Het Enchanted Folk dagboek – dubbele signalen

Enchanted Folk’s gezelligste toevoegingen aan de Animal Crossing-formule zijn ongetwijfeld de kleine spreekwolkjes. Eerst snapte ik het niet zo goed. Dit gaat nergens over, dacht ik. Komt dit nu in de plaats van gewone gesprekken? Maar na een klein weekje op de Bear Grylls Academie merk ik hoe gezellig het is om over het dorpsplein te slenteren en links en rechts begroet te worden door mensen die zich gedragen als oude bekenden. Het gaat allemaal nergens over en natuurlijk zou het leuk zijn om eens iets anders te horen dan “Hoi Erik” en “Heb je zin om even te praten?”, maar het idee is tof en het zou me niets verbazen als andere spellen het nog eens uitwerken tot iets briljants.

Zo was ik vandaag onderweg naar het strand toen ik Eric aantrof op het bankje bij de fontein (ja, er woont hier nog een Eric en ja, die ziet er inderdaad uit als een mobiele telefoon). “Heb je zin om even te praten?” stond er vriendelijk in zijn spreekwolkje. Heel wat minder vriendelijk was echter zijn reactie toen ik hem op zijn schouder tikte om op die uitnodiging in te gaan. “Wat moet je van me?” snauwde Eric. Zie je niet hoe druk ik ben? Ik heb helemaal geen tijd voor jouw gezeur!” Ik wist niet wat me overkwam. Waar had ik dit aan verdiend? Met trillende onderlip vervolgde ik mijn wandeling richting strand. Toen ik me nog één keer omdraaide zag ik dat er inmiddels een enthousiaste “Hoi Erik” in zijn spreekwolkje stond. Misschien kan Konami de volgende keer toch eens kijken naar het aanpassen van de tekst aan het humeur van de spreker.

games.blog forum

Lees ook:Animal Crossing dagboek – dag 115
Lees ook:Animal Crossing dagboek – dag 19
Lees ook:Het Pokémon Dagboek dag 46: Ik wil een Quagsire!
Lees ook:Animal Crossing dagboek – dag 284
Lees ook:Animal Crossing dagboek – dag 33

16 reacties op “Het Enchanted Folk dagboek – dubbele signalen

  1. Linkster/G.Tom

    mooi stukje erik. helaas de waarheid.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeffrey

    Leuk! Ik had dit spel even snel gespeeld en daarna net zo snel weer afgeschreven. Maar dit stuk nodigt mij weer uit om te spelen! Thanks!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Kikujiro

    De Bear Grylls Academie? *hahahaha*

    Dat is volgens mij ook een van de kritieken op Enchanted Folk, de soms wat negatieve gesprekken tussen bewoners en het geroddel onderling. Bij AC heb je dat niet echt, en als er al geroddeld wordt of iemand onbeleefd is, dan is het toch vaak met een beetje ‘tongue-in-cheek’ humor.

    Hoe zit het met de ‘magic’ trouwens? Hoe is dat in het spel verwerkt?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Hm, ik weet niet of dat nu zozeer het probleem is. De bewoners zijn inderdaad allemaal roddeltantes en ook meer ‘glas half leeg’- dan ‘glas half vol’-types, om het maar zo te zeggen. Maar dat vind ik niet zo erg. In Animal Crossing praatte ik ook altijd het liefst met de poppetjes die een beetje gemeen en achterbaks waren. (Al zorgde het contrast met met de brave bewoners er misschien wel voor dat die extra goed uit de verf kwamen. Dit is nu toch een beetje als een dorp vol Gaston’s en Phyllis’en (die pelikaan van het postkantoor )).
      .
      Er zijn volgens mij twee problemen:
      .
      Ten eerste mis ik nu toch de suffe opdrachtjes die Nintendo er altijd in stopte. Op de één of andere manier gaf het een gevoel alsof iedereen elkaar kende als je af en toe kadootjes af moest geven bij die en die bewoner. In Enchanted Folk zitten echt alleen maar die gesprekken. Ze stellen geen vragen, ze laten geen brieven zien, ze hebben geen verzoekjes voor je… er mist iets. Iets waarvan ik achteraf pas zie hoe knap en subtiel Animal Crossing dat er wel in heeft gebouwd.
      .
      Ten tweede is het gewoon slecht geschreven en/of slecht uit het Japans vertaald. Roddelen kan erg grappig zijn, maar dan moet het wel een beetje smeuïg gebeuren. De teksten hier zijn vaak een beetje droog. Ter illustratie:
      .
      Erik!
      *Purr*
      How’ve you been?
      Hey, did you hear the big rumor that’s been going around?
      Damian and Sergev are actually rivals.
      Ah, but I better leave it at that.
      I mean, my popularity is based on my happy image. I don’t want to get involved in sticky subjects.
      .
      Het straalt toch niets iets uit van: daar moet ik meer van weten! Waarom er geen grappige anecdote van maken over wat Damian en Sergev elkaar precies aandoen.
      .
      En toch vind ik het nog steeds een vermakelijk spel. Ik praat niet zo vaak met de bewoners, maar er zijn veel andere dingen te doen.
      .
      “Hoe zit het met de ‘magic’ trouwens? Hoe is dat in het spel verwerkt?”
      .
      Ik heb nog maar twee spreuken geleerd, dus ik ben nog niet echt een expert… maar het lijkt vrij diep te gaan. Een complete afdeling van het menu is gewijd aan magische symbolen. Daar zijn er heel veel van (stuk of 100) en een spreuk bestaat altijd uit een aantal van die symbolen die je in de juiste volgorde moet aantikken. Om vuurwerk af te steken is het bijvoorbeeld: magic – flower – instrument (ik denk flower omdat de explosies wel iets weghebben van bloemen? ofzo). Ik hoop dat ik na een aantal spreuken de logica er wat meer van begin in te zien. Het lijkt me een interessant systeem. Nu alleen nog een nuttigere spreuk dan vuurwerk afsteken. ;)
      .
      En Bear Grylls is stoer!

        /   Beantwoorden  / 
  4. Kikujiro

    Leuke ‘Harry Mens’ blouse heeft jouw karakter aan trouwens… ;)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Kikujiro

    Dit spel best wel aardig eigenlijk! Ik denk ook niet dat Konami net zo lang aan dit concept gewerkt heeft als Nintendo aan AC heeft besteed.

    bijvoorbeeld: magic – flower – instrument (ik denk flower omdat de explosies wel iets weghebben van bloemen? ofzo).

    Vuurwerk = ‘hanabi’ in het Japans, hana = bloem en bi = vuur. Vandaar het ‘flower’ waarschijnlijk.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Hm, ik heb eigenlijk een beetje spijt dat ik destijds over Bob’s Game heb geschreven. Ik dacht dat zijn hele protestactie echt was en dat hij oprecht geloofde dat zijn spel zo geweldig was. Inmiddels is het wel duidelijk dat het allemaal in scene is gezet en dat hij vooral zichzelf geweldig vindt. Van wat ik heb gelezen valt die speelbare demo ook nog eens enorm tegen. Eén van de eerste opdrachten schijnt te zijn om een slecht-werkende tetris-kloon uit te spelen tot een absurd hoog level.
      .
      Om legale redenen zal hij er wel niks over mogen zeggen, maar volgens mij heeft Reggie een hele uitgesproken mening over Bob en zijn Game. :p

        /   Beantwoorden  / 
  6. gianny

    Goed gedaan Erik dat je een dagboek er over aan het maken bent :)

      /   Beantwoorden  / 
  7. gianny

    Man dat spel is echt super cool ik heb al heel wat toverspreuken geleerd wist je bevoorbeeld dat er een spreuk is die bloemetjes uit de lucht laat vallen. en dat je je eigen sterrenbeelden kan maken met een spreuk je kan iemand een scheet laten geven en ik vindt leuk aan het principe dat als je even je ds laat liggen dat er dan iemand vraagt of die met jouw iets wilt doen. je kan bevoorbeeld samen vissen dat kan niet in ac en samen dingen doen. ook nog vindt ik de schoolbord die je vindt leuk omdat er dan dingen staan bevoorbeeld een rommel markt en dat is echt leuk. er zijn ook zoveel meubels dat je niet meer weet hoeveel. en niet weer zon irritante mol maar een pompoen die je ruimtes laat schoon maken ;P

    Dit is mijn reactie en het spel is super (ik ben er verslaafd aan)

    Gianny :)

      /   Beantwoorden  / 
  8. Jordy

    k ga hem toch maar kopen :)

      /   Beantwoorden  / 
  9. gianny

    goed zo jordy :)

      /   Beantwoorden  / 
  10. Airliner

    Ik heb het spel ook en wat vind ikk het een ***-spel zeg. Het si eigenlijk gewoon een AC kloon, die beter had moeten zijn maar echt werkelijk alles fout doet. De bewoners zijn lelijk, de meubels zijn lelijk, de vaste bewoners niet memorabel. En de multiplayer zuigt al helemaal. Ik hou het maar bij AC. Heb een maand geleden let’s go to the city gekocht en ben er al weer helemaal aan verslaaafd.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Remkje

    Hmmm.. :p ik loop achter in gamewereld. Wat is dit precies voor een spel?

      /   Beantwoorden  / 
  12. Maaike.

    Klopt het dat hij er bij de Bart Smit nog niet is?
    En wanneer komt ie dan? ;D

      /   Beantwoorden  / 
  13. gianny

    nee hij is nog niet bij bartsmit ik heb hem op mn r4tje staan en remkje het is een life simulation

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.