan staan.

Toch is er één aspect van het spel dat niet zo goed is als vroeger, en waarvan het Nintendo niet is gelukt om zelfs maar in de buurt van het oude niveau te komen. Ik heb het uiteraard over de muziek. Een gevaarlijk onderwerp, omdat het heel erg afhankelijk is van smaak en persoonlijke voorkeur. Het is bijna onmogelijk om argumenten aan te dragen waarom een stukje muziek niet goed genoeg zou zijn, maar toch vind ik dat. De muziek is niet goed genoeg.
De muziek in dit spel lijkt eerder aansluiting te zoeken bij de nieuwe school van videogame-muziek. De school waarin sfeer belangrijker is dan een memorabele melodie. Er zit werkelijk geen enkel nieuw deuntje in dit spel dat je na een tijdje begint mee te fluiten. Geen enkele. En dat is een treurige constatering. De klassieke Mario-spellen zaten daar juist vol mee. Waarschijnlijk kun jij, beste lezer, nu ook nog probleemloos het Super Mario Bros muziekje neuriën. Het is een klassieker die je, als je hem eenmaal gehoord hebt, nooit meer vergeet.

De beste muzikale momenten in New Super Mario Bros zijn dan ook de remixes van bekende Mario nummers. Zelfs al halen die nooit het niveau van het origineel, het is een verademing om in ieder geval nog een paar sterke melodieën te horen. Achteraf zou ik gezegd hebben dat Nintendo beter de complete soundtrack op die manier had kunnen vullen. Daar zou ik dan vast ook kritiek op hebben, maar het was beter geweest dan de veilige en ongeïnspireerde nieuwe muziek die er nu op staat.

Nintendo’s hofcomponist Koji Kondo (bekend van bijna elk memorabel stukje Nintendo-muziek dat je kent) heeft dan ook alleen maar toezicht gehouden op het ontstaan van deze nieuwe soundtrack. Hij heeft zelf geen nieuwe muziek afgeleverd, misschien is dat het probleem wel geweest. Al is het natuurlijk overdreven om te denken dat hij het enige grote talent binnen Nintendo is.

Wel verantwoordelijk voor de nieuwe composities zijn twee andere Nintendo medewerkers genaamd Asuka Ota en Hajime Wakai.

Ota heeft nog niet zo’n hele lange staat van dienst. Voor dit spel heeft hij alleen nog maar de muziek verzorgd van The Legend of Zelda: Four Sword Adventures op de Gamecube (waar, als ik het me goed herinner, alleen bekende Zelda-nummers in voorkwamen), en Yoshi Touch ’n Go op de Nintendo DS. Vooral dat laatste spel is opmerkelijk, want ik vond dat juist daar een aantal hele aardige nieuwe nummers in voorkwamen die perfect aansloten op de hele Mario sfeer. Vooral het gefloten titelnummer van dat spel was erg de moeite waard! Vreemd dat de muziek in New Super Mario Bros daar totaal niet op lijkt.

Wakai heeft al wat meer ervaring. Hij heeft in het verleden muziek aangeleverd voor spellen als Starfox 64, Legend of Zelda: The Wind Waker, Pokemon Stadium en Pikmin 1 & 2. Toch niet bepaald de minste spellen, ook niet qua muziek. Als hij en Ota de koppen bij elkaar steken dan moeten daar toch een paar hele goede nieuwe muziekjes uit komen rollen, moet Nintendo gedacht hebben.

Dus wat is er mis gegaan? De componisten hebben allebei overduidelijk veel talent, en bovendien hield ook de grote meester, Kondo zelf, nog een oogje in het zeil. Dat moest bijna wel een briljante Mario-soundtrack opleveren, en toch is dat niet gebeurd. Waarom niet? Waren het de zenuwen? Was de druk om die oude meesterwerken te evenaren (waar de rest van het spel overigens totaal geen last van heeft) misschien te groot? We zullen het wel nooit weten. Gelukkig stoort de muziek in New Super Mario Bros niet, zo erg is het nu ook weer niet. Het is alleen nogal nietszeggend en niet aanstekelijk. Je verwacht beter van een Mario spel.

(Ook opmerkelijk: hét klassieke Super Mario Bros muziekje (SMB, level 1-1) zit ook in New Super Mario Bros., maar is weggemoffeld in de Toad Houses. Er is geen enkel speelbaar level waar deze prachtige muziek op de achtergrond klinkt.

Lees die laatste zin nog eens door en laat hem goed tot je doordringen. Wat zonde! Wat een gemiste kans)!

- (Overzichtspagina met links naar alle voorgaande dagen).
- Geïllustreerd Animal Crossing dagboek

Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:En wederom nieuwe New Super Mario Bros screenshots
Lees ook:New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?
Lees ook:Amerikaanse New Super Mario Bros boxart
Lees ook:Dit is de wereldkaart van New Super Mario Bros.

7 reacties op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 15

  1. Niels de Rijk

    Leuk om te lezen welke mensen bij New Super Mario Bros. verantwoordelijk waren voor het geluid… De muziek heeft inderdaad niet de kwaliteit die we hadden mogen verwachten, maar zorgt wel voor de juiste sfeer.

    Waar ik me persoonlijk aan stoor is dat het geluid bij het raken van een vijand hetzelfde is als dat bij het naar binnen gaan van een buis. Dat was in Super Mario Bros. 3 ook al zo. Geen idee waarom dat zo is…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Adam

    Ik stoor me niet echt aan de muziekjes hoor ik vind het er wel passen alleen dat van die toad houses is wel erg jammer.

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    “Ik stoor me niet echt aan de muziekjes hoor ik vind het er wel passen “

    Ik stoor me er ook niet aan, en het past ook inderdaad wel bij het spel. Maar adel verplicht, zeggen ze dan weleens. Als je Mario-spellen in het verleden zulke goede muziekjes hebt meegegeven dan schept dat bepaalde verwachtingen.

    Ik had gehoopt weer een stuk of 3 nieuwe deuntjes te kunnen toevoegen aan mijn persoonlijke neurie-repetoire. ;)

    “Waar ik me persoonlijk aan stoor is dat het geluid bij het raken van een vijand hetzelfde is als dat bij het naar binnen gaan van een buis.”

    Hm, vreemd. Dat is me nooit eerder opgevallen. Ga ik straks eens op letten!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Anne

    De muziek in een game is heel belangrijk, vind ik. Nintendo komt er altijd wel goed vanaf met de liedjes in de games, het is jammer om te horen dat het ze nu niet helemaal gelukt is.

    Nouja, gooi het volume naar beneden en een Cat Power of Morcheeba in de cd-speler en de oren zijn weer blij. =)

    En KitKatChunky is echt heerlijk! Heb dit schooljaar niks uit de automaten gehaald behalve een ChunkyWhite één keer.

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    Hey anne! Ik heb je reacties gemist. :p

    De muziek is niet echt irritant verder, je kunt er goed naar luisteren. Het blijft alleen totaal niet hangen. Met een goede cd op beleef je inderdaad meer plezier, maar dan hoor je ook de geluidseffecten niet meer… dilemma’s dilemma’s…

    KitKat Chunky is inderdaad een geweldige uitvinding. Gewone KitKat’s vind ik niet eens zo bijzonder, maar de Chunky daarentegen… :) De smaak White heb ik nu pas voor het eerst geproefd. Volgens mij is deze zelfs nóg beter.

      /   Beantwoorden  / 
  6. midas

    je kunt met action replay (weer dat gezeur)
    een code toe voegen dat je de normale mario muziekjes hebt bij het level mocht action replay een keer lenen sindsdien heb ik de normale muziekjes van mario

    ps. niet van elk level trouwens
    pps. weet niet welke versie

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    Volgens mij heeft iemand vandaag voor het eerst mijn New Super Mario Bros serie gevonden. ;)

    Leuk dat het allemaal nog eens gelezen wordt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.