Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 9

Nog 21 nachtjes slapen.

Nu heb ik in deze rubriek alledrie de nieuwe power-ups in New Super Mario Bros besproken. Mega Mario, Mini Mario en het blauwe schild. Drie leuke extraatjes. Stuk voor stuk leuk verzonnen. Maar toch wordt het nooit echt meer dan dat. Het blijven extraatjes. Gimmicks. Vermakelijk, maar redelijk overbodig.

Of, om het wat duidelijker te zeggen, het zijn geen power-ups van het kaliber wasbeer staart (Super Mario Bros 3) of gele cape (Super Mario World). Die power-ups zetten destijds het complete spel op z’n kop en openden allerlei nieuwe mogelijkheden. Met die klassiekers vergeleken lijkt New Super Mario Bros op het eerste gezicht een beetje tam. Alle andere Super Mario spellen voegden nieuwe dingen toe aan de serie, NSMB lijkt dat niet te doen. In ieder geval niet als je kijkt naar de power-ups. Op het eerste gezicht ziet het er uit alsof Nintendo tevreden was om gewoon een goede remake van Super Mario Bros te maken.
Maar dan ga je voorbij aan New Super Mario Bros’ belangrijkste bijdragen aan de serie. Dit spel brengt de trucjes van Mario’s 3D spellen naar de 2D spellen. Bijna allemaal. En het resultaat is verbluffend. Mario bestuurt plotseling als een ware acrobaat. Dat principe kenden we al uit de 3D spellen, maar nu je het terugziet in 2D valt het pas echt goed op hoe ongelooflijk lenig hij is.

De butt-stomp voelt al meteen vertrouwd aan, en die kenden we dan ook al uit Yoshi’s Island. Maar dat was Yoshi en nu is het Mario. Het houdt in dat hij tijdens een sprong, vlak voordat hij de grond raakt, een kleine salto maakt om vervolgens met extra veel kracht op de grond te vallen. Je kunt er zelfs blokjes mee breken.

De triple jump is ook aanwezig. Ik heb zelden iets gezien dat zo weinig aan het spel toevoegt, maar tegelijkertijd zoveel voldoening schenkt. Ook in Mario64 en Super Mario Sunshine was de triple jump zelden echt noodzakelijk, maar je gebruikte hem toch de hele tijd. Gewoon omdat het zo geweldig leuk aanvoelde. (De triple jump houdt weinig meer in dan drie perfect achter elkaar uitgevoerde sprongen. De eerste sprong gebeurt er nog niets bijzonders, tijdens de tweede sprong slaakt Mario een klein kreetje, en tijdens de derde sprong maakt hij een salto en schreeuwt hij: “Woohoo!” (en springt hij iets hoger).

In Mario64 en Sunshine gebruikte ik het vooral tijdens de dode momenten in het spel. Als je van A naar B moest lopen en er onderweg niets interessants gebeurde. Even een perfecte triple jump uitvoeren gaf je dan toch nog een beetje het gevoel dat je iets bereikt had. Het paste perfect bij het hele “virtuele speeltuin” concept van die spellen.

New Super Mario Bros kent amper dode momenten. Het is in de meeste levels een hele kunst om überhaupt genoeg ruimte te vinden om er eentje uit te voeren, en ik ben nog geen enkele wereld tegen gekomen waarin het ook echt nodig is om een extra hoge sprong te halen. Maar allemachtig, het voelt wel fantastisch! Ik betrap mezelf er constant op dat ik streef naar die derde “Woohoo!” sprong. (En zodoende ook steeds meer mogelijkheden vindt om er eentje in te passen).

En dan is er tenslotte nog de walljump. Die beweging, waarbij Mario zich afzet tegen muren om zo hoger te springen, heeft nog de meeste invloed op het spel. Nintendo heeft gekozen voor de gemakkelijke variant van de walljump zoals we die kennen uit Super Mario Sunshine. Mario “plakt” een beetje tegen muren zodat je timing niet perfect hoeft te zijn. Met het grootste gemak klauter je omhoog door smalle vertikale gangen. Platforms die in andere Mario games onbereikbaar zouden zijn, kunnen nu met gemak bereikt worden dankzij de walljump. Zelfs als je perongeluk in een bodemloze put valt is nog niet alles verloren. Met snelle reflexen kun je soms afzetten tegen de wanden van de put om er op het laatste moment weer uit te springen. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dat fantastisch spannende momenten oplevert. Het zijn van die trucjes waarvan je trots op jezelf wordt als ze je lukken.

Bij elkaar opgeteld hebben die drie nieuwe sprongen een behoorlijke impact op het spel. Het voelt anders dan elke andere Mario-game. De vraag die ik mezelf de laatste tijd eigenlijk steeds vaker stel is, hoe zouden wij nu tegen dit spel aankijken als het halverwege de jaren ’90 nog op de SNES was verschenen? Zeker omdat we toen nog niks van Mario64 af wisten, had men het destijds volgens mij prachtig gevonden wat voor nieuwe bewegingen Nintendo allemaal aan het spel heeft toegevoegd. Heeft Nintendo het zichzelf dan moeilijker dan nodig gemaakt door zolang te wachten met dit vervolg?

Ik wil maar zeggen, als vervolg op Super Mario World doet het bijzonder weinig fout. De vernieuwingen liggen er misschien wat minder dik bovenop, ze zijn er wel degelijk. Eigenlijk doet Nintendo zichzelf tekort door het spel zo nadrukkelijk in de etalage te zetten als een remake (die titel alleen al!). New Super Mario Bros verdient het om als een volwaardig nieuw hoofdstuk in de Mario serie door het leven te gaan. Als ik iemand daarvan heb kunnen overtuigen dan, wel… dan maakt dat me erg gelukkig.

(De lijst met andere dagen begon een beetje lang te worden, dus heb ik deze overzichtspagina gemaakt om alle links naar de voorgaande dagen te verzamelen).

Lees ook:Koopa Kids keren terug in New Super Mario Bros.
Lees ook:Japanse verpakking New Super Mario Bros wordt GEEL
Lees ook:Veel New Super Mario Bros. screenshots uit de Famitsu
Lees ook:New Super Mario Bros later in Japan als in Amerika?
Lees ook:Amerikaanse New Super Mario Bros boxart

9 reacties op “Aftellen naar New Super Mario Bros, dag 9

  1. Sunny

    Nog maar net voor de deadline Erik.
    (Weer een etenspapiertje)

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Ik weet het Sunny. Ik zal je de details besparen maar ik heb echt een krankzinnige week achter de rug. Ik heb vannacht maar 3 uur geslapen. Het was echt té druk. De games.blog updates zijn er een beetje bij ingeschoten. Eerlijk gezegd mag het gerust een klein wonder genoemd worden dat ik iedere dag het animal crossing dagboek en dit mario-verhaal heb kunnen updaten.

    Als alles goed gaat wordt het volgende week weer normaal!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rub-Star

    ERIK SORRY DAT IK CAPS LOCK AANZET MAAR DIT MOET IK GEWOON FF ZEGGEN:

    JIJ ZEGT DAT ER 3 NIEUWE XTRAATJES ZIJN…
    NOU NEE DAAR ZIT JE FOUT HET ZIJN ER 5.
    JE HEBT OOK NOG fireman & starman ALS JE
    ME NIET GELOOFT KIJK DAN MAAR OP
    TYPE DIT PRECIES ZO OVER EN ZONDER let op zonder WWW

    http://mario.nintendo.nl

    er staan ook nieuwe vijanden op & nieuwe
    levels, 6 vd. 8 werelden, 6 nieuwe verbeterde liejes.

    en ow ja over die power-ups
    fire/starman zijn nieuwe maar eigenlijk ook oude. aleen een beetje verbeterd.

    ik vind het wel cool dat je iedere dag het nieuws erop zet dat is goed.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Mithrandir

    fireman en starman bestaan allang hoor.. :)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Adam

    vanaf de eerste mario al

      /   Beantwoorden  / 
  6. Anne

    Ah, Mentos. =D

    De mengeling tussen (eetbare) kauwgum en pepermunt.
    Hét snoepje om mee te nemen naar je examens. Je irriteert mensen niet met het gekauw dat je met een pepermuntje veroorzaakt en kauwgum mag gewoon niet, maar Mentos is, afgezien van het feit dat het steeds minder wordt, hetzelfde.

    Waarom realiseer ik me dit nu pas? =’)
    Nouja, volgens mij had niemand geklaagd over m’n pepermuntjes…

      /   Beantwoorden  / 
  7. mumu

    Erik, wat is dat voor rode vlek onder mario? :)

      /   Beantwoorden  / 
  8. erik

    @Rub-Star: Het ging me echt alleen maar om de nieuwe dingen die in nog geen enkel ander Mario-spel zaten. De starman en vuurbloem zijn al zo bekend.

    “fire/starman zijn nieuwe maar eigenlijk ook oude. aleen een beetje verbeterd.”

    Alleen de starman is een heel klein beetje aangepast. Voor zover ik kan nagaan werkt fire-mario nog exact hetzelfde als vroeger. Ik merk geen verschil.

    “ik vind het wel cool dat je iedere dag het nieuws erop zet dat is goed.”

    Dankjewel. Het plan is om er mee door te gaan t/m 30 juni.

    “Hét snoepje om mee te nemen naar je examens.”

    Haha, hoe verzin je dat toch allemaal? :D Zo diep heb ik nog nooit over mentos nagedacht. Anyway, dit waren speciale mentos. Een paar maanden geleden lagen ze bij de marskramer in de smaak lemon, die ik verder nog nooit ergens anders heb gezien. En ze zijn verrukkelijk! Ik heb de hele voorraad opgekocht. ;) (Maar 10 rollen ofzoiets), en sindsdien nergens meer tegen gekomen. Ook niet meer bij de marskramer. Volgens mij is het een Japanse smaak want de verpakking verwijst naar mentos.jp.

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    “Erik, wat is dat voor rode vlek onder mario? :)

    Een oudere tekening. :)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.