Bandai stelt winstverwachting naar beneden bij, DS games verkopen onvoldoende

Bloomberg kondigt aan dat Namco Bandai Holdings zijn winstverwachting voor het fiscale jaar 2006 met 55% naar beneden heeft bijgesteld. Het bedrijf verwacht nu nog maar 93,7 miljoen dollar winst te maken.

Bandai geeft vooral de schuld aan hun spellen voor de Nintendo DS, die minder goed verkopen dan verwacht.
Bandai is de uitgever van zulke DS-titels als:

Digimon World
Fullmetal Alchemist: Dual Sympathy
Gundam Mahjong DS
Kero Kero 7
Meteos
Mobile Suit Gundam Seed
One Piece
SD Gundam G Generation DS
Tamagotchi Connection: Corner Shop
Yakitate!! Japan: Choujou Kessen!! Pantastic Grand Prix

Het is onderhand een bekend verhaal. Bandai heeft duidelijk last van De Nintendo Vloek. Die spookt rond op bijna alle Nintendo consoles, maar op de Nintendo DS op dit moment wel heel extreem.

Simpel gezegd brengt Nintendo zelf teveel games uit van een te hoge kwaliteit. De gemiddelde DS bezitter zou zich prima kunnen vermaken als hij alleen maar 1st party Nintendo games voor zijn DS aanschaft… en dat doet hij dan ook inderdaad. Een 3rd party software-ontwikkelaar zal hard z’n best moeten doen om ook nog een beetje op te vallen tussen alle Mariokarts, Animal Crossings en Nintendogs.

Bron: Anime News Network

Zie ook:
Nieuwe DS met touchscreen voor twee vingers?

Lees ook:Honderdduizenden robots – Gundam Musou trailers
Lees ook:Nieuwe Gundam Musou trailer
Lees ook:14 nog niet aangekondigde Sony-spellen tijdens Tokyo Game Show
Lees ook:Mario Party 8 vorige maand het bestverkochte spel in Amerika
Lees ook:Namco homepage noteert PS3 en Wii-versies Beautiful Katamari

7 reacties op “Bandai stelt winstverwachting naar beneden bij, DS games verkopen onvoldoende

  1. Grrr

    Halve onzin. Door sterke titels verkoopt een platform meer en bereik je een grotere doelgroep. Ik denk wel dat de DS een onverhoopt fanatieke doelgroep aanspreekt die eigenlijk alleen voor kwaliteit gaat. Dat is hét punt voor Bandai waar ze mist in gaan met nog steeds relatief goedkope licentiespellen.

    Euh, 93,7 miljoen winst? Waar zeuren we over?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mithrandir

    Bij Nintendo blijkt het toch wel degelijk waar hoor. Vanaf de N64 al zie je dat mensen genoeg geld hebben voor een x aantal games in een bepaalde periode. Dit blijken dan meestal Nintendo titels te zijn. (bv N64: M64, Goldeneye, Mariokart, etc.) De verkopen van third party’s blijven vervolgens achter.

    Kijk voor de grap eens naar alle top 10′s met software verkopen (met name japan). De DS neemt het laatste jaar tussen de 6 tot 10 van de 10 posities in in japan, kijk vervolgens eens van welke developer die games in 95% van de gevallen zijn.. :)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Moonblade

    “Simpel gezegd brengt Nintendo zelf teveel games uit van een te hoge kwaliteit.”

    Populariteit is niet hetzelfde als kwaliteit.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Mithrandir

    Ik ga niet zeggen dat games als mario party 7 of mario golf nou zo super zijn maar bij de main dingen zoals Metroid Prime, Zelda e.d. zie je gewoon dat er veel meer aandacht,tijd etc, in de game is gaan zitten dan de andere 98% van de games.

    Wel jammer/raar dat juist een MP7 of mario strikers gewoon dik verkoopt..

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    Populariteit is niet hetzelfde als kwaliteit.

    Daar kun je als bedrijf misschien één of twee keer mee weg komen. Maar uiteindelijk zullen de consumenten toch wel een keer wakker worden als je geen aandacht meer schenkt aan de kwaliteit van je games? Mag ik hopen.

    En juist op de DS is Nintendo weer zeldzaam goed in vorm. Mario64DS was een beetje valse start, maar voor de rest ben ik echt onder de indruk van hun DS titels.

    Wel jammer/raar dat juist een MP7 of mario strikers gewoon dik verkoopt..

    Tsja, wat alle Mario-spellen betreft teren ze volgens mij nog steeds op de oude glorie en de goede reputatie die mario-games hebben opgebouwd. Als we het hebben over de gamecube is “Populariteit is niet hetzelfde als kwaliteit” inderdaad wel van toepassing. Er zijn weliswaar een paar verplichte nintendo-toppers, maar voor de rest zouden mensen die elk jaar trouw alle MP’s en Mario Sportgames blijven kopen eigenlijk hun blik wat moeten verbreden.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Moonblade

    “Maar uiteindelijk zullen de consumenten toch wel een keer wakker worden als je geen aandacht meer schenkt aan de kwaliteit van je games?”

    *kijkt naar de hele army men reeks*
    *kijkt naar the getaway en sequel*
    *kijkt naar de aandacht die gegeven wordt aan killzone 2*

    *twijfelt*

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “*twijfelt*”

    Ja, dat bedacht ik me later ook al nadat ik mijn reactie had geschreven. Er zijn waarschijnlijk hele legioenen mensen die blind games kopen afgaande op het hoesje. Disney-games… filmvergamingen… er zijn eigenlijk teveel voorbeelden om op te noemen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.