De vernieuwing die Miyamoto miste in Twilight Princess en Mario Galaxy


MTV mocht Shigeru Miyamoto interviewen en dat leverde deze week een paar leuke artikelen op (als je tijd over hebt: deel één, deel twee). Maar Stephen Totilo bewaarde het beste tot het laatste en het gisteren gepubliceerde deel drie bevat met afstand de leukste citaten. Eerst stelt Stephen vast dat Miyamoto de laatste jaren vooral vooruitstrevende spellen maakt in genres waarmee Nintendo nog niet zoveel ervaring had – zoals sport en muziekspellen – terwijl de nieuwste afleveringen van traditionele Nintendo-spellen – zoals Mario en Zelda – nog steeds erg traditioneel aanvoelen. Miyamoto was het er mee eens:


'What I’ve been saying to our development teams recently is that “Twilight Princess” was not a bad game, by any means. But, still, it felt like there was something missing. And while, personally, I feel like “Super Mario Galaxy” was able to do some things that were very new and were very unique, at the same time, from another perspective, certain elements of it do feel somewhat conservative in terms of how far we branched out with design. And so this is something I’ve been talking to both of those teams about.

Of course, as is customary with Nintendo, it’s very rare that we are able to announce any games until they’re ready for release, but I can say that these are themes that both of those teams are taking into account and the hope is that for both of those franchises, when we do release the next installments of the “Zelda” [franchise] or maybe the next “Galaxy,” hopefully they will feel newer and fresher than their most recent versions.'

Als een trouwe Nintendo-fan die de laatste Zelda nog steeds niet heeft uitgespeeld en Super Mario Galaxy nog maar één keer (ik wilde de Luigi-missie ook doen, maar de gedachte dat ik alle tutorials nog een keer moest doorlopen hield me tegen) kan ik het er alleen maar mee eens zijn. Mario en Zelda beginnen steeds meer te voelen als de Grote Hits van een paar jaar geleden die de populaire rockband verplicht moet spelen – of het publiek zou de zaal afbreken – terwijl de band zelf veel enthousiaster is over hun nieuwe album met jazz-invloeden. Een nieuw Mario-spel waar Miyamoto weer net zo opgewonden over kan praten als Wii Music, een Mario met jazz-invloeden, dat zou wat zijn.

Merk ook op hoe hij het specifiek heeft over de volgende Zelda en de volgende Galaxy (en niet de volgende Mario). Liggen er dan toch nog een paar goede ideeën op de plank voor het Mario In Space-thema?


Daarna neemt het interview een onverwachte wending als Miyamoto vragen begint te stellen aan Stephen Totilo. Hij lijkt oprecht geïnteresseerd welke 'hardcore games' in de ogen van de interviewer fris en vernieuwend aanvoelen. We weten natuurlijk niet of dit echt bedoeld is als een soort veldonderzoek voor Miyamoto's volgende project, maar het is een geruststellende gedachte dat Totilo hem in ieder geval in de goede richting stuurt door Mirror's Edge, Spore, LittleBigPlanet en Portal te noemen.

Miyamoto: Yeah, I think “Portal” was an amazing game, too.

Zie ook:
- Dus DAT zit ook weer in Animal Crossing…
- Muramasa: The Demon Blade komt in november… 2009

[games.blog forum]

Lees ook:Schilderen met geluid in Beat Sketcher voor PlayStation Move
Lees ook:Shigeru Miyamoto: MotionPlus als zwaard in volgende Zelda Wii
Lees ook:Mario Kart video’s: Wii Wheel vs. Wii Remote
Lees ook:Over de ronddraaiende vuurbalken in Super Mario Bros.
Lees ook:De nieuwe Super Mario Galaxy filmpjes van 9 november

5 reacties op “De vernieuwing die Miyamoto miste in Twilight Princess en Mario Galaxy

  1. The Dude

    Ik vond Super Mario Galaxy toch wel héél erg leuk hoor, met veel afwisseling, heerlijke controls en geniaal level-design. Zelda miste voor mij een klein beetje aan drama en grootsheid, maar was nog steeds een goed spel.

    Toch zie ik Nintendo liever een nieuwe ambitieuze ‘intelectual property’ opzetten (of Star Fox weer eens uit het vet halen) dan dat we nu als eerste grote core-game weer een Mario of Zelda krijgen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Shitbull55

    ‘Yeah, I think “Portal” was an amazing game, too.’

    En dat zegt iemand die zelfs nog nooit van Ratchet & Clank gehoord had?

    The quote is a lie!

    Maar toch, toch dear mr. Miyamoto:
    Het lijkt me écht cool om een Mario Mirrors’ Edge cross over te spelen…

    The next step in platforming? Misschien niet, maar ik zou het wel graag willen proberen…

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    “‘Yeah, I think “Portal” was an amazing game, too.’

    En dat zegt iemand die zelfs nog nooit van Ratchet & Clank gehoord had?”

    Misschien is hij bezig zijn leven te beteren. ;) Hoe dan ook een goede zaak, eigenlijk zou iedere ontwikkelaar verplicht Portal moeten spelen. Niet zozeer vanwege die poorten, maar vooral omdat het zo’n heerlijk compact spel is waar geen seconde overbodige gameplay in voorkomt (en geen cutscenes, en geen tutorials, en geen backtracking). In de toekomst graag meer van dat!

    “Maar toch, toch dear mr. Miyamoto:
    Het lijkt me écht cool om een Mario Mirrors’ Edge cross over te spelen..”

    Blijkbaar heeft Miyamoto Mirror’s Edge wel uitgeprobeerd op de E3, dus wie weet. ;) Al heeft hij in het verleden eigenlijk vaker gehint naar een first person Zelda.

    Als Mirror’s Edge net zo goed werkt als ik hoop dat het werkt vind ik dat ook al heel wat, trouwens. Dan zou een Mario-skin over de graphics niet eens zoveel meerwaarde hebben (maar alsjeblieft DICE: niet teveel schieten en gevechten). Vanavond de demo op PSN! Can’t wait. :D

      /   Beantwoorden  / 
  4. mike

    altijd dat achteraf gebrabbel

    wanneer komt er gewoon eens een developer die een jaar naar dato van zijn game zegt dat ie er nog steeds volledig achterstaat!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Kars

    “Mario en Zelda beginnen steeds meer te voelen als de Grote Hits van een paar jaar geleden die de populaire rockband moet spelen – of het publiek zou de zaal afbreken – terwijl de band zelf veel enthousiaster is over hun nieuwe album met jazz-invloeden”

    Daar sloeg iemand flink de spijker op z’n kop ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *