Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk – deel 1

Jongens, dat interview met Mathieu Minel van Nintendo Frankrijk is echt fascinerend. Het zijn niet alleen maar standaard marketing praatjes bij hem. Hij is grappig. Hij is direct. Hij is de Europese versie van Reggie! En hij zegt ook nog eens interessante dingen over de Nintendo Revolution en de positie van Nintendo in Europa.

Ik heb het in drie stukken geknipt omdat ik weet hoe de gemiddelde internetter tegenwoordig reageert op lange stukken tekst.

Deel 2
Deel 3

MM: "Nee, ik heb de Nintende Revolution nog niet met eigen handen uit kunnen proberen. Maar ik ben wel naar een Nintendo conferentie geweest tijdens de Tokyo Game Show vorig jaar, en daar heb ik een presentatie-video over de Revolution gezien. En ik kan nu met zekerheid zeggen dat de Nintendo Revolution de beste uitvinding is in de hele geschiedenis van de mensheid sinds de uitvinding van het wiel! (lacht). Ik vind hem absoluut briljant. Ik kan nauwelijks wachten om te zien hoe bijvoorbeeld Wario Ware eruit komt te zien op de Revolution.
Ik vertrouw echt volledig op wat Nintendo in Japan allemaal voor de Revolution aan het bedenken is. Dit is echt geen wilde gok om voor de grap eens wat anders te proberen, maar een hele weloverwogen stap vooruit in videogaming. Deze controller is niet ontwikkeld om het moeilijker te maken voor spelers of ontwikkelaars, maar juist om nieuwe mogelijkheden voor hen te openen.

Wat wij nu doen druist ook volledig in tegen alles wat op dit moment normaal is op het gebied van promotie en communicatie. Ik vraag me bijvoorbeeld af of al die informatie die Nintendo van plan is te laten zien tijdens de E3 van 2006 eigenlijk wel beelden van de nieuwe spellen zullen zijn? Misschien juist wel niet. Misschien wil Nintendo alleen maar spelers laten zien die bezig zijn op de Revolution te spelen. In dat geval zijn de gelukkige journalisten die op het podium in Los Angeles mogen spelen de enigen die de kans krijgen om de spellen te zien!" (Lacht)

Jeux-France: "Probeert u ons soms bang te maken?"

MM: "Klopt het dan niet dat Nintendo heeft verboden dat er tijdens die presentatie gefilmd of gefotografeerd wordt? Het zal er toe leiden dat mensen over de hele wereld gefrustreerd raken en nog meer over de Revolution gaan speculeren op het internet. (Lacht) De journalisten die de Nintendo Revolution mogen testen zullen er dan echt over kunnen vertellen vanuit hun persoonlijke ervaring."

Jeux-France: "Alstublieft, brengt u Nintendo Japan niet op gekke ideeen!" (Gelach alom)

MM: “Ik denk dat ze dit idee ook zonder mij al wel gehad hebben…"

Jeux-France: "Zou je kunnen stellen dat de Nintendo Revolution tot een bepaalde hoogte hetzelfde principe volgt als de Nintendo DS, namelijk de mogelijkheid om een spel te besturen via aanraking? Alleen nu dan op een console voor in de huiskamer, waarbij de controller werkt als een soort stylus op het scherm."

MM: "Ja inderdaad. Het doel bij zowel de DS als de Revolution is om voor een zo vanzelfsprekend mogelijke relatie te zorgen tussen de speler en de actie op het scherm, en geen intellectuele relatie. We willen alle oude regels overboord gooien. Voor veel mensen is het een stap te ver om, zoals we nu gewend zijn, precies op het juiste moment op een knopje te moeten drukken om de actie om het scherm aan te sturen. Om die mensen aan het gamen te krijgen is het belangrijk dat die hindernis weggenomen wordt, het moet allemaal volkomen natuurlijk worden. Het touchscreen van de Nintendo DS, die trouwens als je je goed herinnerd pas in tweede instantie werd aangekondigd, heeft dat ook al gedaan voor veel mensen.

Ik denk dat het soms moeilijk is om van Nintendo te blijven houden, omdat we het publiek vaak bewust in het duister laten tasten. Hoe meer vragen spelers zichzelf stellen, hoe meer ze gedwongen worden om zelf na te denken over onze producten. Wat vinden ze er zelf van, dat is belangrijk, niet wat de marketing of de gespecialiseerde pers zeggen dat ze zouden moeten vinden. We houden ervan om het publiek op die manier uit te dagen, het is een basisfilosofie bij Nintendo. Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat Nintendo al meer dan 100 jaar een ambachtelijk bedrijf is, we hebben al een lange geschiedenis achter ons en de oude normen en waarden zijn nog steeds erg belangrijk. Ik denk dat Mr. Iwata, onze huidige president, heel voorzichtig probeert om nu toch wat dingen te veranderen. En dat pakt tot nu toe goed uit, zoals het succes van de Nintendo DS bewijst."

Bron: Jeux-France

Zie ook:
- Deel 2
- Deel 3
- Komt Ouendan naar Europa? Uh…
- DS nog succesvoller dan Nintendo had verwacht
- Animal Crossing dagboek met illustraties

Lees ook:Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk – deel 2
Lees ook:Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk – deel 3
Lees ook:Concept-art Revolution
Lees ook:Donkey Kong Bongo Blast gameplay demonstratie
Lees ook:Twaalf Final Fantasy XII screenshots

Eén reactie op “Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk – deel 1

  1. Thijs

    MM: “Ik denk dat ze dit idee ook zonder mij al wel gehad hebben…”
    Dat is toch niet echt waar he?????

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.