Wii Ware games maximaal 40MB, maar hoe kleiner hoe beter


Via een IGN podcast kennen we nu wat meer details over Nintendo's Wii Ware service van originele nieuwe download-games.

- Volgens Matt Casamassina en Mark Bozon is de maximale grootte van een Wii Ware titel vastgesteld op 40MB, iets kleiner dan Microsoft's oorspronkelijke (maar inmiddels alweer verdrievoudigde) 50MB limiet voor Xbox Live Arcade.

- 65% van de opbrengst per spelletje gaat rechtstreeks naar de ontwikkelaar, Nintendo zelf claimt 35%. Ik ben geen expert, maar dat klinkt behoorlijk gunstig voor de ontwikkelaars. Volgens Nintendo zal een Wii Ware titel gemiddeld ergens tussen de 50.000 en 150.000 dollar kosten, waarvan het merendeel onder de $100.000.

- In een duivels plannetje om de spellen zo klein mogelijk te houden heeft Nintendo ook bedacht om de afmeting van het spel te koppelen aan de verkoopcijfers. Anders gezegd: hoe kleiner het spel, hoe minder ervan verkocht hoeven worden voordat Nintendo de ontwikkelaar uitbetaalt. (Hoe dat kan samengaan met de 65/35 verhouding weet ik niet. Blijkbaar is er een ondergrens aan hoeveel spellen er verkocht moeten worden voordat de ontwikkelaar überhaupt geld krijgt). De IGN-schrijvers hebben gehoord dat Nintendo 16MB in de oren van ontwikkelaars fluistert als ideale omvang van een Wii Ware spel.

- En hoewel Nintendo zeker kan optreden als uitgever van Wii Ware spellen, zijn er ook andere opties. Ontwikkelaars met weinig geld kunnen ook samenwerken met andere third party uitgevers (voor een deel van de winst uiteraard) zodat spellen onder die constructie worden uitgegeven.

- Om te voorkomen dat het Wii Ware-kanaal wordt overspoeld met rotzooi krijgt iedere uitgever te maken met een "maximaal één spel per maand" regel. De laatste keer dat Nintendo zich zo'n regel kon veroorloven was tijdens de hoogtijdagen van de NES (toen uitgevers maximaal vijf spellen per jaar mochten releasen).

Bron: Shacknews

Zie ook:
- Rabbids doen het weer: parodie op "witte kamer" Wii commercials
- Check Mii Out wordt het Mii-Wedstrijdkanaal

Lees ook:Star Soldier R wordt Wii Ware titel, screenshots hier
Lees ook:Komt Super Meat Boy nog wel naar de Wii?
Lees ook:Slijmerige World of Goo trailer
Lees ook:Nederlands puzzelspel onderweg naar DSi Ware
Lees ook:Waarom World of Goo in Europa duurder is

3 reacties op “Wii Ware games maximaal 40MB, maar hoe kleiner hoe beter

  1. MonkeyCrossing

    Kost een wiiware spel geld?? dan ga ik er waarschijnlijk geen gebruik van maken

      /   Beantwoorden  / 
  2. mensje

    Tuurlijk kost zon spel geld. Anders zou Nintendo die 1-spel-per-maand-regel ook niet invoeren.

      /   Beantwoorden  / 
  3. MNC

    Ok, ik hoop dat het gewoon een foutje is van jou, of een verkeerde interpretatie maar als je zegt 50 – 150$ bedoel je toch de kosten om het spel te maken, hopelijk? Ik bedoel, een VOLLEDIG WII spel is maximaal 60$, als het een third party game is. 1st party is 50.

    Maar goed, als er ergens een SDK valt te vinden, dan zou ik graag een wii ware spel willen maken xD

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.