Er bestaan geen console wars

Ik las op 1up een interessant artikel over de zogenaamde console wars. Volgens Jeremy Parish bestaat er namelijk helemaal niet zoiets. Het hele idee van een oorlog tussen de consoles is ontstaan in de hoofden van spelers.

In games zijn er maar 2 mogelijkheden. Winnen of verliezen. Een game uitspelen of het is Game Over. Mensen die met die games zijn opgegroeid hebben de neiging om de hele wereld op dezelfde zwart/wit manier te bekijken. Maar het echte leven is veel gecompliceerder dan dat. Jeremy betoogt dat Sony, Nintendo en Microsoft gewoon drie gezonde bedrijven zijn die naast elkaar zaken doen. Zonder einddoel, en elk bedrijf zal magere en vette jaren kennen. Ik vond het een erg goed geschreven en inzichtvol artikel. Eigenlijk verplichte literatuur voor iedereen die zichzelf een fanboy noemt.

1up: Redefining Success

Zie ook:
- 1UP voorspelt de ondergang van Sony
- PSP2 als zoethoudertje tot de PS3 komt
- Wordt PS2 Sony’s "Revolution Killer"?
- Wil Sony teveel met de Playstation3? Welnee…
- Nintendo gaat weer een Official Magazine uitgeven

Lees ook:Super Mario Maker door de ogen van Jeremy Parish
Lees ook:Leven en werk van Gunpei Yokoi – deel 1
Lees ook:Wiimote slurpt batterijen
Lees ook:Een trailer van de Ico & Shadow of the Colossus Collection
Lees ook:Kijk dit: gelimiteerde 20th Anniversary Edition PS4

9 reacties op “Er bestaan geen console wars

  1. Mithrandir

    Kunnen je links niet beter naar target blank verwijzen in plaats van in hetzelfde scherm te openen? Als iemand nu een link aanklikt is hij meteen van je blog af. Niet handig he.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Prakash

    Zo simpel als Jeremy betoogt is het niet.Of die 3 bedrijven nou willen of niet de laatste jaren zijn ze wel achter dezelfde doelgroep aangegaan, de gamer met een vette portemonnee of met ouders met een vette portemonnee. Als je soortgelijke produkten aanbiedt dan ben je niet alleen een concurrent van elkaar in de ogen van de comsument maar ook in de ogen van je collega consolemakers.Het is wel zo dat je de markt kan diversificeren in nichegebieden zoals Microsoft deed met XBOX Live of nieuwe markten aanboren wat Nintendo van plan is met de Revolution. Maar de overlap is gewoon te groot om de invloed van de concurrent te kunnen negeren. In dat opzicht is er wel sprake van een consolewar(als de 3 bedrijven sportschoenen aanboden, was het een shoewar geweest). Als er geen consolewar was geweest, had SEGA nooit failliet kunnen gaan.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Mithrandir

    Gamecube ging dus niet achter die doelgroep uit. De GC releaste al goedkoop (199,- ?)en is al heel erg lang 89 euro nu..

      /   Beantwoorden  / 
  4. Mithrandir

    *aan

      /   Beantwoorden  / 
  5. Mithrandir

    Sega ging onderuit door slecht management. De DC as vooral in het begin behoorlijk populair maar het ding was voor geen moer te verkrijgen. Vergelijkbaar met de 360 trouwens, alhoewel de 360 wel een betere positie heeft. Hiernaast propte Sega heel veel geld in een sponsorcontract voor ik dacht Arsenal. Als ze daar nu meer reclame voor hadden gemaakt op TV of meer DC’s hadden geproduceerd…

    Ze gingen overigens niet failiet. Het blijft een gigantische developer.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Erik

    Ja maar spelcomputers zijn wel de enige apparaten waarbij de concurrentie onderling zo nadrukkelijk wordt belicht. Je leest nooit ergens een bericht dat Miele de wasmachine-oorlog heeft gewonnen of iets dergelijks. ;) (of misschien bezoek ik daarvoor de verkeerde forums)

    Mithrandir: dat is geen slecht idee. :p Thnx!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Moonblade

    Consolewar bestaat wel degelijk op een competitieve markt. Het gaat erom om zoveel mogelijk winst te maken, ook al is dat ten koste van andere bedrijven. Waarom zouden ze alledrie er anders zoveel moeite en geld in stoppen om exclusieve IP’s vast te krijgen?

    Wat natuurlijk een neveneffect is, is dat gamers zich gaan opstellen als fans en fanboys en juichen voor hun favoriet. Net zoals er bij voetbal ook supporters en hooligans te vinden zijn voor ieere ploeg. Alleen hebben die fans hun acties weing te maken met de voetbalmatch/consolewar maar maken ze er voor hun plezier of verveling een fanboywar van.

      /   Beantwoorden  / 
  8. BladieBla

    Idd zo simpel is het niet heeft Microsoft bij de release van de xbox niet lopen te roepen dat zijn marktleider gaan worden.
    Dat is duidelijk hun streven. Dus er is wel degelijk een comnsolewar.

    De een probeert de ander af te troeffen met wij hebben betere specs, terwijl de ander weer roept dat kan wel maar onze GPU is beter en jullie hebben een bandwidhte en memory bottleneck. Terwijl de derde weer roept wij hebben de inovatiefste controler en bij gaat het om de gameplay.En allemaal roepen dat zij dat zij de populairste worden in de next-gen.

    Als dat geen consolewar is weet ik het niet meer.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Mithrandir

    Nintendo roept eigenlijk nooit dat ze de populairste of de grootste willen worden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.