Categorie: "wii"

Ubisoft werkt aan Rayman Origins 2


Rayman begint officieel aan een tweede leven. Hij werd uit zijn eigen spelserie verjaagd door een stel witte konijntjes, maar het traditionele 2D platformspel waarmee hij een comeback maakte was zo succesvol dat Ubisoft inmiddels bezig is met een vervolg. Rayman Origins 2 is nog niet officieel aangekondigd, maar marketingbureau Arkenford stopte alvast een vroege trailer in een online marktonderzoek. Een van de deelnemers was zo slim om een paar screenshots te maken en zodoende weet nu de hele wereld dat Rayman Origins 2 bestaat. De beschrijving in Arkenford’s enquette suggereert geen grote veranderingen ten opzichte van het eerste spel (een handgetekend platformavontuur dat op ieder moment kan overschakelen van singleplayer naar co-op multiplayer (maximaal 4 spelers) en weer terug). Het grootste verschil wordt de nieuwe setting. Geen surrealistische droomwerelden meer, maar een iets normalere Middeleeuwse setting vol kastelen, draken, vampieren en spoken. Klassieke videogame-thema’s dus.

Voor welke platforms Rayman Origins 2 verschijnt is uiteraard nog niet bekend. Ik gok op “allemaal” (PS3, Xbox 360, Wii, VIta, pc, 3DS), net zoals de eerste Rayman Origins. Afhankelijk van de releasedatum zal de Wii hooguit worden verruild voor de Wii U.

Eerste trailer Epic Mickey 2 + 3DS-versie officieel aangekondigd


Hé kijk, de eerste trailer van Epic Mickey 2. Helaas nog zonder gezongen musical-liedjes. Ik weet ook niet waarom de belangrijkste nieuwe toevoeging niet in de trailer zit, maar voorlopig ziet Epic Mickey 2 er dus uit als Epic Mickey 1 met mooiere graphics en multiplayer. Het voelt als een spel waar ik enthousiast over zou moeten zijn – want ik hou van platformspellen en tot op zekere hoogte ook van Disney – maar er zit weinig in deze trailer waar ik echt blij van wordt. Het ziet er allemaal net iets te braaf uit en ik vind het jammer dat de verf zich op de PS3/Xbox 360 nog steeds niet gedraagt als echte verf. Het lijkt meer een magische laserstraal waar gebouwen van tevoorschijn floepen.

Waar ik wel meteen enthousiast van werd is het nieuws dat Mickey & Oswald ook naar de 3DS komen. Details zijn nog niet bekend, behalve dan dat Epic Mickey: Power of Illusion wordt ontwikkeld door Dreamrift – de studio achter Henry Hatsworth en het Puzzelavontuur (misschien wel het beste platformspel op de Nintendo DS) en Monster Tale (ook erg goed, maar niet zo speciaal als Hatsworth). Dit wordt ongetwijfeld Dreamrift’s populairste en bestverkopende spel tot nu toe, dus ik hoop maar dat hun magie ook werkt op de 3DS. Als Power of Illusion dan ook nog een 2D platformspel wordt met Hatsworth-achtige spelmechanismes ben ik helemaal gelukkig.

Op de foto: een van de speciale Nunchuk-controllers die Junction Point ontwikkelt voor de Wii-versie van Epic Mickey 2. Er zit een lampje ingebouwd waardoor de verf echt oplicht.

Edit: Hm okee, in het langere gameplayfilmpje onderaan (met dank aan Inno Vation!) zitten toch wel veel leuke details. Mooie kleurrijke omgevingen, de dansende bezems uit Fantasia en een 2D ren-en-spring level. Ik begin voorzichtig optimistisch te worden! (Wel teleurstellend dat Mickey op 0:53 paar seconden onzichtbaar wordt achter een obstakel. Ik dacht dat een speciaal team de afgelopen 3 jaar non-stop aan de camera had gewerkt?)

Epic Mickey 2 wordt een interactieve musical


Epic Mickey krijgt een vervolg. Deel één viel niet bij iedereen even goed in de smaak, maar met Epic Mickey 2: The Power of Two hoopt regisseur Warren Spector alle problemen van dat Wii-spel op te lossen. In het bijzonder de camera, waar volgens Spector een gespecialiseerd team al sinds de release van Epic Mickey mee bezig is. In The Power of Two dus geen blinde sprongen meer, maar een intelligente camera die altijd automatisch precies filmt wat je wilt zien. Spector: “Our goal is that you will not have to touch the manual camera controls even once.”

Epic Mickey 2 speelt zich opnieuw in de Wasteland, waar Mickey nog steeds de omgeving kan veranderen met zijn magische kwast en verfverdunner. De interessantste toevoeging is volgens Warren Spector het gebruik van muziek. Mickey en Oswald kunnen deze keer niet alleen praten, ze zullen ook regelmatig liedjes zingen – net als in een klassieke Disney-tekenfilm. Het persbericht omschrijft Epic Mickey 2 als een echte musical en benadrukt ook dat de liedjes braver of ondeugender worden, afhankelijk van hoe spelers zich in het spel gedragen. Eindelijk een reden om die suffe “morele keuzes” (die in de meeste spellen nauwelijks een merkbaar effect hebben) serieus te nemen.

Pikmin’s kleipoppetjes van dichtbij


Achter-de-schermen foto’s van de kleipoppetjes op de hoes van Pikmin 2 – misschien wel de laatste écht mooie hoes die Nintendo ooit heeft gemaakt. Wat zijn ze schattig! Misschien niet zo gedetailleerd als professionele kleipoppetjess uit de Aardman studio, maar juist al die kleine imperfecties maken deze foto’s zo charmant. Het is inmiddels 8 jaar later en ik kan nog steeds nauwelijks geloven dat Nintendo destijds toestemming heeft gegeven voor een hoes met zo’n hoog Kreatief Met Kurk-gehalte. En dat we echt al acht jaar op Pikmin 3 wachten, dat kan ik ook nauwelijks geloven.

En nu we het toch hebben over dingen die ik nauwelijks kan geloven: hieronder staan ook een paar ongebruikte (?) foto’s van de klei-autootjes op de hoes van Stunt Race FX. Ik kan nauwelijks geloven dat dat spel nog steeds niet aan de Virtual Console is toegevoegd. En dat er nooit een vervolg op is gemaakt, ook dat kan ik nauwelijks geloven. (Okee dat laatste kan ik wel een beetje geloven – Stunt Race FX was in 1994 lang niet zo populair als StarFox – het vorige spel dat gebruik maakte van de FX-chip).

Sonic 4: Episode 2 niet naar WiiWare wegens ruimtegebrek


“Our intention was to release Episode 2 on Wii as well. But, there’s a limitation on the size of the game you can release on WiiWare. Because Sonic 4 Episode 2 has cutscenes, and the graphics aren’t 2D pre-rendered images – it’s all 3D – all those things together made the game too big to be released as a WiiWare title. So, unfortunately, this time we had to give up on releasing it on the Wii platform.”

Weer een mysterie opgelost. Het lag dus niet aan tegenvallende verkoopcijfers bij Episode 1 en Sega heeft ook geen ruzie met Nintendo. De enige reden dat Sonic the Hedgehog 4: Episode 2 niet op de Wii verschijnt is die vervelende limiet van 40 MB voor WiiWare-spellen. Waarom houdt Nintendo daar toch zo streng aan vast? Het was logisch toen alle Virtual Console- en WiiWare-spellen nog moesten worden opgeslagen in het interne 512 MB geheugen van de Wii, maar dat probleem werd al in 2009 opgelost met een firmware update die het mogelijk maakte om gedownloade spellen rechtstreeks vanaf een SD geheugenkaart op te starten. De Wii heeft bovendien nog maar een jaar te leven. Wat kan het voor kwaad om in die laatste maanden de limiet wat op te rekken zodat Wii-bezitters ook van Episode 2 (en misschien zelfs Super Meat Boy) kunnen genieten? (Overigens schijnt de limiet voor 3DS eShop-spellen rond de 2 GB te liggen. Daar hebben Wii-bezitters niets aan, maar het betekent in ieder geval dat toekomstige Nintendo-consoles nooit meer om deze reden een spel mislopen).

Ben ik trouwens de enige bij wie alle alarmbellen begonnen te rinkelen toen Takashi Iizuka zei dat deze aflevering cutscenes bevat? Sega lost één probleem op door de besturing van Episode 2 te verbeteren, maar ik voorzie nu al dat die tussenfilmpjes minstens evenveel boze reacties gaan opleveren. Als Sonic maar niet weer verliefd wordt…

[g.forum]

Herken jij alle spellen in dit Lego-filmpje?


Toegegeven, het is een beetje laat voor een lijst met de beste spellen van 2011. Maar daar staat tegenover dat dit compilatiefilmpje volledig is gemaakt van Lego. In opdracht van de Annual Interactive Achievement Awards (ik had er ook nog nooit van gehoord) zijn de opvallendste spellen van vorig jaar nagebouwd als Lego-animaties. En dat is erg leuk gedaan. De titels van de spellen worden niet vermeld, maar echte gamers herkennen ze natuurlijk probleemloos alle 15.

De animaties zijn gemaakt door Alex Kobbs, een professionele animator van wie ik eerder al eens dit Lego-filmpje liet zien.

Mario Tennis naar de 3DS, wapens combineren in Kid Icarus en Dillon’s Rolling Western nu verkrijgbaar


Bekijk hieronder de tweede aflevering van Nintendo Direct. Deze webcast is eigenlijk bedoeld voor Amerikanen en daardoor niet heel erg relevant voor ons (Reggie’s grootste nieuws is dat The Last Story (verschijnt hier aanstaande vrijdag) alsnog naar Amerika komt), maar voor de liefhebbers zijn er toch een paar leuke weetjes:

  • Een korte rondleiding door de online multiplayer van Kid Icarus: Uprising. Raar eigenlijk dat een relatief obscure titel als Kid Icarus meteen een online speelstand krijgt, terwijl populaire series als Mario en Zelda het nog altijd zonder moeten doen. Dat hebben we vast te danken aan regisseur Masahiro Sakurai, die bij de Super Smash Bros.-spellen ook altijd geobsedeerd is met het aanbieden van zo veel mogelijk opties.
  • Nieuwe beelden van eShop-spelletje Dillon’s Rolling Western. Bij wijze van marketingstunt werd Dillon in Amerika tegelijk gelanceerd met dit filmpje, en in Europa… ook! Dat had je zeker niet verwacht he? In een verrassende vlaag van daadkracht heeft NoE vandaag zelfs een complete Nintendo Direct-categorie geopend in de eShop. Bekijk er trailers van al deze spellen en meer (inclusief een hele enge van horrorspel Spirit Camera). Ik ben onder de indruk.
  • En de grootste primeur: Mario Tennis Open komt naar de 3DS. Hoera? Tsja, het is moeilijk om enthousiast te worden over een serie die al 10 jaar precies hetzelfde doet, maar voor de fans is dit ongetwijfeld goed nieuws. Voor het eerst in de geschiedenis van Mario Tennis wordt er bovendien een online speelstand toegevoegd. Goed bezig Nintendo!

Retro City Rampage ook naar PS3, Vita en pc


Programmeur Brian Provinciano beloofde het al aan het einde van zijn vorige trailer: binnenkort mocht hij “groot nieuws” over Retro City Rampage onthullen. En vandaag, op het PlayStation.Blog was het zover: Retro City Rampage komt ook naar de PlayStation 3 en de Vita. Tegelijkertijd kondigde Brian op zijn eigen site ook nog een pc-versie aan, zodat Retro City Rampage nu officieel gepland staat voor vrijwel ieder denkbaar platform. Niet slecht, voor een spelletje dat ooit was bedoeld als exclusieve WiiWare-titel.

Dus voor alle pc- en PS3-bezitters die nu pas inschakelen: Retro City Rampage is een 8-bit parodie op Grand Theft Auto. In een uitgestrekte open wereld worden tientallen retrospellen (en oude TV-series, en muzikanten, en andere jaren ’80-fenomenen) op de hak genomen. Het hele spel is ook ontworpen om eruit te zien alsof het draait op een antiek Nintendo Entertainment System. Net als in Grand Theft Auto help je het verhaal vooruit door missies te spelen, maar die zijn volgens Provinciano veel gevarieerder dan je gewend bent van Rockstar. Retro City Rampage bevat onder andere ritme-spelletjes, schietgallerijen, onderwaterlevels, ondergrondse kerkers en zelfs complete platformlevels.

Ik snap dat veel Wii-bezitters (die al sinds 2010 meemaken hoe de releasedatum steeds verder wordt opgeschoven) de hoop inmiddels hebben opgegeven, maar de nieuwe releasedatum van “mei 2012″ schijnt dan toch echt écht (echt!) definitief te zijn. We zullen zien. De nieuwste trailer ziet er weer fantastisch uit en ik kan nog steeds niet wachten om dit te spelen.

Maar weer eens een trailer voor Retro City Rampage


Nieuwe trailer van Retro City Rampage. Inmiddels al de zevende (sinds de aankondiging in 2010) en alweer zonder schokkende nieuwe onthullingen. Het begint een beetje vermoeiend te worden, maar deze trailer komt met de belofte van GROOT NIEUWS op 20 februari. Wat zou het zijn? Komt Retro City Rampage ook naar de PlayStation 3? Of de iPad? Is 20-02 stiekem al de releasedatum? Krijgt de Wii-versie een bonuslevel als compensatie voor het lange wachten? Over twaalf dagen weten we meer. (En zo heeft Brian Provinciano me toch weer nieuwsgierig gemaakt).

Wel nieuw in deze trailer is een paars/zwart kader om het scherm. Het stelt een oude arcadekast voor, inclusief een sticker met tips hoe je de meeste punten scoort. Best een leuk idee, maar ik hoop wel dat het optioneel is. Het hele spel lang naar datzelfde kader kijken gaat vast snel vervelen.

Wat als Fi ook meedeed aan A Link To The Past?


Toen ik Skyward Sword speelde vond ik Fi een van Link’s leukere sidekicks. Ik bedoel: natuurlijk was het irritant dat ze voortdurend oplossingen van puzzels verklapte, maar daar is ze een Zelda-sidekick voor. Ik ben inmiddels niet anders gewend van deze serie. Wat Fi interessant maakte was haar emotieloze optreden. Al die kille kansberekeningen en Mr. Spock-achtige observaties maakten het voortdurende spoileren minstens 37% minder irritant.

Dan blijft er natuurlijk nog genoeg te ergeren over, en daarover maakte Dorkly dit filmpje. Wat zou er gebeuren als Fi ook aanwezig was in A Link To The Past?